Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Oppgradering av stasjonær PC [diy]


En av de beste måtene å kjapt skaffe seg bedre ytelse i påvente av et etterlengtet spill (eller av helt andre grunner), er ved å oppgradere sin eksisterende maskin. Her kan alle spørsmål i forhold til oppgradering av stasjonære maskiner stilles.

Når man skal oppgradere en PC er det viktig å ha klart for seg hvorfor man oppgraderer i det hele tatt. Hva er det du vil ha bedre ytelse i? Sannsynligvis er det spillytelse som er i fokus. Den mest effektive måten å markant forbedre denne på er ved å oppgradere skjermkortet. Men det er ikke så altfor mye poeng i å kjøpe det heftigste skjermkortet man klarer å oppdrive, dersom resten av maskinen består av en puslete enkeltkjerne fra 2003. Komponentene burde oppfylle hverandre til en viss grad, for å unngå at eksempelvis skjermkortets ytelse holdes tilbake av resten av maskinen. Det er dog litt avhengig av hva du skal gjøre med den. Spilling krever stadig mindre av prosessor, og mer av skjermkortet.

Det er en del ting det er viktig å huske på. Først og fremst hva du har av deler fra før. Siden nyere prosessorarkitekturer kjører på nye brikkesett og sokler, vil for eksempel ikke en splitter ny Intel Core i7 950 passe i ditt gamle Intel Core 2 Duo 7500-oppsett. Videre er heller ikke prosessorer fra de to store, Intel og AMD, på noen som helst måte kompitable med hverandres hovedkort. Dersom du sitter på en helt annen prosessorarkitektur enn den som for øyeblikket er i vinden, vil altså en oppgradering av prosessor også innebære nytt hovedkort og trolig også ny RAM.

Oppgradering av skjermkort er kanskje det mest relevante formen for oppgradering dersom man er ute etter forbedret spillytelse. Her er det hele mye mer rett fram enn med prosessoroppgradering. Så lenge du har et hovedkort med en PCI-Express X16 eller X8-tilkobling, vil samtlige av dagens skjermkort passe. Det eneste man er nødt til å undersøke ved siden av dette, er om strømforsyningen din er kraftig nok (det er oppgitt fra produsenten hva minimumskravet til ethvert skjermkort er), og om du har fysisk plass til et av de større kortene i kabinettet ditt. For eksempel et Radeon HD 5970 vil være for langt for en rekke kabinetter.

Det er vel alt som er verdt å nevne på et generelt grunnlag. Øvrige spørsmål kan stilles i selve tråden. Dersom du bygger en helt ny PC, kan spørsmål i forhold til det stilles her.

Lykke til med oppgraderingen!
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
RAM er jo og en veldig enkel oppgradering, selv om det eneste det gjør er å la deg holde opp flere programmer. Eller tar jeg feil? Skal jo som sagt snart kjøpe nytt skjermkort, men tenkte om jeg også skulle snope meg noen HyperX brikker. Nå har jeg jo en ValueSRAM brikke på 2GB.
Er bare interessert i en threeway hvis den inneholder CrossfireX eller SLI
  • 0
Kort sagt gir RAM (hurtigminne) deg muligheten til å arbeide med flere ting på en
gang, ja.

Prosessoren trenger et sted å hente data fra. Det ville gått utrolig seigt om den måtte innom den trege harddisken hver gang. Det er her RAM kommer inn i bildet. Det er på en måte en mellomlagringsplass/buffer mellom CPU og harddisk, hvor cache-data lagres for at CPU skal få lettere/raskere tilgang til data den jobber med.

Hvis man har begrenset tilgang på RAM vil prosessoren bruke harddisken som virtuelt minne, noe som vil føre til en merkbar treghet i systemet. Derfor er det svært fordelaktig å ha tilstrekkelige mengder RAM, så den slipper å ta i bruk disken på den måten.

For folk flest vil en oppgradering fra f.eks 2 til 4gb være godt merkbart ytelsesmessig, til en fin pris.
core i5-2500k (klokket 4,5 ghz) | 8gb Corsair Dominator | Gigabyte Geforce GTX 570 | ASUS P8P67 EVO s-1155 | Corsair HX750W PSU | Fractal Design R3 midi-tower
  • 0
Vil oppgradere pcen litt, men har ikke så mye peiling.
Når jeg bruker www.canyourunit.com er det alltid skjermkortet som failer på de største spillene.

Min pc:
Ram: 4 gb
Prossessor: AMD Athlon(tm) II X4 635 Processor 2,9 GHz
Skjermkort: NVIDIA GeForce GT 240 512 mb GDDR5
Strømforsyning: 450 W
Kabinett: Her!
Hovedkort: Her!

Hva bør jeg oppgradere? Trenger ikke ta alle spill på Very High
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Du burde absolutt oppgradere skjermkortet hvis du ønsker å bruke maskinen til spilling, ja. Hvor mye ser du for deg å bruke på et nytt kort, da? Det beste skjermkortkjøpet for øyeblikket er nok et GTX 560: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623122 Dette vil dog gå ganske så akkurat med strømforsyningen din.

Eller så har vi jo et Radeon HD 6850: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619301 Du kan lese anmeldelsen min av dette kortet her: http://www.gamereactor.no/hardware/123237/Test%3A+MSI+Rad
eon+HD+6850/
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Jeg kan bruke fra 1000 til 2500 circa

Så på denne testen av GTX 560, og den virker veldig bra!
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Jepp, som sagt det kanskje beste skjermkortkjøpet for øyeblikket. Men det vil ikke være noe poeng for deg å kjøpe noe særlig kraftigere enn et GTX 560 Ti, ettersom du da vil begynne å møte en ganske betydelig flaskehals i prosessoren din.

Hvilken strømforsyning har du? Det er mer enn bare antall watt som har noe å si, nemlig.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Jeg ville vært veldig forsiktig med å kjøre et GTX 560 Ti på den strømforsyningen. 560 forbruker ganske mye strøm under full load, og det er heller ikke en forsyning med så altfor gode spesifikasjoner. Det vil nok gå akkurat, men jeg ville ikke vært fullstendig komfortabel med å stresse 560-kortet over lengre perioder iallfall. Tror nok jeg enten ville skiftet ut strømforsyningen i tillegg, eller valgt et mer strømeffektivt kort. Som 6850.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Hmm...

Kan kanskje avse noen kroner til en ny strømforsyning

Noen tips til hvilken strømforsyning jeg bør kjøpe hvis jeg velger GTX 560 Ti?

Lagt til 2011-01-30 16:58:
http://www.hardware.no/artikler/asus_radeon_hd_6870/79050/2

Denne bruker vel litt mindre strøm enn GTX 560 Ti? Eller?
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
http://amentio.no/datautstyr/Skjermkort/PCI_express/XFX/XFX-HD
6870-1GB-PCI-E-retail-HD-687A-ZNFC-1169933.aspx


Lurer på om jeg har nok strømforsyning til denne og om den "passer" til pcen min?
Anyone?
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Siterer RockFuzzEleven:
Lurer på om jeg har nok strømforsyning til denne og om den "passer" til pcen min?
Anyone?


Det fungerer nok helt greit. Det er ikke stor forskjell i strømforbruket til et 6870 og et GTX 560, dog. Ytelsen er også merkbart under GTX 560. Passer gjør det iallfall, med mindre du har et veldig lite kabinett. Du burde kanskje sjekke om det er fysisk plass til det før du eventuelt kjøper det. Det måler litt over 24 cm i lengden, og er dermed omkring 5 cm lenger enn vesle GT 240. Tviler sterkt på at det blir noe problem, da.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian Johansen:
Citerer RockFuzzEleven:
Lurer på om jeg har nok strømforsyning til denne og om den "passer" til pcen min?
Anyone?


Det fungerer nok helt greit. Det er ikke så stor forskjell i strømforbruket til et 6870 og et GTX 560, dog. Ytelsen er også merkbart under GTX 560. Passer gjør det iallfall, med mindre du har et veldig lite kabinett. Du burde kanskje sjekke om det er fysisk plass til det før du eventuelt kjøper det. Det måler litt over 24 cm i lengden, og er dermed omkring 5 cm lenger enn vesle GT 240. Tviler sterkt på at det blir noe problem, da.



Har titta inni der, og ser at det er fin plass faktisk!

Får vel dra å kjøpe det i morgen, og få broren min til å montere den. (Han har litt erfaring med slikt )
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Siterer RockFuzzEleven:
Har titta inni der, og ser at det er fin plass faktisk!


Du hadde hatt et rimelig lite kabinett hvis det ikke var plass, iallfall

Siterer RockFuzzEleven:
Får vel dra å kjøpe det i morgen, og få broren min til å montere den. (Han har litt erfaring med slikt )


Skjermkort er, ved siden av RAM, noe av det absolutt letteste å skifte ut, da. Lykke til med installasjonen uansett
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Sier du det?
Kanskje jeg gjør det selv

Edit: Og takk for at du tok deg tid til å svare! Veldig nyttig med litt hjelp fra erfarne mennesker.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Skjermkort er superenkelt Du skjønner det når du ser hvordan det gamle sitter..
core i5-2500k (klokket 4,5 ghz) | 8gb Corsair Dominator | Gigabyte Geforce GTX 570 | ASUS P8P67 EVO s-1155 | Corsair HX750W PSU | Fractal Design R3 midi-tower
  • 0
Jepp, det er en særdeles lettvint affære. Bare du husker å møysommelig avinstallere driverne til det gamle kortet før du tar det ut, så.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Det hadde jeg ikke tenkt på!
Veldig kjekt å vite.

Det verste jeg vet er når ting ikke fungerer som de skal
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Har bestilt nå fra Komplett!
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Har tidligere sagt jeg skal kjøpe ny PC, men nå lurer jeg på om det vil holde å oppgradere. Skulle bare si ifra så jeg ikke glemmer det. Skal snart legge til hva PC'n min inneholder. Jeg må nok oppgradere en del ting, men jeg vil høre om det lønner seg å oppgradere framfor å kjøpe alt nytt.
  • 0
Hmm... Fikk skjermkortet idag, for så å finne ut at det ikke passer

Inngangen var ikke stor nok

Tror ikke hovedkortet støtter det, så får vel kjøpe meg nytt hovedkort!
Noen tips til billige og bra hovedkort?

Og mens jeg er igang kan jeg vel kjøpe meg nytt kabinett i tillegg!
Noen store og billige kabinett der ute?

Please hjelp! Orker ikke å la det store skjermkortet ligge å støve ned for lenge
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Siterer RockFuzzEleven:
Tror ikke hovedkortet støtter det, så får vel kjøpe meg nytt hovedkort!
Noen tips til billige og bra hovedkort?


Det gir ikke mening. Hvis du kjørte et GT 240 tidligere, betyr det at du har en PCI-Express-inngang, som er alt det nye kortet trenger. Så jeg sjekket spesifikasjonene til hovedkortet ditt nærmere, og jo; det er ingenting i veien for at det nye skjermkortet skal passe. Du har tatt ut det gamle først?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Selvfølgelig tok jeg ut det gamle!
Men den lengste inngangen var ikke lang nok...


Det mangla ca. 1cm!


Lagt til 2011-02-09 15:58:
Prøvde lenge, og sjekka det nøye ut. Inngangen var for liten

Er litt forvirra


Lagt til 2011-02-09 15:58:
Jeg kan ha gjort noe feil selvfølgelig, men tror ikke det!


Lagt til 2011-02-09 16:08:
Ahh! På toppen av alt har jeg ødelagt 2 usb porter.

Hadde et webcamera koblet til, så klare jeg å slenge benet oppå slik at hele usb-driten inni ble løs. Det fungerte i ca en uke fram til nå



Lagt til 2011-02-09 16:30:
Fikk en god ide!
Jeg kan sammenligne skjermkorta!
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Fikk det til å passe! Måtte fikse litt på kabinettet!

Men kan ikke finne ut hvor jeg skal koble strømkablene fra skjermkortet til strømforsyningen
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Fikk det til å passe? Det burde jo strengt tatt ikke ha vært noe problem uansett.

Kortet krever vel to 6-pin PCIe-kontakter fra strømforsyningen din. Disse må du koble til. Eventuelt bruker du molex-adapterene som trolig fulgte med skjermkortet ditt.

Har du husket å møysommelig avinstallere alle driverne til det gamle kortet først?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!