Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Trenger råd til kjøp av ny pc


Hei!

Har hatt en hp i 2-3 år nå som det bare har vært problemer med. Bråker mer enn anlegget mitt gjør Og før det igjen hadde jeg også en hp som ikke ville være på lag med meg.. Så det er over og ut nå. Er keen på å bytte tilbake til stasjonær pc igen.

Det jeg var ute etter var en pc hovedsaklig beregnet for spill og film. En kompis av meg ga meg dette forslaget. Noen som vil være snille å gi meg noen synspunkter på denne før jeg bruker penger på det?

http://www.prisguide.no/profil/lister/122630

Lagt til 2011-02-11 01:16:
Gjerne si ifra om det er noe det er noe som er unødvendig her, slik at pengene heller kan brukes på å gjøre noe annet bedre.
  • 0
Smart prosessor og grafikkort iallefall. Du trenger vel kanskje også OS? Også ville jeg likegodt lagt et par hundrelapper i en større harddisk. 500GB holder ikke lenge.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Som Strategist sier er valget av prosessor og skjermkort mer eller mindre perfekt i forhold til budsjettet. Jeg er også enig i at du er bedre tjent med å legge noen få ekstra hundrelapper i en større harddisk. Jeg ville valgt en Western Digital Caviar Black 1TB, som attpåtil benytter seg av SATA 6GB/s, og dermed drar bedre nytte av dem enn om du koblet en eldre SATA 3GB/s-enhet i dem. Husk at dette hovedkortet er av de eldre generasjonene som har SATA 3GB/s-defekten, og at du burde unngå å bruke disse til stort annet enn optiske drev.

Ellers ville jeg nok også lagt i litt ekstra for dobbelt så mye RAM, for eksempel et Corsair XMS3 8GB-sett eller et Corsair Vengeance-sett. Settet du har valgt fungerer dog helt fint det også, og til den prisen er det jo et særdeles godt valg. Personlig er jeg dog en anelse skeptisk til Chieftecs strømforsyninger, og ville mye heller betalt litt ekstra for eksempelvis en Corsair. Men det er nok bare meg.

Har du operativsystem fra før, eller? Hvordan ligger du an i forhold til skjerm?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Takk for svar!

Hva mener du med at hovedkortet er av en eldre generasjon? Burde jeg bytte?
Legger gjerne flere hundrelapper i det dere ramset opp der, om jeg får mye bedre utbytte av pc'n da. Takk for rådet om strømforsyning også.

Nei, skjerm og operativsystem kommer i tillegg.

Takk for tips!
  • 0
Siterer Switaes:
Hva mener du med at hovedkortet er av en eldre generasjon? Burde jeg bytte?


Du har kanskje fått med deg at Intel har trukket tilbake alle hovedkort med P67 og H67-brikkesettene? Dette skyldtes en feil i PLLen til SATA 2-portene, som gjør at ytelsen på disse sakte degraderes over tid, helt til de er nærmest ubrukelige. Det betyr dog ikke så altfor mye for de fleste, ettersom du bare kan bruke de feilfrie SATA 3-portene i stedet, eller eventuelt en ekstern SATA-enhet i et PCIe-spor. Tror også at Intel skifter ut hovedkortet med et fikset så snart de har disse tilgjengelige.

Ser at Strategist forklarte det ganske godt nedenfor.

Siterer Switaes:
Legger gjerne flere hundrelapper i det dere ramset opp der, om jeg får mye bedre utbytte av pc'n da. Takk for rådet om strømforsyning også.


No problem. Greit å legge ned litt ekstra med én gang, i stedet for å irritere seg over at man ikke gjorde det i ettertid. Spesielt ekstra lagringsplass vil du nok være rimelig glad for etter hvert, samme med ekstra RAM. Strømforsyningen er mer enn personlig sak, da. Men dog, strømforsyningen er hjertet i maskinen din, som sørger for at det hele går rundt.

Siterer Switaes:
Nei, skjerm og operativsystem kommer i tillegg.


Antar det går i Windows 7? Sett deg ut en skjerm ennå, da?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Switaes:
Hva mener du med at hovedkortet er av en eldre generasjon? Burde jeg bytte?
Det er ikke en eldre generasjon så mye som en eldre serie. Det betyr bare at det er et hovedkort med en prosessorchip for Sata-kontaktene som lider av en defekt som har ført til stort oppstuss i teknologiverden den siste måneden. Defekten gjør at ca. 10-25% av chippene som Intel har produsert etter det designet de har brukt intil nå vil degenerere etter et års tid og bli praktisk talt ubrukelige. Dette gjelder Sata II-kontaktene. Sata III-kontaktene skal være uberørt. Dersom selger følger Intels oppfordring vil Sata II-kontaktene på kortet være fjernet slik at du ikke skal plugge en harddisk eller optisk drev i de utsatte kontaktene. Det vil i stedet følge med et PCI-express-kort med Sata-porter slik at du ikke skal lide noen nød for manglende muligheter for å koble til harddisker. Men det betyr jo igjen at dette kortet eventuelt vil oppta en verdifull PCI-express-port.

Du skal være oppmerksom på at du kjøper et defekt produkt, men dersom du bare benytter deg av de to Sata III-kontaktene vil det ikke affisere deg. Med kun de komponentene du har listet vil du ikke ha behov for mer enn de to Sata III-kontaktene som er på hovedkortet. Men det vil kunne begrense mulighetene dine for utvidelse med for eksempel en ekstra harddisk på et senere tidspunkt.

Problemet gjelder alle hovedkort som selges med Intel sokkel, antakelig frem til April. Dersom du ikke vil risikere denne defekten må du gå for AMD-sokkel og en AMD-prosessor. Intels i5 er dog et bedre valg av prosessor enn alternativene fra AMD.

Lagt til 2011-02-11 23:40:
*>så ikke OCs svar før jeg postet.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg er altså mer tjent på å vente til denne defekten er løst? Jeg vil jo ha det beste mulige til den prisen. Det går i Windows 7 ja.

Noe skjerm har jeg ikke sett meg ut enda, tar gjerne imot forslag )

For å konkludere litt med den listen da, så burde jeg vente med å kjøpe hovedkort, doble ram og kjøpe meg større harddisk? Har jeg skjønt rett nå? Jeg er mildt sagt helt grønn på dette.

Takk for hjelpen!!
  • 0
Siterer Switaes:
Jeg er altså mer tjent på å vente til denne defekten er løst? Jeg vil jo ha det beste mulige til den prisen.
Dersom du ikke har bruk for flere enn 2 Sata-kontakter så vil du ikke merke noe problem dersom du kjøper hovedkortet nå. Men det vil alltid være slik at om du venter noen måneder så blir komponentene billigere og det kommer nye, bedre produkter. Men på ett tidspunkt må man slutte å vente på billigere tilbud og gå for det beste som er i øyeblikket.
Men det kan jo gjerne føles litt kjipt å kjøpe et defekt hovedkort, selv om ditt hovedkort kanskje ikke er rammet, og selv om du ikke vil få problemer grunnet det. Slik sett er det et godt argument for å avvente litt.

Jeg slenger meg absolutt på anbefalingen om å dobble RAM og kjøpe en dobbelt så stor harddisk (bare sørg for at den også er 7200 rpm). Western Digital Caviar Black 1TB, som Ole-Christian nevnte har jeg selv, og vil absolutt anbefale den.

Av skjermer kan denne trekkes frem: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=477710
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Hvorfor kan du ikke velge ett annet hovedkort da? Det er jo igrunn ikke noe problem, mange kort på markedet. Er også enig i at du burde ha større harddisk, har 1,5 tb selv, og det er nå blitt alt for lite, siden jeg vil tro det skal lastes en del film og serier.
Jeg personlig ville gått for en egen disk til operativsystemet, og driste meg på og si at du bør kjøpe en SSD-disk, da dette går så mye fortere enn de "gamle". Da er du bombesikker på og ha et kjapt operativsystem hele tiden som aldri henger seg, og du slipper også å defragmentere hardisken din. Jeg personlig ville gått for denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605200#extra , da den er mer enn stor nok for Windows 7, og de programmene du har til daglig bruk. Alt annet som spill osv installeres selvfølgelig på den andre disken din, da det ikke er nødvendig at du tar plass fra operativsystem-disken.
  • 0
Siterer aadriian:
Hvorfor kan du ikke velge ett annet hovedkort da? Det er jo igrunn ikke noe problem, mange kort på markedet.
Men det er Intel som produserer Sata-chippen til alle hovedkortene for sokkel 1155. Dermed spiller det ikke noen rolle om man velger et annet hovedkort fra en annen produsent. Man må i så fall velge et AM3-hovedkort, men da må man også gå for en, litt dårligere, AMD-prosessor.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg er nå må komplett.no og går gjennom de forskjellige PC'ene og jeg har tenkt å kjøpe en av de, men jeg er ikke helt sikker på om jeg treng en sång trådløst nettverk-greie...

Noe sånt som dette: D-Link DWL-G520 AirPlus Extreme G 108 Mbps Wireless PCI

Trenger jeg noe sånt elller ikke?
Steffen Per Dybdahl Høe.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!