Norsk
Nyeste
Atrás

Hardware og Mobiltelefoner

Diskuter alt av hardware, software, gadgets og teknologi

Playstation Vita er fantastisk


Jeg fikk min Vita slim for noen dager siden og vil dele min opplevelse med dere. Noen vurderer kanskje å kjøpe en, noen har en allerede, og noen vil heller dø enn å bruke penger på en. Denne tråden er mest rettet mot dere i første kategori ;)

Jeg kjøpe min på CDON og den kostet 1799,- i en bundle som hadde fem spill og et minnekort på 8GB (Action Mega Pack). Jeg synes ikke den prisen er for høy i det hele tatt. Husk at dette var slim-versjonen og ikke den originale. Forskjellene mellom disse kan dere lese om her: http://www.pocket-lint.com/news/126891-ps-vita-slim-vs-ps-vita-w
hat-s-the-difference


Jeg leser veldig mye hat mot Vita på nettet og det er tydelig av 3DS er en langt større suksess i følge salgstall. Likevel skjønner jeg ikke hvorfor dette hatet kommer fra.

Pris:
Vita er dyrere enn 3DS, ja, men ikke mye. En original 3DS får man for 1190,- i Norge, men hvis man går for en original Vita med 3G koster den bare 1399,- (kilde: Prisjakt.no). Det er ikke store forskjellen. Slim-versjonen, som jeg kjøpte, må man ut med 1799,- for.

Spill:
Nintendo sin største styrke er som alltid sine spillserier (Mario, Pokémon, Zelda osv) og jeg kan forstå at disse selger 3DSer som bare det. Men de har ikke gjort det samme for Wii U enda. PS4 er den mest solgte next gen-konsollen. Så hvorfor selger Vita så dårlig? Den hadde flere imponerende lanseringsspill og det har kommet flere stortitler senere. Tearaway har fått kjempegod kritikk og vant tre BAFTA-priser i år hvor den slo bl.a Super Mario 3D World og spill som The Last of Us og Bioshock Infinite innenfor sine respektive kategorier.

Noen argumenterer mot spill som prøver å være konsollspill på en håndholdt (Uncharted f.eks) fordi man ikke vil ha noe så tidkrevende og dypt når man er på farta. Men Vita har ufattelig mange indie-titler som er perfekt for kortere turer (Guacamelee, Thomas was Alone, Hotline Miami, Limbo, Escape Plan osv) og Sony er blant de beste til å støtte indieutviklere. Jeg er klar over at flere av titlene jeg nevnte også finnes på PS3, men der kommer cross buy inn i bildet (noe som i mine øyne er et av Vitaens største fordeler). Før jeg kjøpte Vitaen min hadde jeg allerede 13 spill til den. Noen var via cross-buy, andre var gratis fordi jeg har Playstation Plus.

Cross-buy:
Mange spill som blir gitt ut til PS3, kommer også til Vita og som regel får man begge disse dersom man kjøper PS3-versjonen. Ingen ekstra kostnader, men to versjoner av spillet. Jeg spiller mye Minecraft på PS3 for tiden og når det kommer til Vita i august vil jeg kunne laste det ned gratis, overføre min verden til Vitaen, bygge videre på den på vei til og fra skolen og så overføre tilbake til PS3en og fortsette hjemme. Man kan altså ta med seg konsollspill når man reiser og det er helt utrolig i mine øyne.

Playstation plus:
Jeg begynte å abonnere på PS plus i høst da jeg kjøpte PS4. Da var Vita-titler som Uncharted: Golden Abyss og Gravity Rush (to av konsollens beste spill) gratis. Så jeg ''kjøpte'' de for 0 kr og hadde de knyttet til min konto i tilfelle jeg noensinne ville kjøpe en Vita og nå var det bare for meg å laste ned fantastiske spill gratis og sette i gang og spille.

PS4-kompanjong:
Etter PS4 sin lansering har Vitaen fått nye egenskaper som remote play og second screen. Det er kult nok det, men for meg var ikke det akkurat det viktigste. Det er fint å kunne spille PS4-spill videre på Vitaen dersom noen vil bruke TVen (et av Wii U sine største salgsargumenter), men jeg kjøpte en Vita fordi jeg ville spille ekslusive stortitler som Uncharted: Golden Abyss (et spill i min favorittspillserie), og ha spill jeg allerede elsker som PS:All Stars og Guacamelee på bussen.

Vitaen har flottere grafikk enn noen andre håndholdt konsoll, nye spill gratis hver måned for PS plus-abonnenter, to analogspaker, unike spillopplevelser takket være multitouchskjerm og touchpad. Og la oss ikke glemme at den spiller PSone og PSP-spill også.

Hva er det å ikke elske?

Skriv gjerne hva dere mener enten dere liker, misliker eller er totalt likegyldige til Vita. Takk for meg.

PS: Jeg synes Nintendo skal få applaus for å ha skapt 3D uten briller, men det er absolutt ikke en effekt jeg savner på Vita. For meg er HD viktigere enn 3D.
Long live the Vita!
  • 0
Kjøpte min for i overkant av en måned siden selv. Liker konsollen veldig godt så langt. Den er komfortabel, med stor og fin skjerm og godt brukergrensesnitt. Liker spesielt hvor lett det er å bytte mellom spill og andre applikasjoner uten å måtte lukke hele spillet.

Dog har jeg ikke fått spilt mer enn ett spill enda. Litt fordi jeg allerede har så mye å spille fra før, men også fordi jeg må få kjøpt meg større minnekort. 4 GB holder ikke lenge

Jeg vet ikke om jeg vil sammenligne den med 3DS. Det er to meget gode konsoller på hver sin måte og heldigvis eier jeg begge to

Vi har forsåvidt en Vita-tråd, om du skulle føle for å diskutere videre.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Jeg liker min kjempegodt, har hatt den i litt over en måned tror jeg. Har stort sett bare gått i to-tre spill, men det kommer en hel drøss spill jeg har lyst på senere i år. Dessuten er remote play funksjonen med PS4 ganske sweet. Anger ikke i det hele tatt på at jeg kjøpte den.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Jeg liker også Vitaen. Kjøpte en for nesten 1 og et halvt år siden, men har ikke brukt den like mye som 3DSen min da. Vita har begynt å få en god del bra spill nå så det er bra
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!