Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilket album hørte du sist?


Siterer Skreifiskaren:
Indie er ikke en sjanger.


Hva er det da ? :p
Heihei
  • 0
  • Zook
  • Zook
Siterer Paulie:
Citerer Skreifiskaren:
Indie er ikke en sjanger.


Hva er det da ? :p


Indie betyr egentlig bare independent, altså uavhengig, og ble først brukt om det å gi ut musikk uavhengig av store plateselskap. Men uttrykket indie blir også brukt om musikk som ofte er lavmælt og "beskjeden". Wikipedia forklarer det egentlig greit:

Indie rock is a sub-genre of alternative rock that originated in the United Kingdom and the United States in the 1980s. Indie rock is extremely diverse, with sub-genres that include lo-fi, post-rock, math rock, indie pop, dream pop, noise rock, space rock, sadcore, riot grrrl and emo, among others. Originally used to describe record labels, the term became associated with the music they produced and was initially used interchangeably with alternative rock.
You're sleeping over, right?
  • 0
Indie er musikken som hipstere identifiserer seg med fordi den er mindre kjent, ikke-kommersielt (eller i hvert fall i mindre grad) og ofte postmodernistisk i lyrisk stil. Paradokset er likevel at typiske hipsterband er mer eller mindre relativt kjente, og selve stilen er nesten blitt en selvmotsigelse.

Indie rock vil jeg nok kalle en sjanger fordi musikken har fått sine sjangertrekk. Det har blitt en måte å beskrive den type musikk som faller derunder.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Eminem
The Marshall Mathers LP

og

Eminem
The Eminem Show

To av de absolutt beste albumene jeg har hørt, noensinne. Vanskelig å bestemme seg for hvilket som er best. Marshall Mathers LP er mye røffere og sjokkerende, mens The Eminem Show er mer personlig og dypere. Begge albumene har bare gode, interessante, originale og kreative låter som fremstår som sterke og dype, og på flere satt jeg igjen med noen tanker. Fantastiske album.

Beste låter:

The Marshall Mathers LP: Stan, Marshall Mathers, Kill You, Bitch Please II, Under the Influence, The Way I Am

The Eminem Show: Soldier, Square Dance, Till I Collapse, Hailie's Song, Cleanin' Out My Closet, Without Me

10/10 til begge.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Rise To Remain
City Of Vultures

Hørte på den mest som bakgrunnsmusikk, men jeg digga det jeg hørte. Skal nok høres igjennom flere ganger,
Let the voice of love take you higher
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
AC/DC - Live In Donington

Rockefot, baris, luftgitar, høyt volum. All set to go. Heftig livelyd og mange fantastiske sanger. Tror dette er den eneste konserten/album hvor jeg digger at bare trommer og bass spilles. Disse gutta kan spille samme takt til de slutter å puste.

Høydepunkter: Jailbreak, Thunderstruck, Dirty Deeds Done Dirt Cheap, The Razors Edge, Hells Bells, Let There Be Rock, Whole Lotta Rosie.

10/10
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Björk - Biophilia

Nå er ikke jeg så bevandret i diskografien hennes, de eneste albumene jeg kjenner ganske godt til er Post og Homogenic, så jeg vet ikke hvordan dette fungerer i den større diskografi-konteksten, men det høres ut som Björk, i alle fall. Autechre-aktige beats, snål struktur, vokalen som flyr høyt og lavt (soleklart mest høyt), og et jævla fett orgel. I skrivende stund har jeg bare hørt det én gang, så det er litt tidlig å si hvilke sanger som setter seg osv., men det skal jeg finne ut av SNAREST. Ikke akkurat den samme bitchslap'en som Homogenic var, men skal ikke se bort i fra at det havner helt der oppe med Giles Corey og Let England Shake som AOTY for min del.
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Chelsea Wolfe - The Grime and the Glow

Får bare hørt halve plata siden spotify er en dust som begrenser sanger etter 5 gjennomspillinger. Ikke like kul som (Apokalypsis/Apocalypsis/etc) som kom ut i år. Det er faktisk ikke så teit gothrock som det ser ut som heller. Heller stort sett fungerende begravelsessanger som er kule og folkete.

Har ingen klare favoritter på denne plata enda, selv om "Cousins of the Antichrist" er den jeg har hørt desidert mest.
  • 0
  • Zook
  • Zook
Mastodon - The Hunter

Sjelden jeg bruker dette ordet, men dette albumet er jo SICK! Var ikke totalt overbevist etter første gjennomlytting, men det ser ut til å vokse mer på meg hver dag. Alle 13 sangene er utrolig godt gjennomført, selv for Mastodon å være. Flott at de valgte å følge opp episke Crack the Skye med et mer tilgjengelig album med kortere sanger som er mer rett-på-sak i stedet for å ha lange introer osv. Albumet har både variasjon og dynamikk, og det høres ut som Mastodon samtidig som de prøver seg på noen nye elementer. Vanskelig å velge favorittlåter, men The Sparrow, Blasteroid, Stargasm, Spectrelight og The Hunter er noen av låtene som sitter best imo. Anbefaler dette til alle som liker musikk, rett og slett. Det kommer i hvert fall til å ende opp som et av årets album for min del.
You're sleeping over, right?
  • 0
Siterer Zook:
Mastodon - The Hunter


Awesome! Gleder meg til å få hørt igjennom det selv.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Siterer Zook:
Mastodon - The Hunter
Mastodon har alltid vært et band du må høre på et par ganger for å like musikken, nesten litt magisk.

Awesome er det uansett
  • 0
Siterer Zook:
Mastodon - The Hunter

Shitloads med tekst



Er enig i alt du skrev, det er helt ubeskrivelig. Elsker den delen av Stargasm som står i signaturen min.
  • 0
Mastodon - The Hunter

Fantastisk, rett og slett fantastisk!
Let the voice of love take you higher
  • 0
The Old Dead Tree - The Water Fields og The Nameless disease

Veldig spesielt, men også veeldig tøft.
  • 0
The Antlers - In The Attic of the Universe

Diggbare 26 minutter med musikk med en herlig, progressiv konsept-følelse over seg. Chill og fredelig og kjent, men originalt og forfriskende likevel. Det er kanskje litt sånn pretensiøst or whatever, men anbefales til alle.

Galaxie 500 - This Is Our Music

Awesome rock med preg av litt av hvert, men likevel en gjenkjennelig og behagelig følelse gjennom hele plata. De våger likevel å fyre på plenty syriske og progressive og folkeaktige trekk overalt, og lyden er egentlig veldig distinkt. I mine øyne det beste av de tre albumene dette bandet rakk å lage.

Godspeed You! Black Emperor - Yanqui U.X.O.

Alt jeg skriver om denne plata kommer til å bli tolket og satt i en personlighetsvurdering av meg av alle musikksnobbene her inne, så jeg skriver heller en vits:
Hva skjer når en jøde med boner går på en vegg? Han slår nesen.

Kasabian - Velociraptor!

Kanskje deres beste album til nå. Tar alt det kule og koselige fra den forrige plata og gjør det enda mer skarpt og enda mer rocka. Har ikke hørt plata veldig mye enda, men helhetsinntrykket var basically at jeg likte å høre på plata fra start til slutt.

UNKLE - Psyence Fiction

Kul musikk i familie med den sample-tunge og syrisk rappe-styla musikken til DJ Shadow (som jeg forsåvidt tror produserte albumet, elns), med kule trommer og vokaler og overall lyd. Mye progressivt å finne på plata, med kreative sanger og "innspill" her og der, med en likevel god kvalitet å finne overalt.
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0
Jeg kjøpte 'Betraying the Martyrs' nye album på iTunes, og det er stort sett det jeg hører på for tiden. Veldig heavy, men også ganske melodisk innimellom. Virkelig verdt å ta en titt hvis du er glad i metal. Betraying The Martyrs - Liberate Me Ex Inferis
  • 0
Metallica
...And Justice For All

Fantastisk. 10/10

Metallica
Metallica

Siterer Predator:
Fantastisk. 10/10


The Smiths
The Queen Is Dead

Likte dette veldig, veldig godt. 8/10

The Strokes
Is This It

Avslappende og deilig, men samtidig veldig raskt. Det funket veldig godt. 8/10

Mastodon
Crack The Skye

Makan. Så utrolig kreativt og fantastisk velgjort. 10/10

Mastodon
The Hunter

Annerledes enn Crack The Skye, men likevel gjenkjennelig. Kortere og flere sanger, og variert. Hardt er det, og jeg digget det. 9/10

The National
Alligator

Veldig avslappende, dette også. Ikke like bra som High Violet, men likevel bra "koble-ut" musikk. Mr. November var klart den beste på albumet. 7/10

The Roots
How I Got Over

Bra saker. Deilige melodier, fete beats. Flere av sangene sitter godt i hodet. 8/10

Radiohead
The Bends

Har hørt mye snakk om at Radiohead skal være så unikt, men The Bends er vel mer ett rett-frem rockalbum, hvertfall i mine ører. Men det hørtes veldig bra ut, absolutt. Tror jeg kommer til å like dette bedre enn deres mer eksperimentelle (skrev jeg det riktig?), faktisk. Men det får tiden vise. 8/10
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
  • Zook
  • Zook
Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven

Helt utrolig. Har hørt det før, men jeg innså nettopp at dette nesten når opp til debutalbumet, fantastiske F#A#(infinity). Bandet lager ekstremt fin musikk med dybde, variasjon og en atmosfære og stemning jeg aldri har hørt maken til. Blir virkelig imponert etter så og si hver låt. En av hovedprioriteringene mine i livet er å se dette bandet live! Nytt materiale hadde også vært greit.

9/10

Siterer Predator:
Har hørt mye snakk om at Radiohead skal være så unikt, men The Bends er vel mer ett rett-frem rockalbum, hvertfall i mine ører.


Jepp, The Bends er ikke mer enn et godt rockealbum. Veldig enkelt og greit, men samtidig variert nok til at det ikke blir for generisk eller kjedelig. Håper ikke du avser Radiohead som et "rett-frem" band etter det albumet, for de har skikkelig mye forskjellig musikk å by på. Sjekk ut OK Computer, In Rainbows og Kid A.
You're sleeping over, right?
  • 0
Har i løpet av de siste dagene hørt gjennom

Machine Head - The Blackening

Judas Priest - Painkiller

Iron Maiden - Fear of the Dark

Iron Maiden - No Prayer for the Dying


og til sist

Nirvana - Nirvana

Kan egentlig ikke si så mye annet enn at dette er den type musikk jeg liker og ikke har noe imot å la spille mens jeg sitter og holder på med mitt.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Ljungblut - Over skyene skinner alltid solen
Fant ikke ut at Kim Ljung fra Seigmen hadde startet opp et soloprosjekt før for litt siden. Hørte gjennom dette albumet, og fant ut at det faktisk var skikkelig bra saker! Herlig blanding med tyngre industrielle aspekter, gode lyrikker og et melankolsk preg. Dette er definitivt et av årets album.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Teenage Cool Kids - Denton After Sunset

Ganske vanlig indie-rock band som spiller med bittelitt attitude i tillegg. Litt mer punkete/røffere album enn andre indierock-utgivelser (jeg har hørt) i år. Spiller raskt, og tøft og det blir et ganske greit resultat ut av det. Ganske lei av denne sjangeren egentlig, men er litt variasjon her med bl.annet punk, så det blir et ganske okay resultat afterall.
  • 0
Magma - Mekanik Destruktiw Kommandoh

Kanskje det mest populære Magma albumet, noe som er forståelig. Jeg elsker Magma, og jeg elsker dette albumet. Det som gjør det så fantastisk bra er de deilige vokalmelodiene. Et av tidenes beste album, som bør høres av alle med sansen for Prog.
  • 0
Gang Gang Dance - Saint Dymphna

vakkert.
  • 0
Har hørt The Hunter av Mastodon 4 ganger den siste uken, og er helt forelsket. Dette blir bare bedre og bedre for hver gjennomlytting. Flere og kortere sanger enn Crack the Skye, og dette liker jeg. Alle sangene er flotte, men har et par favoritter, som The Hunter, Black Tongue, Spectrelight og Stargasm. Helt vanvittig. 10/10

Har også hørt Crack the Skye igjen. Soleklar 10'er.

Nå må jeg få hørt de tre første albumene til Mastodon også!
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Har begynt å høre en del på de noe mer mørkere og atmosfæriske metal sjangerne i det siste.

________

Omit - Repose

Uten tvil det beste "skikkelige" doom metal albumet jeg har hørt (er relativt ny i sjangeren). Det er norsk også, så det er jo fett.

8/10

________

Estatic Fear - A Sombre Dance

Vakkert, rett og slett vakkert hele veien.

9/10

________

Eternal Tears of Sorrow - Children of the Dark Waters

Falt i smak, men er ikke det beste jeg har hørt i det siste.

7/10

________

Satyrian - Eternitas

Dette albumet kom faktisk som en overraskelse, siden jeg ikke er så utrolig stor fan av gothic rock (foretrekker gothic metal).

7+/10
________

Lethian Dreams - Requiem for My Soul, Eternal Rest for My Heart

Sterkt. Minner også litt om Omit enkelte ganger, bortsett fra at den kvinnelige vokalen er noe mykere.

8/10

________

Har også hørt igjennom alle albumene av Draconian, men jeg gidder ikke skrive ned alle individuelt, så sånn cirka gjennomsnittet blir det en sterk 8/10
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!