Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Musikk - med eller uten vokal?


For min del er dette egentlig et helt sært valg, men jeg leser ofte folk som bare hører på musikk med vokal og synes musikk uten vokal er kjedelig. Vice versa, men ikke i like stor grad. Jeg synes ikke det er noe spørsmål engang, jeg hører på begge deler og synes det finnes mye musikk som er bra uten vokal - så lenge det er tilpasset for det.

Når musikk er uten vokal er det ofte mye mer atmosfærisk, så sant vokalen ikke blir et slags instrument som styrker atmosfæren i enda større grad (Sigur Rós for eksempel).

Påstand: Musikken er aldri kjedelig uten vokal, og folk som ikke liker instrumentalmusikk klarer ikke sette pris på det atmosfæriske i musikken. Hva foretrekker du og hvorfor? Kanskje du liker begge deler like godt, akkurat som meg?
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Kommer an på stemningen, om jeg kun skal chille, foretrekker jeg musikk uten, eller med lite vokal. Skal jeg høre på musikk vil jeg helst ha vokal.
Fem-stjerners medlem
  • 0
  • Zook
  • Zook
Liker begge deler like godt, vil jeg si. Hører mest på musikk med vokal, men liker også for eksempel elektronisk musikk og post-rock, der begge som regel er blottet for vokal.
You're sleeping over, right?
  • 0
Det kommer veldig an på. Jeg er ikke så glad i rock eller metall uten vokal, det høres bare feil ut. Selv om det selvsagt finnes en god del eksempler på at det nødvendigvis ikke gjør det, The Call of Khtulu av Metallica og Transylvania av Iron Maiden for eksempel.

Men på den andre siden så er jeg glad i orkestermusikk. Så jeg kan godt sette meg ned med London Symfonien eller annet tilsvarende.

Kort og greit, det kommer helt an på sjangeren.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Kronoz:
Det kommer veldig an på. Jeg er ikke så glad i rock eller metall uten vokal, det høres bare feil ut.


Synes det ikke blir feil akkurat. Men jeg tenker mer i retning av band som er fullstendig instrumentale. Når band som Metallica og Iron Maiden lager en instrumental sang blir det liksom ikke objektivt fordi man liker det, men fordi man partisk liker bandet også.

For å ta et par eksempler:
Scale The Summit

Periphery (som har laget debutalbumet deres i både instrumental og med vokal)

Animals as Leaders

Liker også ofte at de instrumentale låtene er lange, spesielt i post-rock og ambient-sjangeren. Det føles herlig å høre en låt bygge seg opp mot en klimaks gjennom flerfoldige minutter.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Jeg liker instrumentaler nesten like godt som sanger med vokalister

Det har ikke så mye å si.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Siterer The Heretic:
Når band som Metallica og Iron Maiden lager en instrumental sang blir det liksom ikke objektivt fordi man liker det, men fordi man partisk liker bandet også.
Skreifiskaren liker dette.

To relativt fete instrumentaler på under 1:30:
http://www.youtube.com/watch?v=LqQp_yFShbQ
http://www.youtube.com/watch?v=xie450cyxhI

Men tråden i seg selv har et litt fjollete grunnspørsmål, dette kommer jo selvfølgelig helt an på. Music for Airports med vokal eller ITAOTS uten vokal hadde jo vært vederstyggelig.

Og så har man jo disse mellomtingene, som Dead Flag Blues og East Hastings og diverse Swans-eksperimenter.
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Siterer Skreifiskaren:
Men tråden i seg selv har et litt fjollete grunnspørsmål, dette kommer jo selvfølgelig helt an på.


Jeg har lest litt rundt på musikkforumer, Last.fm og lignende, og der leser jeg støtt kommentarer om folk som bare liker musikk med vokaler. Det var egentlig det som fikk meg til å tenke, fordi det for noen personer ikke en gang "kommer an på musikken".
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Dette er vel Metallicas beste instrumentaler: (Skyt meg hvis jeg har glemt noen)

http://www.youtube.com/watch?v=Rv9CDEbvmr8
Litt annen versjon, men den er veldig bra! Jeg rett og slett digger den!!

http://www.youtube.com/watch?v=Zt_ZE_ib9Wk

http://www.youtube.com/watch?v=kjIy9XunNLU
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Siterer The Heretic:
Jeg har lest litt rundt på musikkforumer, Last.fm og lignende, og der leser jeg støtt kommentarer om folk som bare liker musikk med vokaler. Det var egentlig det som fikk meg til å tenke, fordi det for noen personer ikke en gang "kommer an på musikken".
Tja, i så fall "kommer det vel an på" personene. Uansett går det vel ikke an å ta noen seriøst hvis de hardnakket hevder at det ene eller det andre er "best". Har også lest litt av hvert, f. eks at en selvutnevnt ekspert på klassisk musikk hevdet at moderne musikk var musikk i mindre grad enn klassisk, siden moderne musikk mer eller mindre krevde vokal. Dette var forsåvidt noe av det dummeste jeg har lest på internett, spesielt siden klassisk musikk også har vokal. Når det er sagt, kommer jeg ikke inn på en eneste sjanger som ikke har vokal, selv om jeg ikke er voldsomt inne på det meste som slutter med -core og x metal.

Mye om ingenting, men det gir meg i alle fall større tegn-per-post ratio.

Lagt til 2011-05-05 23:06:
Siterer RockFuzzEleven:
Metallicas beste instrumentaler
Har på følelsen av at du ikke kommer til å få så mange motargumenter på den, de har vel bare én annen.
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Siterer The Heretic:
Når band som Metallica og Iron Maiden lager en instrumental sang blir det liksom ikke objektivt fordi man liker det, men fordi man partisk liker bandet også.

Det er forsåvidt sant. Men nå skal jeg nevne (det er faktisk ikke et forsøk på å sette megselv i bedre lys ) at jeg ikke liker Orion. Metallicas kanskje mest kjente instrumental.

Ellers så har jeg hørt på litt symphonic metal. Det er et band jeg ikke kommer på hva heter som virkelig var konge. De hadde ikke vokal.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Skreifiskaren:
Tja, i så fall "kommer det vel an på" personene.


Jaja, man kan si så mye om at smaken er som baken, men det er da morsommere om man kan argumentere for smaken sin?

Siterer Skreifiskaren:
Når det er sagt, kommer jeg ikke inn på en eneste sjanger som ikke har vokal


Ingen sjangere er vel helt blottet for vokal. Selv subsjangere som instrumental rock/metal har vokaler fra en tid til annen.

Siterer Skreifiskaren:
Mye om ingenting, men det gir meg i alle fall større tegn-per-post ratio.


Rørekopp.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Liker begge deler, men musikk uten vokal synes jeg passer best inn for å skape atmosfære i spill og de fleste instrumentale jeg hører på er fra nettop spill.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Definitivt MED vokal.
Eneste musikken jeg foretrekker uten vokal er Ambient.
Og selvfølgelig ofte i soundtracks. Men der kan egentlig begge fungere. Avhengig av hva slags musikk det er snakk om og hva dens formål er...
Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0
  • Yayo
  • Yayo
Jeg kan fint høre på begge deler, men synes generelt elektronisk musikk funker bedre uten vokal enn band-musikk. Men vokaler i f.eks dubstep er herlig, helst kvinnelige.

Siterer RockFuzzEleven:
Dette er vel Metallicas beste instrumentaler: (Skyt meg hvis jeg har glemt noen)

Hahaha, bortsett fra Suicide & Redemption er jo det alle de har. Ikke akkurat et utrolig vanskelig valg å velge Metallicas beste instrumentaler når du like så greit tar med alle sammen.
You better check yourself, before you wreck yourself
  • 0
ja takk begge deler! Har ikke så altfor mye musikk i biblioteket mitt uten vokal men har nokk til å si at jeg kan lett høre på det.. Det kommer litt ann på humøret, settingen osv.
"Fact: In 100% of all fake gun shootings, the victim is always the one with the fake gun."
  • 0
  • Play
  • Play
Instrumental-musikk for min del. Spill soundtracks, trailermusikk, film scores, you name it. Om eg skal høre på musikk med vokal, må eg som oftest gå tilbake rundt 20 år i tid. Dagens musikk på radioen e meh.
  • 0
Jeg hører nok mest på musikk med med vokal. Men det fines mye bra uten vokal som jeg liker. Tror de som kom med de påstandene ikke helt har tenkt over hva de sa.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
For min del går med og uten vokal bra. Men det skal dog nevnes at den instrumentale delen av mitt bibliotek kommer i hovedsak fra spill og annet soundtrack.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Vel, jeg hører såklart på begge deler, men jeg er ikke av den typen som må ha en meningsfull tekst "og forstå hva de synger" slik som en del andre må. For meg er stemmen bare et instrument, og jeg er mer opptatt av klangen og måten den brukes på enn den litterære meningen. Derfor har jeg ikke noe imot å høre på musikk på andre språk eller musikk med utydelig vokal (eventuelt uten språk). Ikke dermed sagt at jeg ikke setter pris på en sang med en god tekst, men for meg er likevel vokalen først og fremst et instrument, og på samme måte som at ikke all musikk trenger strykere, piano, elgitar osv. så trenger ikke all musikk vokal.
This is great banter, it really is.
  • 0
Siterer Play:
Instrumental-musikk for min del. Spill soundtracks, trailermusikk, film scores, you name it. Om eg skal høre på musikk med vokal, må eg som oftest gå tilbake rundt 20 år i tid. Dagens musikk på radioen e meh.

Finnes mer musikk i dag enn det som går på radioen, vettu.
Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0
Det er ikke noe enten eller for meg. Akkurat som jeg noen ganger vil høre på akustisk og andre ganger metal, så hører jeg både på musikk med og uten vokal.

Jeg kan foretrekke rock som Joy Division hvor det lyriske er veldig viktig for sangens uttrykk, eller The Mountain Goats der vokalen er veldig fremtredende. Andre ganger hører jeg på GY!BE, Eno eller Jarre (og mye annen post-rock og ambient) der det er minimalt med stemmebruk.
Som du nevner kan kanskje Sigur Rós sies å være en mellomting mellom instrumental- og den typiske vokal-musikken. Jonsi sin falsett-stemme er til tider meget fremtredende, men likevel fungerer den mer som et rent instrument enn den typiske vokalen gjør, da ordene han synger ofte er meningsløse og er skrevet på et fantasispråk som skal skape harmoni istedet for mening i form av ord og setninger.

Dette er ikke noe jeg tar stilling til på den måten at jeg foretrekker det ene over det andre. Men en ting har jeg oppdaget. Når jeg har musikk i bakgrunnen (f.eks. når jeg er flink student og jobber med oppgaver), så fungerer ofte instrumental musikk bedre, i hvert fall når jeg leser.
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!