Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Musikkchat


Dette er Gamereactor-forumets offisielle tråd for generell musikkprat.

Denne tråden var tidligere inkludert i "Hva hører du på nå?"-tråden, men all potensiell musikkprat ble åpenbart strupet av alle som postet hva de hørte på. Vi håper derfor at å stykke den opp i to separate tråder kan gi de av dere som interesserer seg litt ekstra for musikk, og alle andre, muligheten til å prate litt friere om det.

"Hva hører du på nå?" finner du HER.

Regler:
- Ingen poster skal være bare en smiley eller en frittstående, meningsløs frase.
- Å ha det moro skader ikke, men vi har nulltoleranse overfor spam!
- Alt snakk i denne tråden bør være musikkrelatert. Annen prat tas i Chat 4.0, Nattråden, eller en annen passende tråd.
- Utover dette gjelder selvsagt forumets reglement også her.

Moderatorene kan og vil redigere eller slette innlegg som bryter mot reglementet for forumet eller på annen måte er til sjenanse for andre brukere.

Kommentarer på moderering skal tas via PM eller på GR-subforumet.

Vær obs på at moderatorene kan be om at de mest omfattende diskusjonene flyttes til en egen tråd. Dette kan være aktuelt hvis en diskusjon fullstendig tar over tråden og gjør det vanskelig for andre brukere å slippe til. Dette er tross alt en tråd for generell musikkprat.

/Ole-Christian
Moderator
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Jeg er førstemann ut.

Hva tenker folk om en mulig Pantera reunion? Bassisten, Rex Brown, sier at det ikke er umulig at noe slikt skjer i framtiden. Personlig mener jeg at det bør kun være en konsert, hvor flere gjestegitarister bidrar. Om det blir flere konserter og eventuelle nye album blir det for dumt. Siden det er få som kan erstatte Dimebagg Darrell.

Edit: La til en kilde: http://www.metalhammer.co.uk/news/rex-brown-on-pantera-reuni
on-never-say-never-its-up-to-vinnie-if-he-wants-to-go-ahead-and-d
o-something/
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Jeg er førstemann ut.

Hva tenker folk om en mulig Pantera reunion? Bassisten, Rex Brown, sier at det ikke er umulig at noe slikt skjer i framtiden. Personlig mener jeg at det bør kun være en konsert, hvor flere gjestegitarister bidrar. Om det blir flere konserter og eventuelle nye album blir det for dumt. Siden det er få som kan erstatte Dimebagg Darrell.

Edit: La til en kilde: http://www.metalhammer.co.uk/news/rex-brown-on-pantera-reuni
on-never-say-never-its-up-to-vinnie-if-he-wants-to-go-ahead-and-d
o-something/


Det har jo vært veldig mange rykter om at Zack Wylde skal være med, og er det noen som kan være en god erstatting for Dimebag så er det nettopp han.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Tyranus:
Det har jo vært veldig mange rykter om at Zack Wylde skal være med, og er det noen som kan være en god erstatting for Dimebag så er det nettopp han.


Er ikke spesielt gira på Zack Wylde. For all del, han kan spille, men synes at alt han spiller bare er raskt uten no spesiell følelse i det. Kall det gitarrunking, eller rølpete spill om du vil. Skal alikavel ikke klage om det bare er en konsert. De kjente hverandre godt vistnok.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Zack Wylde kan være en sikkelig show off vis han vill.
Love is like a flower; even the most beautiful kind dies. - Till Lindermann
  • 0
På tide med en tråd som dette, som du nevnte, den forrige tråden ble bare fylt med hva folk hørte på, og ingen diskusjon.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg husker ikke mye Tysk fra skolen, men det er utrolig mye bra Tysk musikk
Da mest innenfor Industrial sjangeren, er hekta på et band som heter Blutengel, anbefales
You tell me to get a life?Well I have an answer for you: I'm a gamer, I don't need to get one, I have many lives:D
  • 0
Siterer Music og Gameiac:
Jeg husker ikke mye Tysk fra skolen, men det er utrolig mye bra Tysk musikk
Da mest innenfor Industrial sjangeren, er hekta på et band som heter Blutengel, anbefales


Har hørt litt på dem takket være deg. Noen av sangene kan jeg like, men ikke alle. Men du skal ha takk for å ha gitt meg det tipset
  • 0
Merkelig lite musikk jeg hører på som kommer fra Tyskland. Noe som er rart i og med at det er det mest befolkede landet i Europa. Det eneste nevnbare fra Tyskland som jeg hører på er Lantlôs, Hundreds og Omega Massif. Og førstnevnte er til og med delvis fransk. Mye mer bedre musikk som kommer fra Frankrike. Sverige er også noen jævler på musikk.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Når jeg tenker meg om, så gjelder det meg også Heretic. Eneste jeg kommer på er Blutengel fra tid til annen og Rammstein en gang i blant. Ellers går det aldri i tysk musikk.
  • 0
Hører på bare tilfeldig musikk. Så lenge det fenger og jeg liker det hører jeg på det. På Spotify har jeg kun 1 spilleliste, og den heter Diverse, nettopp fordi jeg hører på så mye forskjellig.

Likevel kan jeg si at jeg ikke liker bråkemusikk som jeg kaller det, metal og slikt, og musikk der det bare brøles.
  • 0
Siterer fantomena:
Likevel kan jeg si at jeg ikke liker bråkemusikk som jeg kaller det, metal og slikt, og musikk der det bare brøles.

Hvis du kaller all metal for "bråkemusikk" og "musikk der det bare brøles" er du rimelig fjern når det kommer til musikk.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer fantomena:
Likevel kan jeg si at jeg ikke liker bråkemusikk som jeg kaller det, metal og slikt, og musikk der det bare brøles.


Du har tydeligvis hørt mye på metal ja.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Siterer RockFuzzEleven:
nettopp fordi jeg hører på så mye forskjellig.


Hva er det du definerer som «så mye forskjellig»? Etter min erfaring hører de som sier at de hører på mye forskjellig egentlig ikke på mye ulik musikk, eller spesielt mange band.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Hva er det du definerer som «så mye forskjellig»? Etter min erfaring hører de som sier at de hører på mye forskjellig egentlig ikke på mye ulik musikk, eller spesielt mange band.


Vel, man kan jo være en "Jack of all trades"? Selv føler jeg at jeg hører på veldig mye forskjellig. Nå Har jeg nettopp kjøpt 4 albumer, Distant Worlds (final fantasy orkester musikk), Wasting Light av Foo Fighters, Discovery av Daft Punk og en samleplate med The Doors. Og jeg koser meg med alt sammen.

Selv liker jeg vel Rock fra 70-tallet best, og deretter endel jazz og blues, men også noe elektronisk og selvfølgelig rock fra andre tiår. Så jeg vet ikke helt jeg. Det er da mye ulik musikk?

Altså, jeg kan jo ramse opp alle bandene jeg hører på...
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer ElGamer:
Citerer Music og Gameiac:Jeg husker ikke mye Tysk fra skolen, men det er utrolig mye bra Tysk musikk
Da mest innenfor Industrial sjangeren, er hekta på et band som heter Blutengel, anbefales

Har hørt litt på dem takket være deg. Noen av sangene kan jeg like, men ikke alle. Men du skal ha takk for å ha gitt meg det tipset


Bare hyggelig
Siterer fantomena:
Hører på bare tilfeldig musikk. Så lenge det fenger og jeg liker det hører jeg på det. På Spotify har jeg kun 1 spilleliste, og den heter Diverse, nettopp fordi jeg hører på så mye forskjellig.

Likevel kan jeg si at jeg ikke liker bråkemusikk som jeg kaller det, metal og slikt, og musikk der det bare brøles.


Et bitte lite tips: Sjekk ut Within Temptation, Hammerfall, Sabaton eller Sonata Arctica eller Nightwish. Dette er band uten såkalt brøling Det er plenty av Metal band som ikke bruker growling i sangene sine Jeg starta med å høre på Symphonic Metal før jeg hørte på Death Metal og Black Metal

Lagt til 2013-03-16 12:29:
Siterer The Heretic:
Merkelig lite musikk jeg hører på som kommer fra Tyskland. Noe som er rart i og med at det er det mest befolkede landet i Europa. Det eneste nevnbare fra Tyskland som jeg hører på er Lantlôs, Hundreds og Omega Massif. Og førstnevnte er til og med delvis fransk. Mye mer bedre musikk som kommer fra Frankrike. Sverige er også noen jævler på musikk.


Svenskene kan i hvertfall lage bra Death Metal Som F.eks Arch Enemy og Amon Amarth også har vi så klart Sabaton som kom ut med en utrolig bra cd i fjor, som jeg enda ikke har fått kjøpt, men som har hørt mye på Spotify
You tell me to get a life?Well I have an answer for you: I'm a gamer, I don't need to get one, I have many lives:D
  • 0
Siterer Music og Gameiac:
Et bitte lite tips: Sjekk ut Within Temptation, Hammerfall, Sabaton eller Sonata Arctica eller Nightwish. Dette er band uten såkalt brøling Det er plenty av Metal band som ikke bruker growling i sangene sine Jeg starta med å høre på Symphonic Metal før jeg hørte på Death Metal og Black Metal


Har hørt og hører fortsatt en del på Nightwish og Within Temptation. Så lenge det ikke er growling i sangene kan jeg høre på dem
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Selv liker jeg vel Rock fra 70-tallet best, og deretter endel jazz og blues, men også noe elektronisk og selvfølgelig rock fra andre tiår. Så jeg vet ikke helt jeg. Det er da mye ulik musikk?


Ulike sjangere, ja. Men det er ikke spesielt uvanlige sjangere å høre på. Når jeg snakker om ulik musikk, mener jeg at man kan høre på noe som er fra den ene skalaen av musikk til den andre. At man kan gå fra 50-talls fransk musique concrète, til svensk elektropop, til amerikansk witch house, til japansk dronemusikk, til tysk lowercase, til nederlandsk avantgarde svartmetall. At man går fra Daft Punk til The Doors er liksom som å gå fra Tron til The Green Mile i filmverdenen. Det er ikke et veldig krevende hopp å gjøre. Det er snakk om veldig tilgjengelig musikk.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
  • Zook
  • Zook
Siterer The Heretic:
Det er snakk om veldig tilgjengelig musikk.


Godt poeng. Mange som sier de hører på mye forskjellig holder seg som regel til tilgjengelig, kommersiell musikk. Variasjon handler ikke bare om sjanger, men også struktur, produksjon og så videre.
You're sleeping over, right?
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Citerer fantomena:Likevel kan jeg si at jeg ikke liker bråkemusikk som jeg kaller det, metal og slikt, og musikk der det bare brøles.
Hvis du kaller all metal for "bråkemusikk" og "musikk der det bare brøles" er du rimelig fjern når det kommer til musikk.


Det tviler jeg ikke på.
  • 0
Siterer The Heretic:
Ulike sjangere, ja. Men det er ikke spesielt uvanlige sjangere å høre på. Når jeg snakker om ulik musikk, mener jeg at man kan høre på noe som er fra den ene skalaen av musikk til den andre. At man kan gå fra 50-talls fransk musique concrète, til svensk elektropop, til amerikansk witch house, til japansk dronemusikk, til tysk lowercase, til nederlandsk avantgarde svartmetall. At man går fra Daft Punk til The Doors er liksom som å gå fra Tron til The Green Mile i filmverdenen. Det er ikke et veldig krevende hopp å gjøre. Det er snakk om veldig tilgjengelig musikk.


Den påstanden er jeg veldig uenig i. Hvordan kan du si at musikken ikke er ulik bare fordi den er tilgjengelig? Det henger liksom ikke på greip. Så om jeg går fra å høre på The Who, til å høre på Jean Michel Jarre for så å høre Mezzoforte (eller Andreas Vollenweider for den saks skyld) så hører man ikke på "mye forskjellig"? Fordi dette er tilgjengelig innen de respektive sjangerene? For meg høres dette ut som et elitistisk tull.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Hvordan kan du si at musikken ikke er ulik bare fordi den er tilgjengelig?


Det er pågrunn av de tingene som Zook trekker frem. Tilgjengelig og enkel musikk som Jean Michel Jarre og The Who har, på tross av sine sjangerforskjeller, veldig mye til felles strukturelt sett. De bygger på musikalske konvensjoner som er vanlige på tross av sjangerene, gjerne med tanke på oppbygning, rytme, perkusjoner, letthet eller melodi. Det er derfor musikken er populær, fordi den har et fundament som er lett tilgjengelig og appellerende til folk flest. Om man forteller at man hører på mye ulik musikk, så forventer jeg at den som sier det er en person som ikke bare tilhører den tilgjengelige kjernen, men også går utenfor konvensjonene. For å trekke frem noen ekstremiteter som eksempel på hva som er utenfor konvensjonene:
http://www.youtube.com/watch?v=aBNL6VtxcFk
til kontrast med:
http://www.youtube.com/watch?v=3n3YhPK-440

Andreas Vollenweider og Mezzoforte nærmer seg det som man kan kalle ukonvensjonell musikk. Hvis man genuint hører på disse samtidig som man hører på The Who eller Jean Michel Jarre, vil jeg si at man har en bredere musikksmak enn den vanlige person. Men musikken deres er ikke uspiselig for folk flest heller liksom.

PS: Når jeg skriver «enkel», så mener jeg ikke at musikken er enkel å produsere, men at den er enkel å plukke opp.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer fantomena:
Likevel kan jeg si at jeg ikke liker bråkemusikk som jeg kaller det, metal og slikt, og musikk der det bare brøles.


Jeg blir så forbanna sint når jeg leser sånt. Det vitner så mye om ignoranse. For det første, metall som stilform er ganske mye større enn bråking. Man har f.eks heavy metall som er en raskere form av hard rock. Man har skriking og brøling, og mye er ikke så bra, det er jeg enig i. Skriking kan være som et eget instrument for å sette stemmningen i en låt.

Om det er growling så vil jeg helst høre en grov og tung stemme, som jeg samtidig kan forstå. Metall er ikke bråk, det er bare du som ikke har prøvd nok, eller hørt nok. Hører man i dybden så er det ganske mange stykker som er utrolig godt laget, som krever et høyt spekter av teknikk og følelser. Anbefaler å teste ut NWOBHM, eller power metall. Siden det er lettere for et utrent øre. Dette gjelder for all musikk forøvrig, og til alle.

Jeg er ikke en superfan av jazz, men har hørt litt som jeg kan like. Miles Davis sin "all kind of blue", hørte en coverlåt laget av en tilfeldig person på youtube en gang. Killing in the name of av rage against the machine, som swingjazz. Helt fornøyelig å høre på. https://www.youtube.com/watch?v=d0CgE7oyVpI
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Hva er egentlig vitsen med å krangle om musikk? Jeg blir faktisk ganske sint når jeg leser at du blir sint! DET ER MUSIKK! DET ER VEEELDIG SUBJEKTIVT. Smaken er som baken. Helt seriøst altså, ingen her har en objektiv sannhet om hvilken musikk som er best.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Jeppzki:
Hva er egentlig vitsen med å krangle om musikk? Jeg blir faktisk ganske sint når jeg leser at du blir sint! DET ER MUSIKK! DET ER VEEELDIG SUBJEKTIVT. Smaken er som baken. Helt seriøst altså, ingen her har en objektiv sannhet om hvilken musikk som er best.


Helt klart. Du har rett i det. Men å være åpen for musikk er ingen skam. Forøvrig, forbanna sint var mer enn dårlig formulering fra min side. Oppgitt er nok et bedre ord. Å stemple metall som bråk eller bare skriking faller på sin egen urimelighet.

Forøvrig. Om noen har noen anbefaling til swingjazz som minner om den linken jeg ga for to poster siden, så hadde det vært flott. Trenger bare et par album, siden det er lettere å lytte til mindre enn for mye når man prøver på nye stiler.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!