Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Breaking Bad-tråden


Utrolig at det ikke var en eneste tråd tilknyttet dette mesterverket av en tv-serie.

Breaking Bad er en amerikansk tv-serie produsert av Vince Gilligan. Serien foregår i Albuquerque, New Mexico, og handler om kjemilæreren Walter White (Bryan Cranston), som blir diagnostisert med lungekreft. For å sikre sin families økonomiske fremtid begynner han - sammen med sin tidligere elev, Jesse Pinkman (Aaron Paul) - å produsere og selge metamfetamin.



Oversikt over de fire første sesongene:

Sesong 1 [2008]:
Walter White får diagnosen uhelbredelig lungekreft. Walter - sammen med sin svoger, som jobber i narkotikapolitiet - får øye på sin tidligere student Jesse Pinkman, som rømmer fra en metamfetaminlab. Walter tar senere kontakt med Jesse, hvor de sammen blir partnere og produserer og selger det beste metamfetaminet på markedet. Spoiler:I løpet av sine første dager som langere av Albuquerques beste metamfetamin, får de raskt store problemer med lokale langere som forsøker å overta hele opplegget, men ender som lik som gir dem stadig nye og enda større problemer.

Sesong 2 [2009]:
Sesong 2 fortsetter der sesong 1 sluttet. Spoiler:Walter og Jesse har blitt kidnappet av langeren Tuco etter samarbeidet med DEA (narkotikapolitiet) ble oppdaget. Tuco planlegger å bruke Walter og Jesse i et komplott som blant annet innebærer en meksikansk lab. I en dramatisk kamp klarer Walter og Jesse å skyte Tuco, og forlater ham for å dø. Det de ikke vet er at Hank har klart å spore opp Jesses bil, og det leder ham rett til dem, men de klarer å holde seg ute av syne. Hank møter en meget beruset og skadeskutt Tuco. Hank dreper Tuco etter en skuddveksling, og Jesse mister pengene sine i bilen etter at DEA konfiskerer den, og han er blakk. Jesse blir igjen samarbeidspartner med Walter, og de fortsetter å produsere metamfetamin.
For å slippe mellommenn i produksjonen av metamfetamin, og da for å produsere metamfetamin uten det særegne kjemikaliet pseudoefedrin, velger de å bryte seg inn i et kjemilager og stjele et lignende kjemikalium, som kan brukes til produksjonen. Etter et vellykket ran fortsetter de å produsere metamfetamin i campingbilen sin. Etter at de returnerer til Albuquerque med 17 kilo metamfetamin, blir Badger arrestert. Walter og Jesse må leie en advokat, Saul Goodman (Bob Odenkirk), og dette setter ytterligere spor i deres økonomiske situasjon ettersom Saul krever $80 000 for å gjøre jobben.
Jesse innleder et forhold til sin husverts datter, Jane (Krysten Ritter), en heroinmisbruker på rehabilitering. Når Walter ringer Jesse med en avtale om å bli kvitt alle 17 kiloene metamfetamin samtidig, svarer ikke Jesse. Walter bryter seg så inn hos Jesse for å hente dopet. Walter fullfører handelen, og når han returnerer, blir han vitne til at Jane blir kvalt i sitt eget oppkast mens hun er høy på heroin, men han griper ikke inn, og hun dør. I forbindelse med dette går Walter glipp av fødselen til sin datter, Holly. Når Jesse våkner, og finner Jane død, blir han sønderknust. I sesongavslutningen blir Skyler, Walters kone, så mistenksom over Walters mange forsvinninger, og ber ham til slutt pakke sakene sine og forlate huset. Sesongen avsluttes med at Janes far, Donald, er på jobb som flygeleder. Han er så distrahert over tapet av datteren at han ved et uhell fører to fly inn i hverandre, og de styrter over byen


Sesong 3 [2010]:
Spoiler:Albuquerques befolkning er i sjokk etter at to fly kolliderte i luften over byen. Walter og Skyler har blitt separert, og Jesse er til rehabilitering etter Janes død. Skyler avslører til Walter at hun har hatt en affære med sjefen sin som en straff for Walters oppførsel. Gus Fring (Giancarlo Esposito) gir Walter en tilbud om 3 millioner dollar for 3 måneders arbeid, som han først avslår, men senere godtar. Senere i sesongen godtar Walter Gus' tilbud om å 15 millioner dollar i året, som leder Walter enda dypere inn i metamfeatminverdenen. Jesse kommer senere nok en gang inn som Walters partner, og de to havner nok en gang i en krangel, som videre leder til en konfrontasjon med Gus. Når Gus planlegger å erstatte Walter med Gale (David Costabile, tar Walter og Jesse ting i egne hender for å sikre sin egen sikkerhet og nødvendighet i organisasjonen.

Sesong 4 [2011]:
Spoiler:Jesse følger Walters instruksjoner om å drepe Gale. Ettersom politietterforskningen trappes opp, linker Hank narkotikadistribusjonen fra Gale til Gus. Han finner ut at Gus er en av de store bakmennene til den omfattende distribusjonen, og begynner å lete etter bevis for å kunne arrestere ham. Gus innser at Walters nære bånd til Hank kan sette hele distribusjonen i fare. Gus gir derfor Walter sparken, og truer med å drepe hele hans familie. Walter og Jesse blir enige om å drepe Gus. Oppdraget fullføres, og Walter og Jesse ødelegger deretter hele metamfetaminlaben.

Informasjonen av hver sesong er i høyeste grad hentet herfra.

Velger å ikke oppsummere sesong 5 enda, i og med at den ikke er kommet ut. Valgte også å legge såpass store deler av oppsummeringen av sesongene i spoiler-tags for å unngå å spoile noe som helst for de av dere som ikke har sett serien. Mulig denne tråden kommer i det seneste laget, men jeg mener absolutt at en slik tråd bør få se dagens lys uansett.

http://www.youtube.com/watch?v=pSxpF5M0KTg

Diskutér!
  • 0
How do I spoiler?
Fem-stjerners medlem
  • 0
Jeg har enda ikke satt igang å se Breaking Bad, men jeg har jo fått høre mange ganger at den er verdt tiden, og det så passe underholdende ut da jeg zappet innom noen episoder som gikk på Max elns hjemme på Strømmen, så den står på programmet.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg venter spent på de siste 8 episodene. Noen som har tro på spinn- off serien med godeste Saul Goodman i hovudrollen?
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Jeg tillot meg å fikse alle spoilerne dine. Breaking Bad er for øvrig fantastisk.

Siterer bent_a:
Jeg venter spent på de siste 8 episodene.


Du er ikke alene.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer fattigmann:
How do I spoiler?


http://i.imgur.com/RwKtUHq.png

Siterer bent_a:
Jeg venter spent på de siste 8 episodene. Noen som har tro på spinn- off serien med godeste Saul Goodman i hovudrollen?


Veldig enig. Mye med tanke på hvordan første del av sesong 5 sluttet. Har faktisk ikke hørt noe om en spin-off serie. Er dette det samme som de mini-episodene som skal ta for seg handlingsrommet før første sesong?
  • 0
Har sett de 2 første episodene via Netflix, må virkelig skaffe tid for å se resten.
  • 0
Sesong 2 Spoiler:Scenen der faren til Jesse kræsjer flyene i luften virket på meg som om det var med vilje, uten at jeg husker det veldig godt. Husker det var endel svette og at han nervøst så seg rundt. Noen som er enige her?


Siterer Nero The Elder:
Citerer fattigmann:How do I spoiler?

http://i.imgur.com/RwKtUHq.png


Takker og bukker
Fem-stjerners medlem
  • 0
Siterer Fattigman:
Sesong 2 Spoiler


Spoiler:Vel, det var vel i all hovedsak faren til Jesses' kjæreste som var årsaken til at flyene kræsjet? Faren var helt i fra seg da han fant ut at Jane (hans datter, Jesses kjæreste) var død, at han gav feil informasjon til pilotene på flyet pga all forvirringen og tragedien rundt dødsfallet, at flyene til slutt kræsjet.
  • 0
Jeg har bare sett sesong én og halve sesong to, men vil likevel si at det er en av mine favorittserier. Det er rett og slett utrolig bra skrevet. Det er realistisk, men likevel spennende. Karakterene har en dybde og dialogen er aldri overforklarende. Er dere enig?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Det er rett og slett utrolig bra skrevet. Det er realistisk, men likevel spennende. Karakterene har en dybde og dialogen er aldri overforklarende. Er dere enig?


Helt enig. Serien er veldig spennende med få kjedelige punkter (foruten flue-episoden, som var et kunstnerisk mesterverk). Ser veldig frem til del to av denne avsluttende sesongen. Blir spennende å se hvordan de har taklet cliffhangeren de avsluttet siste episode med.
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Liker Breaking Bad, men synes at det er waaaay overrated. Ville gitt det 7-8/10, men føler at de fleste andre som følger med er fanboys som ville gitt det 11/10 uten å nøle.
  • 0
Har ikke fått sett hele. Blir det første etter Lost.
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0
Siterer Smæ:
Liker Breaking Bad, men synes at det er waaaay overrated. Ville gitt det 7-8/10, men føler at de fleste andre som følger med er fanboys som ville gitt det 11/10 uten å nøle.


For å være ærlig har jeg aldri sett et så velkonstruert TV-drama siden The Sopranos. Det er en mesterklasse innenfor skriving og skuespill, selv kamera-arbeidet er topp klasse.
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Siterer Cherno:
For å være ærlig har jeg aldri sett et så velkonstruert TV-drama siden The Sopranos. Det er en mesterklasse innenfor skriving og skuespill, selv kamera-arbeidet er topp klasse.


Skal ikke nekte for at skuespillet er fantastisk og alt er gjort skikkelig og profesjonelt, men jeg blir bare ikke så underholdt av serien som jeg føler at burde i forhold til hvor hypet den er, selv om den kan være sykt spennende til tider. Kan gå opp en karakter fra meg hvis Skyler dør.
  • 0
Siterer Smæ:
Kan gå opp en karakter fra meg hvis Skyler dør.


Kan ikke huske en person i en TV-serie som jeg misliker mer enn Skyler. Det indikerer sannsynligvis bare at hun er velskrevet og velspilt, men håper likevel at hun dør snart.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Det lover forresten veldig godt for resten av sesong 5 akkurat nå, synes jeg. Hva tenker dere?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Det lover forresten veldig godt for resten av sesong 5 akkurat nå, synes jeg. Hva tenker dere?


Jeg tror at vi har TV-kvalitet på sitt ypperste i vente. Blir en sann fryd å se hvordan alt utfolder seg.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Er det i det hele tatt noen lovlige alternativer for å se siste delen av sesong 5 her i Norge?
  • 0
Tror Max sendte ihvertfall del 1 etter den var ferdig i USA
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Droppet serien etter sesong 2, fordi jeg syns det var en av de trøtteste seriene jeg har vært borti, men nå har jeg begynt så smått på sesong 3 og snegler meg gjennom episodene.
Siden hele verden omtrent skryter av den, må det være noe jeg ikke ser klart.
  • 0
Siterer Tommy Kvaernerud:
Droppet serien etter sesong 2, fordi jeg syns det var en av de trøtteste seriene jeg har vært borti, men nå har jeg begynt så smått på sesong 3 og snegler meg gjennom episodene.
Siden hele verden omtrent skryter av den, må det være noe jeg ikke ser klart.

Har på følelsen av at du kommer til å elske flue- episoden.

Jeg tror forresten jeg venter med de siste 8 episodene. Her skal det ses i strekk.
-Kill -Loot -Return.
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Siterer Tommy Kvaernerud:
Droppet serien etter sesong 2, fordi jeg syns det var en av de trøtteste seriene jeg har vært borti, men nå har jeg begynt så smått på sesong 3 og snegler meg gjennom episodene.
Siden hele verden omtrent skryter av den, må det være noe jeg ikke ser klart.


Hadde samme følelse gjennom hele første sesongen, men synes det ble mer action i sesong 2, og bare mer og mer utover.
  • 0
All Hail the King, denne serien er virkelig noe av det beste jeg har sett innenfor TV noensinne. Gårsdagens episode var så ufattelig bra, kjente gåsehuden og tårene presse på da Spoiler:Walt ringte Skylar, fy faen så brutalt det var.
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Siterer Cherno:
All Hail the King, denne serien er virkelig noe av det beste jeg har sett innenfor TV noensinne. Gårsdagens episode var så ufattelig bra, kjente gåsehuden og tårene presse på da Spoiler:Walt ringte Skylar, fy faen så brutalt det var.


Spoiler poiler:Virker som det var flere som ikke forstod at Walt visste at politiet overhørte samtalen mellom han og Skyler, og at han derfor bevisst prøvde å ta alt ansvaret på seg selv, slik at hun skulle slippe straff og fengsel. Det var derfor han gråt, fordi han ikke mente det han sa.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!