Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilken film/serie så du sist?


Zombieland

Middels god film. Pluss for For Whom The Bell Tolls og SPOILER Bill Murray SPOILER, minus for forutsigbarhet, billige vitser, klisjéfylte hovedpersoner og ikke spesielt tøff action. Langt under Shaun of the Dead i brahet.

5/10

Yojimbo

Etter de gode filmene Ikiru og Seven Samurai, tenkte jeg jeg skulle se mer Kurosawa. Denne var faktisk ikke det helt store. Forholdsvis generiskt plott med forholdsvis langt mellom godbitene. Men hovedpersonen var vel ganske badass, da. Gleder meg likevel til Rashomon, Ran og Throne of Blood.

6/10

Krótki film o zabijaniu (A short film about killing)

Hmrpf. Ganske skuffende etter den aldeles fantastiske Trois Couleurs-trilogien. Filmen er stygg, gul og middels forstyrrende, men inneholder egentlig lite substans, til tross for forsøk på å virke smartere og mer spesiell enn den er. Likevel greier den å være interessant gjennom hele spilletiden.

5/10

Begynte også på den helvetes lange Satantango, som sikkert kommer til å ta dagevis før jeg får sett ferdig.

I kveld blir det Avatar på meg også, en film jeg egentlig ikke hadde noe særlig interresse av, men når verdens anmeldere er såpass enige får jeg vel ta en titt.
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Shoot em up! Knallbra film Action heile tida. Kjempetøfft, sjølv om ein del var litt urealistisk
Er det nokon som veit om filmar det er like mykje action som i denne?
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
The Nightmare Before Christmas

Fantastisk, nydelig, enestående. Er kanskje der som beskriver denne filmen mest. Tror egentlig denne får plassen som min favoritt. Var herlig å se den når det var ti år siden sist.

Im the master if FRIGHT! And a demon of LIGHT

10/10
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Inglorious Basterds

Utrolig bra film. Så den igår, og jeg ble mektig imponert. Uten tvil en av de bedre filmene jeg så. Skuespillet, humoren. Alt.

Terningkast: 6
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
James Camerons Avatar

Beste filmen jeg noen gang har sett. Et vakkert eventyr som jeg anbefaller alle å se.

6
10/10
1 000 000/1 000 000
Les en bok, pok en snok!
  • 0
One Flew Over the Cuckoo's Nest

Fantastisk skuespill av Jack Nicholson og Louise Fletcher samt andre birolleinnehavere, og filmen blir fortalt på en komisk måte, men med flere seriøse scener.


10/10
Jeg glemmer aldri et ansikt, men i Deres tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak.
  • 0
School For Scoundrels

Hadde ingen forventninger til denne whatsoever. Den var dog ganske morsom på flere punkter og tok meg hardt på senga. Må også gi pluss for en litt uventet twist.

Terningkast: 4

Pineapple Express

Omslaget ser så awesome ut. Plotet virker veldig tøft. På framsiden står det at filmen er "hilarious"; kult. Men forventingene var litt for høye her altså. Jeg lo litt noen ganger, men ellers så var det ikke helt min type humor. Akkurat som med Superbad og Knocked Up som aldri fikk meg til å gå helt av skaftet. Et bevis på at hype gjør ting dårligere.

Men filmen er ganske god, da.

Terningkast: 4

Siterer torleif:
Er det nokon som veit om filmar det er like mykje action som i denne?


Du kan antagelig prøve deg på å se Hard Boiled om du ikke har sett den fra før. Ganske actionfylt, med stilistisk skyting. Er dog litt mer plott enn i Shoot 'Em Up
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
Avatar

Totalt forjævlig.

1/10
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Siterer Skreifiskaren:
Avatar

Totalt forjævlig.

1/10




Håper det var en spøk?
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Clerks II

Utrolig bra!

9/10
"You were born free, you got fucked out of half of it and you wave a flag celebrating it." - Doug Stanhope
  • 0
  • Zook
  • Zook
Siterer Predator:
Citerer Skreifiskaren:
Avatar

Totalt forjævlig.

1/10


Håper det var en spøk?


På Skeifiskarens IMDb-liste ligger den på 6/10. Regner med det er den seriøse stemmen.
You're sleeping over, right?
  • 0
Jaja. Syntes bare den hadde fått litt for mye skryt i forhold til den faktiske kvaliteten. Men for å være litt mer saklig: I bunn og grunn var filmen Pocahontas med aliens. Kjedelig. I tillegg var skurken, og fremstillingen av menneskene, utrolig stereotyp og lame. Jeg likte heller ikke de dårlig skjulte politiske undertonene og den cheesy dialogen og kjærlighets-plottet. Men den var utrolig stilig (selv om det hele tiden føltes litt kunstig) og hadde god action.
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Der Untergang.

Å beskrive Det Tredje Rikets undergang bærer i seg ufattelig mye materiale og stoff at en film uansett vil bli angrepet for alt den har utelatt.
Men Bruno Ganz lykkes absolutt i å gi et realistisk bilde av restene av det liv dette monstrum av et menneske levde. Kort oppsummert omhandler filmen Det Tredje Rikets siste dager, i stor grad skildret ut ifra perspektivet til Hitlers sekretær Traudl Junge (Alexandra Maria Lara).
Allikevel er selvsagt Hitler hovedfokuset , men vi får også ta del i mindre karakterer, som for eksempel en lege, en general og et medlem av Hitler-jugend, opplevelse av krigens siste dager. Dette gjør at filmen gir oss et mer nyansert bilde av disse velkjente hendelsene enn hva vi er vandt til ifra Hollywood.

Filmens sterkeste side er hvordan den viser hvordan Hitler både kunne være et monster og et menneske. Temperamentet og jødehatet er på plass, men vi får også se mildere sider ved hans personlighet.

Bruno Gantzs fremførrelse av "føreren" er fantastisk overbevisende.
Resten av skuespillerprestasjonene i denne filmen er av særdeles høy klasse. En annen skuespiller som skilte seg spesielt ut for min del var skuespilleren som spilte Fru Göbbels. En kvinne som er så besatt av Nazismens ideologi at en ikke ville la barna leve under et annet samfunn enn det, og får det fram på en veldig bra måte.

Samlet sett er Der Untergang en fantastisk god skildring på hvordan Hitlers siste uker var, men det kan desverre bli litt for mye frem og tilbake, og desverre litt vanskelig for å følge med til tider, men det gjør ikke stor skade for helhetsinntrykket.

8,3/10
  • 0
Er akkurat ferdig med å se Inglorious Basterds. Utrolig artig film med god humor (spesielt når Brad Pitt prøver å snakke italiensk )

9/10.
I was frozen, today!
  • 0
Siterer K_R_I_S:
Er akkurat ferdig med å se Inglorious Basterds. Utrolig artig film med god humor (spesielt når Brad Pitt prøver å snakke italiensk )

9/10.


Jeg skjønner ikke hvorfor alle liker den scenen så godt, så lavpannet humor finner du også i American Pie.
Jævelhøns
  • 0
Black Hawk Down

Hva gjør man når et oppdrag med antatt tidsramme på en halvtime slår helt feil, og Delta Forces og Rangers står hjelpesløse midt i Mogadishumarkedet med en diger milits rundt dem? Melder 'time-out' og legger en skikkelig slagplan? Sender flere Delta Forces og Rangers for å redde dem? Neida, man slår på den velkjente amerikanske godsjarmen og skyter seg ut av det hele på tradisjonelt vis. Black Hawk Down er en ypperlig krigsfilm som inneholder action i massevis. Dessuten liker jeg skuespillerlisten og ikke minst settingen. Meget god underholdning.

Terningkast: 5
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Har oppdatert meg litt på noen av årets filmer den siste uken.

Zombieland

Jeg kan aldri få nok av zombier.
Denne leverer varene på en tidvis artig, men noe halvhjertet måte.
Følte egentlig det var litt lite zombier til å kalle den zombieland
Men det er absolutt brukbar underholdning for zombiefans.

Karakter: 7/10

Inglourious Basterds

Litt usikker på om jeg likte den eller ikke...
Den har flere godbiter å by på, men det er veeeldig mye dautid innimellom.
Skulle gjerne sett mer til Hans Landa og Basterds, siden bare deres scener gjør filmen brukbar for meg.
Havner blandt de svakeste på Tarantino's bidrag til filmuniverset.

Karakter: 5/10

Transformers 2

En verdig oppfølger vil jeg si.
Skulle dog sett at de droppet fjortishumoren.
Langt flere transfomers i denne og mer herlig robot-mayhem-action.
Siste fighten ble også litt halvslapp, hadde forventet en litt mer episk slutt.

Karakter: 7/10

UP

Fantastisk!
En av årets største overraskelser.
Muligens den beste animasjonsfilmen jeg har sett så langt.

Karakter: 9/10
  • 0
Siterer Baardern:
Citerer K_R_I_S:
Er akkurat ferdig med å se Inglorious Basterds. Utrolig artig film med god humor (spesielt når Brad Pitt prøver å snakke italiensk )

9/10.


Jeg skjønner ikke hvorfor alle liker den scenen så godt, så lavpannet humor finner du også i American Pie.


Jeg liker sånn humor.
I was frozen, today!
  • 0
Har skrevet en blogg om de beste filmene i 2009, og Avatar er blandt annet med. Ser jeg ikke har skrevet en mini-anmeldelse her, så jeg bare kopierer det jeg skrev der og putter det inn her.

Avatar

Hvor skal jeg begynne? Avatar var kanskje den filmen jeg hadde mest forventninger til i 2009. Helt fra jeg hørte om prosjektet, til lanseringen. James Cameron er en av mine absolutte favorittregissører, med filmer som The Terminator 1 og 2, Aliens og Titanic på nakken, er det vel ikke rart jeg hadde skyhøye forventninger?

Avatar overgikk mine forventninger. Den bergtok meg fra første sekund, og sendte meg på en reise på en fantastisk planet, Pandora. Historien er spennende og interessang, og jeg føler at jeg virkelig følger med på filmen. Jeg kan ikke fjerne øynene et sekund. Avatar kostet rundt 300 millioner dollar, og den er den fjerde dyreste filmen noensinne. James Cameron vet virkelig hvordan man bruker de pengene riktig. Avatar bruker en helt ny teknologi, noe ingen andre har brukt før.

Avatar er en viktig film. Den er nyskapende, og skaper sitt helt egent språk. Dette alene viser hvor mye arbeid det har blitt lagt i utviklingen. Som sagt bruker den en helt ny form for animasjon og teknologi, og resultatet er banebrytende. Alt ser så ekte ut. Skogene i Pandora. De innfødte Nav'ii. Monstrene. Alt. Stemningen er på plass hele tida, og eventyrfølelsen er topp. Og det er ikke akkurat dårlig at mot slutten tar en av tidenes beste actionscener plass! Jeg fikk bakoversveis, det var helt utrolig.

Avatar er konge. Den utnytter budsjettet til det fulle, og med alt det nye innholdet, og rett og slett fordi den er så vanvittig bra, velger jeg å kåre den til årets beste film.

10/10
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Predator:
Avatar

10/10


Av en eller annen grunn er jeg fortsatt litt skeptisk til filmen.

Home Alone

Ser den hver jul. Like koselig og morsom som alltid, men en del logiske brister trekker litt ned.

7/10

Ringenes Herre: To Tårn: Extended Cut

Tre timer og førti minutter, uten et eneste kjedelig øyeblikk. Ikke like bra som enern, men fortsatt en fantastisk oppfølger.

9/10
Heihei
  • 0
Siterer Paulie:
Av en eller annen grunn er jeg fortsatt litt skeptisk til filmen.

Det bør du egentlig være. Når jeg tenker meg om, er det faktisk ingenting spesielt bra ved filmen utenom CGIen. Alt er bare... OK.

Elephant
5/10
End of line, be excellent to each other.
  • 0
  • Zook
  • Zook
Siterer Paulie:
Home Alone

Ser den hver jul. Like koselig og morsom som alltid


Ja, jeg så den på TV i går. Kommer alltid i julestemning av den.

Siterer Paulie:
men en del logiske brister trekker litt ned.


Haha, ja, som da den ene skurken får et strykejern i full fart i trynet og så vidt påtar skade av det
You're sleeping over, right?
  • 0
Paranormal Activity

Sikkert en skummel film for de som er svake for slike filmer, men når man ikke blir særlig skremt, trekker det såklart litt ned på opplevlsen. Filmen er likevel spennende, selv om starten er en smule treg. Pluss for å ikke være en typsisk Hollywood klisjèskrekk, og for den smågeniale slutten.

7/10
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Paranormal Activity

Sikkert en skummel film for de som er svake for slike filmer, men når man ikke blir særlig skremt, trekker det såklart litt ned på opplevlsen. Filmen er likevel spennende, selv om starten er en smule treg. Pluss for å ikke være en typsisk Hollywood klisjèskrekk, og for den smågeniale slutten.

7/10

Syntes det var bra at den var litt "treg" i starten. Var en fin oppbygning av karakterene og stemningen, men som du sier, jeg ble heller ikke skremt. Den var spennende, men ble kanskje litt kjedelig til tider. Filmen gjorde i hvert fall en litt ny vri på en heller uoriginal historie.

Det som trakk ned mest var ho som satt ved siden av meg som stønna og klaga over at filmen var så dårlig. Ho kunne jo bare gått eller holdt kjeft?
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
Avatar

James Cameron gir oss i slutten av det ellers lunkne filmåret 2009, en film så avansert at du kommer til å drite på deg. Jeg gikk inn i kinosalen med mine nyinnkøpte 3D-briller og forventet en ny og spennende filmopplevelse. Effektene var imponerende, mye på grunn av 3D-brillene, selv om Na'viene ( de blå romvesenene) ikke var helt realistiske for min del. Men spesialeffektene ellers var jo ganske fete, og spesialeffekter er jo alt... right?

Handlingen var viktig, og man kan sammenlikne den med dagens politikk og krigføring. Jeg syns ikke det bare er USA som får kritikken her, men er også noen paralleller til f.eks. konflikten mellom Palestinia og Israel. Når det er sagt skal filmen ha ros for å ikke være no gjengangerhollywoodmøl, og den er spennende og det er masse eventyr og action. Men jeg syns ikke handlinga er så imponerende, og mange ser ut til å glemme dette på grunn av all teknologien vi får servert. Jeg syns rett og slett av en del av handlinga er litt klisjèaktig og jeg har følelsen av at noe mangler i filmen, selv om det er så mye handling at filmen svelger seg selv.

Uansett, Avatar gjør som District 9, viser at menneske kan være slemme og det finnes utenomjordiske som faktisk har mer sjel enn Predator. Avatar er en kul og viktig film, og har åpnet portene for en spennende og ny filmverden.

7/10
I bet Darth Vader listens to Slayer.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!