Norsk
Nyeste
Atrás

Film og Musikk

Diskuter TV-serier, Film, Musikk og annen høykultur

Hvilken film/serie så du sist?


  • Los
  • Los
Ferdig med Sopranos Sesong 1 i dag!

10\10, mer trenger jeg ikke si
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer Los:
Ferdig med Sopranos Sesong 1 i dag!

10\10, mer trenger jeg ikke si


Herlig. Da er det bare å se sesong 2. Synes nr. 1 og nr. 6 del 2 er de beste sesongene
We could have arranged to have you carried
  • 0
Såg ein film som heitte "law abiding" eller noko sånt, arg, hugsar ikkje heilt kva den heiter, men Jamie Foxx var i alle fall med. Kjempebra film, Anbefaler den sterkt!
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Law Abiding Citizen heter den, og den likte å benytte seg av twister.

4 Months, 3 Weeks and 2 days

Handler om abort i Romania på 80-tallet. Lange tak som ikke føltes unaturlige. Skuespillet var tilsynelatende bra, og jeg likte at det ikke ble gjort en big deal ut av det hele. 7/10
  • 0
Alice in Wonderland

Klassisk Tim Burton. Den visuelle stilen er uslåelig, og effektene er strålende. Jeg har bare sett tegnefilmen av Disney, og selve historien her var utrolig annerledes, det overrasket meg. De er flere virkelig morsomme karakterer her, og høydepunket er kanskje kaninen (ikke han med klokka, han som drikker te). Alan Rickman, forøvrig en av mine favoritter, er herlig som røykende tusenbein, og Johnny Depp, min all-time favorittskuespiller, leverte sakene som The Mad Hatter. Helena Bonham Carter overrasket også som The Red Queen. Strålende karakterer og skuespill altså. Langt fra Burtons beste film (skal ekstremt mye for å toppe Sweeney Todd, da), men er et solid tilskudd til hans imponerende liste filmer. Er du fan av Tim Burton, Johnny Depp eller masser av fantasi og visuell nytelse, er det bare å komme seg på kino!

8/10
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Los:
Ferdig med Sopranos Sesong 1 i dag!

10\10, mer trenger jeg ikke si


e9. Har selv sett de to første, og er rett rundt hjørnet med å begynne på den tredje
Det er bedre å tisse på bæsjen enn å bæsje på tissen
  • 0
The Hurt Locker

Fy, så jævla bra denne var, uten tvil den beste krigsfilmen ved siden av Saving Private Ryan. En så nervepirrende, realistisk skildring av krig har jeg aldri før sett. Stemningen sitter som et skudd under alle scenene hvor de skal deaktivere bomber. Du vet aldri hva som kan skje, og hvertfall jeg svettet nesten. Den er så utrolig intens og spennende hele veien gjennom, og du kan ikke få øynene av skjermen. Den sterke realismen forsterker bare stemningen, og du ser det virkelig for deg. Jeremy Renner fortjener Oscar får sin rolle, han er helt fantastisk. Endrer mening. Dette er den beste krigsfilmen av all tid, den beste filmen fra 2009 (slår Avatar) og en av de beste filmene dette tiåret. Hvis ikke denne får Oscar for beste film på søndag, er det noe galt med Oscar-jurien. Noe alvorlig galt.

10/10
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
  • Zook
  • Zook
Siterer Predator:
En så nervepirrende, realistisk skildring av krig har jeg aldri før sett.


Du må se Generation Kill.
You're sleeping over, right?
  • 0
Siterer Predator:
The Hurt Locker

Fy, så jævla bra denne var, uten tvil den beste krigsfilmen ved siden av Saving Private Ryan. En så nervepirrende, realistisk skildring av krig har jeg aldri før sett. Stemningen sitter som et skudd under alle scenene hvor de skal deaktivere bomber. Du vet aldri hva som kan skje, og hvertfall jeg svettet nesten. Den er så utrolig intens og spennende hele veien gjennom, og du kan ikke få øynene av skjermen. Den sterke realismen forsterker bare stemningen, og du ser det virkelig for deg. Jeremy Renner fortjener Oscar får sin rolle, han er helt fantastisk. Endrer mening. Dette er den beste krigsfilmen av all tid, den beste filmen fra 2009 (slår Avatar) og en av de beste filmene dette tiåret. Hvis ikke denne får Oscar for beste film på søndag, er det noe galt med Oscar-jurien. Noe alvorlig galt.

10/10


Har ikke sett den selv, men filmen overhodet ikke gir en realistisk skildring av krig. Filmen tar seg for mange taktiske friheter har jeg hørt. (Da mener jeg krigsscenene og det taktiske)
We could have arranged to have you carried
  • 0
For meg var den vanvittig realistisk, ikke noen meningsløse utskytninger. Det er egentlig ikke mye skyting og dreping i den, med unntak av noen virkelig få scener. Synes hvertfall den var utrolig realistisk jeg, driter i om de har tatt seg noen friheter, for det vet jeg ikke noe om.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Realisme er vel ikke subjektivt...?

Orphan
Den sugde. Twisten var helt grusom, og føltes feil på utrolig mange nivåer.
3/10
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Tydeligvis.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Skreifiskaren:
Realisme er vel ikke subjektivt...?


Jo, bare se på den litterære realismen hvor forfatterne skulle skildre sin subjektive fremstilling av hvordan samfunnet var
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Jeg så Anti Christ i går. Ikke se den med mindre du vil ha fantomsmerter i dine edlere deler og mareritt så det holder!
|You're only as sick as your secrets|
  • 0
La Haine

Fantastisk skildring av livet på gatene. Veldig realistisk. Bra skuespill, bra story og fantastisk fotografering.

Recomendatiooon!

Sterk 8/10
Heihei
  • 0
Siterer The Heretic:
Citerer Skreifiskaren:Realisme er vel ikke subjektivt...?

Jo, bare se på den litterære realismen hvor forfatterne skulle skildre sin subjektive fremstilling av hvordan samfunnet var


Realisme er vel objektivt i en film som omhandler krigstaktikker?
Det er bedre å tisse på bæsjen enn å bæsje på tissen
  • 0
  • Ine
  • Ine
Ransom. For femte gang Kanskje ikke så originalt plot, men utrolig godt skuespill av Mel Gibson og, spesielt, Gary Sinise. Anbefales på det sterkeste. 10/10.
Riddle me this
  • 0
Siterer Ine Lofthus:
Ransom. For femte gang Kanskje ikke så originalt plot, men utrolig godt skuespill av Mel Gibson og, spesielt, Gary Sinise. Anbefales på det sterkeste. 10/10.


Kanskje litt for mange klisjeer og for enkel handling til 10eren?
We could have arranged to have you carried
  • 0
Har nå sett to filmer om Jeanne d'Arc: La passion de Jeanne d'Arc av Carl T. Dreyer og Proces de Jeanne d'Arc av Robert Bresson. Av de to foretrekker jeg helt klart Dreyer sin versjon, som er mye mer intens og majestetisk - selv om de konstante close-upene og de oppsperrede øynene til hovedpersonen (som forøvrig utgjør 40% av filmen) kan bli i meste laget. For å være helt ærlig, er jeg ikke noen fan av denne filmen heller, men jeg skjønner absolutt hvorfor folk liker den og jeg setter stor pris på mange av de cinematografiske virkemidlene. Musikken ble lagt på flere tiår etter filmen kom, ettersom den lenge var forsvunnet, og når en versjon endelig dukket opp var den totalt uten lyd. Musikken kler filmen godt, må jeg si.

Så er det Bresson, da. Han har lagd 3 filmer jeg har likt: A Man Escaped (faktisk svært spennende selv om tittelen spoiler filmen), Au Hasard Balthazar og Mouchette. Og så har han lagd 3 filmer jeg ikke har likt i det hele tatt: Diary of a Country Priest, Pickpocket og nå den Jeanne d'Arc-filmen (som utvilsomt er hans verste av de nevnte). Det er vel synd å si det, men jeg takler egentlig ikke den helt usannsynlig stive stilen hans. Skuespillerne ser opp og ned på gulvet hvert 5. sekund, og scenene består stort sett av folk som går inn i et rom, lirer av seg noen ganske kjedelige fraser (i totalt livløs tilstand, som sagt) og går ut igjen. Ingen av filmene hans er særlig lange, men de føles ut som om de varer i evigheter. Jeg forstår ikke helt hva han er ute etter å oppnå med slike virkemidler (han sa visst noe om at film kun bør formidle mennesker og deres situasjoner, ikke følelser, og at det var opp til seeren å gjøre opp sin egen mening). Uansett hva hensikten er, virker det ikke på meg. For dette var tamme saker.

Har også L'Argent liggende av samme fyr, men jeg orker rett og slett ikke tanken på flere slike mekaniske filmer.
Siterer The Heretic:
Jo, bare se på den litterære realismen hvor forfatterne skulle skildre sin subjektive fremstilling av hvordan samfunnet var
Hehe.
End of line, be excellent to each other.
  • 0
  • Ine
  • Ine
Siterer Junior Sopranos:
Citerer Ine Lofthus:Ransom. For femte gang Kanskje ikke så originalt plot, men utrolig godt skuespill av Mel Gibson og, spesielt, Gary Sinise. Anbefales på det sterkeste. 10/10.

Kanskje litt for mange klisjeer og for enkel handling til 10eren?


Det ville jeg i grunn vært enig i, men det er noe ved denne filmen som er så fantastisk bra. Jeg kan ikke helt sette fingeren på det
Riddle me this
  • 0
Så på Fanboys, på tv, jævli morsom film! Og jeg er en liten Star Wars nerd jeg også (a)
I'm no hero, just an old killer, hierd too do some wet-work..
  • 0
  • Los
  • Los
The Curious Case of Benjamin Button

En utrolig god historie. Personlig mener jeg at historien kunne vært fortalt kortere, men det ble alikevel aldri kjedelig å se filmen. Handlingen er litt abstrakt, mer som så korte historier om livet satt sammen til noe større. Fortellingen om den blinde klokkemakeren, den "butterfly effect" historien og slutten var det beste. Man følte følelsene i filmen, og den hadde noe å si om livet og hvordan man lever det. I tillegg var den godt filmet, gode effekter og skuespillet var overbevisende og utrolig bra.

Noen "fakta" spørsmål gjensto ved filmens slutt, men ikke nok til å klage betraktlig.

Anbefales til dem som vil ha et ordentlig film eventyr
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
The Hurt Locker

Filmen med flest *husker ikke navnet for å deaktivere bomber* jeg har sett. Veldig spennende. Har ikke vært i Baghdad selv, så vet ikke hvor realistisk det er, men jeg synes kanskje Generation Kill er noen hakk bedre. En av mine bedre filmopplevelser på lenge!

8/10
Fabelaktig!
  • 0
Planes, Trains and Automobiles (For fjerde gang)

Seriøst elsk! En av de beste komediene noensinne!

9/10
Heihei
  • 0
The Shawshank Redemption

Endelig fikk jeg sett denne filmen! Først og fremst, en fantastisk film. Handlingen har et utrolig driv over seg, og spesielt den første timen av filmen er ekstremt bra. Etterhvert synes jeg filmen detter et par hakk. Det blir litt for mange klisjeer etter min smak, og litt for typisk fengselsfilm med slem fengselsdirektør og voldelige vakter.

Karakterene og skuespillerprestasjonene er nesten helt uklanderlige. Red blir kanskje litt klisjeaktig etterhvert i filmen, men Freeman kler rollen perfekt.

Som mange av dere mente i en diskusjon tidligere her på forumet hvorfor denne filmen ligger høyest på IMDB, kanskje er fordi det er en film som passer alle, uten at den når helt til topps, er jeg svært enig i. Det er ikke den beste filmen jeg har sett, men filmen er utrolig lett å like. Det er likevel en fantastisk film, og virkelig en av filmene som burde stå igjen som en av filmhistoriens beste!

9/10
Det er bedre å tisse på bæsjen enn å bæsje på tissen
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!