Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

For de av dere som eier Game Pass eller forhåndsbestilte Gears 5 til enten PC eller Xbox One fikk muligheten til å teste ut Gears 5 Tech Test. Selv benyttet jeg meg av muligheten og fikk spilt en god del av Gears 5-testen. Helhetlige inntrykket jeg sitter igjen med er at dette ser lovende ut, men det er fremdeles et par detaljer her og der jeg håper blir fikset i det ferdige produktet.
<bild>
I løpet av den fire-dagers lange testperioden prøvde jeg meg ut i alle de ulike modusene som var tilgjengelig. Her er det snakk om Bootcamp som er en fin treningsbit som viser hvordan man spiller og bruker de ulike redskapene ut i slagmarken. For en som meg var det heller de andre modusene som var mer interessant å prøve ut, og her var det snakk om Arcade, Escalation og King of the Hill som var de kuleste modusene jeg tilbrakte mest tid med. De to sistnevnte er ganske så like som det man finner i forgjengeren mens Arcade-modusen er 'ny' med en liten vri. Det er identisk lik med det vi er vant med fra før av, Team Deathmatch, men det som er annerledes er implementering av ny pengevaluta - dødninghode. Det er modusens pengevaluta og er mulig å få tak i ved å enten drepe motstanderne eller å bistå lagkameratene dine med drapet.

Pengene kan så brukes til å kjøpe bestemte våpen og granater for de ulike spillbare-figurene mens man er i kamp. Her er det både fordeler og ulemper. Fordelene er at man så klart får tak i langt bedre våpen og andre type granater enn det man vanligvis startet med. Ulempen er at når du dør (ja, det kommer du garantert til å gjøre i løpet av et spillsesjon) så vil du miste alt av det du kjøpte. Jeg brydde meg ikke noe særlig over det, for grunnpilaren i enhver kamp handler ikke om å kjøpe best mulig våpen, men å heller kunne samarbeide med lagkameratene dine.

Samarbeid er det aller viktigste her. Det er så viktig at om du velger å spille som en typisk Call of Duty-spiller (som jeg pleier å si), altså å løpe solo og plafre ned motstanderne med Rambo-tankegangen i hodet. Da er det svært lite til for at du og mest sannsynligvis laget ditt kommer til å gruses bokstavelig talt. Fra egen opplevelse så jeg hvordan god samarbeid ledet til svært høyere sjanse for å vinne, enn om man heller valgte å løpe rundt solo. Heldigvis fikk jeg møtt på mange forskjellige type spillere slik at jeg ved senere tid klarte å forutse om dette ville gå bra eller ikke. Jeg møtte blant annet på de som ikke brydde seg om lagkameratene, de hjalp deg overalt, de som alltid holdte seg sammen, de som skjønte hvilke område av kartet er trygt å oppholde seg til ved ulike tider under kampen.

Når det kommer til det grafiske så ser spillet uten tvil pen ut, men personlig følte jeg ikke store forskjeller mellom Gears of War 4 og Gears 5, men så er det viktig å tenke over at dette ikke er sluttproduktet men heller kun et testversjon. Små detaljerte poleringer er dog synlig her og der og selv mener jeg, ut i fra Tech Testen, at Gears 5 ser penere ut men ikke sånn "WOOOW" penere da...

Jeg vil også gjøre fansen oppmerksom på at spillet er like blodig (om ikke verre) enn før. Her kan du sage ned fiendene dine i fillebiter, sprenge av ulike kroppsdeler og mye annet rart på godt og vondt. Det jeg lå mest merke til er hvor tåpelig skytemerkene på fiendene ser ut. Når jeg skjøt mot veggen så jeg hulemerker som glødet, og det samme gjorde når jeg skjøt mot fiendene med identisk lik glødemerke. Dette var ikke alltid like synlig, men når jeg først oppdaget det så syntes jeg det var litt rart. En annen detalje var at fiendene de aller fleste ganger sprengte opp i alle tusen biter når man drepte dem med pumpehagle. Hvordan kan monstre med muskler og kraft deles opp i så mange deler av pumpehagle? Hadde vært kult om eksempelvis kun den kroppsdelen man skyter mot vil skades og ikke nødvendigvis alt det andre som teknisk sett ikke er blitt berørt.

Til syvende og sist vil jeg bare si hvor utrolig flinke The Coalition er med å inkludere flest mulig spillere til Gears 5. Her er det snakk om så mange ulike tilpasningsmuligheter at det nesten er vanskelig å forstå om noen allikevel skulle føle seg ekskludert. Interessante hjelpemidler som "tekst-til-tale" og "tale-til-tekst" er med. I tillegg er det mulig å spille ved bruk av Xbox Adaptive Controller. Videre er det en god del tilpasningsmuligheter for dem som heller ønsker å spille med de vanlige Xbox-håndkontrollene. Inntrykket jeg sitter igjen med er uten tvil positivt og selv blir jeg glad over å se utviklere prøve så godt de kan med å inkludere alle type mennesker. Viktig å tenke at vi alle er forskjellige og her har utviklerne virkelig godt en god jobb!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!