Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg har snakket over en time med min gode venn og gamle Gamereactor-kollega Ole Martin på Skype i dag. Vi snakket om den kommende The Spirit-filmen som Frank Miller lager. Etter de to trailerne å dømme ser det mer ut som Sin City 1.1, enn The Spirit. Dette er selvsagt opprivende for en fan av den originale tegneserien. Jeg er litt skeptisk, men klarer å styre meg. Det gjør ikke Ole Martin. Han er rasende. Han kan knapt sitte stille i kontorstolen sin når vi snakker om det. Jeg ser for meg blodåren dunke i panna hans, så opprørt er han. Og med god grunn syns jeg.

For av de to trailerne vi har sett, så ser det ut til at Frank Miller voldtar Will Eisners gamle tegneserie. Sakser fritt fra Ole Martins klagesang raseriutbrudd på Skype tidligere i dag:

Faens Frank Miller. Han kan jo holde seg til sitt eget materiale hvis han først må lage film. Ronin, for eksempel, den er jo genial og utmerket egnet for filmatisering. Men hvorfor må han ødelegge The Spirit? Nei nei nei.

Han kunne jo gjort sin egen versjon av Daredevil! Akkurat i den stilen der? Det hadde jo vært tøft! Men det her er bare... Citizen Cane med techno-soundtrack og nakne damer og apasje-helikoptre og Samuel L. Jackson i nazi-uniform, liksom. Faens bullshit.


Jeg sier at det kan kanskje se ut som at Miller er litt for opptatt av å lage sin egen versjon, og ikke nødvendigvis være tro mot serien.

Det kan du si, ja. The Spirit er jo bra på sine egne premisser. Det verste er at det er Miller som ender opp som taperen her: det eneste han klarer å prestere med en sånn indrefilet av et råmateriale, er å kjøre det gjennom matrix-kverna og koke sammen en råtten live action Anime-gugge.

Carl Thomas:
Jeg merker at dette opprører deg veldig?

Ole Martin:
Ja, jeg ble litt sur. Tror det er fordi jeg liker både Frank Miller og Will Eisner veldig godt. Men de tåler tydeligvis ikke å blandes. Det verste er at mitt gamle idol Miller blir ståendene igjen som en komplett udugelig fjott, en one trick pony som jeg tydleligvis har næret alt for høye tanker om de siste 20 åra.

Carl Thomas:
Én tabbe på 20 må vi vel tillate...

Ole Martin:
Hm, kanskje han har litt tabbekvote å gå på. Men likevel blir triksene hans så veldig gjennomskuelige og platte når de brukes på denne måten; det ødelegger inntrykket av resten av produksjonen hans også.

Wow hurra, nå kan Spirit løpe langs telefonledninger, ja det var jammen det den figuren mangla. Og som alle andre heltefigurer i Millers univers EVER har vært i stand til. Enda bra at det greiene her ble oppdatert med litt løping langs telefonledninger og noen halvnakne damer med flagrende hår og noen seriøst overdimensjonerte våpen. Hurra.

Jeg prøver å berolige Ole Martin, og ber han tenke på blodtrykket sitt. Det vil han ikke.

The Spirit (og bifigurene) har noe figurene til Miller alltid har mangla: sjarm og sjel. Millers helter har aldri hatt stort annet enn ett republikanernes valgprogram der hjertet skulle ha vært, men det har vært greit - så langt. Men ikke her.

Selv om Spirit er handlingskraftig, er han også famlende, lettlurt og veldig usikker ovenfor kvinner, som han alltid blir utspilt av. Pluss at han ført og fremst er en detektiv som tilfeldigvis har på seg maske - og ikke en superhelt som beskytter nabolaget etc. Det er litt av poenget med figuren. Det virker det som om Miller har oversett fullstendig.

Her glir samtalen over på litt andre ting, men Ole Martin klarer tydeligvis ikke legge helt fra seg Frank Miller og The Spirit:

En ting til om Spirit, og så skal jeg holde kjeft: Sånn voiceover er et råttent, simplet triks. Det er søppel. Særlig med basrsk whiskey-stemme. Det er det billigste trikset i boka, og bare 14-årige gutter liker det. Og det er forresten også det aller, aller viktigste trikset i Frank Miller's Book of Hard Boiled Writing. Han bruker det ALLTID, uten unntak.

There. 'Nuff said.

En solid utblåsning fra Ole Martin der altså, som under all sytingen og klagingen, faktisk har et veldig godt poeng. Frank Millers versjon av The Spirit er veldig lite tro mot sitt opphav, og enn så lenge velger jeg å stille meg litt skeptisk.
<bild>
Frank Millers The Spirit minner mer om Frank Millers Sin City 1.1
Carl Thomas Aarum / Gamereactor Norge
  • 0
Dere kan ikke dømme en film ut fra trailerne.
Tenk viss den blir konge?
Og angående alt det Ole har sagt om Miller's innblanding tror jeg han overgirer LITT.
Han hadde vell ikke drukket mye kaffe den dagen?
Your best? Losers always whine about their best...winners go home and fuck the prom queen.
  • 0
Nydelig instilling dersom han faktisk gleder seg til denne filmen sånn egentlig. Nå er han nesten nødt til å bli positivt overasket. En negativ innstilling til film, spill og musikk (spessielt film, i mindre grad musikk) har ofte gitt meg noen sykt gode opplevelser!

Ta "Tatt av kvinnen" Vi måtte se denne på skola på slutten av dette året. "Stønn..." Tenkte jeg og forventet enda en type "Kvinnen i mitt liv" film, joda, ett par morsomme scener, men ellers stor t sett crap.

Viste seg at denne filmen faktisk ikke var så ille og egentlig hadde ganske original oppbyging på flere måter. Mye av grunnen til at jeg ble så positivt overasket var nok likevell min utrolig negative innstilling og at jeg virkelig gruet meg til å måtte trøkke meg gjennom ett par timer med "skole-film". Det samme skjedde da vi for ett par år siden så "The shawshank redemption" eller "frihetens regn" om du vil på skola, så ut til å være gørr, var en av de beste filmene jeg har sett!

Så om Ole Martin ikke vil se filmen på grunn av sine innstillinger til den så trekk ham med deg på kino og tving han gjennom filmen. Med en slik innstilling må han nesten like den. (Ikke prøv å snu innstillingen hans heller, unn han denne gleden!)
http://awesomeomtaler.blogspot.com/
  • 0
Du har jo rett i det da.
Your best? Losers always whine about their best...winners go home and fuck the prom queen.
  • 0
  • FLiP
  • FLiP
nå så jeg traileren...
huff og huff og fysj, så ikke så bra ut, nei... ikke i spirits ånd...
  • 0
Hater når det skal bli lagd film basert på tegneserier jeg har likt så bare fucker de det opp med å gå milevis fra kilde materialet.
Spiller nå: The Witcher, Mass Effect og Garry's Mod
  • 0
Enig med Ole Martin.
''Got some rare things on sale stranger!''
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!