Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Før jeg begynner vil jeg bare få oppklart noe blant de som kanskje også har lest den nyeste kronikken min i det forrige Gamereactor:

- Ja, jeg er veldig glad i å bruke avanserte ord som metakultur og metakritikk!

Nå som det er unnagjort skal jeg prate litt om spill som får dårlig karakter hos anmelderne, men som til tross for dette blir roset opp i skyene av mange av de som spiller spillet med fanatisk dedikasjon. Helt til sist skal jeg snøre det hele fint sammen i det som denne bloggen egentlig handler om, nemlig den underlig 'hat eller elsk' oppmerksomheten som det nylig anmeldte Darkfall Online har opplevd.

Det hender av og til at filmer og spill dukker opp som blir slaktet ned og bort av kritikerne, men som likevel opplever stor popularitet blant kinogåere og spillkjøpere. Kritikerslaktede filmer er litt heldigere enn spill i den forstand at folk kan se en film på måfå, like den og anbefale den til kompiser, og skape positiv oppmerksomhet til tross for dårlige anmeldelser på denne måten. Terskelen for å kjøpe et spill som har fått slakt i det håp at det kan være bra likevel er atskillig høyere enn hos film, faktisk så våger jeg å påsta at dette fenomenet finnes i mye større grad i filmverdenen enn i spillverdenen.

Men la oss kikke litt på faktaene, og for enkelhetens skyld tar vi noen nytt og oversiktlig.

En kjapp tur innom Rotten Tomatoes viser at filmen Engler og Demoner har, til tross for kjempedårlig mottakelse blant kritikerne, tjent inn hele 48 millioner dollar. Den har altså tjent inn mer enn Star Trek, som har over dobbelt så høy 'rating' på nettsiden.

Når det kommer til spill har jeg faktisk ikke kjennskap til så veldig mange spill som har opplevd det samme. Greit nok, jeg har flere spill i hyllen min som jeg storkoste meg med, men som bare har fått rundt 50 i score på Metacritic, men det er vel i og for seg litt lite spektakulert, og ganske dårlig som eksempel.

Det er derfor jeg har fulgt intenst med i det siste når de første anmeldelsene av Darkfall Online ble publisert.

Jeg har ventet spent på dette spillet en stund, som dere kan lese i en tidligere av mine blogger, og jeg har i løpet av disse første månedene av Darkfall sin levetid lest så mange positive brukeranmeldelser og forumposter hvor folk som har lykkes med å komme seg inn i spillet roser det opp i skyene som ett av de beste sandkasse onlinespillene siden Ultima Online først kom ut, at jeg hadde vanskelig for å tro at dette kom til å bli en flopp.

Så kom den første anmeldelsen. Ynkelige 2 av 10 fra den gavmilde Ed Zitron. Og så 4 av 10 av Gamereactor's egne Jon Cato.

Ikke noen revolusjonerende dette. Det har skjedd før at spill har blitt løftet opp som det beste noensinne, for så å bli avslørt som en tom og innholdsløs bløff når det kommer i butikkhyllene. Hvis anmeldere sier at et spill er kjempedårlig har jeg for vane å høre på dem.

Med Darkfall derimot skjedde det noe som var både helt vanlig samtidig som det var underlig. Kommentarfeltene til de to nevnte anmeldelsene ble jo selvsagt raskt fylt opp av folk som sa: "haha, vaporware" og lignende - folk som aldri har prøvd spillet og bare såvidt sett på det, men som liker å ha meninger om spill; helst ikke lenger enn en setning. Deretter kom det sedvanlige og ventede motangrepet fra 'fanboy' leiren, som stolt og høyrøstet forsvarte sitt hjertespill. Det som var underlig var mengden med fanboy's som forsvarte Darkfall, og den høye kvaliteten av argumentasjonene og 'bevisene' deres - hvertfall i mine øyne.

Det er ikke uvanlig at spill bygger seg opp en kjerne av følgere som ser seg blind på alt som er dårlig med et spill fordi de elsker det lille som er bra så høyt, men med Darkfall sine følgere synes jeg det er nesten litt ekstremt. Jeg kikker inn på forumet til Darkfall Online når det faller med inn, og det jeg ser er rimelig snodig. Når samtlige av de som spiller et onlinespill (i tilfellet Darkfall er det mellom 10 000 og 40 000 cirka) sier det er kjempebra, og de som sier det er elendig er enten en liten del av de som har spillt det, de som aldri har prøvd det og baserer kritikken på lavoppløste skjermbilder de har sett eller er de to eneste anmelderne som så langt har publisert sine tanker rundt spillet, så aner jeg ugler i mosen.

I tillegg så øker usikkerheten min ytterligere når jeg leser slik artikler, som maler et vidt forskjellig bilde av Darkfall enn de to anmeldelsene:

http://vault.ign.com/View.php?view=editorials.detail&id=225

http://www.mmorpg.com/profile.cfm/username/Paragus1

(Dette er en link til profilsiden til en viss Paragus på mmorpg.com som skriver mye og detaljert om flere sider av Darkfall som ikke er nevnt hverken i anmeldelsene eller i beskrivelser av spillet; nemlig Guildkriger, piratvirksomhet og politikk i Darkfall)

På en måte er jeg vel kanskje en fanboy av Darkfall Online jeg også, selv om jeg selv mener at man nesten må ha spillt et spill for å kunne hevde seg under den tittelen. jeg har fulgt med lenge, hadde store forhåpninger til spillet, og ble faktisk litt skuffet når jeg så det store stygge to-tallet det fikk fra Ed Zitron.

Likevel føler jeg at det er veldig berettiget når jeg sier at Darkfall er et underlig spill. Det kan jo ikke være så bra som fansen sier når de to eneste kritikkene spillet har fått er negative. Og på den annen side kan det ikke være så dårlig som kritikerne skal ha det til når den nesten samlede spillerskaren taler dem midt imot og sier det er bra.

Mulig jeg er fanboy. Mulig jeg generaliserer, men slik jeg ser det er det kun tre muligheter.

Enten så har anmelderne rett, og Darkfall er virkelig dårlig, og fansen har simpelthen sett seg blind på det høyt elskede spillet sitt....

...eller, så er anmelderne som har misforstått helt konseptet med Darkfall og gitt et bra spill en ufortjent karakter...

... eller, så er det de som hele tiden har sagt at Darkfall er et nisjespill som har rett, og at Darkfall er kjempebra for de som ønsker å dedikere seg til det og kaste seg inn i den brutale verdenen, og til gjengjeld at det er kjempedårlig for de som ikke ønsker et så 'hardcore' spill, men heller vil ha en lettere, mer komprimert og oppstykket spillopplevelse som ikke krever timevis med hard spilletid.

<bild>
/Adrian Berg / Undersått / Gamereactor Norge
  • 0
Du har vel ganske rett i det du sier. Jeg kjøper nesten aldri ett spill som blir rated mindre enn 6 her på GR for eksempel. Det finnes vel folk som setter listene høyere en det også.

Fanbasen er muligens noe de som likte Ultima Online kasta seg over?

Hørte også at det er slitsomt å få tak i, så da er det sjelden folk gidder å ta seg bryet.
Paint the man, cut the lines. Paint the man, cut the lines.
  • 0
  • Los
  • Los
Om jeg har fulgt med et spill over lenge tid og gledet meg lenge så driter jeg i kritikken.

S.T.A.L.K.E.R er et slikt spill. Jeg enset ikke annmeldelsene før jeg kastet pengene over disken. Det fikk ikke topp karakter, men er fortsatt et spill som ligger ved PCen min å settes i når jeg trenger en feftig, vanskelig og spennende skyteopplevelse.

Kane and Lynch er også et spill jeg iherdig kjøpte og spillte igjennom, gledet meg lenge på forhand. Og det samme gjelder her. Ikke det beste spillet i hyllen min, men mener fortsatt at spillet er bedre enn det kritikken sier.

Men er det jeg som ikke innser at spillet er dårlig fordi jeg har forventet spille så lenge, og vært fan før det kom? Det kan være, men det driter jeg også i! Har jeg en god spillopplevelse så kan kritikere og denne "Placeboeffekten" av at spillet er bra smyge seg stille ut av rommet å la meg spille spillet mitt og la meg like det!
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Bra svar Los!

Det var akkurat den typen respons jeg håpet på, og jeg er helt enig. Så lenge 'du' koser deg med spillet, så kan alle andre bare ha det så godt

Jeg tror de som spiller Darkfall akkurat nå tenker litt på samme måten når de leser disse dårlige anmeldelsene.
/Adrian Berg / Undersått / Gamereactor Norge
  • 0

Gamers can get Path of exile currency through numerous in-game techniques, but the MMOGAH platform can support them to obtain currency faster than other techniques. MMOGAH makes it easy and risk-free for players to obtain the currency. By making use of this https://www.mmogah.com/poe-currency site, an individual can acquire more information about the Path of exile currency. 

  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!