Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Mange sympatisører henger seg opp i alle velferdsgodene kommunismen førte med seg.
Og ja. Holdt du kjeft og gjorde som staten sa, gikk det greit med deg... Gjorde du ikke det, mistet du alle rettigheter, ble utstøtt og kanskje fengslet, og i verste fall drept.

Kommunistene driver fortsatt aktivitet i Norge, men de er slu nok til å gjemme seg under andre fanesaker som opptar folk. Tok du en nærmere titt på partiet Rødt's valgkamp, kunne du ikke se ordet Kommunisme i særlig stor grad. De var heller mere frempå å fronte saker som folk bryr seg om, som f.eks miljøvern, gratis kollektivtilbud og lignende.

Det vi må tenke på er at grunntanken hos kommunistene fremdeles er de samme. Og er det noe historien har lært oss, så er det at kommunisme ikke funker...

Nei la oss heller leve i en fri verden uten at velferden går under. Det er slettes ikke umulig
  • 0
Rødt partiet er jo kommunistiske, hvertfall ikke langt unna, noe de ikke kan nekte for. ;)
Aren't you a little short for a stormtrooper?
  • 0
Aner ikke hvor NKP står i ideologiskalaen, men tviler på at de er stalinister eller maoister o.l. Kommunisme er et veldig bredt begrep og de fleste kommunistene nå til dags er demokratiske kommunister og ikke autoritære som er bevist at ikke fungerer optimalt gjennom Sovjetunionen o.l. Nå skal det sies at det bare gikk verre for Russland innenlands etter at de måtte gjennomføre kapitalistiske reformer for å bli kompiser med USA.

Problemet med NKP er at de ikke virker saklige, men ellers er jeg veldig enig i mye av det de sier. Sterkere arbeidsvilkår kan ingen takke nei til!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Problemet med NKP er at de ikke virker saklige, men ellers er jeg veldig enig i mye av det de sier. Sterkere arbeidsvilkår kan ingen takke nei til!


Sterkere arbeidsvilkår? Mener du mer rettigheter til arbeidere?

I så fall synes jeg du er helt på jordet. Ingen er sterkere enn arbeideren i Norge. Faren min var en såkalt "sjef", noe som innebar at han var på jobb 350 dager i året, jobbet julaften og søndager og hadde mengder av papirarbeid. Hvis en ansatt var syk måtte han lønne en person for å ta denne personens plass, samtidig som han måtte betale lønna til den syke personen. Samtidig fikk han ikke ett øre hvis han selv var for dårlig til å gå på jobb. På jobb måtte han uansett, for å få penger eller i det hele tatt for å få åpnet butikken når ingen andre hadde anledning.

Han betalte 20 000 i skatt i måneden og fikk 5000 igjen da han ble sykmeldt. Er det noe Norge trenger, så er det å ta vare på småkapitalistene, ikke arbeiderne. De står utrolig sterkt fra før av. De trenger ikke en gang å dra på jobb for å få 100 % lønn. Det er sykt.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Siterer Suppeelsker:
I så fall synes jeg du er helt på jordet.


Norge er selvsagt et bra land å leve i som arbeidende. Men det er fortsatt mye som kan gjøres når det kommer til demokratisering av arbeidsplassen. De fleste arbeidsplasser er et diktatur der arbeiderne ikke har noen innflytelse i det hele tatt. Følelsen av å være likeverdig og at man har innflytelse på arbeidsplassen sin øker motivasjonen og arbeidslysten enda mer. Arbeiderne jobber for eierne og da får også eierne betale tilbake til arbeiderne gjennom trygdegoder.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Djohnson:
Og er det noe historien har lært oss, så er det at kommunisme ikke funker...


i motsetning til...?

Siterer remote:
Aner ikke hvor NKP står i ideologiskalaen, men tviler på at de er stalinister eller maoister o.l.


galt. NKP anerkjenner ikke Sovjetkommunismen som et nederlag, og Maoister er nok de fleste kommunister, da kina aldri hadde det bedre enn under Mao(helt til han ble skvatrende gal og begynte å produsere verdiløst jern og hugge ned all skogen da..)

Siterer remote:
Han betalte 20 000 i skatt i måneden og fikk 5000 igjen da han ble sykmeldt. Er det noe Norge trenger, så er det å ta vare på småkapitalistene


et samfunn trenger faktisk småkapitalisme. vi TRENGER kjøpmenn etc. så om dette går ut over monopolkapitalistene som vi IKKE trenger, ser jeg absolutt ikke hvorfor ikke småkapitalistene skal gis bedre vilkår.

Siterer remote:
De trenger ikke en gang å dra på jobb for å få 100 % lønn. Det er sykt.


det er en sannhet med modifikasjoner. mora mi har vært sjukemeldt i 2 år eller så, og etter hvert får man nærmest ikke lønn, og må få penger på NAV.

jeg personlig er ikke lenger radikal sosialist hovedsakelig fordi jeg hater kapitalmaktene, selvom monopolkapitalistene for all del må brenne til evig tid. jeg er radikal sosialist fordi jeg har null interesse for penger. hva skal jeg med dem? alt jeg trenger er ei varm seng, mat, klær, en platespiller og andre mindre kostbare ting, som en dugelig bassgitar og forsterker, og kanskje en pc til å skrive på. derfor vil jeg selvfølgelig ha så mye dill dall som gratis helsetjeneste og skole og alt det der som jeg kan få..
an eye for an eye would make the whole world go blind. a tooth for a tooth would make the whole world starve.
  • 0
Jeg er skremt av alle dere unger som er så hode-
stups forelsket i kommunismen, har dere ikke
lest en eneste historie bok? kommunisme = forfall!!!
  • 0
Jeg blir skremt av den uvitenhet som regjerer blant flere "kloke hoder" her inne..

Hva mener dere med at kommunisme aldri kommer til å funke? På hvilket grunnlag kan dere si noe slikt? "Sovjet..", "Kina..."...Nei.

Hverken Sovjet eller Kina praktiserte i nærheten av den kommunismen Karl Marx beskriver i det kommunistiske manifest. Felles for begge to var at de var fattige bondesamfunn, noe selv Karl Marx sa ikke ville funke. For at kommunisme skal funke MÅ samfunnet være industrialisert og noenlunde i vater rent økonomisk først, noe hverken Russland eller Kina var i nærheten av.

Om kommunisme står for forfall lurer jeg på hva kapitalismen står for: http://www.google.no/imgres?imgurl=http://2.bp.blogspot.com/_-D
qntok-aHM/TA88fYbXhlI/AAAAAAAAEyk/m0tF_pXjG8A/s320/sudan.j
pg&imgrefurl=http://findalismonkeyinthemiddle.blogspot.com/2010
/06/myth-of-gaza-siege.html&usg=__Cx1YzfDgbfklitV3yLP5qqnl-c4
=&h=300&w=203&sz=13&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=D90Lm9
WBo8NzBM:&tbnh=168&tbnw=114&prev=/images%3Fq%3Dstarvin
g%2Bchildren%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN%26biw%3D
1366%26bih%3D643%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vp
x=440&vpy=71&dur=371&hovh=240&hovw=162&tx=123&ty=102&
ei=bpa0TPDEC4bsOZDM3MYJ&oei=bpa0TPDEC4bsOZDM3MYJ&esq
=1&page=1&ndsp=18&ved=1t:429,r:2,s:0


Her ser vi resultatet av den verden vi lever i i dag. Et samfunn basert på profitt og utbytting av arbeiderklassen. Synes _RED_ gjorde godt rede for dette i innlegget sitt
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0
/thread
fargen på denne teksten matcher bildet mitt
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!