Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Som dere for lengst kanskje har fått med dere, så har jeg fire barn. Alle sammen er veldig glade i å spille om det er på konsoll, DS, PSP eller PC. Alle konsollene får gjennomgå og blir flittig brukt. Inne mellom må jeg faktisk stille meg i kø for å komme til de populære maskinene. Selvsagt prøver jeg å holde kustus på gjengen slik at spillingen ikke tar overhånd og dette er viktig slik at barna i tillegg er aktive både ute som inne med eller uten venner.

Å spille er livets rett og jeg føler at barna mine lærer enormt både språkmessig samt på andre fronter. Jeg har selv blitt imponert over barna en rekke ganger over hvor fort de tar ting i både spill og det virkelige liv. Som jeg har skrevet en rekke ganger, er det påvisst ved flere undersøkelser at barn som spiller takler pressede situasjoner bedre enn de som ikke spiller.

Malin er kun 1 år og tre måneder og selv hun har fått prøvd seg med kontrollerne til Wii, Xbox 360, PS2 og PC-en selvsagt hvor vi voksne har holdt øye med henne. Favoritten er uten tvil Wii-kontrollerne og etter å ha sett på sine søsken, veiver hun med Wii-moten som om hun spiller. Det er artig å se på hvor fort hun lærer og jeg håper på at hun blir like flink som de andre barna. Malin er også blitt veldig glad i YouTube og vil gjerne se klipp fra blant annet Mikkes Klubbhus eller andre barnevennlige animasjoner. Skal jeg være helt ærlig vil hun bli en kløpper på data og konsoller og det i løpet av et par-tre år.

Emil som har passert 4 år i juni, klarer helt fint å slå på PC-en, gå inn på kabal og spille det. Det er heller ikke noe problem for han å klikke seg inn på YouTube og se klipp fra Thomas-toget eller andre barneklipp. Emil har ennå ikke gjort noe galt med PC-en og bare det er unikt synes jeg. Han er også mester i Mario Kart Wii og knuser både meg og madammen samt våre venner i noen av banene. I tillegg er han veldig flink i Super Smash Bros Brawl, Mario Tennis og ikke minst Super Mario Galaxy. Han har fått tak i 26 stjerner nå i sistnevnte.

Jeg gleder meg til å se hvor gode barna mine blir i spill og skal jeg være helt ærlig, så vil jeg nok komme til kort før eller siden til og med i de spillene jeg for øyeblikket herjer.

Hva med deg - spilte du i tidlig alder og vet du om barn som knapt er et par år som er glade i spill?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Lillesøsteren min elsket GTA når hun var 4. Elllers er det vel ikke noe særlig..
Rise and rise again, until lambs become lions.
  • 0
Jeg spillte et spill for første gang da jeg var 5-6 år gammel. Det var Pokemon på Gameboy

Lillesøstera mi begynte faktisk å spille da hun var 3-4 år eller'no. Da spillte hu også Gameboy, men da var det Mario som var tøft
  • 0
Bra blogg bra du kom opp med dette temaet.
"Doh!"
  • 0
Jeg kjøpte min gameboy nar jeg var 5eller 6..men selv da hadde jeg spilt lenge for det. Kult at barna dine også er intreserte i spilling
Fem-stjerners medlem
  • 0
Jeg fikk Playstation 1, som var min første konsoll, når jeg var 5 år... Siden den gang har det gått mye i gaming! Søsteren min er nå 4 år og spiller daglig... Det er ganske så stilig, selvom det får det meste går i prinsesse og Hanna Montana spill

Men tenker meg det må være gøy å ha en far som gamer, altså en far som deg i dette tilfelle... Faren min spiller ikke stort annet enn Fifa, Colin McRae og Ratchet and clank; og det er ikke ofte.

Det er bra du introduserer spilling for barna dine så tidlig. Jeg tror barn kan lære veldig masse av spill, det er spillets verden jeg kan takke for at jeg er så god i engelsk den dag i dag.

Vel da gjenstår det vel bare å si at dette var en god blogg! Og hils å si lykke til med gaming-karrieren til den spirende yngste datteren din;)
Dream as if you'll live forever. Game as if you'll die today.
  • 0
Jeg har jo noen eldre søsken, så da var det jo konsoller i hus når jeg var liten også. Jeg har spit s lenge jeg kan huske, og det var mest NES det gikk i da. Og så når jeg var ca 5 år så fikk familien vår N64. Den var fantastisk, og det er fra der jeg har noen av mine største spillopplvevelser. Jeg husker fortsatt hvor sinnsykt gøy det var å svinge sverdet på Hyrule Field i Ocarina of Time, eller hvor morsomt det var å ta selveste Bowser i Super Mario 64. Ja det var tider det. Og så fikk jeg i 2003 mmin egen Gamecube til jul, og den har jeg også mange minner fra. Så høsten 2007 kjøpte jeg meg Wii, og den har jeg allerede opplevd mye bra med, og har enda mye bra i vente. Så ja, jeg spilte i tidlig alder.

God blogg!
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
Veldig søte unger

God blogg foressten.

Jeg spillte fra tidlig alder - Eller tidlig og tidlig
Jeg regner med rundt 4 - 5 år. Da søstra mi hadde pc ;D
Gi en mann en fisk og du vil mate han for en dag. Lær en mann å fiske og du vil mate han hele livet
  • 0
Jeg er også veldig enig med deg at barn som spiller lærer mye av det. Har i hvert fall på følelsen at jeg lærte mye av det.

La dem spille Zelda, de kommer sikkert til å lære mye siden Zelda spill har så mange puzzles.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
Ho ligner jo sykt på deg!
Just kill him with your awesome
  • 0
Faren min klarer så vidt å bytte kanal til dekoderen... Langt mindre slå på ei spillemaskin... Men riktignok klarer han å slå på PC'n sin da.

Ser for meg de ungene sitte å spille 4-player på Halo...
Decyfered!
  • 0
Jeg fikk faktisk en N64 med spillet Super Mario 64 i julegave som 4-åring eller noe sånt. En venninde av mamma mente det var en fin julegave for en 4-åring... Skjønte ikke bæret av noe som helst den gangen da. Var liv-redd for "King Bob-omb" åsså...

Men i dag er kanskje akkurat den julegave grunnen til at jeg finner gleden i å spille spill.
Cryptic metaphor
  • 0
Begynte å spille når jeg var 5 år, da fikk meg og Sonic og Link vår første spill maskin som var en Nintendo 64 sammen med Super Mario 64 og Diddy Kong Racing.

Det var tider det
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Mange av søskenbarna mine på 5-6-7 år har hver sin DS, og liker godt å spille.
Take off every zig, for great justice
  • 0
Hvorfor skjønner ikke foreldrene mine at spilling er lærerikt?
Fikk 5+ på norsk Tentamen pga et spill.
  • 0
Begynte da jeg var sju, med Super Mario 64. En perfekt start.
Gaffeltruckdriving maaaaaaan!
  • 0
Vi lærer engeslk som jeg har lært for 2 år siden! Eneste som er nytt er disse rare dialektene fra Langtvekkistan i Storbritannia...
Decyfered!
  • 0
jeg begynte da jeg var 4 år og spille mario 64
etter hvert i sann 6 års alderen begynte jeg med zelda, og så kom halo 1 da jeg var rundt 7 år gammel
men det var ikke bare de spillene jeg spillte, det var bare de jeg spillte mest som unge
We're all going to Hell, we may as well go out in style!
  • 0
Spilte vel Pokémon på GBC da jeg var 2-3 år...? Første konsoll-spillet var vel Super Mario 64 eller Pokémon Stadium til N64. Fikk ikke en konsoll før i 2001 eller 2002 though. Men har klart meg
En Fuego!
  • 0
Dette var noe annet enn da jeg var 5-6 år og var livredd for Bowser fra Super Mario 64. Turte aldri å begi meg ut på de kampene...
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
Husket at jeg var syv år og turte ikke å gå videre fra den første byen på zelda

Btw... Den skumleste figuren var Hufsa fra Mummitrollet. Husket at jeg gjemte meg bak puter og sånt
"When you fight, it doesn't matter how many enemies you kill. If you fail to protect what you're supposed to protect, you lose."
  • 0
*frysninger*

Lagt til 2009-07-26 03:40:
(Til Hufsa altså)
Decyfered!
  • 0
Takk for kommentarer folkens

Det er artig å se at så mange av dere startet å spille i tidlig alder og man lærer mye av å spille, noe jeg har sett på mine barn.

Så si til deres foreldre at det å spille er fornuftig så fremt det skjer i begrensede former og at ikke spillingen tar helt overhånd.

Ellers var også Markus, som nå er åtte år veldig redd for Hufsa - han gjemte seg og skrek som om han hadde noe i klem...

Hva mener dere er den perfekte alderen for barn å starte med spilling?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
PEGI systemet begynner vel på 3+, så det er vel en grei grense?
Men dette er vel for at barn ikke skal prøve å svelge små deler, som yngre barn fort kunne gjort. Med tilsyn fra en voksen kan de begynne så fort som mulig etter min mening.
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Husker ike når jeg begynte å spille, men jeg har lært utrolig mye engelsk av å spille så hvis jeg hadde begynt da jeg var 1 år hadde jeg nok kunnet snakket flytende engelsk nå.
Jeg misunner barna dine Bernt, de har et utrolig bra liv og kommer nok til å lære mye engelsk slik som meg

Bra blogg
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!