Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Club Nintendo. Dette er et program lansert av Nintendo som lar deg registrere dine kjøpte Nintendo spill og Nintendo hardware, og som gir deg en viss poengsum per enhet. Disse poengene kan så samles opp og brukes som valuta til å kjøpe diverse småprodukter. Jeg fant ut om dette programmet da jeg snublet over nyheten om at de nå tilbød medlemmer med elite platinum status - formodentlig de som har sanket en del poeng - en av to eksklusive godbiter: en vaskeekte Mario hatt, eller å kunne få slåss mot din egen trener Doc Lousis i Wii spillet Punch-Out!!

Dette virker jo som et tøft lite program, en fin måte å kunne gi trofaste kunder og fans noe tilbake, så jeg bestemmer meg for å utforske ytterligere. Så jeg finner frem til hjemmesiden for Club Nintendo, og ser hva for noe annet de har å tilby. Det er ingen stor samling, men jeg blir lettere ekstatisk når jeg ser noen av de; bla. en meget tøff Super Mario Bros. retro 8-bits DS spill- og stylus mappe, og en liten søt Mario inspirert rack til DS spill (og jeg eier ikke engang en Nintendo DS!).

Så jeg blir ivrig etter å skrive meg opp og se hvor mange poeng jeg kan få dersom jeg skriver opp de produktene jeg har. Og kan jeg få poeng for mine GameCube spill også? Jeg husker at noen av mine GameCube spill kom med et Nintendo VIP kort hvor det stod at man kunne logge seg inn på www.nintendovip.com og registrere produktet for å få poeng. Jeg brydde meg aldri med å utforske det noe særlig da. Den samme nettadressen tar meg nå til Club Nintendos sider, så det virker som dette er en videreutvikling - eller kanskje en re-branding - av det som før var Nintendo VIP. Dette betyr jo kanskje også at jeg kan få registrert mine GameCube spill! Supert! Hm, lurer på om jeg kunne fått registrert mine Nintendo 64 spill også...

Etter litt mer utforskning på nettet finner jeg ut at det finnes regionsspesifikke varianter av Club Nintendo, og at den jeg har sett på er beregnet for Nord Amerika. Jeg snubler så over Storbritannias egen Club Nintendo, men dessverre viser deres samling med varer seg å være langt mindre spennende, og de tilbyr bla. kjedelige ting som ringetoner og skriverbordsbakgrunner. Det mest spennende jeg fant var soundtracket til Super Mario Galaxy, som jo er en stilig nok ting. Likevel, litt skuffende sammenlignet med Nord Amerikas butikk. Jeg får håpe at den versjonen av Club Nintendo som er åpen for nordmenn har et utvalg nærmere det Nord Amerika har.

Men, etter ytterligere utforsking på nettet så viser det seg at det ikke finnes et Club Nintendo program for Norge, ei heller et som de andre skandinaviske landene kan ta del i. Jeg er mildt sagt irritert. Hvorfor skal Skandinavia ekskluderes? Hvorfor dekke bare noen europeiske land og regioner, som Storbritannia, og ikke alle? Hvorfor diskriminere på bakgrunn av geografi? Fordi det ikke er kostnadseffektivt nok? Vil det virkelig koste så mye ekstra å la skandinaviske Nintendo fans ta del i moroa?

En annen ting som ikke er tilgjengelig for oss er Nintendos nettbutikk Nintendo Store. Denne ser ut til å være eksklusiv til Nord Amerika, uten noen europeiske varianter, men jeg kan ta feil. Der tilbyr de diverse tilbehør til en rimelig penge, både til deres nyeste og eldste konsoller. Selv skulle jeg gjerne hatt noen tomme GameCube cover, da jeg har noen som har blitt slitte. Men jeg må tydeligvis flytte til Nord Amerika for å få tak i dem.

Nå som kommunikasjon og handel over landegrenser er daglig kost for mange, vil forskjellsbehandling av kundegrupper stille selskapet i et dårlig lys: kunder får lettere vite om slik forskjellsbehandling enn hva de har gjort før, og dette vil kunne gi selskapet et dårlig ry blant kunder. Så jeg får bare håpe at det gradvis blir slutt på slike former for geografisk diskriminering, på forskjellsbehandling av kundegrupper fra en region til en annen, ettersom vi beveger oss stadig nærmere et mer globalisert samfunn.
  • 0
Uff, føler med deg. Prøvde å joine for noen dager sida, jeg og.
En Fuego!
  • 0
Funker fint med proxy da. Jeg har fått gratis Wii-points på den måten...
  • 0
Jaså, Gokburt? Kanskje det kan prøves ut. Men ville heller hatt Mario DS rack'n, og litt ergerlig å bruke opp alle sine "poeng" dersom dette programet plutselig skulle komme til Norge.
  • 0
  • msb
  • msb
bra at det finnes noe som hetter ebay da
kanskje lurt og ta et søk der til hva du leter etter?
  • 0
Vel, det er jo ergerlig å måtte betale flere hundre kroner for noe som andre Nintendo kunder har fått gratis.
  • 0
Jeg stiller meg enig i alt du sier, og håper også at noe slikt kommer der vi ferdes. Bra blogg!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!