Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg har aldri fått noe særlig ukepenger eller noe slikt, så jeg har ofte nøyd meg med å spare opp lenge for å få råd til det jeg har lyst på, som spill. Som oftest gikk ikke dette særlig bra, og jeg ble nødt til å nøye meg med bursdag og jul for å få spill i hus. Jeg var for ung til å jobbe, så jeg måtte bare vente. Nå er jeg 16 år, og jeg går i VG1. Rett før jeg begynte fikk jeg greie på noe utrolig kult kalt stipend, hvor man får penger i løpet av utdannelsen. Jeg tenkte at dette var nesten litt for godt til å være sant, men det VAR faktisk sant... Jeg søkte, og fikk et stipend på 1500 kr i måneden. Altså 1500 kr i måneden som jeg kunne bruke på hva jeg måtte ønske.

Jeg var overlykkelig, og jeg følte meg som en konge. Jeg begynte å kjøpe lunsj på skolen hver dag, og kjøpe ting jeg hadde lyst på inkl. spill. Etter å ha kjøpt lunsj hver dag så minket det selvfølgelig, og pengene ble ofte brukt opp før jeg skulle få neste utbetaling. Da kunne jeg jo ikke kjøpe lunsj de såre dagene. Jeg ergret meg og spurte en kompis: "Kan jeg låne penger?" Han ga meg, og jeg kjøpte lunsj som vanlig. Jeg lånte flere ganger og kom til slutt opp i litt over 100 kroner som jeg skyldte han. Når jeg fikk den gode gamle månedsutbetalingen igjen så betalte jeg tilbake det jeg skyldte og levde det glade liv igjen. Så ser jeg et tilbud på softis inne på senteret, og jeg sier til vennene mine: "La oss feire at jeg har penger igjen, jeg spanderer!!!"

Jeg klarte ikke motstå, jeg MÅTTE ha is, pengene brant i lomma mi. Jeg ville bruke og bruke dem. Det var som en mystisk forbannelse. Dessuten kom jo MW2 ut snart, klart jeg kjøpte det også. Hadde jeg ikke hatt stipend så hadde jeg venta til bursdag eller jul som vanlig, men neida, stipendet dro meg til å kjøpe, kjøpe, kjøpe. Kan det være at jeg rett og slett ikke er vant til å ha mye penger? Stipend er en luksusfelle som mange bør passe seg for. Heldigvis for meg så klarte jeg etterhvert å bli mer smart med penger, og jeg holder nå bruken til et minimum. Holdt jo på å bli sinnsyk...

Så er stipend en god ting? Eller blir man gal av det? Eller kanskje det bare er jeg som er dårlig med penger pga at jeg ikke er vant til å ha så mye mellom fingrene til enhver tid?
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Stipend er en ting synes jeg Du må bare prøve å ikke bruke så mye penger på mat å spill. Prøv å ta lunsj hjemmen ifra eller reduser bruken av penger på lunsj f.eks: 20 kr dagen.

Selv får jeg stipend og jeg klarer å bruke pengene greit nok, må bare lære å kjøpe spill en sjelden gang med stipend pngene
If you push a man to his limits, he will kill you.
  • 0
Litt over 14.000 til stipend i løpet av året. Har klart å holde forbruket nede. Er jo mye morro som må kjøpes av utstyr, busskort osv.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Jeg er kjempe fornøyd med å få stripend. . Jeg setter jeg over litt penger til en egen konto der jeg sparer til bil hver måned, men har fortsatt en del å bruke på spill/mat på skolen ^^
Shut Up. Kick Ass.
  • 0
dirty hitman: Jaja, er jo en god ting Men jeg blir jo gal. Jeg må snart bli med i luksusfellen på Tv xD
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Får nesten ikke lov til å ha så mye penger ute av banken på en gang, bare fordi det 95% sjans at jeg bruker alt sammen på noe

Men kan ikke få stipend eller noe sånt enda
Living so the last night feels like a past life
  • 0
slikt var det for meg når jeg var 15 og tjente penger selv..

var ikke vant til å ha egne penger å bruke^^

kjøpte...40-50 spill det året jeg begynte å tjene penger lol xD

holder bruken litt mer normalt nå da
men kjøper jo alt jeg har med egne penger..inkludert møbler på rommet...spill..klær...kinoturer etc

Lagt til 2009-12-09 20:01:
ps: i januar i år hadde jeg 3-4 ds spill..
har 25 nå...og ds er ikke den eneste konsollen jeg har kjøpt spill til i år
A scattered dream that's like a far off memory. A far off memory that's like a scattered dream. I wanna line the pieces up. Your's, and mine.
  • 0
Gnomely: Hahaha xD Herregud
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Stipend.. helt greit det. 850 kr. et par klesplagg. Grunnen til at mange av dere får et såpass høyt stipend er PGA deres foreldre har en lønn som er under gjennomsnittet og da for at du skal klare deg gjennom studietiden skal få litt cash, men ulmepen er at du må betale tilbake renter på disse pengene etter VGS. så ja, jeg syntes stipend er en dårlig ting forutenom minimumstipendet.
  • 0
Fikk dessverre bare utstyr stipend og det gikk til ny kalkulator som jeg trengte i T Matten, men foreldrene mine kjøper det meste jeg trenger uansett så jeg klarer meg.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
  • Los
  • Los
Når du flytter ut hjemme fra og må leve på stipend og betale husleie med dem, så blir du glad i dem. Jeg har ikke råd til noe mer enn det jeg trenger, selv hvor mye jeg vil ha..
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
  • AC2
  • AC2
Kjenner meg igjen! brukte opp stipendpengene mine i november fortere enn jeg fikk dem! kjøpte assassin's creed 2 og mw2, så har ikke brukt noe særlig på lunsj denne måneden ^^
prøver å spare pengene n, veit ikke til hva, men noe mer enn bare mat på skolen. Har som regel med meg en matpakka uansett.

EDIT: sparer opp til ny PC EDIT
Nothing is impossible, it only takes a bit more time
  • 0
Lånekassen er noen jævla rævspyttere slik jeg ser det...har bare hatt problemer med dem.

F.eks fikk jeg ikke det første stipendet mitt før for TO dager siden, selv om jeg søkte i god tid før skolestart. Det frister meget å sende alle regningene jeg ikke har fått betalt direkte til lånekassen. Siden det hovedsaklig er deres skyld at jeg ikke har fått betalt dem.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Dark Samus Nemesis: Rævspyttere? xD Haha, den må jeg nesten skrive ned Men jeg har ikke hatt noen problemer med dem, jeg har vel egentlig vært det eneste problemet, if u get my drift?
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Hehe, skjønner hva du mener. Bra noen av oss er heldige med dem ivertfall...
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Mulig i vgs 2 at jeg vil få et stipend på ca 40.000. Stipend er en ganske god ting, bare vær flink med og ikke bruke dem opp med engang så.
  • 0
Det er jo penger du får, så uansett om du bruker de opp med engang eller ikke, så er det vel en bra ting?
  • 0
fra mobilen\n \n Jeg har lyst på stripend! Er bare 14 da, men hvordan skaffer man stripend til hvilke krav og sum?
[TAG] The Artistic Gamer, MationMac.
  • 0
Det er viktig å lære seg å bruke penger fornuftig i ung alder
En Fuego!
  • 0
fikk bare utstyr stipend, men det gjør ikke så mye, jeg får tross alt alt jeg har lyst på.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
McStudios: Stipend er ikke noe du bare får for ingenting... Du må gå på VGS, og så utregnes stipend etter hvor mye du "trenger", altså inntekten til foreldrene dine, om du ikke bor hjemme osv osv

Jeg bruker vel bare de 100 kronene jeg får av foreldrene mine hver uke. Litt mer hvis jeg skal ha noe spesielt.
Men jeg har godt over 3000 tilgjengelig hele tiden som jeg ikke bruker, så tror ikke jeg er sååå uforsiktig med penger

Sjekket på lånekassen.no med stipendkalkulatoren deres, og der stod det at jeg bare kommer til å få 850kr i utstyrstipend neste år Er det fordi foreldrene mine tjener over en viss grense elns?
  • 0
Tror faktisk du ikke er vant med å ha så mye penger på en gang. Jeg har vel gått med aviser siden 6./7. klasse, så jeg har alltid klart meg bra. I tillegg til at jeg nå fpr 500 kroner i månedslønn av foreldrene mine, så klarer jeg meg ekstra bra. Jeg har som oftest kontroll på pengene mine, og har visse grnser jeg prøver å holde meg over. Men nå i juletider er det litt vanskelig, siden jeg i tillegg til mitt vanlige bruk kjøper presanger.

Siden jeg begynte med avisjobben såpass tidlig så lærte jeg å bruke pengene litt smart, siden jeg hadde lært at de kunne gå forere ut enn hva de gikk inn, hvis du skjønner. Bra at du også har lært nå, for det er viktig å ha god økonomi, ellers så havner du opp i "luksus smellen".
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
Jeg fikk 19000 over et år. Ganske herlig, har bare levd på stipendet dette halvåret.
Naturkreftene fikk kreftene av meg
  • 0
Majesty: Samme her xD
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Bruker 40kr i uka 1600kr i en måned
"When you fight, it doesn't matter how many enemies you kill. If you fail to protect what you're supposed to protect, you lose."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!