Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

http://www.gamereactor.eu/news/2865/

I dag rapporterer GR sin internasjonale nettside at Ubisoft har valgt en ny form for DRM til sine PC spill som krever at brukeren er online konstant (tenk WoW). Mister du kontakt med internett, eller om serveren til Ubisoft går ned, blir du kastet ut av spillet og til hovedmenyen. Du mister også alt du har gjort siden siste lagring.

Dette er et så stort overtramp av hva hele konseptet til DRM har vært. Før var DRM en måte å verifisere at brukeren har en lovelig kopi av spillet ved å kreve en kode under installasjonen. Dette nye systemet er det samme som om at vi skulle ha leid spillet, ikke kjøpt det til odel og eie. Det er nå Ubisoft som bestemmer om du skal få spille spillet eller ikke.

Første spill ute er Assassin's Creed II til PC. Ved å kjøpe det, leier du det egentlig. Hvis Ubisoft en gang i fremtiden bestemmer seg for å fjerne ACII støtte fra DRM serveren sin, eller at de blir kjøpt opp og de nye eierne legger serveren ned, vil du ende opp med å sitte med en veldig fin ølbrikke.

Når selskaper skal forstå at DRM ikke er løsningen vet jeg ikke, men Ubisoft hjelper veldig med å faktisk sette fokuset på hvor ille problemstillingen mellom salg og piratkopiering har kommet. Ikke lengre stopper det piratkopiering, det er bare til bryderi for de av oss som er lovlydige borgere.

Jeg har alltid boikottet DRM, og kommer til å fortsette med det. Blir veldig lite Ubisoft på meg fremover, som er synd. Håper også at flere følger mitt eksempel og velger å boikotte en så arkaisk og gammeldags tankegang som det Ubisoft viser her.

Fy skam seg Ubisoft, FY!
Kim Visnes // Gamreactor Norge // You guys make me happy in the pants!
  • 0
Trodde dette skulle være en glad- nyhet, men nei

Det var virkelig et idiotisk trekk av Ubi. Men nå kjøper jeg ikke veldig mye PC-spill, heller da.
Knurr...
  • 0
Dettte her er det største bullshittet jeg har hørt
Ble veldig glad for at jeg er PS3 gamer nå, tenk å bare miste AC2 sånn uten videre...
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
uff
Per aspera ad astra
  • 0
Greit! Jeg blir med på Boikotten!
No Rock'n Roll, without sound in the soul.
  • 0
boikott!
Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM...
  • 0
Skal jeg være helt ærlig har jeg aldri likt Ubisoft sine spill, så dette var ikke noe "nederlag" for meg. Jeg mener alikevel tanken til Ubisoft er god, for all del! Men jeg mener ikke dette er måten å gå frem på, og de kan risikere å miste flere kjøpere enn noen aner.
  • 0
Det er mange grunner til å boikotte flere spillselskaper.

EA hadde mange år med ren pengeinnsamling.
Activision samler inn penger.
Nintendo Seal of quality betyr ingenting lengre.
Microsoft hindrer bransjens utvikling ved å kjøpe eksklusive spill.
Sony har forferdelige reklamekampanjer, og skyhøye priser.

Kan ikke boikotte alle, så man får velge de man synes er viktigst. I mitt tilfelle:
Activision og Microsoft (all respekt til Xbox konsollen, men ikke til folka som ligger bak.

Stå på, sammen er vi sterke!
...Vel, nei, men det går fremover! EA har bedret seg, og det har Sony også. Nintendo derimot nærmer seg boikott... ;)
They're Having So Much Fun, It's Illegal!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!