Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Når spillprodusenter skal utvikle et spill så virker det som om det er noen spesifikke egenskaper spillet deres skal gjøre godt. Noen spill har kvaliteter som skiller seg ut i mengen, og hva er det som gjør at vi faller for spillet?

Eksempler på spill som lykkes godt i multiplayer og sammarbeid er f.eks Bordarlands, Call of Duty serien, flere Battlefield spill, osv. Listen er lang, men hvorfor er det slik at en online komponent i et spill er forventet?

Hvorfor fokuserer fokusere på å legge til en dårlig online del i spillet dit hvis du kan forbedre enspillerdelen?

En annen kvalitet som også fungerer bra hvis den blir godt laget er det å bare surre rundt å ha det gøy. Just Chause 2 er et godt eksempel, spillet tar seg selv ikke like seriøst som f.eks GTA som gjør at spillet blir morsomere å spille. (Min mening)

Men en kvalitet som få spill fokuserer på etter min mening, og som jeg mener er veldig undervurdert. Atmosfæren i et spill er for meg viktig. Spill som Fallout 3 slukte grådig mitt hjerte med sin voldsomme og utmerkede atmosfære. (Og Bioshock)

Hva er det som gjør at jeg gleder meg 1000 ganger mer til å spille Fallout 3 på PS3 når den kommer tilbake fra repp enn COD6, selv når jeg alt har brukt 100timer+ i den fantastiske Washington DC, og jeg ikke har prøvde MW2 andre steder enn hos venner? Jo stemningen/atmosfæren i spillet gjør meg så glad i spillet at ikke ord kan beskrive det.

Er det fler som føler det slikt eller er det bare meg? Uteblir atmosfære i fokus blant spillprodusenter siden det er et element i spill som satt pris på, på lik linje som andre elemtenter som flerspillerdel blant oss forbrukere?
"We all make choices in life, but in the end our choices make us" -Andrew Ryan
  • 0
Jo da, jeg er enig med deg. Atmosfære kan komme før Multiplayer og Game Modes anytime for min del. Spill som jeg virkelig har forelsket meg i og hvor atmosfæren har spilt en stor rolle, er blant annet Oblivion, Hitman-spillene og S.T.A.L.K.E.R.
Feilfritt sjekketriks: "Excuse me, my dick is broken. Can I bury it in your ass?"
  • 0
Atmosfæren er et svært viktig element for å skape riktig stemning til spillet. Det er her jeg vil si at survival-horror spiller en stor rolle for spillmedier; Silent Hill 2 fokuserer ikke på høy, skummel pianomusikk, men heller på å bruke lydeffekter og skape en "musikkform" som aldri har blitt sett i et spill før. Det hadde ikke fungert om man hadde brukt noe helt standard. Bruken av slike elementer til lyden gjør at spilleren virkelig skremmes av det som skjer, og aldri kan være helt sikker på om han/hun er trygg eller ikke.

I spill som f.eks Fallout 3 har de brukt den blandingen av episk musikk og rolig, dempet atmosfære for å virkelig gi følelse av ødeleggelse og post-apokalypse. Slike ting kan gjøre selv det dårligste spill flott å høre på.

Det er alltid viktig å velge riktig musikk/lyd til riktig spill, hvis ikke kan dette gi spilleren helt feil følelse av hva han egentlig driver med.
Det er intet problem som er så stort og vanskelig at du ikke kan løpe fra det!
  • 0
Stemning er det mer enn nok av i spill. Det kommer litt an på hva en selv ønsker å legge i det. Spill som Fable vil nesten dra spilleren inn den verden om man vil eller ikke. Men så nytter det ikke om "fornærmede" ikke tåler den typen eventyr/rollespill.

Bilspill som noen sikkert ser på som "plukk opp og legg bort" spill har også veldig god stemning til tider. Det var lett å leve seg inn i feks Juiced 2, Pro Street og Dirt 2. Et annet bilspill som jeg synes har en uovertruffen stemning er Destruction Derby 2.

Et spill som jeg mener har dårlig stemning vil være The Note fra Funsoft til ps1. Det feilet helt og holdent!

Men det er viktig at spillet appellerer til brukeren, ellers så kan det være så god stemning det bare vil uten å ha noe effekt.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Jeg syns atmosfæren i et spill er ekstremt viktig. Mange spill får til dette godt, og andre ikke så godt. Nå nylig har jeg spillt ferdig Max Payne 1 for første gang til den originale xboxen og jeg må si jeg ble overrasket over den gode stemningen. For meg gjorde det ingen ting at spillet er fra 2001 når stemningen er så god.

En god blogg med mange gode poenger!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Sikkert gode spill det der, men jeg kan ikke utale meg om spill jeg ikke har spilt (spesielt ikke når det gjelder atmosfære).
"We all make choices in life, but in the end our choices make us" -Andrew Ryan
  • 0
Stemningen er über viktig!!! Du blir mer dratt inn i spillet enn bare å sitte på sidelinja og styre folka som marionetter...

Husker godt et Cthulu-spill til Xbox! Hadde stemninga altså...
Decyfered!
  • 0
Stemning og atmosfære er utrolig viktig for meg når det gjelder spill, og jeg syntes ingen spill klarer å gi bedre atmosfære og stemning enn Fallout serien og Killzone 2.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Siterer Tyranus:
Killzone 2.


Synes K2 failer balle i alt...
Decyfered!
  • 0
Siterer Faunvik:
Citerer Tyranus:
Killzone 2.


Synes K2 failer balle i alt...


Ikke grafikk og fysikk ihvertfall.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Siterer Tyranus:
Ikke grafikk og fysikk ihvertfall.


Hmmm... Det glemte jeg...

Iallefall en av de mest uengasjerende storyene jeg har vært med på..
Decyfered!
  • 0
Syns atmosfære er et av de viktigste punktene. Spill som Call of Pripyat, Oblivion, Bioshock, Fallout 3 og Half-Life 2 hadde aldri blitt det samme uten stemningen.

Velskreven blogg, Gerda
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Faen hvordan kunne jeg glemme BIOSHOCK. Den har faktisk en FANTASTISK Stemning...

Lagt til 2010-04-19 17:20:
Spesielt fiolin musikkenuten, uten den hadde neste ikke spillet hat noen stemning, en meget viktig prikk over i'en spør du meg
"We all make choices in life, but in the end our choices make us" -Andrew Ryan
  • 0
nå fikk jeg lyst til å spille noen av de gammle spillene mine
Per aspera ad astra
  • 0
Jeg er fullt enig med deg her. Stemning er en stor del av spillet for meg.

"Spill som Fallout 3 slukte grådig mitt hjerte med sin voldsomme og utmerkede atmosfære."

Jeg ble også slukt av den atmosfæren, men jeg mener personlig Halo 3: ODST er det spillet med best stemning (mye på grunn av musikken), ettersom musikken i Fallout 3 (radioen) ikke er lineær med selve spillet, så gjør musikken are at atmosfæren blir spesiell. Det er jo så klart veldig positivt, men det mangler det lille ekstra som ODST har.
  • 0
Call of Pripyat har så bra stemning at jeg ikke tørr å spille det.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
LBP har god stemning til tider! :3
Decyfered!
  • 0
Ja, stemning er viktig, men ikke noe jeg tenker så veldig på før jeg kjøper spill. Fallout 3 som du nevner har en god stemning, men resten kan du få billig av meg...
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Call of Pripyat har ihvertfall vunnet GOTY i stemning for meg i år! Tror aldri jeg har vært så redd for emmisions... Eller hva med å gå på jakt etter artifacts i anomalyes? Et strålende eksempel på hvordan det skal gjøres
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Jeg må si meg enig. Stemningen er veldig viktig for et spill. Det samme - og det samme problemet - gjelder også for filmer. Det er stemningen som skaper følelser i spilleren/seeren, og det er dette som gjør et spill eller en film bra.

Jeg skal ikke påstå å være noe "følelsesmenneske" som griner av filmer, men hvis en film; eller et spill, gir meg klump i halsen og jeg føler jeg nesten er på gråten, så er ikke det noe jeg er flau over. Snarere ser jeg det som kvalitetsstempel for filmen. Det samme gjelder spillet. Og selv om handlingen er aldri så viktig, så er det atmosfæren og fremstillingen som gjør hele opplevelsen og skiller det misslykkede fra suksess. Dette gjelder både for spill og film, og enten det er klump i halsen, frysninger på ryggen, eller gledesutrop som er resultatet.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Nei når det gjelder stemning, så må jeg si at den i min mening får i den orginale Bioshock sit favør. Når man jobber for han psykisk ustabile og skrudde teater sjefen (hvis du har spilt bioshock så skjønner du) og du har tatt bilde av alle likene, DA er det vakkert. Jeg fikk nesten behov for å gråte
"We all make choices in life, but in the end our choices make us" -Andrew Ryan
  • 0
Føler med deg der ;)
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Bad company 2 har god stemning! *Spoiler Alert!*


Når den skumle Boaowa! lyden i operation aurora. den er skummel den!

*Spoiler end*
Big man, pig man, ha ha charade you are.
  • 0
BTW Som strategist påpekte, så får ikke amerikanske filmer så ofte med seg stemningen til en film. En og annen klarer det bra, men flertallet av de jeg har sett her mangelfull eller nesten ingen stemning. Når de amerikanske filmene dominerer her i Norge, er det ganske synd....
"We all make choices in life, but in the end our choices make us" -Andrew Ryan
  • 0
Det klart at stemning i spill er viktig. Ikke det eneste viktige, men grunnen til at man husker spesielle spillopplevelser bedre enn andre, er ofte stemningen som er så unik for akkurat det spillet. Dersom et spill har en minneverdig stemning (ikke nødvendigvis en godsinnet en), er det så uendelig mye lettere å leve seg inn i handlingen og bli oppslukt av historien på en helt annen måte en ved spill som bruker grafikk som ess.

Mens jeg skrev denne kommentaren hadde jeg stort sett Halo 3: ODST i tankene. Så avgjort det mest stemningsfulle spillet jeg har prøvd, og som jeg delvis derfor også ser på som et veldig godt spill.

God blogg med bra tema.
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!