Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Streik kan sikkert virke morsomt og kult fra avstand, men når man selv havner oppi det er det faktisk en ganske kjedelig. I og med at jeg var lei av å sitte inne å sløve tok jeg og noen kompiser turen ned til sentrum bare for å ende opp i en bygning som kalles kino. Kinobesøk på impuls. Film? Disneys' nye actionfilm, Prince of Persia.

Forventningene til en film basert på en spillserie er aldri skyhøye, og jeg hadde en liten anelse om at Prince of Persia neppe ville vinne mitt hjerte i kveld. Etter å ha sett filmen var det spesielt en ting som slo meg, og det er at Disney sannsynligvis tror at så lenge de pøser på med spesialeffekter så kan de gi en svær F i alt annet. For alt annet i Prince of Persia stinker. Og jeg kan med hånden på hjerte si at den siste setningen var langt ifra noen overdrivelse.

Historien i filmen dreier seg stort sett om Prins Dastan, et gatebarn som ble adoptert av kongen av det svære kongeriket Persia, som etter å ha erobret byen Alamut blir anklaget for å ha myrdet sin far. Han flykter sammen med prinsessen i byen, for Dastan fant nemlig en meget interresant dolk i kampens hete. Etter noen nokså kaotiske strabaser som involverer litt for mye flykting fra både røvere og soldater, finner Dastan ut at den mystiske dolken er den egentlige grunnen til angrepet på Alamut. Tamina forteller han nemlig at den som har dolken kan reise tilbake i tid. Sammen begir de seg ut på en reise for å stoppe Dastans bror, tronarvingen som nå har blitt konge, men det viser seg at bak fasaden truer en fare som kan få fæle konsekvenser for verdensordenen.

Mistet du meg litt der? Det kan jeg forstå. Historien er nemlig en av de mest kaotiske jeg har sett, dårligere fortalt historie skal du lete lenge etter. For ikke å nevne at den er så klisjèfylt at du trenger dykkerdrakt (see what I just did there?). Nevnte klisjeer preger nesten hele filmen, alt fra dialog til slutt; det blir bare et stort teit gjesp. I tillegg til alt dette var det enkelte ganger i filmen jeg bare hadde lyst til å rope ut hvor teit dette var, og hvor i hel hvete Disney har fått tak i slike hjerneskada (ikke noe vondt ment, fant bare ikke noen bedre beskrivelse) forfattere. Nevnte jeg forresten at selve settingen er et veldig godt utganspunkt, men historien mangler så inderlig mye kreativitet at Disney burde skamme seg?

Skuespillet i filmen er også nokså dårlig. Spør du meg er rollen som prinsen den rollen Jake Gyllenhal var født for å ikke spille. Det som jeg irriterte meg mest over er hvordan han klarer å ha det samme fårete smilet gjennom hele filmen, uansett situasjon. Gemma Arterton som spiller prinsesse Tamina er mer masete enn Midna, og de lange seige dialogene mellom Gyllenhal og henne er så repetive og oppbrukte at jeg bare ville reise meg og gå (Hvorfor gjorde jeg egentlig ikke bare det?). Nevnte dialog er forresten også så resirkulerte at Co2-utslippet ligger på minussiden. Natur og Ungdom ville sikkert hatt sansen for dem. Resten av skuespillerne gjør en så vidt godkjent, med unntak av enkelte som ikke ser ut til å ha forstått rollen sin, og gjør tankeløse ting uten å vite hvorfor. Er jeg ferdigslaktet nå? Nope, det gjenstår ennå en svær syndebukk, nemlig effektene.

Som jeg har nevnt ser det ut som om Disney satser ekstremt mye på effekter. Noen synes kanskje at slow-motion kan være kult nå og da, men når jeg får servert scene på scene hvor en teit Gyllenhal flasher sverd og spretter rundt i sakte film, da må jeg nesten brekke meg. Det er så altfor dårlig utført, dette er nemlig film for sjetteklassinger som ikke vet bedre. I tillegg så er prinsen en kar som liker å ha lange dumme sverdkamper, gjerne noen der han får sjansen til å hoppe litt på veggen eller ta en salto eller to. Gjesping skal visst være smittsomt, men i kinosalen i kveld så tror jeg alle smitta alle.

Når det er sagt, så må jeg til slutt bare få si at du aldri må finne på å bruke tid og penger på å se denne filmen, med mindre du har klisjé-fetisj eller dårlig filmsmak. Tro meg, du vil bare bli skuffet over hvor dårlig den er laget. Nå må jeg igjen få understreke at vi gikk på impuls fordi vi kjedet meg, ikke fordi jeg allerede visste at den ville stinke.

Konklusjon: Disney gjør skam på en litt utpult lisens. Dette vil du ikke se.

Totalkarakter: 2/10

Pluss: Interresant setting...
Minus: ...Som er dårlig utført. Jævlig skuespill.
Ræva historie. Lite kreativitet totalt.



Kilder: (Trengte litt fakta, her er sidene jeg fikk det på)

Skuespillere: http://www.imdb.com/title/tt0473075/

Handlingsreferat: http://www.imdb.com/title/tt0473075/plotsummary


Mistet skrivelysten halvveis inni, du må gjerne skyte inn litt konstruktiv kritikk. Andre filmanmeldelse forresten ;)


Ser du det utrykket? Han har det i omtrent hele filmen.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Synd at Gyllenhaal skal ødelegge karrieren med å delta i sånne filmer... Huff!
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
Så den er altså bra? Nice, den har fått dårlig kritikk alle andre plasser!
[19:38] <Taxta> laserpistol og homofile bjørner som snakker rart
  • 0
  • Ine
  • Ine
Synes ikke noe om Gyllenhaal i det heletatt, egentlig. Han er ikke dårlig, men ikke spesielt bra heller. Også passer han ikke til slike "macho" roller.
Riddle me this
  • 0
Jeg likte faktisk filmen veldig godt, 8/10 fra meg.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Syntes filmen var helt middelmådig. Men du kan ikke akkurat forvente så syyyykt mye når Disney skal lage En action film.

5/10 av meg
  • 0
synes det var en strek 7'er jeg
  • 0
Siden det er DIN mening, så vil jeg se den

Neida, jeg tuller bare. xP
Men jeg vil fortsatt se den xP
Hva er det egentlig som definerer deg?
  • 0
Syns den var ganske bra jeg. Likte ikke slutten men resten var kjempebra. God anmeldelse da
Shut Up. Kick Ass.
  • 0
  • Missing Avatar
  • Hk0n
Jeg starter med: Æsj, Disney.

Jeg fortsetter med: Utrolig bra skrevet! Kommer sannsynligvis ikke til å se filmen etter dette
"Alle revolusjoner har hittil bare bevist én ting, nemlig at mye lar seg forandre, bare ikke menneskene." - Karl Marx
  • 0
Disney passer bare ikke til sånne filmer. Hvertfall ikke når de gir den ut under Disneys navn og ikke Touchstone. Den var ikke så bra som jeg hadde trodd, men den var ikke noe kjempe dårlig heller.
Aren't you a little short for a stormtrooper?
  • 0
Denne så utrolig kjedelig ut. Bare se på kinoplakaten! Et klisjè gruppebilde av hovedskuespillerne med "Prince of Persia" skrevet i Arial over. De har ikke fått med seg at PoP har en egen logo og er kulere en at de trenger å lage fullstendig klisjè av alt?

Og nå fikk jeg bekreftet min mistanke av din anmeldelse. SKuffende at folka bak Pirates of The Carrabian har gått så til de grader til hundene som de har gjort. Disney is run by the devil!

Anmeldelsen i seg selv var svært bra, men til tider hoppet du over til litt vel lange kommentarer om hvor revva filmen var igjen og igjen (Jeg har gjort samme feilen selv, jeg vet). Jeg gir anmeldelsen din en 8,5/10.
Kan det ikke forklares, er det HAX!
  • 0
Takk for tips. Håper bare ikke pappa har bestilt billetter da. Men tror filmen fikk 5/6 fra Dagbladet
  • 0
Fin anmeldelse.

Så filmen på premieren vil gi den en sterk 4 på terningen. 7/10 tenker jeg. Var en god film, men kunne vært mye bedre. Gyllenhal er en god skuespiller, men han kunne vært bedre i Prince of Persia. Så det å kalle han dårlig er å ta hardt i. Se noen andre filmer av han før du sier sånt.
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
A to the H: Synd at Gyllenhaal skal ødelegge karrieren med å delta i sånne filmer... Huff!
Den er allerede ødelagt. Brockebackmouintan
"He does not just play games. He wins them."
  • 0
Takker alle for gode ord. Angående Gyllenhal så må han være en av de verste skuespillerne jeg noen gang har sett...

@Dead Gamer: Anmeldelsen ble til på rundt en time som besto av litt for mange forstyrrelser som Facebook, MSN, steam og selve GR. Så det er kanskje derfor den ble dårlig...
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
dama var jo hot. + for det totalt enig med karakteren, en av de verste filmene disney har laget. for mye hollywood
Bra anmeldelse btw

Lagt til 2010-06-03 19:21:
Bare helt random: No Country For Old Men er en av de beste filmene jeg har sett
CL4P-TP; Intergalactical Ninja Assasin
  • 0
Takker, Mads, så ihvertfall ut som om du og gjespa deg igjennom filmen
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
GetLaidOrDieCrying: Hahaha, vi har helt forskjellig smak. Du skjønner, No Country For Old Men er en av de verste filmene jeg noen gang har sett. Den og Babel er vel de verste. Ikke noe vondt ment, syns bare det var veldig morsomt, da jeg syns PoP-filmen var ganske grei og du ikke. Jaja, slik kan det gå. Bra vi alle er forskjellige.
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
Nå må jeg se filmen bare for å få vite om en er så dårlig eller ikke. Jeg blir mest sannsynlig skuffet, men det kan jeg leve med . Jeg får i det minste god morro med å kritisere alt som er dårlig
"No matter, if someone is strong or weak. No human can beat loneliness"
  • 0
Den var kjip ja... Her har vi en ganske så fin dame, også blir det ingen action lzzm!

Og når prinsen skulle til å vise skillsa sine, så ble alt helt fucka av all redigeringa, med slo-mo og shit'n stuff!

Også flere plasser filmen generelt bare failer...

Men hei! Synes dog at karakteren er feil. Vi må ta hensyn til at dette er Disney. Noe som tilsier at det er en 8/10 på disney skalaen!
Decyfered!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!