Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Dette er helt villt off topic, men du har begynt å lese, så heng deg på!

"En tannregulering". Dette er et substantiv, en ting, det er vi alle enige om. La oss bryte opp ordet. Tann - regulering. Regulering. Det er såvidt jeg vet en aktiv form av å regulere. Hvordan ble dette et verb? Greit nok, det som skjer er at tennene blir regulert, altså er det hele en tannregulering, men om du river den ut av kjeften og legger tannreguleringen i handa, så kan du peke på den å si: "Dette er en tannregulering". Det er feil, men likevle riktig!

Det samme gjelder ord som "sukkererstatning" og "regjering". Sukkererstatning er sikkert et pulver man kan helle i handa og ta på, altså en ting, et substantiv. Den erstatter sukker altså er det å bruke dette istedet for sukker sukkererstatning, men man kan også si: "Jeg har spist mat med sukkererstatning" i stedet for "Jeg har spist mat hvor sukkeret er erstattet av... whatever-you'll-call-it". Og en regjering er et organ som driver med regjering. Kan man da si at det ER EN regjering!? Dette statstyret består av en folkeforsamling... ja, osv... Det er nok flere -ing-ord der ute.

Noen som ser "problemet"? :P
Noen tanker om hvorfor det ikke heter tannrettere, søtstoff (eller det er vel faktisk et ord), nasjonsledelsen og folkeutvalg?
Er jeg maks kverulerende?
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Mye moro med tannregulering!
Decyfered!
  • 0
kaller det heller kjeveortopedisk behandling med fast apparatur

Det pleier jeg også å si..
Fem-stjerners medlem
  • 0
ahhhhh gode game off topic blogger
"He does not just play games. He wins them."
  • 0
<u>kaller det heller kjeveortopedisk behandling med fast apparatur./u>

Jeg kan vel si at jeg også kaller et kjeveortopedisk behandling, men sier ikke med fast apparatur Jaja.



Bloggen din er jo helt riktig. Men det er vel noen ting som ikke går etter reglene.
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Hey, en språkblogg!

-ing har den forbløffende evnen å gjøre verb om til substantiv ("verbalsubstantiv" som ordboka så fint kaller det) som deretter kan få en mer konkret betydning. Det er tilfellet for ord som maling, næring, kroning, regulering, erstatning og en masse andre ord. Hvorfor noen ord går over til å bety noe konkret aner jeg ikke.

En interessant ting er at det i noen tilfeller er en betydningsforskjell avhengig av om du bruker -ing eller -ning: bygging vs. bygning, demming vs. demning, lesing vs. lesning osv, mens det andre ganger ikke er noen forskjell: dyrking vs. dyrkning, overvåking vs. overvåkning, utlysing vs. utlysning osv. Besynderlig
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Beste verb gjort om til substantiv er "å valle", altså, "en vall". Alle andre blekner i sammenlikning.
If sex is a pain in the ass, you're doing it the wrong way! PSN: Komodo Spodo
  • 0
michae2109:
Hey, en språkbevisst! Eller i hvert fall en med en ordbok

Dette var interessant lesestoff (se der, jeg unngikk verbalsubstantivet). Takker for innlegget.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!