Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Ja, da har Skyward Sword endelig blitt vist frem i all sin prakt. Jeg er fornøyd med det. Jeg, altså, men tydeligvis ikke alle. Sånn jeg har skjønt det så går folk rundt og tror at Zelda-serien skal være mørk og dyster, og ikke like fargerik og morsom som i det nyeste tilskuddet i serien. Greia er at dette er en etterfølger til det mørke spillet Twilight Princess, som var et spill basert på fansens ønsker, verken mer eller mindre. Det at man nå går tilbake til litt mer lystig stemning i grafikkstilen ser ut til å skuffe mange. Men kun de som tror at Zelda skal være skummelt, mørkt og ha en dyster historie som i Twilight Princess og Majora's Mask. Men det er også de to mørkeste spillene i serien - de 14 andre spillene har aldri vært sånn.

Zelda-serien har alltid hatt en stil som passer alle aldre, slik at alle skal ha mulighet til å spille dem. Unntakene er de to nevnte spillene, så jeg føler det derfor er naturlig at man går tilbake til flere farger enn det Twilight Princess hadde. Så jeg ser ikke det store problemet - det virker som om det er The Wind Waker på nytt!

Det var en gang på en SpaceWorldbutikk et sted ute i verden at det ble vist frem en demonstrasjon av hva spillmaskinen Nintendo GameCube kunne klare. Blant dise videoene ble det vist en sverdkamp mellom Link og Ganondorf fra Zelda-serien. Mange trodde at dette kom til å bli det første Zeldaspillet til maskinen, og så seg fornøyde med det. Denne videoen var forøvrig i en ganske "realistisk" stil, som folk liker å kalle det (Nei, Zelda har aldri vært spesielt realistisk. Ikke Twilight Princess hellet).

Men så - året etter ble det vist frem en video av en tegneserieaktig Link som eide alt som kunne krype og gå av fiender, mens han blunka til publikum. Dette var noe helt annet enn det som ble servert året før. Dette var cel-shading. Cel-shading var fremdeles en ganske ny type grafikkstil å bruke, og folk ble skeptiske. Fans av serien "hatet" The Wind Waker, utelukkende på grunn av grafikkstilen - omtrent akkurat den samme stilen som ble brukt i artworken til ALLE Zelda-spillene før Ocarina of Time. I ettertid er The Wind Waker blitt elsket, og regnes som et av de beste Zelda-spillene noensinne

Akkurat det scenarioet jeg beskrev ovenfor skjedde med The Wind Waker, og jeg er bombesikker på at akkurat det samme vil skje med Skyward Sword. Det er kommet 16 spill i serien, om vi inkluderer sistnevnte, og kun et fåtall av dem har brukt den såkalte "realistiske" stilen, og slik vil det fortsette å være. Dermed basta.

De "realistiske" er følgende:
Ocarina of Time
Majora's Mask
Twilight Princess

TRE av SEKSTEN SPILL! I rest my case.
  • 0
Jeg kunne gjerne tenkt meg et mørkt og mer brutalt Zelda spill til neste wii, prøve å presse aldersgrensen over til 16+ og lage utrolig vansklige puzzles. Men nintendo vil for alltid holde seg til det de vet er trygt og vil selge, en smule redd for å prøve noe nytt med spillseriene sine.
  • 0
De mørke spillene kommer fra tid til annen. Kjenner jeg Nintendo rett skal det vel ett eller to konsoll-Zeldaer til før de kommer ut med et nytt mørkt et.

Dessuten har jeg en anelse om hvorfor de ikke lager et så dystert spill som Twilight Princess - Om du ser på andre franchiser som gjorde det samme, vil du se at det trekket stort sette r en tabbe. Prince of Persia: The Sands of Time var et latterlig bra spill. Så kom Warrior Within og ødela det forgjengeren hadde opparbeidet. Det ble heldigvis bra igjen med The Two Thrones, men jeg mener fortsatt at Warrior Within er et unødvendig tilskudd til serien.

Noe av det samme skjedde med Jak and Daxter-serien. Eners eier de fleste plattformspill, og toern og treern likeså, men da Jak begynte å snakke i toern, hørtes han ut som en drittstøvel, og hadde vært kulere om han fortsatt var stum (noe Link er - heldigvis).

Det med at de er redd for å prøve noe nytt er bare tull. Se på Super Mario Galaxy (det første). Gjorde mye ingen andre hadde gjort før dem. Tredagerssystemet i Majora's Mask var passe kontroversiell, det samme med grafikkstilen i The Wind Waker. Four Swords-spillene er et forsøk på multiplayer-Zelda. Metroid: Other M er en sterk kontrast til Prime-spillene.
  • 0
Jeg er i grunn enig. Du har klart å overbevise meg! Takk for at du hjalp meg med å innse at det er et nytt Zelda-spill, og at vi må stole på Nintendo. Det var bare en ting jeg reagerte på, områdene virket lineære! Det ser ikke ut som at Nintendo vil følge den gode gamle "frie-Hyrule" oppskriften, men istedenfor lage små avkutt av én verden, og la deg gå igjennom de forskjellige oppdelingene. Virker ikke bra det, as'!

Jaja, de har jo enda et år å overbevise meg på. Håper inderlig at de klarer det!
Hvorfor være normal i en spillverden som er gal?
  • 0
@Track Death: Du må huske på at dette bare er en demo. Jeg håper at Nintendo ikke vil bruke den hub-aktige inndelinga. De gjorde det med Four Swords Adventures, men det økte egentlig bare underholdningsverdien hvis man spilte flere.

De nyere spillene i Zelda-serien er dessverre passe lineære. Spesielt Twilight Princess, hvor en av svakhetene er utforskningspotensialet - du får omtrent ikke utforske! I f.eks. A Link to the Past kunne man gjøre akkurat det man ville, når man ville omtrent med en gang (med noen begrensinger, selvsagt, men langt fra samme nivå som Twilight Princess!)
  • 0
Bare en liten rettelse, Majora's Mask og Ocarina of Time har ikke vært noe "realistisk" eller "dystert" grafisk sett. Jeg foreslår at du tar opp N64en igjen og ser etter en gang til. Se til de grønne slettene. Se til den blå himmelen. OoT og MM er ikke så dystre. Men nå var det vel heller realisme du tenkte på?

Vel, til det kan jeg bare si at når man prøver å jobbe mot realisme i spill, vil man kunne falle ned i en felle. Jo mer menneskelig noe er, jo mer liker vi det. F. eks Wall-E. En robot som ikke er menneskelig, men som har menneskelige egenskaper. Dette fører til at de menneskelige egenskapene blir framhevet, og man liker det. På den andre siden har vi realisme hvor vi prøver å ikke se forskjell fra mennesker og det ikke-menneskelige. Men når noe er NESTEN realistisk, men ikke HELT, blir vi nervøse og ukomfortable. Vi vet når noe ikke er menneskelig. Vi omgås mennesker hver dag, så vi vil lett merke forskjellen. Det var det som skjedde med meg i TP-grafikken. Alt virket så unaturlig og falskt i settingen. Mimikken til visse personer; hodeformen deres... Det var visse ting jeg ikke helt likte med den grafiske stilen da personene ikke helt passet inn der.

Da liker jeg heller en litt mer Cel-Shaded look, fordi du har mye større frihet til persondesign. Og om noe skulle slå deg som unaturlig, er det mye lettere å slå det vekk da du vet du er i en fiksjonell verden. Igjen, du vil fokusere mer på det menneskelige, og ikke det som skiller dem ut fra mennesker.
Hva er det egentlig som definerer deg?
  • 0
Majora's Mask var kanskje ikke så dystert og mørkt på utsiden, men om du ser på historien og de forskjellige figurene er det muligens det mørkeste og mest "voksne" spillet i serien. Twilight Princess er ingenting i forhold. Bare se hva som skjer om du failer på det oppdraget hvor du skal holde romvesner unna gården til de to søstrene. Hun yngste blir kidnappa, og kommer aldri tilbake igjen før du spiller Song of Time!

Ocarina of Time var, etter min mening, en god del mørkere i noen steder i spillet enn noen andre i serien (Shadow Temple og Bottom of the Well, omg!)
  • 0
Grafisk sett har vel de fleste spillene vært ganske lystige med unntak av små deler av spillene som for eksempel Bottom of the well.

Historiene har også som oftest vært lystige, men her er noe unntak slik som Majoras mask. Som jeg mener er det beste eksempelet på grunn av dens galskap (noen gang tatt på Goron, Zora og Deku masken?).

Jeg synes grafikkstilen er veldig bra og synes det fortsatt skal være mulighet for en mer dyster historie selv om ikke grafikkstilen er det. Sier ikke nei takk til en historie med likhetstrekk til Majoras mask, selv om en helt ''vanlig'' historie som i Oot er heller ikke til å forakte.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg må si jeg trives med den grafikk stilen Nintendo har valgt, men skulle gjerne sett Toon Link istedenfor voksen link. Er ikke verdens største Zelda fan, men for min del var Wind Waker utvilsomt det beste spillet i serien. Sikkert mye på grunn av den lyse fine Cell Shading og den lykelige atmosfæren det skapte.

Har ingenting mot Zelda spillene som prøver på en mer realistisk stil sånn som Twilight Princess. Det var et bra spill med fin grafikk, men for min del er og forblir Cell Shadingen fra Wind Waker min favoritt.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
SoL: Faktisk, så har Wind Waker en ganske symbolsk og viktig historie. Den er langt fra så lystig som en først tror. Den eneste grunnen til at den virker lystig er fordi den sees igjennom et barns øyne. Du må se på den dypere symbolikken i Wind Waker for å skjønne hva jeg mener. Jeg skal la deg tenke litt over det, og så kan du vise meg dine reflektive skills.

Og la meg legge til at du har blitt irriterende mye mer tolerant den siste tiden.
Hva er det egentlig som definerer deg?
  • 0
Siterer jonaskram:
SoL: Faktisk, så har Wind Waker en ganske symbolsk og viktig historie. Den er langt fra så lystig som en først tror. Den eneste grunnen til at den virker lystig er fordi den sees igjennom et barns øyne. Du må se på den dypere symbolikken i Wind Waker for å skjønne hva jeg mener. Jeg skal la deg tenke litt over det, og så kan du vise meg dine reflektive skills.

Og la meg legge til at du har blitt irriterende mye mer tolerant den siste tiden.


Skal tenke på det når jeg får tid, selv om det hadde vært lettere om du bare sa det. Takker for at du synes jeg er blitt mer tolerant.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!