Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Nå sitter jeg på kaserne Troms på setermoen leir i senga en siste gang før jeg drar herfra for godt. I morra tidlig går turen til Tromsø og fly hjem. Jeg har nemlig fullført førstegangstjenesten min!

Jeg har tjenestegjort i Panserbataljonen - stridsvogneskadron 2 som vognfører på Leopard 2. Kort sagt så kjører vi stridsvogn, eller da populært kalt Tanks. Typen Leopard 2a4 NO.

Tjenesten har vært spennende, morsom, krevende, møøøk kjedelig og utfordrene til tider. Mens jeg var på øvelser o.l var ting ganske ofte kjipt. Det var f.eks helt sinnsykt kaldt i vinter her oppe. Å gå på do i guds frie natur i minus 40 grader er ingen hyggelig opplevelse.
Uansett hvor kjipt jeg hadde det på øvelse osv så er det ikke det jeg kommer til å huske. Jeg kommer til å huske det morsomme og kule. Som da vi var på skarpskyting med vognene for første gang. Eller da vi hadde bataljonen i angrep skarpt(Det var helt sinnsykt rått!). Og den følelsen du får når du suser bortover øvingsfeltet på Rena i 80-90 km/t med den 55 tonn tunge vogna! Kan love deg at jeg gliste fra øre til øre da! Det er det jeg kommer til å huske fra tjenesten.

Selv om militæret er kjedelig og hardt til tider anbefaler jeg alle å gjennomføre førstegangstjenesten. Du opplever mye du ellers aldri vil få oppleve og du vokser som person.
Og selvfølgelig vil jeg da anbefale Stridsvogneskadron 2 til alle ;) tror det skal mye til for å få en bedre tjeneste! Bare bra befal, du får kjøre Leopard 2(hvis du er vognfører da) og du kan le av infanteriet som må gå lange marsjer på øvelser om vintern, mens du sitter i vogna mens varmeapparatet står på fullt og spiser potetgull og drikker cola ;)

Jeg gleder meg helt sykt til å komme hjem i morra og treffe gamle venner og kjente og få en velfortjent sommerferie. Så er det på'n igjen etter sommern med studier!

Noen andre her som har tjeneste gjort i Panserbataljon? eller kanskje til og med esk 2?

Link til dimmefilm: http://www.youtube.com/watch?v=7NgM1j3l5OY
Vasa, du blir hva du spiser. Tynn å sprø :P
  • 0
Var selv på Setermoen.. Vil nødig si i hvilken Bataljon, i fare for evig mobbing.Men gøy var det. Ingen tvil om det.
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Skal inn til Ingeniørbataljonen 18. august Gleder meg enormt!

Regner med at det er ABC-vernet jeg skal inn i, men det gjenstår å se.
There is a sufficiency in the world for man's need but not for man's greed ~ Mohandas K. Gandhi
  • 0
Ing. panser er også kult ;) De vognene er jo bygd på leo 1 skrog ;) fetere lyd i en maskin finner du ikke!
Vasa, du blir hva du spiser. Tynn å sprø :P
  • 0
Tips!


Husk at dimmepengene fungerer som "ferie-penger" til neste år.

Jeg gikk rett på jobb etter tjenesten, så da får man ikke noe feriepenger (litt ble det, men) De får man til neste år igjen!

Da var det fint å finne 70% av dimmepengene!
Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful
  • 0
Jeg får utbetalt dimmepengene den 1. aug
Vasa, du blir hva du spiser. Tynn å sprø :P
  • 0
Siterer JTB:
Enhver nordmann har som plikt å tjene landet sitt


Og det kan du bare gjøre i militæret?

*knegg*
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Kjenner du en som heter Kasim til fornavn? Tror han var i samme bataljon som deg!
[19:38] <Taxta> laserpistol og homofile bjørner som snakker rart
  • 0
Peternoob, enig!


Jeg har lyst til å gjøre førstegangstjenesten. Vi får se hva som skjer
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Fuck patriotism
IMDb Vote History: http://www.imdb.com/mymovies/list?l=29921837
  • 0
JTB: Vet ikke hvordan opplegget for siviltjeneste er, men hvis du arbeider som sykepleier, barnehagearbeider o.l. tjener du vel landet ditt på en måte.

just saying...
  • 0
Høres bra ut!
Stridsvogner er utrolig fete maskiner!

Men selv vil jeg ungå millitæret, i frykt for krig.

Selve tjenesten som i og for seg er millitær øvelse høres greit ut, men den dagen det blir krig vil jeg gjemme meg i hutteheita.
Når det er sagt kan Norge bare gi opp nesten uansett hvem som prøver seg på oss.
Sverige hadde sikkert tatt oss med en tanks rullende over svinesundbrua. xD

Jeg liker ikke måten verden fungerer både økonomisk og politisk. Og verden er dømt til krig uansett. Kan banne på at 3 verdenskrig er nær forestående, så fort oljen blir ulønnsom å hente opp sitter vi nok i saksa.

Skulle jeg gi meg ut i krig hadde jeg kanskje foretrukket å være skarpskytter eller en form for Stealth soldat.
Krig er bare kult i spill, Imo.
Angry goat says: RAAAAAGH!
  • 0
JTB: Alle som jobber i samfunnet, bidrar til det. Selvsagt - folk som setter livet på spill for å delta i NATOs operasjoner fortjener mye respekt, men det er mange andre som også setter livet på spill for samfunnet vårt hver dag. Politiet, for eksempel.

Norges militære styrker er et viktig ledd i å bevare vår suverenitet, men vi er først og fremst avhengige av en god privatøkonomi og et velfungerende velferdssystem. Hva hadde vært poenget i å beskytte et dårlig fungerende og fattig samfunn? Det burde dessuten nevnes at vi er mer avhengige av andre nasjoner enn oss selv, når det kommer til beskyttelse.

Men jeg ser at du ikke skal i førstegangstjenesten før om 3 år, så jeg regner med at du er ca 15 år. Jeg har erfart at irrasjonell patriotisme florerer blant den aldersgruppen, så jeg har ikke tenkt til å dømme deg for dine blåste uttalelser. Ennå.
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Gratulerer så mye med endt militærtjeneste

Selv var jeg militærpoliti på Ørland og hadde faktisk en kjempefin førstegangstjeneste der. Selv om det var mye som var hardt også med mange døgn i knappers, så overlevde man og kunne komme styrket ut av militæret

Militæret er noe jeg anbefaler alle
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
JTB: Godt vi er enige. Jeg mener at man i alle fall burde vurdere førstegangstjenesten, da det sikkert er en givende opplevelse for mange. Men på den andre siden kjenner jeg veldig mange som avtjener sin førstegangstjeneste nå, eller har avtjent, og mange av dem hatet militæret. De hatet de tomme dagene og de meningsløse rutinene.

Så: folk som er motivert til militæret burde slå til, men folk som ikke føler seg særlig motivert burde droppe det. Man burde, som sagt, vurdere det. Dessuten trenger ikke militæret alle (shit, de har ikke plass til mer enn en brøkdel) ungkalver, så de har råd til å være litt kresne.

Du virker åpenbart motivert, og da får du sikkert masse ut av det. Nye venner, masse erfaringer, bedre fysisk form, osv. Man kan til og med gjøre en karriere ut av det. En kompis av meg ble for en stund tilbake marinejeger, og han digger det.
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Bent_a: Jeg dør av spenning! Hvilken?!
Decyfered!
  • 0
Siterer JTB:
Njaaa, kanskje ikke som barnehagearbeider, men sykepleier/lege er vel også en måte å tjene landet på.


Så barnehagearbeidere gir ikke sitt til samfunnet? Tror barnhagearbeidere har en ganske tøff jobb. Var utplassert i barnehage, og man blir veldig sliten av en dag i barnehagen. Og hvordan skulle ellers mor og far få utført sine daglige oppgaver? Vi er avhengige av den minste arbeider i samfunnet!
  • 0
Er faktisk vognfører på Leo 2 i år Ser ut som du kjørte samme vogn som meg, hvis det er Bob på dimmevideoen. Og for alle tvilere, gjennomfør førstegangstjenesten! Utrolig hva man lærer om seg selv og andre!
  • 0
Jeg må vente helt til august før jeg dimmer jeg. Er i sanitetsbattaljonen Men har veldig lyst til å prøve meg som medic i Telemarksbattaljonen. Driver å trener til det nå.
Yet another quest to defeat an evil pig and obtain triangular cheese
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!