Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Etter å ha spilt Medal of Honor betaen på PS3 i over 20 timer har jeg tenkt på noe. Hvorfor er i-grunn alle FPS- spill så like hverandre? Hvorfor er det ingen utviklere som finner på noe nytt innen førstepersons sjangeren?

Mdal of Honor betaen skuffet meg rett og slett. Og om ikke Call of Duty: Black Ops betaen som kommer (vet den kommer) blir bedre enn Medal of Honor betaen kommer jeg til å kjøpe Medal of Honor. Jeg kommer rettere sagt til å kjøpe spillet som har best beta.

Nei! Medal of Honor betaen skuffet meg ikke fordi den hadde en god del feil. Men fordi den føltes og så ut som en Bad Company 2 mod. Det eneste som var forskjellen var et par andre våpen, litt annen følelse, ikke så mye ødelegging og noe av designet. Jeg er skuffet over DICE.

I-grunn er alle FPS- spill nå til dags. Spill som Halo, Call of Duty, Battlefield, Medal of Honor veldig like. Jeg vil at utviklere skal tørr å lage og prøve på noe nytt. Alle FPS- spill er jo forskjellige. Men de er egentlig ganske like om vi går i "dybden".

Jeg vil at flere utviklere skal gjøre som Remedy som skapte Alan Wake og Quantic Dream som lagde Heavy Rain. Jeg elsket begge spillene og er en stor fan av begge utviklerne etter jeg spilte Alan Wake og Heavy Rain. Ikke bare fordi spillene var supre. Men utviklerne prøvde noe nytt. Noe få utviklere før har prøvd.

For et par dager siden lanserte Raven Studio sitt nyeste prosjekt Singularity. Jeg var veldig skeptisk til Singularity så jeg lånte spillet hos en venn til PC. Og jeg ble skuffet. Jeg har i-grunn alltid synes Raven sine spill som Wolfenstein har vært skuffende. Men jeg er iallfall glad for at Raven iallfall prøvde på noe litt nytt.

Singularity er et FPS- spill som andre spill i FPS- sjangeren. Men det de prøvde på var å lage det nye elementet man bruker i spillet kalt T.M.D. (Time Manipulation Deivce) en maskin som gjør at man kan eldre fiender, gjøre at fiender springer i slow-motion, ødelegge og reparere objekter i spillverdenen.

Jeg gledet meg utrolig mye i en hel time til å få tak i maskinen i spillet slik at jeg kanskje fikk en annen følelse enn det jeg hadde fått hittil. Men forhåpningene mine knuste som en gigantisk demning skulle bli knust. Maskinen var morsom å bruke. Men den føltes likevel som en pistol. Når man skjøt ut stråler og slikt føltes den ut som en standard pistol man finner i de fleste skytespill nå til dags. Det eneste som var annerledes var da man kunne eldre fiender (noe jeg synes var fornøyelig).

Etter over 10 timer var spillet ferdig. Singularity føltes ut som en middelmådig opplevelse med et par forandringer (som manipulerings maskinen som man kunne eldre fiender). I tillegg synes jeg spillet var veldig inspirert av Bioshock med notater, audio recordere man kunne høre på og "flashback spøkelser".

Hvorfor "stjeler"/"bruker" enkelte utviklere ideer fra andre spill egentlig? Uansett om ideene er gode kan utviklere ødelegge dem. Om ideene er dårlige kan utviklerne enten forbedre dem eller få ideene like dårlige som før.

Jeg driter i (unnskyld for stygt språk) om et spill er kort. Bare spillet er nyskapende og nytt til sjangeren er det bra. Jeg vil at utviklere skal pønske på nye ideer, ikke ta å bruke andres ideer. Jeg vil ha noe NYTT!

Det er også enkelte sjangere som er litt vanskelig å nyskape. Musikksjangeren for eksempel. Harmonix sier jo at de blir å revolusjonere musikksjangeren med Rock Band 3. Hvordan? Det vet jeg ikke. Men det er jo nesten alltid noen kloke hoder som kan evolusjonære, revolusjonere, nyskape eller forandre en sjanger. Noe som er bra. Slik at vi ikke spiller like spill hele tiden.

Det hadde vært litt kult om noen utviklere hadde lest denne bloggen. Men jeg skal IKKE forvente det. Men moralen i denne bloggen er som forhåpentligvis folket har skjønt. Vi trenger noe NYTT!
  • 0
Jeg har ikke spilt Halo, men er ikke det ganske så annerledes enn F.eks Bad Company 2?
Intel Core i7 2600K @3,4 GHz | Asus P8P67 Deluxe | Gigabyte Gefore GTX 570 | Corsair Vengeance 1600MHz 8 GB | Corsair Force F60 | Corsair AX 850W | Samsung F3 1 TB
  • 0
Bra post!

Mener vell egentlig att det blir ganske vanskelig og lage noe nytenkende, dritt bra, helt anderledes og i tillegg tjene masse penger på det?

Det skal vell egentlig godt gjøres? Selv om det er synd att det kommer såppas lite nytenkende, vil vell påstå att RDR var bra og nytenkende og klarte akkurat det jeg skrev ovenfor, men spillet var for kort, og ingen online del som var interressant.
Shallahey
  • 0
jonskja: Jeg skriver jo at elle spill er annerledes. Men de har likevel samme "konsept"
  • 0
Haha! du som var fra deg av glede da du fikk betaen Neida, men kan være ganske enig! Holder på å skrive preview av Medal of Honor og RUSE nå!
  • 0
Vis du vil prøve noe litt anderledes prøv S4 League. Det er gratis og kjempe moro
why so serious?
  • 0
  • Missing Avatar
  • Hk0n
Er utrolig enig med deg, fantomena!
"Alle revolusjoner har hittil bare bevist én ting, nemlig at mye lar seg forandre, bare ikke menneskene." - Karl Marx
  • 0
PRONOMAS: Hadde det ikke vært for betaen. Hadde jeg kanskje brukt 499 kr på Medal of Honor. Noe som hadde vært et bomkjøp.
  • 0
Prøv andre sjangre da, om du er lei av at alle FPS er så like.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
Råder deg til å gå bort fra FPS- sjangeren en liten stund. Hva med eventyr- og plattformspill?
Love will tear us apart.
  • 0
nintendodude og Crazy Sock Knocker sa det.

Jeg er også lei av at omtrent alle FPS-spill er like nå for tiden. Så derfor har jeg ikke spilt et eneste FPS-spill på en veldig god stund. Men selvfølgelig, skjønner at du er lei av at alle er like, og vil spille FPS, men i mellomtiden må du bare godkjenne det eller ignorere sjangeren og prøve en del annet.

Jeg syns Medal of Honor og Call of Duty: Black Ops ser ut som du veldig gode spill, og det blir spennende å følge med på dem uansett, og kanskje blir begge et kjøp.
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
Espectro: Jeg har både racing spill, sport spill, plattform spill osv så det er ingen problem.

Men den betaen som er best av Black Ops og MoH skal jeg kjøpe.
  • 0
Det er bra.
what motivates a man to confront the challenges that must of us would run from? ... The answer, is love.
  • 0
Prøvd Borderlands?? Det er et ekstremt bra, nytenkende og unikt FPS actionspill! Bør prøves
Shitting dick nipples
  • 0
Kanskje Blaclight: Tango Down kan være noe? Har fått knallkritikk, og mange mener at de tør å gjøre noe nytt...Vurderer det selv Men btw; Du var fremdeles fra deg av glede!
  • 0
Fantomena jeg kan ikke si at jeg er enig med deg.
Alle fps spillene jeg har er veldig ulike.
Uansett grunnen til at du er lei er som du sier konseptet.
FPS er en sjanger FIRST Person Shooter.
MAn skal skyte, og man skal skyte i førsteperson.

Cod, Resistance, Killzone, Black, Unreal, Unreal tournament, mirrors edge.
Ja der har vi fint lite annet likt enn at våpen er hoved verktøyet ditt og at man oppfatter spillverden gjennom øynene til en person og det er jo det som definerer sjangeren, så jeg synes ikke du skal klage på det.
Det er ikke FPS uten skytevåpen og first person view.
Angry goat says: RAAAAAGH!
  • 0
Ekstremt bla blogg, mate!

Må si meg litt uenig i meningen din om at MoH betaen var skuffende, tho. Personlig synes jeg den er 100% diggbar!

Forresten, som Gnomar sier, du burde virkelig prøve Borderlands. Det er et fantastisk FPS spill, rett og slett ekstremt morsomt med 3 venner!
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul
  • 0
Hvis du liker spill som er anderledes burde du prøve APB: All Points Bulletin det er absolutt ingen spill som er likt det.. noen vil kansje si gta, men det er ikke likt i det hele tatt.. det eneste som er likt er nok at begge er sandkasse spill...
et annet spill som er anderledes er Singularity, et fps spill som stilles langt over mine krav på action delene
selv syntes jeg Borderlands er et kjedelig spill
Også The Godfather spillene har kansje fått dårlig kritikk men hvis du liker å drepe med stil, masse blood og heftige executions er det deffentlig et bra spill ^^
hvis du liker snike spill har du sikkert prøvd Splinter Cell: Chaos Theory for flere år siden, har du ikke det så er det deffentlig et spill på lista di ;) sorry for lang komentar xD
A sense of humor is a major defense against minor troubles. -Mignon McLaughlin
  • 0
Helt enig i at FPS begynner å bli alt for ensformig og lik hverandre! Noen ganger får man et par friske pust (Bioshock, eks.) heldigvis, men det er mye som kunne ha blitt gjort for å fornye sjangeren.
Kan det ikke forklares, er det HAX!
  • 0
Det er egentlig ganske synd at utviklere er så vildt opptatt av 'gritty realism' i FPS- spill nå for tiden, når mediet har såpass potensiale for helt sykt awesome men likevel uvirkelige scenarioer. Greit nok, nå sier jeg ikke at det er sykt realistisk at en stum space marine redder universet gang på gang fra aliens takket være hans enestående evne til å tåle opp til fire raketter midt i trynet, uten å lide noen alvorlige skader bortsett fra litt syltetøy i fjeset, så lenge han setter seg på huk i cover et par sekunder. But you get the idea.

Bioshock og Singularity har den riktige idéen når du får en hånd som kan skyte vepser og en dings som kan gjøre fiender til oldinger på noen sekunder, men det er fortsatt rom for litt mer fantasifulle ting. Hva med en FPS hvor du kan gjøre parkour som i Mirror's Edge, men du har evner som Spiderman og kan løpe opp vegger og sånt, og hoppe fra hustak til hustak, mens elitesoldater fra et globalt diktatur av antropomorfe fiskemenn prøver å fange deg i kamphelikoptre? Våpnene du får er en slags gravity gun lignende annordning festet til den venstre hånda di som kan brukes til å mose motstanden med the power of PHYSICS, og en revolver som har en bullet-time/matrix funksjon som aktiveres hver gang du får headshots.

Hovedpersonen kan være en homofil, men realistisk portrettert fjellklatrerdude med helskjegg og en vendetta mot fiskeregimet fordi de ødela levebrødet hans og lobotomerte den mannlige elskeren hans som et eksempel på hva som skjer hvis du trosser dem. På sin reise vil han blandt annet besøke de ødelagte ruinene av New York som har blitt halveis transformert til en gigantisk fiskebolle, og månen, som han vil nå ved hjelp av en gigantisk stige konstruert av PETA så de kan evakuere de siste overlevende hvalene til dritsvære basseng stasjonert i månekraterne.

Historien i spillet ender med at hovedpersonen ofrer sitt liv for å ødelegge fiskeregimets månebase. Idet fiskene vitner slik en heltedåd, lærer de verdien av menneskeliv og innser hvor feil det har vært av dem å gjøre jordens befolkning til deres slaver. En fredsavtale blir inngått mellom menneskene og fiskene, og et nytt kapittel i menneskehetens historie starter da de utvikler FTL-travel som et resultat av deres nyskapte allianse med fiskemennene.

Ser du? Ikke så vanskelig å finne på noe unikt. Bare å bruke fantasien litt.

Lagt til 2010-07-08 16:53:
Interessant blogg! ;)
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Jeg er 120% enig med deg fantomena. Jeg har gått skikkelig lei FPSer og prøver å finne spill som byr på annet.

Derfor skal jeg kjøpte både ICO og Shadow of the Colossus fordi de spillene ser veldig interessante ut. Jeg tror jeg kommer til å stå over de fleste FPSer (bortsett fra Reach) som kommer det neste året.

Jeg vil ha flere unike spill! Jeg har ingen ting imot spill der man ser verden i førsteperson og der hovedpersonen kanskje holder et våpen forran seg, men spillet må gi meg noe mer også!

Og BTW, jeg håper du lager et spill med den historien du kom med Yuggothian for det hadde virkelig vært ordenlig tøft!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Jeg har prøvd både Borderlands, APB og Mirror`s Edge fra før av og de er svært gode spill. Alle har nyskapende elementer. Og det er bra

Men alle spillene bruker det samme om og om igjen. Det er problemet. Medal of Honor osv er jo veldig morsomme. Men etterhvert blir det kjedelig. Fordi alle har lik konsept.

Yuggothian: Jeg er helt enig med det du sier. Men hvorfor er det nesten ingen som bruker fantasien da?

Crazy Kraken: Takk! Jeg sier heller ikke neitakk til flere førsteperons spill. Men jeg vil at det skal være noe nytt i spillene. Noe som "bærer" seg.

Takk for kritikk alle sammen!
  • 0
@Crazy Kraken: Jeg skal ta deg på ordet! Se opp, Shigeru Miyamoto!
"We have grown, but there is still much to be done. Many live in the darkness that must be shown the way. For it is the dawning of a new day."
  • 0
Det er kanskje derfor jeg likte The Darkness så godt. Det kan se ut som et veldig tradisjonelt skytespill, men gjør også endel ting på veldig andre måter. Særlig hvordan historien blir fortalt og samtaler mellom karakterer. Litt rart egentlig, men det føles som et "rolig" actionspill på en måte.

Men fantomena, er det noen spill du ser frem til da? Som du tror kan gjøre ting litt anderledes og nyskapende?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!