Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

FPS er en sjanger som det kan være veldig gøy å sette seg inn i, men blir det kanskje litt for mye satsing på denne ene sjangeren? Selv føler jeg at FPS-sjangeren har sluttet å fornye seg. Enten foregår handlingen med plasmavåpen i rommet eller med maskinvåpen i Midtøsten, og gameplayet er alltid det samme. FPS begynner, på samme måte som simulatorspill, å tilfalle de såkalte causal-spillerne. Dette trenger jo ikke å være noe ille, men hardcore-spillere ser ofte litt ned på spill som blir spilt av en gjeng tiåringer. Hvorfor gjelder ikke dette for skytespillene?

Aldersmerkingen stiger over 16+ så fort målet med spillet er å skyte folk i hodet og 18+ på en majoritet av krigsspillene. Uansett får fjortisser og småunger labbene på disse voldsorgiene og noen mister alt begrep på tid og alle sine manerer. Er det sunt for en fjortenåring å sitte inne foran skjermen hele helga, uten å sove? Det hjelper lite å skylde på at: "Det er fordi jeg har gleda meg veldig til å spille dette spillet". Du har uansett ødelagt døgnrytmen din. Noen klassekamerater av meg kommer rødøyde på skolen etter helga, mer utslitt etter den enn før. Spilling skal være underholdning og en måte å slappe av på, ikke et rush om hvem som har flest poeng på nett.

Skytespill kan være ekstremt morsomt. Det kan også en god RPG eller et kreativt racingspill være. Likevel lages det og selges det flest skytespill. Når man tar dette i betraktning er det egentlig ikke så rart at gaming blir sett på som en umoralsk aktivitet i enkelte kretser. Når spillene skapes med en historie som er satt i den virkelige verden, slik som i CoD eller Battlefield, stilles det også et politisk spørsmål. Er det riktig å skape et spill hvor man slåss for Bush Jr. og hans olje? I mine øyne blir fienden i et spill fremstilt som en fæl person. Når man da blir satt til å krige for Amerika mot et lite land i den tredje verden, kjenner jeg at jeg blir kvalm. Men det blir jeg ofte i møte med nasjonalisme.

Hadde sjangeren bare vært litt mer kreativ. Om det hadde blitt lagt til nye elementer og mer krative historier oftere, ville skytespillene fort fått høyere status hos meg. I stedet ser jeg på dem som en lekeplass for voldelige og hyperaktive drittunger. Jeg elsker Crysis for Nanosuit-gameplayet og fysikkmotoren, Battlefield: BC2 kan være underholdene, det også takket være fysikkmotoren og Halo-serien fenger meg på grunn av historien og nytenkende og kreative våpen og fiender. Men når jeg får høre at det kommer et nytt skytespill, blir jeg vanligvis ikke overrasket over et nytt gameplay eller at historien høres spennende ut. Jeg løfter ikke øyenbrynene fordi et spill får en liten variant av "Fang flagget" eller "Dødskamp". Jeg tenker heller at det kommer til å bli et helt standard, generisk skytespill og at jeg heller vil lide meg gjennom et filmlisensspill. Jeg har jo mest sannsynelig spilt gjennom spillet ørten ganger før, bare med en annen tittel.

La meg sette opp ligning IW:

Ny grafikk + (-) Gammelt gameplay = Nytt skytespill
- og + er lik -

Og dermed kan dere se at skytespillene trenger en oppfriskning.

Hvis utviklerne våger å være litt mer oppfinnsomme, gleder jeg meg til å prøve kommende skytespill, men for øyeblikket er jeg svært lei av de gamle løsningene vi finner i spillene. Jeg er også lei av gamere som ikke spiller annet enn shootere. Å prøve å variere spillsmaken sin er det ingen som har vondt av. Jeg har fått med meg at mange på Gamereactor liker skytespill, men heldigvis har de fleste her litt mer dybde i spillerfaringen sin.

Bildet er fra det kommende Call of Duty: Black Ops. En spillserie som jeg synes er utmelket og oppskrytt. For å skape diskusjon velger jeg å si at Black Ops vil bli en flopp, noe som egentlig ikke er urealistisk. CoD-spillene kommer nå oftere enn Need for Speed-spill. Hastverk er lastverk.
  • 0
Fin blogg det her, det du sa om klassekameratene dine, det burde de ikke gjøre, not gooooood, det tok meg faktisk 1 uke å bli ferdig med Mw2, og jeg spillte kanskje 2 timer annen hver dag.
FPS begynner jeg selv å gå lei av, kan ikke store utviklere som IW sikte på noe som RPG eller noe sånnt?
  • 0
Er ganske enig, selv har jeg vært en FPS fan i all tid men i det siste har jeg gått mer og mer lei.

Men det finnes også FPS spill som tar sjanser og prøver noe nytt, som Singularity med sin tids manipulerende ting, eller BioShock med sin gode innlevelse og creapy stemning. Unike spill som Half Life 2 er fortsatt bedre enn de fleste av dagens FPS spill IMO.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Har hørt dette mange ganger før, men en god blogg som tar opp et nevneverdig tema. Spending a week clearing MW2 is just as ridiculous..

Jeg tror det er vanskelig å finne på noe nyskapende, da det faktisk finnes en del variasjon på markedet. Jeg personlig syns BC er noe utenom det vanlige med ødeleggelses-mulighetene og er blitt utrolig glad i BF-spillene som følge av dette. Det med at det er vanskelig å skape noe nytt, sier jo bare litt om hva et nyskapende spill vil oppleve med tanke på salgstall og etterspørsel.

Er fullstendig enig med deg i synet på CoD-serien!
''eh'' - Link
  • 0
Tyranus: For ikke å snakke om Crysis! Men Bioshock er meget bra. Litt for skummelt for meg, tho...

Lagt til 2010-07-30 00:56:
Subject 17: Er egentlig mye mer glad i Battlefield enn CoD selv. Dice utfordrer mer enn Infinity Ward/Trayarch gjør. Måtte prøve å holde bloggen litt nøytral, så meningen min skjen ikke gjennom før på slutten.
  • 0
Skal være enig med deg der Ursa.
det jeg digger med cod er faktisk storyen. Det jeg digger med battlfield spillene er Deticated servers, jeg vet at Cod4 og sånn hadde deticated, men jeg mener bare at Battlfield spillene sine var bedre
  • 0
Eksempeler på spill som har frisket opp FPS sjangeren, synes jeg at Borderlands og Bioshock 1 og 2 er gode eksempeler. Fallout 3 er også et godt eksempel, men spillet går mer under RPG sjangeren...

Men som sagt Bioshock serien og Borderlands har frisket opp FPS sjangeren veldig synes jeg. Grafikken, lydbildet, og gamplayet er bare enestående og orginalt (for ikke snakke om genialt).

"We all make choices in life, but in the end our choices make us" -Andrew Ryan
  • 0
Gerda: Fallout er favorittspillet mitt over alle hauger! Det er en RPG med FPS-elementer.
  • 0
Helt enig, FPS er en sjanger som begynner å bikke mot slåssspillsjangeren. Det har ikke skjedd så mye forandring i den siste tiden, imotsetning til spill som nevnte Bioshock og Borderlands.

Men det dumme er at ingen vil gjør noe annerledes heller, for de er redd for at spillet ikke vil bli like populært og selge like mye som andre, casuale spill.

Men det er fortsatt gøyt å spille en runde BC2 med venner og jobbe som et perfekt team, selvom det ikke er nyskapende eller revolusjonerer sjangeren!
[19:38] <Taxta> laserpistol og homofile bjørner som snakker rart
  • 0
Jeg har fortsatt ikke blitt lei FPS sjangeren, ettersom det kanskje er min favoritt.
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Bra blogg med mange gode poenger! FPS begynner å bli litt vel ensformig, ja. Også er det irriterende at alltid er det USA som er de "snille" mens alle andre land bare består av terrorister.

Jeg venter bare på et spill der du styrer Russland i krig mot USA der du har superkrefter, våpen som overgår de i Ratchet & Clank, masse sjangerblanding med en drøss nye ideêr og alt foregår i godteriland... det hadde hvert genialt, det!

PS: Slapp av, Bioshock er ikke så veldig skummelt, med untak av et par scener. Bioshock 2 er ikke skummelt i det hele tatt, så du kan jo prøve det hvis eneren blir for intenst.
Kan det ikke forklares, er det HAX!
  • 0
CEG93: Samme her! Det er liksom ikke en sjanger med spill du trenger å sette deg inn i, som f.eks RPG. Man kan bare slenge seg ned i godstolen og slå på PS3'en, så spille uten å tenke, bare skyteeeeee yayayaa
[19:38] <Taxta> laserpistol og homofile bjørner som snakker rart
  • 0
Synst FPS er en helt grei sjanger. Ganske casual, og chill. Den byr desverre på lite nyskapende, og serier som CoD repeterer stort sett seg selv gang på gang.

Blir uansett en del FPS-spilling her i hus til høsten. Skal ha Conduit 2 og GoldenEye Wii, og kanskje det nye CoD. Får se hvor mye arbeid de legger ned i Wii-versjonen.
Rett meg om jeg ikke tar feil...
  • 0
Enig, Bioshock er ikke noe skummelt, bare VAKKERT
"We all make choices in life, but in the end our choices make us" -Andrew Ryan
  • 0
Okay, jeg ser hva du mener, men samtidig ser jeg ikke helt problemet. Ja, det er en sjanger som har "stagnert", men selve sjangeren skal ikke utvikle seg på samme måte som spillene utvikler seg. Det er spillene som trenger en liten oppdatering, ikke sjangeren. Jeg har spilt mange FPSer, og det som er felles for dem; det som gjør dem så genialt bra, og det som gjør dem så spennende, er det faktum at det tar all actionet rett til deg. Modern Warfare (1&2) er intenst fra start til slutt, og det har veldig interessante karakterer. Selv om historien ikke er så alt for bra, så er scenarioene det. Dessuten er de bare lots of fun å spille. Det er fast-paced, og veldig enkelt å bare plukke opp og spille hvis du ikke har så alt for god tid den dagen.
Hva er det egentlig som definerer deg?
  • 0
kjempe bra blog! med mange gode poeng.
Love is like a flower; even the most beautiful kind dies. - Till Lindermann
  • 0
Er enig selv, men jeg tror ikke at fjortissungene(ikke inkludert meg) kommer til å noobe på Crysis 2. Er også spent på hvor bra historien blir i det nye Medal of Honor spillet.

Black Ops ser ut til å ha samme "oppsettet" som MW2, men bare anderledes historie og grafikk. Like våpen, killstreaks osv. Det nye blir vel at du kan fly helikopter.

Lagt til 2010-07-30 11:27:
Spiller også i mengder, og varierer sjanger. Det går i Fifa, Cod, Battlefield, Red Dead Redemption, Demon`s Souls og litt småspill
Intel Core i7 2600K @3,4 GHz | Asus P8P67 Deluxe | Gigabyte Gefore GTX 570 | Corsair Vengeance 1600MHz 8 GB | Corsair Force F60 | Corsair AX 850W | Samsung F3 1 TB
  • 0
Er ganske lei av FPS-sjangeren med akkurat samme grunnlag som du skrev opp, iallefall cod-serien.

Foretrekker heller råkjøringsspill, strategi, eventyr- og platformspill
You should hate losing, but never fear defeat.
  • 0
  • Zuil
  • Zuil
Borderlands var et friskt pust i FPS-sjangeren, håper på flere "twister" som dette
  • 0
Etter å ha lest bloggen satt jeg igjen med en følelse av at du bare tar Call of Duty som eksempel. Da ble det liksom bare enda en "hatblogg". Ellers er jeg nokså enig med deg, men jeg synes du tar det litt langt her. Når utviklere resirkulerer gamle ideer, så gjør de det jo fordi spillopplevelsen sannsynligvis vil bli bedre. Selv gleder jeg meg til Call of Duty: Black Ops (for å ta ditt eksempel), selv om jeg vet historien sannsynligvis vil være så amerikansk som du kan få det og flerspilleren MW2 i nye klær. Alt i alt er det bare et spill, et medie som ennå bare er i sin spede oppvekst spør du meg.

Og så litt kritikk helt til slutt: Ville likt å se en gladblogg fra deg neste gang.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Kvidogbleg: Hva kan jeg si? Jeg er en kritiker av vår verden!

Men det er viktig at dere får med dere at dette ikke gjelder kun for CoD-serien, men for alle shootere. Grunnen til at jeg tar CoD som eksempel er fordi det er et skytespill som de aller fleste har prøvd og har et forhold til.
  • 0
Siterer nintendodude:
Synst FPS er en helt grei sjanger. Ganske casual, og chill.


Hehe

Have to agree, though..
''eh'' - Link
  • 0
Veldig bra blogg igjen Ursa Minora

Det kan nok dessverre bli litt for mye av det gode og mange glemmer tid og sted når de sitter fremfor skjermen. Dette har også skjedd meg da jeg var på deres alder. Da kunne jeg til mamma og pappas store frustrasjon sitte til solen stod opp og spilte. Om det var ukedag eller helg kom på det samme, bare jeg fikk noen timer med spilling var jeg fornøyd.

FPS-sjengeren er nok en av de vanskeligste sjangerne å finne opp kruttet på nytt, men det finnes unntak hvor noen spillutviklere prøver og kommer faktisk med hederlig forsøk. Raven Software er en slik utvikler og med deres Singularity har de prøvd og i mine øyne er det et spill som fenger meg på grunn av dette. Med å hoppe mellom nåtid og tilbake til 1955, får du en spennende blanding i tid og dette fungerer meget godt.

Ellers tror jeg vi i tiden fremover dessverre se veldig mye likhet i FPS-sjangeren, men så lenge vi liker spillene for det de er, så har det kanskje ikke så mye å si eller hva?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!