Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

...før de har fyllt 23 år. Har du hørt for noe vrøvl. Klart, man hører jo om de som nettopp har fått lappen og kjører som noen dumme naut. Disse burde vel kanskje ha ventet med å få kjørt opp til de hadde blitt tørr bak ørene eller ved 23 års alderen, men så finnes det utrolig mange som er flinke til å kjøre og som ikke gjør en flue fortred.

I det siste har det vært mye skriblerier om ungdommer som gjerne vil tøffe seg på veien og som har kommet ut for svært alvorlige ulykker. Selvsagt skjønner jeg tankegangen, men hva med jentene da? Er de såpass flinke i trafikken at dette ikke skal gjelde de søte uskyldige jentene? Mange hevder at jenter gjør flere feil i trafikken enn gutter og som igjen fører til farlige situasjoner.

Det skal ikke være greit dette her. Hva mener du som skal gjøres for at færre ungdommer utsetter seg selv og andre for alvorlige ulykker? Er det rett vei å gå og lage en lov om at gutter ikke får kjøre opp før de har passert 23 år? Vil man med klare å luke ut villbassene i trafikken? Hva med jentene?

Her er artikkelen jeg refererer til: Menn bør ikke få lappen før de er 23

Nedenfor ser dere et bilde fra Test Drive Unlimited 2 som kommer til neste år. Kanskje er det bilspillene som har skyld i at vi liker å tøffe oss bak rattet?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Phff dummeste jeg har hørt.
Per aspera ad astra
  • 0
Bane, hint hint!

Ikke at jeg skal vente til jeg blir 23 år før jeg kjører opp.
Intel Core i7 2600K @3,4 GHz | Asus P8P67 Deluxe | Gigabyte Gefore GTX 570 | Corsair Vengeance 1600MHz 8 GB | Corsair Force F60 | Corsair AX 850W | Samsung F3 1 TB
  • 0
Det meste har vell med holdninger til oss "små". Kjører jeg blant annen trafikk så passer jeg meg selvfølgelig for farer osv. Viss jeg er alene på veien uten spesielle kryss og svinger er det ikke noe problem å slippe seg litt løs men noen klarer tydeligvis ikke å kjenne sine egne grenser.
Jeg spiller ikke, jeg gamer!
  • 0
Gleder meg til at jeg får prøvekjøre neste år
Råkjøringen holder seg hjemme hos Ps3'en ;)
Uten mat og drikke, duger bare Sjokolade
  • 0
Enig med sowns.
  • 0
  • Missing Avatar
  • Hk0n
sowns is teh God!
"Alle revolusjoner har hittil bare bevist én ting, nemlig at mye lar seg forandre, bare ikke menneskene." - Karl Marx
  • 0
  • Enro
  • Enro
Leste omtrent samme atikkelen før i dag: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7274588

Les begrunnelsen og legg merke til avstemmningen mot slutten hvor flertallet mener at denne loven bør bli innført.

Påstandene blir støttet opp av statistikk som viser en ekstremt stor ulykkesfekvens for menn som er 18-21 år og deretter synkende de neste par årene.

Å kalle påstandene for rent vås blir feil.

Det er også mulighet for at statistikken blir tolket feil, og noen mener F.Eks at det er relatert med at man kan begynne å kjøpe alkohol samme året som begynner å kjøre bil. Det er definetivt et tema som krever mer diskusjon og flere undersøkelser.
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Har vært gammel nok til og hatt råd til å ta lappen i over fire år, men jeg står over.
For det første er det ingen i familien som har en stor nok bil til at jeg får plass i førersetet,
for det andre bor jeg rett i utkanten av byen så jeg har ikke bruk for bil.
For det tredje så blir jeg nervøs i bil...

Jeg foretrekker å bruke beina når jeg skal et sted. Så lenge det ikke ligger mer enn tre timer unna. Og siden jeg aldri forlater byen ligger alt innenfor den tidsgrensen.
  • 0
Trodde det var 25 år det var snakk om. Uansett så holder jeg på å ta lappen nå og det hadde vært jævlig kjipt om jeg plutselig måtte vente 5 år til. Dessuten er jo dette faktisk diskriminering. Det er sikkert sant at unge menn har størst ulykkesfrekvens, men det blir prinsipielt feil om alderen blir flyttet opp, når 18 tross alt er den alderen man blir myndig (spritgrensen på 20 bør ideelt senkes til 18 år av samme grunn).
"You were born free, you got fucked out of half of it and you wave a flag celebrating it." - Doug Stanhope
  • 0
Denne saken har irritert meg også litt. Man kan ikke bare innføre en "kollektiv straff" bare fordi noen velger og ta fysikkens lover og prøve å bøye dem etter eget ønske. Eller bare grisekjøre med bil langs veiene da.

En straff som virkelig avskrekker andre fra å "prøve seg" synes jeg er mer fornuftig i stedet.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
"En straff som virkelig avskrekker andre fra å "prøve seg" syns jeg er mer fornuftig i stedet."

Enig med deg i den saken.
Hei.
  • 0
Broren min er atten og han kjører som utrolig bra
Darkness becomes light, Light falls into darkness. Dreams are connected to each other-- When you fall into a dream, You are connected through dreams to "The world enclosed in sleep".And if you open the "Keyhole of sleep" in that world,
  • 0
Jeg synes nå at strafferammen burde være den samme for en 18-åring som en 50-åring, men straffen burde være STRENG.
"You were born free, you got fucked out of half of it and you wave a flag celebrating it." - Doug Stanhope
  • 0
Men helt seriøst, de som råkjører er bortskjemte drittunger
"He does not just play games. He wins them."
  • 0
Eplemos haha
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0
Mener at det bør bli strengere straff generelt når det gjelder råkjøring. Etter som jeg straks fyller 16 har jeg ikke kjørt bil i det hele tatt, men jeg tror det vil hindre folk flest i å kjøre for fort.

Jeg leste forresten om dette i BT.
Big man, pig man, ha ha charade you are.
  • 0
Cars are for girls..

Real men ride a motorcycle!


Uansett, syns ideen om å heve aldersgrensen så voldsomt er idiotisk. Viser til andre inlegg som mener det samme.

Kan ikke si jeg er imponert av de jentene jeg kjenner som er ute i trafikken, ihvertfall.. Oh, well.. boys will be boys.
''eh'' - Link
  • 0
Jeg er så imot dette her. Ikke bare fordi jeg snart er 16, men det faktumet at han mener at menn er noen umodne personer.. Hvem er han? Judge Judy? En feminist?
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
Vi kommer fremdeles til å kjøre like rævva om vi blir nødt til å vente til vi er 23 år. Den eneste måten å faktisk bli flink til å kjøre bil på er å faktisk kjøre bil. Vet jeg av erfaring etter å ha hatt lappen i snart et år. Jeg er betydelig flinkere nå enn jeg var da jeg først fikk den.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Statestikk er bare statestikk. Man kan lese den og få det resultatet man vil, avhengig av målgruppen.

Man kan jo også si at man bør heve alkoholloven til 30,da det oppstår mye støy og forstyrrelser i bil som kan påvirke unge førere da disse ikke er erfarne innenfor bilkjøring og lar seg lett distrahere..

Sier statestikken noe om eldre biler vs nye? Det er jo en meget kjent sak at unge menn kjører vrak som lett kan føre til farlige situasjoner..
...tramp,tramp, tramp på en smurf! Smurfer løper ikke fort, så tramp dem ned og tørk de bort! Tramp, tramp, tramp på en smurf!
  • 0
Siterer Kronoz:
Vi kommer fremdeles til å kjøre like rævva om vi blir nødt til å vente til vi er 23 år. Den eneste måten å faktisk bli flink til å kjøre bil på er å faktisk kjøre bil. Vet jeg av erfaring etter å ha hatt lappen i snart et år. Jeg er betydelig flinkere nå enn jeg var da jeg først fikk den.


Om du leser artikkelen så ser du at det ikke er bare er de rent tekniske ferdighetene det siktes til. Men at hjernen på unge gutter ikke utvikles skikkelig før man er 25 år. Derfor diskuteres dette.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Jeg har kjørt cirka 20m, det gikk bare fint det
"............." - Link (TLOZ)
  • 0
LOL

Snakk om forskjells behandlig... Tar jentene hevn ellernoe for gamle dager...

Herrigud jeg kan kjøre... jeg kjørte engang 2 timer på GTA San Andreas uten å krasje og uten noe politi.
*MacGyver Theme*
  • 0
Bare myndighetene ikke gir bort stipend på 20000 på videregående nivå til elever som bruker det på pc og slikt. Noe annet jeg brenner mer for er at kvinner i kvinnedominerte yrker ikke bør maser om lik lønn som f.eks. ingeniører, når de kunne ha blitt det selv og var klar over forskjellen da de valgte studieretning.

... MEN! Jeg synes ikke det er helt fair, nei. Man burde heller nekte personer med ett visst snitt fra andre året på vgs. fra å komme inn... for det sier noe om ansvarsfølelse
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!