Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

I dag er det ni år siden verden ble sjokkert av angrepene på World Trade Center i New York, der to fly ble krasjet inn i verdens høyeste byggninger. Også Pentagon ble rammet, samt United Airlines Flight 93.
Angrepene vekket massiv oppsikt verden over og ble delvis sendt direkte av CNN. Live-sendingen kan fremdeles ses opptak av på YouTube.

Begge tårnene kollapset innen to timer etter at de ble truffet av de kaprede flyene. Det er den eneste gangen i historien at stålkonstruerte bygninger har kollapset totalt. 2 977 mennesker pluss kaprerne (19 stk) omkom i angrepene.

Terrorangrepene sjokkerte amerikanere og utløste George W. Bushs krig mot terror. Som en konsekvens av angrepene har mangfoldige flere liv gått tapt under USAs kriger i Irak og Afghanistan. USAs hevnterror har ført dem inn i den hengemyren som de nå sliter med i Asia. Men dagen i dag er først og fremst brukt til å minnes dette 'angrepet på Vesten'.

I år sammenfaller niårsdagen for angrepet med den muslimske høytiden Id. Dette har ført til mange kontroversielle ideologiske sammenstøt, mest markert har vært Pastor Terry Jones menighet i Floridas planer om å brenne 200 Koraner.

For min egen del var '9/11' hendelse som nesten gikk meg hus forbi. Først om kvelden den tirsdagen ble jeg oppmerksom på at dette var mer enn bare en lokal krise i New York, men noe som angikk hele verden. Jeg hadde selvsagt hørt snakk om saken gjennom hele skoledagen, men oppfattet ikke omfanget eller antok at dette angikk meg på noen som helst måte, så jeg merket meg ikke med hva det ble snakket om. I ettertid har jeg derimot fått mye mer innsikt og interesse for denne historiske hendelsen.

Hvor var du da katastrofen intraff?
Når ble du klar over nyheten?
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg tror jeg var hjemme da jeg...

En Veldig bra blogg av deg. Jeg satt å planla om jeg skulle skrive en blogg om 9/11, men jeg skulle se om noen tok saken først.

under 9/11 gikk jeg i første og var 6-7 år så jeg skjønte ikke hva det var før noen år senere.
*MacGyver Theme*
  • 0
Jeg satt vel hjemme i stua hvis jeg husker riktig, da nyheten kom. Husker vi hadde en minnestund på skolen dagen etter.

Men man kan jo undres hva som egentlig skjedde... det var jo merkelig at en av tårnene nærmest imploderte...

R.I.P. til alle ofrene.
Kan det ikke forklares, er det HAX!
  • 0
Tror jeg så det på TV hos ei venninne.

Skjønte ikke omfanget før noen år seinere.
  • 0
Jeg skulle feire min 6 års bursdag.
  • 0
Jeg var på pianoøvelse da jeg fikk med meg nyheten (jeg gikk da i 9.klasse). Min første tanke var "dette høres ut som et Tommy&Tigern-scenario," men etterhvert gikk det opp for meg hvor alvorlig dette her var.

At navnet på pastoren som vil brenne Koraner er det samme som ett av medlemmene i Monty Python, er det minst tragiske ved hele skandalen. At norske medier blusser det så til de grader opp er nærmere den motsatte enden av skalaen.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Var i barnehagen. husker vi snakket om det i barnehagen dagen etterpå.
Nei men da så
  • 0
Eg satt foran tv'n med familien og så sendingen. Men eg var 8år og skjønte heller ikkje omfanget av det som hendte akkurat da.
"You should learn to shoot first, Solo." -Boba Fett
  • 0
Jeg var på i et lite hus i liten liten forlatt barnehage som fungerte som en liten spesial-skole som jeg og tre venner fra klassen hadde blitt sendt til i ca. en måned for å lære om vikinger og andre spennende ting.
Vi satt i sofaen og hørte på det på radioen...
Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0
Husker jeg satt hjemme i stuen og så på TV, så kom mamma inn og skiftet kanal til CNN og så sjokkert på skjermen. Jeg var bare 6 år, men jeg skjønte hva som hadde skjedd.
[19:38] <Taxta> laserpistol og homofile bjørner som snakker rart
  • 0
Var i bursdagen til en venn som har bursdag 11/9
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Jeg var faktisk på jobb hos Namdal VVS-teknikk da jeg fikk høre om det ikke mange minuttene etter at det skjedde. Den ettermiddagen/kvelden var veldig spesiell og føltes ut som om det hele var en film. Tragisk og helt utrolig at det kunne skje og spesielt på flere steder i USA
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Vi var på skolen og skulle ha "konkurranse-dag" (husker ikke hva den heter på Jevnaker skolen), men nå vel, vi skulle sette i gang med denne dagen de fleste gleder seg til hvert år, alle klassene deler opp i lag og skal kjempe i forskjellige øvelser mot de andre klassene på ungdomskolen.

Vi ble alle dratt ned fra stadion og inn i gymsalen, hvor da rektor nevnte dette med ulykken. Mange ble overrasket, og noen tenkte bare på om vi fikk ha det moro. Rektor mente dette var en så tragisk ulykke at vi utsatte denne dagen til uken etter. Vi tok 1 min stillhet og så dro vi hjem.
I'm not just sure, I'm HIV positive!
  • 0
"Det er den eneste gangen i historien at stålkonstruerte bygninger har kollapset totalt."

Prøver du å antyde noe? Snike inn littegranne konspirasjonsteori?

Jeg var på jobb i Tromsø. Gikk forbi radioen rett ved luka mellom butikken og verkstedet, da jeg mener en sending ble avbrutt av en nyhetsoppdatering.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Husker vi snakket om det på skolen, og noen sa det var Osama Bin Laden sin feil. Jeg følgte ikke med.

Det er mye kødd i USA, men den koran-brenningen er noe av det dummeste jeg har hørt om. Og sånn for å hetse amerikanerne litt til, det er egentlig bare dumt at 2749 mennesker får så jævlig mye oppmerksomhet, når flere mennesker dør hver dag, i f.eks. krigshandlinger, av sykdom, eller av sult. Den tredje verden fortjener faen meg oppmerksomhet de også!
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Vel, så er jo dette terror det er snakk om da. Ikke bare at gamle mennesker dør (ett snilt eksempel) - Ja, det er krig, pga dette angrepet på amerikanske borgere.

Hvorvidt det er Bush som står bak hele dritten eller ikke, er en helt annen sak som jeg håper vi ikke tar opp i tråden. For da blir dette en laaang diskusjon.


Men skal vi se, den tredje verden, hvis de hadde hatt litt mer VETT i huet også, å ikke bare pule, lage barn, ikke ha nok mat til å fø alle med, og det er helst disse barna vi ser på "Redd Barna" og slike reklamer, de som bor i det fattigste fattige hvor det er 20 barn i en familie, da ER det lite mat til hver, hvis generelt en familie på 5 klarer seg så vidt.

Jeg vet ikke helt hvor jeg står i saken om koran-brenning, men at det hadde trigget noe hos alle muslimer, det er helt klart. Så det gjør det ikke noe BEDRE.
Men å ha en religion er helt tullete og bortkasta i mine øyne. Tror du virkelig GUD gir deg penger når du går på jobb? Tror du GUD gir deg mat på bordet? Nope, han gjøkke det vettu. Bonden slakter, du handler på Rimi, that's life.
I'm not just sure, I'm HIV positive!
  • 0
Kom til å tenke på det selv at det faktisk er hele 9 år siden. Men på den tiden gikk jeg i førsteklasse, og fulgte ikke noe særlig med på det. Jeg fikk det jo selvsagt med meg, men hadde ingen anelse om hva slags konsekvenser det hadde. Jeg trodde vel egentlig bare at det var to fly som kræsjet i to tårn, uten at noe spesielt skjedde. At tårnene ble stående, og ikke spesielt mange døde. Gapte ganske kraftig da jeg i senere tid fikk lyst til å vite litt mer om denne hendelsen...
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Men er det en krenkelse av menneskeverdet? Det er spørsmålet. Eller noe slikt.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Siterer Dr Madnar Petrovich:
"Prøver du å antyde noe? Snike inn littegranne konspirasjonsteori?"


Nope. Fakta. For min del ser jeg ingen grunn til å tvile på at flyangrepene er årsaken til at stålkonstruksjonen kollapset. Byggene var aldri bygget for å tåle slike kraftige støt fra siden. Pluss på noen tusen grader fra brennende flybensin, så er det helt naturlig at bygningene kollapset. Nesten utrolig at de stod i to timer først. Flyene fløy fra Boston og skulle helt til Los Angeles - de var stappfulle med flybensin.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Husker ikke noe fra da det skjedde. Tror egentlig ikke at det ble noe mye oppstuss på skolen, så vidt jeg vet. Gikk dog bare i første klasse, så det kan hende at de ikke informerte oss så mye om det.

Jeg visste i alle fall ikke om 9/11 (så langt jeg vet) før et par-tre år siden. Enten det, eller så kan jeg rett og slett ikke huske det.
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
En venn av meg sin onkel ble drept da flyet traff og kusinen min er født 9 september 2001
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Jeg husker at jeg som 7 åring så et fly kræsje inn i en bygning, synest det var kult fordi jeg trodde det var en film som ble vist
  • 0
Zyrocz :
I Roflmao`d
*MacGyver Theme*
  • 0
Andre som har lagd merke til at 9/11 er det samme som nødnummeret? 911. Stress.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
-sebastian-
Det er mange mange mange ting som "stemmer" - Som togulykkene i Madrid 11/3 113...
Og så er noen tegn i Word som er 9=Fly 1=Tårn 1=Tårn - Så det er noe som ligger bak datoen vil jeg tro, eller så er det skikkelig*!* tilfeldig.
I'm not just sure, I'm HIV positive!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!