Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Regi: M. Night Shyamalan
Prod.år: 2004
Ald.gr: 15
Genre: Thriller
Spilletid: 108 minutter

Verdt å få med seg, til tross for middelmådig kritikk?


Historien befinner seg i USA på 1800-tallet. I en landsby har beboerne en avtale med noen skumle vesener som bor i skogen: Menneskene inntreder ikke skogen, og skapningene i skogen går ikke inn i landsbyen. Alt er i skjønneste orden, helt til skapningene bryter avtalen. Flere mystiske hendelser finner sted, og beboerne innser at deres dager med fred er over.

Selve historien har sin sjarm, og måten den er filmatisert på er helt fantastisk. Strukturen og oppbygningen er veldig profesjonell, og regien til M. Night Shyamalan er helt upåklagelig. Han har skrevet et sterkt manus med lyrisk dialog; han har instruert skuespillerne mesterlig, og han har skapt et flott univers med en idyllisk stemning.

I de viktigste rollene finner vi Joaquin Phoenix, Bryce Dallas Howard, William Hurt og Adrien Brody. Filmen inneholder utrolig mange interessante karakterer å utforske, og når de i tillegg blir spilt av så flotte skuespillere, så er det ingenting som mangler. Det er sjelden jeg ser en film med så spennende persongalleri, som i denne filmen. Alle skuespillerne gjør en fantastisk jobb, og tolker rollene sine veldig originalt.

Musikken er komponert av James Newton Howard. Howard er en av mine favorittkomponister, og han gjør som alltid en fabelaktig jobb. Her har vi stemningsløftende musikk som både gjør deg glad, trist og redd. Musikken blir et av de viktigste virkemidlene i denne filmen.

Universet er genialt tilrettelagt, har et interessant persongalleri, fantastisk musikk, og handlingen er ufattelig spennende og overraskende. Shyamalan har regissert en utrolig vakker film, som vekker sterke følelser hos meg i hvert fall. Kinematografien er veldig fin, med mange originale vinkler og føringer. The Village er en film med utrolig mye originalitet, og er like mye film, som kunst.

The Village er helt klart en film jeg aldri vil glemme, og som jeg kommer til å se mange ganger. Anbefales sterkt. En av mine favorittfilmer.

9/10


Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=QLT6c8VWSpE
I am the devil. And I'm here to do the devil's work!
  • 0
Lyst og fortelle hvorfor skapningene bryter avtalen ?
  • 0
Denne filmen hadde kanskje tidenes verste plot twist. 3/10 fra meg.
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
en av mine favorittfilmer også fantastisk musikk og gode skuespillerprestasjoner
  • 0
Regi: M. Night Shyamalan
lol
I'm not just sure, I'm HIV positive!
  • 0
En flott anmeldelse på en spennende film. Du skriver bra uten å avsløre for mye.

Jeg syns faktisk denne filmen var litt småcreepy i flekkene.
..så..eh..hvilken dag er det IDAG, sånn egentlig???
  • 0
Plot twisten er helt elendig og ødelegger filmen totalt. Men hver sin mening.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!