Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Den 25. oktober 1415 (O.S) støtte franske og engelske tropper sammen i slaget ved Agincourt. I dag er det 595 år siden ett av de viktigste og mest spektakulære slagene i Hundreårskrigen.

Slaget ble kjempet på fransk jord, ved landsbyen Agincourt. Engelskmennene vant slaget, men som vi vet; tapte de krigen.

Grunnen til at dette er en dato jeg kan i hodet, er at dette er et av de viktigste slagene i den engelske langbuens historie. I dette slaget knuste engelske bueskyttere franskmennenes tungt bevæpnede, og overlegne i antall og rustning, riddere. Engelske bønder utraderte den franske seierssikre adelen.

Ledet an av kong Henry V stod engelskmennene stand der det skulle vært umulig.

Nå skal jeg ikke ta for meg hele historien og alle detaljene om slaget, for det kan ta noen timer å skrive alt jeg har lært meg om dette slaget. Nok er det å si at dette er en utrolig viktig dato i historien.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Har brukt samme strategi som Kong Henrik V i flere strategispill. Av og til funker den, og av og til feiler den totalt
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Var det i dette slaget at Franskmennene prøvde seg med armbrøsten?
  • 0
Siterer TorLan:
Var det i dette slaget at Franskmennene prøvde seg med armbrøsten?
Armbrøsten var gammel på dette tidspunktet. Såvidt jeg vet var den heller ikke mye brukt i akkurat dette slaget. I slaget ved Crécy derimot, 26. August 1346, brukte franskmennene innleide genovesiske armbrøst-skyttere.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Kan jeg spørre, har du et lite hat mot engelskmenne? Ser at du virkelig påpekte at Engelskmennene tapte krigen, pluss at i en diskusjon tidligere i år, om hvem som var heltene under andre verdenskrig, så virket det som om du ikke likte britene noe særlig?
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Nå kom jeg på hvordan britenes Longbowman var helt utrolig i plagsom i Age of Empires: Age of Kings.

@The 360 guy: Spør du meg er ingen helter i en krig, med mindre de vil stoppe den med fredlige midler.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Kvidogbleg: Må si meg enig der. In war, there is no such word as victory.
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
War does not determin who is right, only who is left.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer The xbox 360 guy:
Kan jeg spørre, har du et lite hat mot engelskmenne? Ser at du virkelig påpekte at Engelskmennene tapte krigen, pluss at i en diskusjon tidligere i år, om hvem som var heltene under andre verdenskrig, så virket det som om du ikke likte britene noe særlig?
Tuller du? Jeg elsker britene. Jeg elsker England og Storbritannia. Jeg spiller alltid som engelskmenn hvis det er mulig i et spill. Jeg har planer om å flytte til England og bo der resten av livet.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
  • Ine
  • Ine
Happy Agincourt Day

Må si at denne datoen ikke betyr så mye for meg på dette tidspunkt, men regner med at den er kjekk å vite dersom jeg får dette i historie en gang.
Riddle me this
  • 0
Stratiegist: Det er bra! Da er vi på samme lag ;) Har alltid elsket britene, men det har sikkert noe med at jeg har en engelsk far, haha.
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
@ Nå kom jeg på hvordan britenes Longbowman var helt utrolig i plagsom i Age of Empires: Age of Kings.

For den kan skyte veldig langt også stikker den vekk når du kommer med soldater etter dem
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!