Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Fortellinger om troll er ikke ukjente greier her i Norge, men aldri før har det blitt laget film om om disse kjente "Norske vesenene". Iallefall ikke på denne måten. Hva skjer vis vi krysser Norske troll med Cloverfield?

Filmen begynner med en liten tekst introduksjon der vi blir informert over klippene vi skal få se. Det skal vist være ekte greier dette her altså, det prøver ihvertfall filmen med å overbevise oss om. Vi følger et lite nyhets crew på 3 som skal etterforske en sak om bjørner som har blitt ulovlig skutt. På veien møter crewet Hans (spilt av Otto Jespersen) som skal være mistenkt for disse bjørne drapene. Hans har selvfølgelig ingen kommentar og ber nyhets crewet om å gå sin vei. De gir seg ikke, og forfølger Hans - hvor ellers han skulle dra. Vi for etterhvert vite at Hans faktisk er en Trolljeger og har ansvar for å knerte troll som har kommet seg litt for nært der menneskene bor.

Det er umulig å ikke tenke på den Amerikanske filmen "Cloverfield" når du ser Trolljegeren. I likhet med cloverfield er filmen filmet fra hovedpersonenes eget kamera, noe som gir filmen et litt mer autentisk og realistisk følelse. Det største problemet med Trolljegeren er nettopp det at det prøver så godt å være Cloverfield, dette uten å lykkes. Scenene der våre hovedpersoner blir forfulgt av troll er langt ifra fanget opp med en samme "WOW" faktor som Cloverfield fikk til. En av grunnene til dett, er at filmen ikke klarer å finne en balanse over komedie/parodi og seriøsitet. Scenene der meningen er å gripe oss, slikt som Cloverfield klarte utmerket - blir litt for dumme. Det hjelper ikke at spesial effektene er vellaget når vi ikke vet om vi skal ta filmen seriøst eller ikke.

Trolljegeren feiler på de største punktene, men jeg må jeg være ærlig å si at den var ganske underholdende i lengden. Skuespillerne gjorde en godt forsøk på å gjøre filmen troverdig, selv om det ikke helt var vellykket. Som sagt så er også spesial effektene veldig profesjonelle, men selve designet på trollene kunne vært litt mer skremmende.

Konklusjon:
Trolljegeren blir som den litt mindre populære gutten på skolen som prøver å etterligne mest populære gutten på skolen, men som alt i alt bare blir ledd av. Filmen klarer ikke å gripe seeren der den egentlig skulle, den blir rett og slett litt for dum. Det blir litt for mye wannabe, selv om settingen og historien i og for seg er interessant. Vis du ikke forventer en seriøs etterligning av Cloverfield, kan du få mye underholdning ut av denne filmen. Den er vell egentlig ment som en parodi, er den ikke?

6/10
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Rart jeg ikke har hørt en døyt om denne filmen egentlig. Får intrykk av at det er ett ganske ambasiøst prosjekt for Nordisk filmindustri å prøve seg på noe nytt, så litt rart er det at jeg ikke har sett, eller hørt noe om det før jeg leste bloggen din.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Så denne filmen på premieren. Den ble faktisk lagt merke til i USA og nå vil de ha filmen sent der og.

Det er ikke mange troll filmer der ute, og om det skal lages en troll film så bør den være av de norske trollene. Ingen andre folkehistorier snakker om troll som er så store og mystiske. De fleste andre troll er bare små irriterende gnomer.

Det er likevel interessant å se at noen prøver å få trollene tilbake til filmene, særlig med tanke på at de eneste kjente trollfilmene der ute ga oss dette. http://www.youtube.com/watch?v=HyophYBP_w4
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
En ting du må legge til er at filmen er spilt inn i Volda, norges svar på Hollywood!
[19:38] <Taxta> laserpistol og homofile bjørner som snakker rart
  • 0
Fuck yes, jeg BOR i Volda, ffs. Daueste stedet i Norge. Litt kult at det har blitt litt mer "kartlagt" på grunn av den filmen.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
jeg syns cloverfield sugde hardt, men trolljegeren må få 8/10 av meg. Koste meg
  • 0
6/10? :o En av de få gode filmene som er norske etter min mening! Ville gitt den 9/10 jeg
Shut Up. Kick Ass.
  • 0
Hmmm... kanskje jeg burde se den?
Kålroten
  • 0
Blir nok DVD....kansje.
...tramp,tramp, tramp på en smurf! Smurfer løper ikke fort, så tramp dem ned og tørk de bort! Tramp, tramp, tramp på en smurf!
  • 0
Trolljegeren får 9/10 av meg. Litt uenig at den prøver å etterligne Cloverfield, skulle være mer en "dokumentar". Men alle har sin egen mening
Jeg tror, og mener, at filmen er men for å være ironisk og ikke alvorlig. I det hele tatt.
  • 0
Syntes den var ganske bra selvom kamera føringen gjore meg litt kvalm!
Love is like a flower; even the most beautiful kind dies. - Till Lindermann
  • 0
Skal se den!
  • 0
Bra anmeldelse! Må nok få sett den her, og tror jeg kommer til å like den bedre enn Cloverfield. Det skal jo ikke så mye til
Living so the last night feels like a past life
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Hey du stjal min bloggidé! Men jeg hadde nok aldri giddet å skrevet en blogg uansett. Såg den igår, og selv mener jeg at den fortjener en 8/10.
  • 0
Siterer HopeN:
Jeg tror, og mener, at filmen er men for å være ironisk og ikke alvorlig. I det hele tatt.
Gratulerer, du har vunnet en pose frosne erter.

Filmen var ikke spesielt bra. Knut Nærum er FANTASTISK i rollen sin, synd den bare varte i ca. 20 sek. Vitsen som filmen baserer seg på blir oppbrukt etter et kvarter, og Otto Jespersen er ingen skuespillere. Ellers et par meningsløse sub-plots som ikke går NOE sted, blant annet det med Spoiler:rabies.

Og ang. en eventuell remake: Kommer neppe til å skje, i alle fall ikke uten heftige omskrivninger. Hele filmen er stappet med "norske" referanser til f. eks Asbjørnsen og Moe, noe som neppe ville slått godt an blant popcorn-gomlende amerikanere.
End of line, be excellent to each other.
  • 0
Du nevner Cloverfield flittig i denne anmeldelsen, men jeg følte den virket mye mer Blair Witch Project-aktig enn Cloverfield..
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Aldri sett Blair Witch Project Ville du anbefalt den?
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Ja, den er verdt å få med seg. Ikke så veldig bra egentlig, men du kommer nok til å se likheter mellom den og Trolljegeren!
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Ja, Blair Witch er jo egentlig den originale "doku-fiction" filmen. For min del, så filmen for 40 minutter siden, og har vanskeligheter med å lage opp en mening enda. Syntes den var bra, men liker å "smake" på filmene mine, se dem flere ganger. Tror dette blir en kultfilm, likt The Fifth Element. Tror nok jeg skal se denne et par ganger til, men førsteinntrykket er veldig bra, spesielt med tanke på hva norske filmer vanligvis presterer
  • 0
Jeg likte den veldig så den får 9/10 fra meg Synes det er kanskje den beste norske filmen jeg har sett til nå
Darkness becomes light, Light falls into darkness. Dreams are connected to each other-- When you fall into a dream, You are connected through dreams to "The world enclosed in sleep".And if you open the "Keyhole of sleep" in that world,
  • 0
Den eide! 9/10 fra meg!
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0
den var bra!! 8/10
  • 0
Den var sinnsykt bra ville nok gitt den 9/10
Yeah Mr.White! Yeah Science!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!