Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Ja, da har tiden endelig kommet. Sonys flaggskiptittel "Gran Turismo" er endelig her med nummer 5, og vittig nok så har det også tatt 5 år å utvikle spillet. Etter å ha blitt utsatt alt for mange ganger, så har forventningene vokst, dette vil bli tidenes bilspill - og det i mange år framover. Slik ble det tydeligvis ikke.

I løpet av 5 år og 8 måneder virker det som om Polyphony Digital har laget verdens beste bilsimulator. Spillet skulle ha over tusen biler og 70 baner! Bilfysikken skulle være slående, og spillet skulle være stappet med masse ekstra. Og ikke minst skulle det være en helt realistisk skademotor implantert i spillet.

I dag skulle jeg sette meg ned og virkelig kose meg med anmeldelsene av dette mesterverket av et spill. Forventningene var inget annet enn toppkarakter etter toppkarakter, men slik ble det altså ikke. Nei, for det eneste jeg ser er en haug med minus. Menyene er rotete, grafikken er til tider grøtete og ugjennomført, online-modusen er bare tull og skademotoren er søppel - ifølge anmeldelsene.

For hva skal man med over tusen biler, når fysikk og dashbord-vinkel uteblir på rundt åtte hundre av dem? Hva er da poenget med et usannsynlig høyt budsjett og lang utviklingstid når man ikke kan gjøre ting ordentlig? Spillet er rett og slett urettferdig.
Jeg har en liten teori om hvordan japanerne i Polyphony har jobbet disse nesten seks siste årene. Grunnen til alle utsettelsene virker ganske så åpenbare. Slik som spillet er nå, så tyder det på at de fikk det skikkelig travelt på slutten. Hvordan kan man det, etter fem hele år?

Jo, i motsetning til andre utviklere som jobber på spreng for å skape noe skikkelig, så sitter sikkert de i Polyphony og drikker kaffe 70 % av tiden. Som evig PlayStation-fanboy, så svir det at spillet faktisk ikke er i nærheten av Forza 3, tross utviklingstiden og penger som er brukt. Dette er rett og slett skammelig. Jeg må - noe motvillig - bøye meg i støvet for dere, Micrsoft. Er det noen som har peiling på hvordan bilspill virkelig skal være, så må det være dere.
Mer og mer av vår import kommer fra utlandet - George W. Bush
  • 0
lol
Nei men da så
  • 0
Hvorfor trekker du fram Microsoft som "de som virkelig har peiling på hvordan bilspill skal være"?
  • 0
Så du har ikke spilt det selv, du bare skriver denne bloggen basert på anmeldelser av spillet? Oppfordrer deg sterkt til å spille det selv og oppgi din mening før du lager enda en nerdrage-blogg. Bare ett forslag.
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0
Uff, ja det var en epic fail av et spill!
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0
Forstår deg godt, Cladeus, men når alle anmeldere har samme oppfatning, så tviler jeg på at min egen vil bli så totalt annerledes. Jeg har i tillegg snakket med en rekke kompiser som har uttalt seg om spillet. De sier at det for all del er et bra spill, men ut i fra det de faktisk forventet, så er det skuffende.

Svinepels: Ettersom Forza 3 har høstet en del bedre kritikk enn det GT 5 har gjort, så sier jeg det. Noen av vennene mine har også prøvd begge deler, og de mener at Forza er noen hakk bedre.
Mer og mer av vår import kommer fra utlandet - George W. Bush
  • 0
Hvilke anmeldelser sikter du til? (bortsett fra gr sin) De fleste anmeldelser er en femmer og over. Den laveste karakteren eg har sett e gr sin, ( og den e ikke serlig lav heller) Spillet fikk kommentarer som "better graphics than crysis" og har en gjennomsnitt på 86 på metacritic, noe som ikkje e gale.

Og hvordan kan du skrive en slik blogg om dette emne når du ikkje har prøvd spillet? Eg trodde du skulle skrive noe sånt som "Jeg satt meg ned med gt5 i dag og jeg var ikke imponert". Men heller skriver du "jeg satt meg ned med noen anmeldelser og kom fram til konklusjonen at spillet e dårlig pga en minoritet av dårlige meninger fra fremmede folk ( med egne meninger). lol
"You should learn to shoot first, Solo." -Boba Fett
  • 0
Kjøreteknikker, fysikk, motorstøy, banedesign, INNHOLD, tweaks og grafikk er ting som GT5 overgår Forza 3 i. At du ikke klarer spille GT like bra som Forza sier bare mer om du ikke har kjørt bil på bane før, enn om hvor dårlig spillet er.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Dagbladet ga den terningkast 5, 5 på spill.no. Så jeg vet ikke hvor du har funnet fram anmeldelser. Jeg ville nok venta med de verste utblåsningene til du har testa spillet selv. Når det gjelder skademotoren så klagde Dagbladet på den også, men den vil visst bli forbedret i en kommende oppdatering.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
gt 5 har egentlig bare fått dårlig av GR.ign har gitt det 8,5,playstation lifestyle:100 av 100
så dette er da ikke noe fail!
what happened to sex,drugs,and rock and roll now its just aids,crack and techno
  • 0
Ok, jeg skal innrømme at jeg overreagerer. Men seriøst, det er veldig mange minus ved spillet! En annen ting er det at etter nesten 6 år og et titalls utsettelser og ikke minst all hypen så hadde jeg forventet mer enn f.eks 86 på Metacritic.
Mer og mer av vår import kommer fra utlandet - George W. Bush
  • 0
Jeg er enig med bloggeren. GT5 er en skuffelse tatt i betrakning at spill har hatt så sykt mye tid og penger på seg. Slik det ser ut til nå har utviklerne feilprioritert og til slutt bare lansert spillet fordi de skjønte at de aldri ville få spillet ferdig. Det beste vi kan håpe på er at det blir lagt til flere premium biler samt forbedret skademotor (bedre menyer får vi mest sannsynelig ikke).

Hvis folk her faktisk hadde lest anmeldelsene hadde dere sett at til tross for brukbare karakterer har så godt som alle anmeldelsene nevnt massevis av negative sider som i mine øyne burde trukket spillet ytterligere i karakter.
På fansider som f.eks GTplanet er det også mye negativ respons fra fans.

og til slutt en liten link

http://www.lazygamer.net/gran-turismo-5-non-premium-cars-look-
awful-prevent-your-from-taking-close-up-photos/


slikt bør ikke forekomme på et spill av denne størrelse.
This is great banter, it really is.
  • 0
Vet ikke hvordan jeg skal få sagt dette Fanzy panzy, men det er litt synd at utviklingstid og antall kroner som er brukt, skal bestemme kvaliteten på et spill.

Om du vil se knuste biler så spiller du faktisk feil spill, beklager, men det er bare min mening. Og hvorfor reagerer ingen over at landsbyfolkene i Assassin Creed ikke er like bra designet som Ezio.. Bare sånn til sammenligning. De er jo der, men det er viktigere at "hovedpersonene" er best detaljert.

Kan man finne noe å klage på, uansett hvor tåpelig det er, så er det viktig å kaste seg på den bølgen kan det jo virke som.

GT5 er for meg et gjennomført godt og realistisk bilspill. Det kan nesten ikke sammenlignes med Forza heller lengre, for kjørefysikken og teknikken får nå Forza til å minne om et arkadespill.

Men om man har valgt å sværte et spill, så må man bare gjøre det. Det er lite takknemmelighet og glede rundt spill for tiden. Folk er mest opptatt av å vise at utviklere gjør feil og lager dårlige produkter, enn hva de er av å finne gleden i produktet. Det er bare som vi sier "Ris på egen ræv", og ingenting annet.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Siterer Dr Madnar Petrovich:
Vet ikke hvordan jeg skal få sagt dette Fanzy panzy, men det er litt synd at utviklingstid og antall kroner som er brukt, skal bestemme kvaliteten på et spill.


lolwut! Såklart skal tid og penger ha noe å si på resultatet. Slik er det da i så å si alle sammenhenger.

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Om du vil se knuste biler så spiller du faktisk feil spill, beklager, men det er bare min mening. Og hvorfor reagerer ingen over at landsbyfolkene i Assassin Creed ikke er like bra designet som Ezio.. Bare sånn til sammenligning. De er jo der, men det er viktigere at "hovedpersonene" er best detaljert.


GT skal være en simulator, og mye av nerven i kjøreopplevelsen og en del av realismer ligger i konsekvensene det har når en kræsjer. Det er likevel greit nok at ikke alle synes en god skademotor er viktig, men å si at en bilsimulator ikke trenger en god skademotor faller på sin egen urimelighet, og virker på meg mest som et håpløst forsøk på å forsvare spillet med sine egne sære preferanser.

Assassin's creed koblingen din fungerer heller ikke. I AC er det en bestemt hovedkarakter du styrer, og det er derfor naturlig at denne karakteren har fått mer oppmerksomhet enn en tilfeldig statist i spillverdenen. I GT derimot er alle bilene hovedpersoner. Det er ikke til å nekte for at de fleste liker de raske, "kule", og populære bilene, men det finnes også de som har mer spesielle favoritter, og da er det viktig at disse bilene er opp til par. Problemet mitt er uansett ikke at enkelte biler har fått litt mer stell enn andre, men at forkjellen er såpass graverende.

Siterer Dr Madnar Petrovich:
GT5 er for meg et gjennomført godt og realistisk bilspill. Det kan nesten ikke sammenlignes med Forza heller lengre, for kjørefysikken og teknikken får nå Forza til å minne om et arkadespill.


Kanskje...men hva har det med varierende kvalitet i GT5 og gjøre? Det er uansett splittede meninger om hvorvidt Forza er så mye dårligere enn GT, og jeg har sett mange selvutnevnte "eksperter" som har både skrytt og skytt ned begge spillene.

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Men om man har valgt å sværte et spill, så må man bare gjøre det. Det er lite takknemmelighet og glede rundt spill for tiden. Folk er mest opptatt av å vise at utviklere gjør feil og lager dårlige produkter, enn hva de er av å finne gleden i produktet. Det er bare som vi sier "Ris på egen ræv", og ingenting annet.


Når du ikke gjør jobben din tilstrekkelig er det i forbrukernes rett å klage. Det er slik en maner fram forandringer (forhåpentligvis positive). Det er også det en har et forum/kommentarfelt som dette til, og ønsker du ikke krasse meninger er det kanskje best å holde seg borte fra de seriøse diskusjonene, da disse ofte kan føles slemme hvis du er glad i det som blir tråkket ned på. Og heller fokusere på de diskusjonene en ikke trenger å være så "slem" i.

Skal en bare dulle rundt med alt og alle blir ting utrolig kjedelige...især på et diskusjonsforum.
This is great banter, it really is.
  • 0
Jeg har kjøpt meg 13 bilspill på Xbox 360 mens jeg har ventet på at GT5 skulle komme ut på PS3. Nå vet jeg ikke engang om jeg har lyst på spillet lenger. Det er litt surt og vente i fem år på et bilspill når jeg har dratt moro av 13 andre i mellomtiden.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Fanzy panzy: Jeg har ingen problemer med folks meninger, det virker heller som du har litt vanskelig for å akseeptere mine. Og når du drar fram "kommentarfelt på forum" kortet så synes jeg du mister litt grepet her. Du anser meg som useriøs med en gang, og da ødelegger du bare for deg selv, og du har ødelagt grunnlaget for diskusjonen du selv vil ha fram.

Kosmetiske forandringer på bilene har ingenting å si i en bilsimolator, men det øyeblikket det gir forendringer i bilens adferd så begynner vi å snakke.

At klager kan og vil mane frem forandringer på fremtidige spill er jeg helt enig i, men når det blir slikt flisespikkeri som bare vokser seg større og større fordi folk flokker seg som ulver for å sværte et spill så synes jeg det går for langt. det gjelder ikke bare GT5 altså!

Og penger og tid er ikke det som avgjør om et spill blir bra, nå må du sannelig skjerpe deg. Så mye må du nå ha fått med deg opp gjennom årene, at den myten kan du bare avlive med en gang.

Jeg synes nå AC sammenligningen min fungerte veldig bra, men det er sant at det burde være noe for alle i GT5. Og det tror jeg faktisk det er, men nå har ikke jeg testet alle 1000 bilene, og jeg tror ærlig talt ikke jeg kommer til å teste halvparten opp gjennom levetiden til spillet heller. Men når jeg ser hvor mange modeller som gjentar seg selv, så får jeg lyst å tro at så og si alle utgaver av modellene har EN "premium" bil. Men dette er ikke noe jeg vet..

Synd du måtte starte med å hinte til at jeg er useriøs...
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Siterer Dr Madnar Petrovich:
Men når jeg ser hvor mange modeller som gjentar seg selv, så får jeg lyst å tro at så og si alle utgaver av modellene har EN "premium" bil. Men dette er ikke noe jeg vet..


De 800+ standardmodellene som finnes i spillet er oppskalerte modeller hentet rett fra Gran Turismo 4. Jeg kan ikke se for meg at Polyphony har jobbet mye med bilfysikken til de 800+ bilene de hentet inn fra GT4, bortsett fra noe småtteri. Virker som om de har fokusert veldig mye på å gjøre de 200 premium bilene til eye candy. Personlig har jeg ikke noe i mot få biler i et bilspill, jeg kommer aldri til å røre noe annet enn premium modellene om jeg kjøper spillet, med mindre jeg blir tvunget av Polyphony til å bruke standardbilene i et løp.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Nettopp, DR Madnar. Som Heretic sier så er det 800+ biler med dårlige teksturer og kjørefysikk.
Ærlig talt, synes du det er flisespikkeri å klage på en elendig skademodell som Polyphony har vært så ivrige og skrytt av i lengre tid? "Å, vi skal lage den beste skademodellen for spillet", men slik ble det vel ikke?

For hva er vel vitsen med så mange biler, når bare noen av dem er gjennomført skikkelig, mens andre ikke er det?
Penger og tid burde være en viktig faktor til at et spill skal være bra! Alle vet vel at et spill som er utviklet gjennom 3 år er nevneverdig bedre enn de som lages på et halvt år! Jeg synes det er helt rett at Polyphony får så mye krydder. Etter gjentatte utsettelser og lovord om at alt skal være perfekt, siden de er perfeksjonister, så viser det seg at spillet kanskje ikke er så perfeksjonert allikevel.

Jeg må i tillegg si at det jeg ahr sagt med at Forza er mye bedre og at dette er skammelig er bare tull. Hele poenget var jo å skape en skikkelig diskusjon, samtidig som jeg fikk fram noen av meningene mine. Jeg mener alt jeg sier i bloggen, bortsett fra det i siste avsnitt.
Mer og mer av vår import kommer fra utlandet - George W. Bush
  • 0
Siterer Dr Madnar Petrovich:
Jeg har ingen problemer med folks meninger, det virker heller som du har litt vanskelig for å akseeptere mine.


Altså, når jeg diskuterer legger jeg fram mine meninger som fakta, selv om jeg egentlig ikke kan bedømme det. Det har ingenting med at jeg ikke respekterer meningene dine. Men jeg ser ikke noe poeng i å hele tiden legge til "men du har såklart rett til å mene hva du vil, det respekterer jeg. Smaken er som baken" eller noe lignende. For meg er det en selvfølge, men det stopper ikke meg fra å komme med krasse motangrep.


Siterer Dr Madnar Petrovich:
At klager kan og vil mane frem forandringer på fremtidige spill er jeg helt enig i, men når det blir slikt flisespikkeri som bare vokser seg større og større fordi folk flokker seg som ulver for å sværte et spill så synes jeg det går for langt. det gjelder ikke bare GT5 altså!


Fra mitt ståsted er ikke 80% "PS2" konverte biler flisespikkere.

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Og penger og tid er ikke det som avgjør om et spill blir bra, nå må du sannelig skjerpe deg. Så mye må du nå ha fått med deg opp gjennom årene, at den myten kan du bare avlive med en gang.


Jeg har da aldri sagt at penger og tid nødvendigvis gjør et spill bedre. GT5 er jo et strålende eksempel på det motsatte. Men jo mer penger og tid det blir innvistert jo bedre forventes det at resultatet blir, det sier seg vel selv? Selv om du så klart har rett at det ikke alltid er tilfelle.

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Synd du måtte starte med å hinte til at jeg er useriøs...


Jeg har aldri hintet til at du er useriøs ...heller det var ihvertfall ikke meningen å gi det inntrykket. Jeg ble bare litt irritert når du begynner snakke om at jeg (og andre) har "bestemt meg for å sværte" spillet, og begynner å trekke fram at jeg bare bør være glad over det som er faktisk er bra med spillet istedet for å henge meg opp i det som ikke er så bra.

Jeg kan forsåvidt også nevne mye som jeg mener er bra med GT også, men for meg er det ikke noe poeng å nevne det akkuratt i denne diskusjonen. Så selv om jeg muligens virker ekstremt skuffet over spillet her, er det mest fordi jeg ikke har funnet noen grunn til å nevne de positive sidene.
This is great banter, it really is.
  • 0
Har man nå en gang bestemt seg for at et spill er dårlig, så er det lite noen kan gjøre med det. Jeg er hvertfall glad for at jeg holder meg borte fra forhåndsomtaler og diverse, og ikke lar forventninger bli forpurret av hype. Vel, i de aller fleste tilfellene. Det gir meg mer glede av produktet når jeg får tak i det.

Til opplysning, sist gang jeg hadde noe med GT5 å gjøre, var når demoen kom ut første gang. Senere kom det en time trial sak. men den lot jeg være i fred. Så leste jeg over listene av biler som kom på GR, og fant ut det mangler noen gamle klassikere som lett kunne vært byttet ut med noen modeller det er for mye av. Ellers har jeg ikke lest noe om GT5 før det dukket opp.

Så jeg tror det har mye å gjøre med at man ikke lar seg påvirke av snikk snakk rundt et spill som er i produksjon, og heller gleder seg over opplevelsen av spillet.

Og jo Fanzy panzy, du hintet indirkete til at jeg kunne forlate kommentarfeltet fordi det er for seriøse kommentarer.
I don't start trouble.. I finish it!
  • 0
Siterer Dr Madnar Petrovich:
Og jo Fanzy panzy, du hintet indirkete til at jeg kunne forlate kommentarfeltet fordi det er for seriøse kommentarer.


Det er der du misforstår. Jeg hintet ikke til at kommentaren din var useriøs, innlegget ditt var flott det.... helt til du falt ut litt på slutten. Poenget mitt var bare å si at hvis du synes det blir for mye negativitet så er det kanskje lurt å holde seg unna diskusjonen istedet for å begynne å hinte til at de andre bare bør slutte å klage og heller glede seg over spillet.

Siterer Dr Madnar Petrovich:
Har man nå en gang bestemt seg for at et spill er dårlig, så er det lite noen kan gjøre med det. Jeg er hvertfall glad for at jeg holder meg borte fra forhåndsomtaler og diverse, og ikke lar forventninger bli forpurret av hype. Vel, i de aller fleste tilfellene. Det gir meg mer glede av produktet når jeg får tak i det.


Jeg hadde heller ikke mye Hype rundt spillet, men jeg tok det da som en selvfølge at ting som at alle bilene er så å si samme kvalitet.
This is great banter, it really is.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!