Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Dere har sikkert hørt om PISA på nyhetene den siste tiden. PISA er basert på prøver i blant annet lesing og hvor Norge omsider har klatret litt opp av "gjørma" i forhold til tidligere og hvor Norge nå ligger på en andre plass i Norden i leseferdigheter slått av Finland. Norske elever er blitt flinkere til å lese og det er godt.

I tidligere tester har Norge vært blant de dårligste og sørget for at skolesystemet i Norge har blitt satt i dårlig lys. I en artikkel jeg leste i TA, så stod det at dataspilling gjør gutter dårlige lesere. Stemmer dette? Er det slik at de som spiller ikke bruker noe tid på å lese en god bok eller lesing generelt. Nå mener forskere på dette området at foreldre og lærere må bli flinkere til å få eleven til å bruke mindre tid foran skjermen og heller lese en god bok. Foreldre skal også var uengasjerte når det kommer til lesing på fritiden og lar barna selv bestemme hva de skal gjøre. Skolen må bli tøffere og sørge for at disiplin opprettholdes og at det leses mer i skolen.

Selv mener jeg som pappa at det er viktig å hjelpe til med leksen og vi bruker en god del tid på dette i heimen. Selvsagt går det litt i bekostning av andre fritidssysler, men fortsatt føler jeg leksen er veldig viktig og må tas med alvor. Hvordan det er i andre familier er ikke mitt bord, men det å kunne lese skikkelig er viktig i min familie og det bruker vi mye tid på. Når barna har gjort det de skal gjøre, så får de lov til å spille eller gjøre det de måtte ønske av fritidssysler.

Hva mener du? Er gutter dårlige lesere på grunn av at de bruker mer tid med spilling eller er det kun spekulasjoner. Flere og flere jenter spiller også, vil det si at de også blir dårligere lesere til slutt da?

En av de mange positive tingene med spillingen er at man blir flinkere i engelsk.
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Pøh, takket være spill er jeg ganske så god i engelsk...
  • 0
Samme her zelda guy.
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Jepp, som dere andre sier. Spill har hjuøpet Engelsken min noe så grenseløst. Kunne vel snakke greit engelsk i 4. klasse tror jeg
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Det er en påstand hvor journalistene ikke har noen sikre kilder.
Jeg kan på lik linje påstå at langren gjør norske gutter dårligere til å lese. Er fremdeles ikke et vitenskapelig faktum.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Selv om jeg spiller en god del så leser jeg mange bøker, tykke og tynne, leser også tegneserier om jeg finner noen som er vært å kjøpe og lese.

Jeg har blitt mye flinkere i engelsk etter alle disse årene med spilling
You tell me to get a life?Well I have an answer for you: I'm a gamer, I don't need to get one, I have many lives:D
  • 0
Helt siden jeg begynte med videospill har leseegenskapene virkelig blitt bedre, spesielt engelsk.
Det kommer vel egentlig litt an på hva slags spill det gjelder; Et spill med bare skyting og lite dialog/tekst er ikke akkurat godt læremateriale... Tja, nå som jeg sitter på skolen skal jeg ikke gå dypere inn i temaet. Dere skjønner sikkert hva jeg mener.
Det er intet problem som er så stort og vanskelig at du ikke kan løpe fra det!
  • 0
Leser ikke altfor mange bøker, men vil påstå at lese ferdighetene mine er ganske gode, er ikke den beste på høytlesning, men det har mer med at jeg ofte er tett i nesen osv når jeg skal lese.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg har vokst opp med spill OG lesing kombinert. Det har gjort under for både engelsken og grammatikken min. Det at jeg hadde en amerikaner i familien gjorde ting enda lettere. Riktig nok leser jeg mest engelsk.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Jeg har spillt mye som liten, og jeg leser bedre en gjennomsnittet, er flink i engelsk og slikt.

Men hvor er de nyeste konkuranse vinnerne? Brotherhood og slikt?
Website: http://mationmac.com/
  • 0
Leser i tilegg til å spille, men kunne sikkert gjort det mer enn det jeg gjør nå. Problemet mitt er bare at jeg ikke finner noen inntresange bøker å lese. Hvis jeg hadde hatt en til enhver tid hadde jeg nok lest ganske mye.

Leser en del tunge bøker da, både i forbindelse med skole og fritid. Leste for eksempel en 900 siders bok på 2 dager en gang.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Hvordan gjør man dårlige lesere?

da tittelen ikke inneholder noe "til" nekter jeg å ta dette særlig alvorlig.. de som har kommentert før er vel såpass dårlige lesere at de ikke har oppdaga mangelen.
Btw: Det ble et dundrende underskudd sist Norge var vertsnasjon for sykkel-VM...
  • 0
Oksedritt all the way. Disse testene ender alltid opp med noe helt tilfeldig. Tror faktisk jeg har lært my lesing i spill, spesielt engelsk!
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Vil si at MMORPG og andre spill som har tung bruk av såkallt 1337-speak kan ha en viss innvirkning på både skrive og leseferdigheter. Men ellers ser jeg ikke noen grunnlag for at dette er sant.
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
God blogg! Selv leser jeg minimalt. Men skolen våres var en av de dårligste under najonale prøver så vi har sånn leseopplegg nå!
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0
...snork...hva..?? Å...enda en ting spill skal få skylda for..fantastisk..hva har vi kommet opp i nå da? Skal vi se:

Gamere er med andre ord noen illeluktende ondskapsfulle asosiale massemordere,med dårlig kondis, sukkersyke, fedme og dårlige lesekunnskaper...

Tullpreik sier nå jeg...og hva i all verden er det slags SKOLETEST med spørsmål som "spiller du spill"?
...tramp,tramp, tramp på en smurf! Smurfer løper ikke fort, så tramp dem ned og tørk de bort! Tramp, tramp, tramp på en smurf!
  • 0
  • 192
  • 192
Ingen tvil om at man blir bedre til å lese av å lese... ganske logisk igrunn, men jeg tror ikke spilling gjør en direkte dårlig til å lese. Det blir som å si at matte gjør en dårligere til å lese, siden man ikke LESER.

Jeg tror grunnen til at jenter er raskere og bedre lesere enn gutter stammer fra menneskets opprinnelse. Altså at det er biologiske forskjeller mellom kjønnene, som styrer blant annet interesser. Jenter ser det morsommere å lese bøker enn gutter, og leser dermed mer.

Selv leser jeg minimalt for underholdning, men holder et gjennomsnittlig nivå, trolig grunnet at jeg må lese mye for skolen etc.
Get ready for a better you
  • 0
Selv lurer jeg på hva som kvalifiserer en 'dårlig leser'. Lesing i sakte tempo eller mangel på evne til å forstå hva som er skrevet?
  • 0
Begge deler?
  • 0
Hos meg så har jeg blitt bedre til å lese. Bare sjekk ut spill der man må lese dialoger som går bort etter 5-10 sek. Men leselysten har blitt dårligere.
  • 0
Jeg er en av de som fikk best resultat på nasjonale prøver i lesing innenfor klassen. Jeg spiller kanskje mest der også!
Oh yeah? Says you and what army?
  • 0
Saken nevner egentlig bare at gutter leser mindre. Tittelen på nyheten er feilaktig i forhold til saken, da den hevder at gutter er dårlige i å lese, ikke til å lese. Selv leser jeg svært lite skjønnlitteratur, og har de siste fire årene bare lest The Fellowship of The Ring og Trainspotting foruten tekster som er en del av skolepensum.

Siterer Sarabande:
Lesing i sakte tempo eller mangel på evne til å forstå hva som er skrevet?


Jeg vil gjøre en påstand om at sakte lesning er en kausalitet om man skal fortolke og fordøye teksten - begge i relevans med hvor god verbal intelligens vedkommende har.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Jeg spiller dataspill sånn ca hver dag en time eller 2, men jeg leser ganske mye like rask som jeg pleier, får noen år siden var jeg raskest i min klasse
  • 0
Engelskferdighetene mine kan jeg nesten utelukkende knytte opp mot spill. Da jeg begynte å interessere meg for spill gikk det stort sett i adventure-spill som ofte hadde mye tekst. Dialog og slikt. I tillegg las jeg endel engelske spillblad.

Jeg tror ikke dårlige leseferdigheter og spilling nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre. Jeg tror dette er nok et eksempel på at dataspilling skal gjøres til syndebukk for et eller annet. Det er jo blitt en fast frase blant journalister. Er det noe problem er det sikkert dataspilling som er synderen.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Er klassens raskeste leser, og da er det ikke slurvlesing...

Engelsken min er så sykt mye bedre etter jeg begynte med The Elder Scrolls Oblivion
*MacGyver Theme*
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!