Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Kalenderskifte betyr i bunn og grunn veldig lite for mitt vedkommende. Samtidig gir årsskiftet oss en anledning til å se tilbake på året som har gått og se fremover mot det som skal komme. Nyheter, naturkatastrofer og politiske omveltninger er ofte vanskelig å forutse. Da er det lettere å se på spillbransjen og se imot hva vi har i vente det kommende året.

Hva kan vi se frem til i spillbransjen i 2011? Først og fremst vil håndholdte konsoller få seg en aldri så liten revolusjon med lanseringen av Nintendo 3DS, en håndholdt konsoll som tilbyr 3D-grafikk uten bruk av 3D-briller. Vel å merke finner jeg hele 3D-bølgen som går for tiden ganske overdreven, men Nintendos nye teknologi interesserer meg en smule.

Spillmessig sett har jeg plukket ut de ti spillene som forhåpentligvis lanseres i 2011 og som jeg både gleder meg mest til og har størst tro på (i noe tilfeldig rekkefølge). Det skal understrekes at dette er en personlig topp ti-liste; redaksjonen har allerede kommet med sin liste, hvor sjanger-variasjonen er betydelig større enn i min liste:

<bild>
Kan dette bli årets spill 2011? Tiden vil vise...

1. The Legend of Zelda: Skyward Sword (ukjent dato 2011)
Et nytt Zelda-spill kan umulig gå upåaktet hen forbi denne karen, selv om en 2011-lansering ikke er garantert. Som vanlig ser Nintendo ut til å gå nye veier på den grafiske fronten; denne gangen er grafikken løslig basert på den impresjonistiske malerstilen, hovedsaklig med utgangspunkt i Paul Cezannés verker og stil. Historiemessig vet vi foreløbig veldig lite, men Hyrule vil nok en gang være sete for handlingen. Vi har også blitt lovet et kontrollsystem som aktivt tar i bruk Motion Plus. Er det rart jeg smiler?

2. Deus Ex: Human Revolution (tidligst april 2011)
Den tredje installasjonen i Deus Ex-serien har latt vente på seg i mange år nå, og det er ikke mer enn en måned siden vi sist fikk beskjed om at spillet nok en gang ble utsatt. Det er også stor spenning knyttet til spillet: Forgjengeren fra 2003 var en skuffende oppfølger, og hovedhjernen bak spillet, Warren Spector, er ikke med i produksjonen av Human Revolution. Samtidig er det umulig å komme unna at spillets trailere ser ufattelig lovende ut, og etter alt å dømme er den dystre og dystopiske cyberpunk-følelsen fra det første spillet videreført i det kommende spillet. Klarer de å slenge på en ekte konspirasjonsteori som kan matche det første spillet snakker vi fort om en kandidat til Game of the Year 2011.

3. Dragon Age II (11.mars 2011)
Canadiske BioWare har en tendens til å klare å skape det ene gode spillet etter det andre. Storsatsingen fra 2009, Dragon Age, var såvisst intet unntak. Her fikk vi servert et mørkt og blodig fantasy-eventyr hvor historien var lang og god, verdenen fengende og valgene vanskelige å ta. Det er dermed god grunn til å tro at gjensynet med Dragon Age-verdenen vil være kjærkomment. Så spørs det bare om BioWare denne gangen klarer å bryte karaktermønsteret sitt og introduserer en helt ny karaktertype, eller om vi fremdeles må klare oss med de fem klassiske BioWare-karaktertypene.

4. Portal 2 (22. april 2011)
Bedre sent enn aldri, får jeg si om meg selv. Mitt møte med Portal kom altfor sent, men spillets sjarm var ikke blitt noe mindre med årene av den grunn. En lek med fysikk, utfordrende hjernetrim og ikke minst tidenes altkontrollerende datamaskin gjorde det første spillet til en genial opplevelse, om enn noe kort. Det er god grunn til å tro at oppfølgeren klarer å gjøre noe med sistnevnte, og det er strengt tatt alt jeg krever.

5. Uncharted 3: Drake's Deception (1.november 2011)
Det første Uncharted-spillet var særdeles underholdende. Det andre spillet seilte fort inn som årets spill 2009 i mine øyne. Det er dermed stor spenning knyttet til det tredje spillets lansering i november. At eventyrserien med fokus på skattejakt denne gangen tar turen til ørkenen gjør det hele mer attraktivt og spennende. Lawrence of Arabia og Sahara vil trolig være gode oppvarmningsfilmer i forkant av Uncharted 3.

6. L.A. Noire (før sommeren 2011)
I 2010 fikk vi servert Heavy Rain, et spill hvor fokuset lå på fargebruk, de ulike historiemulighetene og ikke minst løsing av en kriminalgåte. Selv om spillet ikke nådde helt opp til de store forventningene, gav spillet meg en mersmak etter sistnevnte Krim og thriller er en undervurdert sjanger i spillbransjen. L.A. Noire ser ut til å kunne bli redningen. At det hele er plassert i L.A. på 40- og 50-tallet gjør ikke saken verre, for å si det sånn.

7. The Last Guardian (4.kvartal 2011)
Noen psåtår at japansk spillbransje er død og ufornybar. The Last Guardian står for meg som et spill som indikerer det motsatte. Som oppfølger til kultspillene ICO og Shadow of the Colossus er det store forventninger knyttet til spillet, og kanskje Team ICO endelig får sitt lenge fortjente kommersielle gjennombrudd?

8. Batman: Arkham City (3.kvartal 2011)
Uncharted 2 var i mine (og mange andres) øyne årets spill 2009, men spillet fikk sterk konkurranse fra Batman: Arkham Asylum, som om ikke annet fortjener andreplassen. Spillet gav absolutt mersmak, og nyheten om at Rocksteady Studios jobbet med en oppfølger var godt nytt. Spillet er visstnok allerede så godt som ferdig, men Rocksteady har valgt å utsette spillet med ett år for å kvalitetssikre det. Det er på ingen måte kritikkverdig.

9. Ni no Kuni/The Another World (ukjent dato 2011)
Den andre store nyheten som gir meg troen på japansk spillbransje er Ni no Kuni, eller The Another World som spillets engelske tittel visstnok skal bli. Et samarbeidsprodukt mellom Level 5 (kjent for bl.a. Layton-spillene til DS) og Studio Ghibli (filmselskapet bak storfilmer som Chihiro og heksene, Princess Mononoke og Min nabo Totoro) kan umulig bli dårlig, og det blir spennende å se om Ghibli-kvaliteten lar seg overføre fra filmmediet til spillmediet.

10. Valkyria Chronicles III (januar 2011 i Japan)
Kanskje ikke en stortittel for de fleste i Europa, og det er trolig mange andre titler som burde fått forrang på en slik liste enn Valkyria Chronicles III. På en personlig liste ligger derimot dette spillet høyt. Forgjengeren var en noe blandet opplevelse, noe som betyr at det er stor spenning knyttet til treeren for min del. Håpet er at SEGA klarer å kombinere enerens fortellerteknikk og unike stil med toerens spillmekanikk og kontrollsystem. Klarer de dette kan Valkyria Chronicles III fort bli et underholdende stykke strategispill.

Hvilke spill ser du mest frem til i 2011? Kom med din egen topp fem-/topp ti-liste.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
For meg er det Killzone 3, Uncharted 3, og Elder Scrolls 5 som er det som står på min liste.
*MacGyver Theme*
  • 0
jeg gleder meg til: (random rekkefølge)
Mass Effect 3
Uncharted 3
Crysis 2
Batman Arkham City
Dragon Age 2
L.A Noir
Deus Ex Human Revolution
Rage
Assassins Creed 3
Brink
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
For meg er det Uncharted 3 og Batman: Arkham Asylum, som står på min liste, men det her var en god blogg
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Mass Effect 3 var ett av mange spill som ikke fikk plass på denne lista. Ikke fordi jeg tror spillene blir dårlige, men fordi det rett og slett ikke er plass til alt. For Mass Effect 3s vedkommende var grunnen rett og slett at jeg er usikker på om BioWare rekker å gi det ut i 2011. Men skeptikere har som kjent tatt feil før...
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Min liste så langt:
Dirt 3
Batman Arkham City
The Elder Scrolls V: Skyrim

Blir sikkert flere etterhvert
(Har ikke spilt Dirt 2 enda,men blir muligens kjøp av det i Mars)
You tell me to get a life?Well I have an answer for you: I'm a gamer, I don't need to get one, I have many lives:D
  • 0
Tror Battlefield 3 kommer til å bli knallbra!
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Det spillet jeg gleder meg mest til i 2011 er uten tvil The Elder Scrolls V: Skyrim, som har release 11. november.

Andre titler jeg skal ha dette året:
Batman: Arkham City
Uncharted 3: Drake's Deception
The Last Guardian
Portal 2
Ico & Shadow of the Colossus: The Collection
Pokemon White
Mass Effect 2 (PS3)
Crysis 2
inFamous 2
Rage

Altfor mye bra dette året.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Predator:
Altfor mye bra dette året.


Jepp det er sant!
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Jeg gleder meg til disse spillene:

Batman: Arkham City
Uncharted 3: Drake's Deception
Killzone 3
L.A Noire
Mass Effect 3
inFamous 2

+ mange flere
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne.
  • 0
Siterer matsb96:
Jeg gleder meg til disse spillene:

Batman: Arkham City
Uncharted 3: Drake's Deception
Killzone 3
L.A Noire
Mass Effect 3
inFamous 2

+ mange flere


Er enig!
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Du burde kanskje legge til hvilke platformer spillene er til, utenom det var lista helt grei . Håper foressten også det kommer noen overaskelser i gjennom året.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Selv gleder jeg meg enormt til disse spillene:

LittleBigPlanet 2
Dragon Age 2
Mass Effect 3
Crysis 2
Killzone 3
Bulletstorm
Gears of War 3
Batman: Arkham City
Uncharted 3: Drake`s Deception
The Elder Scrolls V: Skyrim
L.A. Noire
inFamous 2
Agent
Twisted Metal

+ Mange flere
  • 0
Det er ellers en hel haug med lekre godsaker som venter den som går til innkjøp av Nintendo 3DS i mars. Gjenutgivelse av The Legend of Zelda: Ocarina of Time samt nye spill som Kid Icarus, Resident Evil og Assassin's Creed er noe av det som venter. Du verden, dette kan bli bra!
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Hunted:demon's forge..synd det ikke er med splitscreen..men tror det kan bli bra. Ellers er det en haug av spill..dette blir bra
...tramp,tramp, tramp på en smurf! Smurfer løper ikke fort, så tramp dem ned og tørk de bort! Tramp, tramp, tramp på en smurf!
  • 0
Ohhhh! Gleder meg til Deus Ex!

Har desverre ikke spilt de andre to men er det noe jeg burde ?

Gleder meg også til:

-Gears of War 3
-Zelda Skyward sword
-Saints Row 3 (Alle har glemt dette i listene sine )
-Pokemon BnW

osvosv...
"Fact: In 100% of all fake gun shootings, the victim is always the one with the fake gun."
  • 0
NewAge: Det sies at Deus Ex: Human Revolution blir lagt opp slik at man ikke trenger å ha spilt de to første spillene for å spille det nye, men at man vil få med seg noen ekstradetaljer dersom man har spilt dem (folk kjent fra tidligere i serien osv). Handlingen er lagt ca 25 år før det første spillet, så historiemessig vil det ikke være avhengig av de to første spillene. Men når det er sagt, så er det første Deus Ex absolutt spillverdig. Om du tåler å spille gjennom et eldre PC-spill med litt stiv grafikk, snakker vi om en solid spillopplevelse med en knakende god konspirasjonsteori. Oppfølgeren Deus Ex: Invisible War kom dessverre aldri i nærheten av forgjengerens storhet og kvalitet...
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Så sant, så sant, de Bioware-karakterene...
  • 0
Mulig jeg tar en titt på de gamle da... Det nye ser jo fantastisk ut og vis de gamle kan gi deg en bedre forståelse om hva som skjer eller hva ting er og betyr er det sikkert værdt det
"Fact: In 100% of all fake gun shootings, the victim is always the one with the fake gun."
  • 0
ok
Fem-stjerners medlem
  • 0
Litt vanskelig å rangere, men her er noen av de jeg gleder meg til.

-Oot 3DS.
-Tales of abyss 3DS.
-The legend of Zelda skyward sword.
-Pokemon black/white.
-LBP2.
-Dungeon defenders.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Dete blir tidenes spillår!

Min liste:

1. Crysis 2
2. The Elder Scrolls V: Skydrim
3. The Last Guardian
4. Batman Arkham City
5. Battlefield 3
6. Little big Planet 2
7. inFamous 2
8. Portal 2
9. Muligens et nytt Halo
10. Rage

+ mange flere

Crysis 2 SKAL anskaffes på utgivelsesdatoen! Uansett om jeg egentlig skulle ha vært på flyet til Kina da! Jeg skal virkelig ha det da, om jeg så må sykle til butikken i øs pøs regn vær ... Crysis 2 og Skydrim kommer til å bli TIDENES SPILL
  • 0
ok
[19:38] <Taxta> laserpistol og homofile bjørner som snakker rart
  • 0
1. Mass Effect 3
2. Brink
3. Bulletstorm
4. Crysis 2
5. Battlefield 3
6. Deus Ex: Human Revolution
7. Dragon Age II
8. The Elder Scrolls V: Skyrim
9. Gears of War 3
10. Derp.

Har ærlig talt ikke lyst til å rangere spillene, men det ble da sånn. ;p And I do feel sawry for my wallet.
When in doubt, make a fool of yourself. There is a microscopically thin line between being brilliantly creative and acting like the most gigantic idiot on earth. So what the hell, leap.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!