Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

I dag 21 mars var det konferanse for meg. Jeg er god i de fleste fag, og får 4 eller 5. Men det er et fag jeg er dårlig i å det er Matte! Jeg ville gjøre foreldrene mine stolte, men når de fikk høre om matten...Game over!

Matte er et ganske viktig fag men det er de andre fagene også. Jeg fikk jo ganske god skryt av lærererne om de andre fagene og at jeg var snill. Konferansen gikk bra men matten måtte jeg øve mer på...

Nynorsk:

Vi har nettopp begynnt på Nynorsk noe som er slitsomt når jeg har tysk og albansk som språk også. Vi må lære mye om verb om mye sånn som: Ein gut-guten-gutar-gutane o.s.v. Ellers så er språket ok.

Å ja har jeg nevnt at det er vårjevndøgn i dag? Jippi!

Har dere opplevd noe dårlig på konferanse? Synes dere det er gøy med Nynorsk? Fortell!
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
  • msb
  • msb
Hvis ikke reglene er endret så tror jeg at du kan få fritak fra nynorsk hvis du har albansk som andre morsmål.
  • 0
Matte er ikke så vansklig da, krever bare at man arbeide litt med oppgaver.
  • 0
  • Ine
  • Ine
@msb: Man må søke om det. Tror at man fortsatt må ha nynorsk også, bare at man ikke får karakter. Er ikke sikker, da.

Synes nynorsk egentlig er et ganske greit fag å ha. Det første året klarte jeg det bare ikke. Så sa norsklæreren at jeg lå veldig godt over gjennomsnittet i nynorsk, noe jeg ikke var klar over i det hele tatt. Etter det har det gått veldig naturlig, og jeg ligger nå på sterk femmer i faget. Grammar is a bitch, though.
Riddle me this
  • 0
Nynorsk er nå egentlig forferdelig lett, og forsåvidt mye penere enn bokmål.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Nynorsk er IKKE penere, men mye lettere enn bokmål.
Matte er og blir et utrolig døvt fag. Fin blogg albaga!
Fem-stjerners medlem
  • 0
Nynorsk...my worst enemy.
"I left everything i own in one piece"
  • 0
Var faktisk ikke så dårlig i nynorsk og fikk en femmer på skolen

Hadde en gjennomsnitt på 4.9 på videregående da jeg gikk for maaange år siden
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
En ting: Har man et annet morsmål enn norsk, så får man fritak fra karakter i sidemål (ikke nødvendigvis Nynorsk, men altså sidemål). Man får derimot ikke fritak fra undervisning.

Vel jeg har opplevd det samme som deg.. må øve mer på matten. Slik har det vært helt siden 10. klasse, da jeg monentant mistet all min interesse for faget. Fikk da mer fokus på andre, mer interessante og "enkle" fag.

Nynorsk er ikke gøy, nei. For meg som har bokmål som hovedmål, burde nynorsk være frivillig. Ser ikke noe poeng i det hele tatt å lære to former av samme språk. Og da hjelper det absolutt IKKE å si at "det er viktig fordi man skal ha en forståelse av den norske kulturen." Man må ikke ha nynorsk for å forstå den norske kulturen..
  • 0
Vel, du lærer å skrive bedre bokmål om du også kan litt nynorsk, ettersom nynorsk har flere "norske" ord, mens bokmål bare bøyer av for låneord. I tillegg så er det jo greit å kunne skulle du flytte til en kommune der bokmål er sidemål, ettersom du ikke ville skjønne hovedmålet der så godt ellers.

Nynorsk kommer jo originalt fra dialekter over hele landet, i motsetning til bokmål som bare er en slags fornorskning av dansk. Derfor er jeg uenig i at nynorsk ikke hjelper på å forstå den norske kulturen, og da tenker jeg mer enn storbyene.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
Nynorsk er badass! Men det er sant det dei seier. Du må delta i undervisninga uansett men du kan sleppe å få karakter om du søker om det når du har eit anna morsmål enn norsk.
  • 0
Fikk en gang en 4 i nynorsk

(bare for jeg skrev en 4 siders klang fortelling
med min interne humor, fantasi og forteller evne)

Men egentlig hater jeg nynorsk

EDIT: HATER MATTE
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Matte er liksom det enkleste faget på skolen...

Nynorsk er for meg helt irrelevant til mitt liv. Jeg syntes at de aller fleste burde kunne forstå og lese nynorsk, noe de fleste faktisk gjør. Å skrive nynorsk selv korrekt er overhodet ikke nødvendig, og er rett og slett å kaste bort tid, ressurser og arbeidskraft!

Tenk på hva vi kunne gjort med all den tiden vi brukte på å lære nynorsk. Vi kunne kommet tidligere ut i arbeid, vi kunne ha lært mer matte (for de som virkelig trenger det), vi kunne hjulpet til i katastrofer som det nå er i Japan, vi kunne tjent penger for nasjonen vår. Tenk på det! Ledelsen i Norge er fucka. Enkelt og greit!

Stå på med matten, enklere enn det finnes det ikke. Er ikke du en gamer da? Hver bidige gang du trykker på en knapp, eller gjør en handling så er det veldig mye mattekunskap som står bak det at du kan gjøre det! Stå på!
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Ask ketchum: Enig der! og takk jeg er en gamer!

Fattigamann: Takk og enig!

msb: Tror man kan velge å slutte i 9 klasse

Takk for kommentarer og ros alle sammen!
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Nynorsk første tentamen vi hadde i det i 9ende fikk jeg en utrolig 2+ men etter litt arbeid smalt jeg inn en 4+ som jeg faktisk var stolt over
"1f y0u c4n r34d 7h15, y0u r34||y n33d 70 637 |41d."
  • 0
fra mobilen Nynorsk synes jeg er helt forferdelig, men så har jeg kanskje litt ekstra hat fordi året jeg begynte med nynorsk skifta de regelen. Nå kan du bare få friyak hvis fu har et språk som ikke undervises på skolen. Læreren min erter meg for det hver eneste konferansetime
Living so the last night feels like a past life
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!