Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Ja, du leste riktig. For i Venezuela subsidierer staten kjøringen slik at det koster kun 10 øre pr. liter drivstoff. Er ikke det billig så vet ikke jeg. I Norge må vi punge ut med over 14 kroner literen og vi er et av verdens rikeste land og som i tillegg har selger olje. Hvorfor denne forskjellen? Er det den norske regjeringen som er for grådig eller er det Venzuela som ikke trenger disse inntektene til landet sitt.

Et annet land hvor det er billig drivstoff, er Saudi Arabia. De betaler kun 75 øre pr. liter og i krigsherjede landet Libya som nå sørger for de meget høye drivstoffprisene her i landet, er prisen på kun 90 øre pr. liter.

Du snakker om store forskjeller, men er dette god politikk om prisen på drivstoff hadde vært så billig i Norge. Ville det f.eks. ha ført til lavere levestandard for oss med at staten ikke hadde blitt med å støttet om skoler, veier samt andre velferdsgoder? Tror nok dessverre det. Leste i en artikkel om at mye av veiavgiften ikke går kun til veier, men andre ting som gjør at levestandarden vår er mye bedre enn f.eks. i mange andre land. Selvsagt går det en grense for hvor mye staten kan loppe oss da...

Selv om jeg til tider forbanner den høye drivstoffprisen, så vet jeg at mye av pengene jeg betaler inn går tilbake til oss igjen via flere goder i samfunnet.

Hva mener du, er bensin og diesel for dyr her i Norge?

Passer dette bildet på oss nordmenn for øyeblikket?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Vel da Irak krigen brøt ut var det ett parti som støttet krigen, FrP. Men de ville også ha billig bensin men det de glemte å nevne var at bensinen var så dyr pga nettop krigen i Irak!
Slik er det i Libya nå. Borgerkrig og dyr olje skaper igjen et ramaskrik når det gjelder bensinprisene. Igjen er FrP framme i media og sier de vil ha billigere bensin, og at de støttet forslaget om å sende norske f-16 fly ned for å bombe Libyske tropper og kaste Gadhaffi av "tronen".
Det blir som å skyte seg i foten egentlig...
  • 0
Oljeprisen er rekordhøy og det kan myndighetene gjøre lite med. Dessuten må man ta i beregning inflasjon, valutaforskjeller og gjennomsnittlig levestandard i de landene man sammenligner.

Dessuten; vi har stemmerett, det har de ikke i Saudi-Arabia og Libya. Og i Venezuela har de kanskje et mer direkte demokrati, men fyren på toppen virker ikke helt god. Ville ikke byttet med noen av dem.

Det som derimot er irriterende er hvordan myndighetene legger avgift på avgift på bilister under falskt flagg. De sier det er miljøtiltak, men bygger ingen alternative miljøvennlige transportmidler. Og ute i distriktene slik som der du bor, Bernt, er det helt umulig å klare seg uten å ha bil, og med måten myndighetene skattlegger veitransport skaper en urettferdig verdifordeling i favør mer sentrale strøk.

Det er også urimelig når politikerne i årevis oppfordrer folk til å skifte til dieselbiler og lokker med lavere avgifter fordi det skal være mer miljøvennlig, og når endelig en stor andel av befolkningen har dieselbiler setter de samme politikerne opp avgiften på diesel. Politikerne våre troller oss.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Greit vi er en velferdstat, men det finnes da grenser på hvor mye disse prisene kan stige. Selvom kjøper jeg lite drivstoff føler jeg meg lettere irritert når jeg ser prisene.

Men nå er jeg uansett opptatt av at vi skal bevege oss bort fra fossilt brensel. Det er bare positivt hvis de høye prisene skremmer noen over til den litt grønnere siden. Men da må staten sørge for at bruken av bioetanol blir praktisk og økonomisk fornuftig.

Det finnes andre muligheter enn å klage på prisene, tviler sterkt på at de kommer til å synke tilstrekkelig nok til at folk blir fornøyd...
There is a sufficiency in the world for man's need but not for man's greed ~ Mohandas K. Gandhi
  • 0
Forøvrig er det flott at bensinavgiftene betaler for velferdsstaten. Problemet er at politikerne hevder at avgiftene skal gå til vei og transport, men ikke holder løftet. Hadde de sagt sannheten fra første stund hadde det vært mye mindre bittert. Videre så har de bygget enormt byråkratiske løsninger som gjør at velferdssamfunnet vårt sluker mye mer penger enn de hadde trengt. Men det er viktig å nevne at det er disse intrikate byråkratiene som skaper mange arbeidsplasser og gjør at nordmenn flest har jobb.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
For meg kan prisene bli så høye som bare det, håper dette bidrar til at enkelte velger å kjøre mindre og heller tenke kollektivt. Istedenfor å klage så jævlig kan man heller ta buss, tog, sykle eller til og med ta beina fatt ( ).
Just kill him with your awesome
  • 0
Alt er dyrt i Norge. Virker som staten driter i folket. De bør også høyne 200 kr. grensen til 1000 når det gjelder å kjøpe ting på nettet. Da den regelen kom var ikke 200 kr. verdt 200 kr i dag!!

Har også nevnt at staten gjør en dårlig jobb før i en blogg, men det var for mange fjortiser som heller ville reagere på hvordan jeg skrev så ingen fikk med seg meldingen i den bloggen.
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
I Fredrikstad kan man bruke alle de alternativene, men ikke i Snåsa. Norge er et vidstrakt land, og myndighetene har ikke vært særlig flinke til å bygge ut kollektivt.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Selv kjører jeg ikke bil, og har ingenting imot høye bensinpriser. Det bør ikke oppfordres til bilkjøring, og jeg synes folk som misliker de høye drivstoffprisene kan bruke kollektivtrafikk isteden. Mye bedre for miljøet.
Når det er sagt er kollektivtrafikken også rimelig dyr og mangelfull mange steder, noe jeg synes bør forbedres kjapt.

Forresten blir ikke bensinprisene sammenliknbare i så stor grad over landegrenser. Forskjeller er det helt klart, men det blir ikke like ekstremt når man tenker over at gjennomsnittlig inntekt også er mye høyere i Norge.
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
Slik går det når dere tullinger gir sosialistene makta
"Det er lame å sitere seg selv" - littsnill
  • 0
Siterer Strategist:
I Fredrikstad kan man bruke alle de alternativene, men ikke i Snåsa. Norge er et vidstrakt land, og myndighetene har ikke vært særlig flinke til å bygge ut kollektivt.


Nei, men da er det fortsatt viktig at man tar tak der det er mulig. Selvfølgelig er det kapasiteten lik rundt om i landet, men det betyr da ikke at om jeg bor i Oslo, så skal jeg la være å ta buss fordi det ikke går buss i Snåsa.
There is a sufficiency in the world for man's need but not for man's greed ~ Mohandas K. Gandhi
  • 0
  • 192
  • 192
Tullball! Det er altfor BILLIG!

Det mener jeg! Vi burde satse mer på kollektivtrafikk, og sette bensin og diesel opp i verdi. Bil er en pengestjeler og miljø-ødelegger, så dette er bare bra! Basta!
Get ready for a better you
  • 0
Ikke for landbruket 192!
Men utenom det er jeg egentlig enig med deg 192
Ganske morsomt bilde
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Jeg er for at bensinprisene skal svi litt. Merker selv at jeg kjører mindre, og mer økonomisk når bensinen er dyr. På den andre siden er jeg sterkt imot at avgiftene som gjør det så dyrt å ha bil, ikke går til kolektiv og veg. Hadde vært artig og sett regnestykket på dette.

Når det er sagt, så vil nok bensinprisene stige betraktlig i tiden fremover. Husk at det står flere land med stor oljeproduksjon i samme situasjon som Egypt og Libya, på randen av i borgekrig.

Selv så tenker jeg at pengene vi betaler inn ekstra, må komme oss til gode en seinere tid uansett. Med mindre de blir forvaltet på en dårlig måte. Noe som hadde vært typisk Norge.

Siterer Strategist:
Oljeprisen er rekordhøy og det kan myndighetene gjøre lite med.


Den norske staten tjener ca. 7 kroner og 50 øre pr. liter bensin. Resten av profitten står markede for. De har derfor all mulighet til å sette ned pris.


Siterer Strategist:
Dessuten må man ta i beregning inflasjon.


Inflasjonen i fattige land som Libya, gjør at bensinprisen i landet blir mye høyere(siden pengene er relativt lite verdt).
  • 0
HER var det mye venstreradikalt bullshit..
The gavel corrupts
  • 0
Er i å for seg enig med 192!
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!