Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Rettferdighet er noe herk. Misforstå meg rett, jeg digger prinsippet, men i praksis fungerer ikke rettferdighet noe spesielt godt. Det blir bare utnyttet av grådige folk som vil ha mange goder. Greit nok at alle barn har krav på utdanning, men er ikke vannklosett litt vel luksuriøst?

Noe av det verste jeg vet er når rettferdighetsspørsmål tas opp i politikken. Politikerne spør: "Er det rett at barn skal fryse og gå sultne?" Det aner da vel ikke jeg? Synes jeg at sult og dårlig isolasjon er tøft? Er det dumt, stilig, lumpent eller strålende? Jeg vet vel ingenting om urettferdigheten er fortjent eller ikke? Det samme problemet oppsto da det ble snakk om katastrofe-Japan. Synes jeg en tsunamibølge er helmaks? Sannsynligvis ikke, men jeg trekker likevel for gardinene og unngår å ta telefonen fordi jeg er redd for å ta stilling til FRPs seneste fadese. Synes jeg heslige høyrepolitikere som sikler etter unggutter er fjonge og kule, eller er de rett og slett teite? Det er Siv Jensen og Co. som har dritt seg ut., og det er Gadhafi som oppfører seg som en drittsekk, så det er urettferdig at jeg er nødt til å mene noe om saken. Politikerne har for øvrig blitt enige om hva som er lurt å mene; åpne ild mot egen befolkning er ikke bra.

Etter min oppfattning er likestilling meget urettferdig. Fint. Kvinner skal få slippe å være hjemmeværende husmødre, og det er flott med arbeidskraft som øker samfunnets produktivitet, men likestilling betyr at begge kjønn skal ha samme rettigheter, også menn. Det er krav om at det skal være minst én kvinne i alle styrer i Norge, men det finnes ingen tilsvarende regel for menn. Om du tenker at dette er harmløst, må du tro om igjen. Det starter med ett kvinnelig styremedlem, men det ender med feministisk hegemoni, og at menn fratas stemmeretten. Kanskje er det hele en slags hevn for flere tusen års undertrykkelse. Om det er tilfelle, vil jeg likevel tro at alle kloke politikere vil gå med på ideen, for blodshevn er vel strengt tatt en form for rettferdighet?

Jeg er en maskulinist, en litt radikal sådan. Jeg kan gå med på kvinnelige prester, det er flotters, men å bytte ut hanen på kirkespiret med ei høne, er litt vel drøyt. Som maskulinist er skolen et lite mareritt. Hvert kjønn blir satt inn i hver sin bås. Jentene får høre at all statistikk viser at de er veldig flinke. Guttene får derimot høre at deres resultater er helt rævva, og det legges ingenting mellom når de sørgelige nyhetene legges fram. Dette er ikke rettferdig. Jeg vil bli sett som et menneske, ikke som en vandrende byll fylt til sprekkepunktet av testosteron. Dessuten er jeg så forbanna flink, kjønnet mitt tatt i betraktning, at jeg burde dra opp den statistikken, i alle fall litt.

I skolens resepsjon deles det ut paracetanol. For å få en slik pastill må man utfylle følgende krav:
1. Man må ha mellom moderat og voldsomt kraftig hodepine.
2. Man må være kvinnelig.
Selv på en god dag, sliter jeg med å utfylle det andre kravet, noe som er forståelig nok. Derfor får jeg beskjed om å drikke masse vann, og ta meg selv bakfra, noe som i hodepinelig sammenheng er synonymt med uttrykket "Game Over". En ung dame kan derimot marsjere rett opp til sekretariatet og få så mange narkotiske stoffer hun lyster på., lett migrene og kraftig hjernerystelse, samme faen.

Skoleverket er også gjennomsyret av dårlig moral og korrupsjon. Jeg kan godt finne meg i å bli kjønnsdiskriminert i ny og ne, det kan jo tross alt være litt småkoselig, i hvertfall i forhold til den grådig urettferdige arbeidsfordelinga ved norske skoler. Hver dag trapper jeg opp på skolen rundt halv ni, og arbeider noe effektivt fram til klokka blir to. En skulle tro jeg fikk god betaling for dette, da jeg besvarer samfunnskritiske spørsmål og skriver småvittige tekster på opptil tre forskjellige språk, men den gang ei. De som får betalt er mine lærere, og såkalte mentorer, som har i oppgave å holde meg under pisken. Når jeg blir tvunget til å arbeide hardt uten betaling, kalles det slavevirksomhet, og det strider som oftest mot norsk lov.

Landet vi lever i er i motsetning til allmenn oppfattning svært urettferdig. Enda dårligere er godene fordelt på verdensbasis, fordi rettferdighetsprinsippet ikke fungerer. Verden er urettferdig, mye fordi det er så forbanna komplisert å dele alt likt hele tiden. Det er ikke så jævlig lett å dele en pose ostepop eller en mingvase likt mellom to personer, uten å måtte ofre noe av sjarmen rundt det. Rettferdighet er dømt til å være urettferdig, og derfor er rettferdighet noe herk.

<bild>Rettferidgheten, som kjærligheten, er blind, noe som er lite fordelaktig når godene skal deles.
  • 0
Vanvittig bra skrevet tekst med mange gode argumenter! Er også ganske enig med det du skriver.
Steffen Per Dybdahl Høe.
  • 0
Godt skrevet, og med en litt interessant vinkling. Ville det være fåfengt å spørre om du er litt inspirert av skriveriene til Are Kalvø?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Ikke spesielt fåfengt, nei. Lenge siden jeg har lest noe av ham nå, men jeg kjøper bøkene hans, når jeg har penger.
  • 0
Skjønner. Spesielt det første avsnittet ditt minnet veldig om et av kåseriene hans, men husker ikke hva det heter akkurat nå. Det er uansett et kompliment, for Kalvø kan iallfall skrive.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Godt skrevet Ursa! Skjønner hva du mener!
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Slett ikke verst Ursa Minora. Godt skrevet med mange gode poeng. Må si meg ganske imponert med tanke på at du også er en strålende anmelder. Å mestre flere sjangere er tross alt ikke en lett oppgave.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
  • Enro
  • Enro
Du glemte å nevne de ekstreme forskjellene i gymtimene. Hvis vi skal få handikap fordi vi gutter har generelt sterkere kroppsbygning, burde ikke jentene få handikap i de teoretiske fagene da de er statistisk smartere?
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Er enig i at vi menn blir urettferdig behandlet. Er derfor jeg tilbringer mye av fritiden min utenfor fødestuer på sykehuset. Skriket av kvinner som får kjønnsorganet delt i to er som vakker melodi for ørene mine.
  • 0
*paracetamol

Fikk først nå tid til å lese hele teksten. Fantastisk velskrevet blogg. Og jeg stiller meg bak nesten alt du sier, selvom jeg aldri har forsøkt å skaffe til veie paracetamol. Jeg tror kvinner har noe som heter for PMS^^ Og det virker som om de går rundt og har det hele tiden. Iallefall er det unnskyldningen deres.

Kvotering er for øvrig noe udemokratisk tull.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Umodent innhold formulert med et modent språk og (forhåpentlig vis) glimt i øyet.

The gavel corrupts
  • 0
Siterer Ursa Minora:
Det er krav om at det skal være minst én kvinne i alle styrer i Norge, men det finnes ingen tilsvarende regel for menn.


Det er fordi det alltid vil være menn i et styre da de er generelt mer konkurransejagende enn kvinner. Men hvis skjevheten går andre veien, noe den neppe gjør, må regelen forandres. Men jeg tviler på at det noen gang blir nødvendig. I flertallet av politiske verv sitter i all hovedsak menn, så en regel som gjør krav på én mann vil være det samme som å garantere at det skal finnes én maur i verden.

Siterer Ursa Minora:
Dessuten er jeg så forbanna flink, kjønnet mitt tatt i betraktning, at jeg burde dra opp den statistikken, i alle fall litt.


Statistisk sett er også kvinner innehaver av et høyere snitt-IQ enn menn. Men til gjengjeld har vi mange flere av toppene (og mange flere av bunnen). Når det gjelder skolen, mistenker jeg at jentene gjør det bedre på grunn av mye fokus på teoretiske fag.

Siterer Ursa Minora:
De som får betalt er mine lærere, og såkalte mentorer, som har i oppgave å holde meg under pisken. Når jeg blir tvunget til å arbeide hardt uten betaling, kalles det slavevirksomhet, og det strider som oftest mot norsk lov.


Stilen din er ført som et slags essay, men dette klarer jeg ikke å ta seriøst. Hvor seriøs er du i denne bloggen?

Siterer Ursa Minora:
Rettferdighet er dømt til å være urettferdig, og derfor er rettferdighet noe herk.


Det finnes alltid noen aspekter ved samfunnet som vi føler er litt urettferdig, men det er derfor ingen grunn til å gi opp rettferdigheten. Da har du allerede tapt. De arbeiderrettighetene vi har nå er sakte men sikkert kjempet frem gjennom over hundre år. Og det står fortsatt en del igjen for et enda mer rettferdig samfunn.

En god blogg. Fortsett slik!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Remote: Teksten er ment som et kåseri, men den er helt klart litt i grenseland mellom essay og kåseri. Svært sjeldent bør du ta bloggene mine seriøst her på GR, og i de tilfellene jeg prøver å virke seriøs, gjør jeg det ganske klart.
  • 0
Enten så klarer jeg ikke å lese ironien ut av teksten på morningen, eller så skriver du ikke nok om promp. Jeg går ut ifra at det er den første som er rett. Disse meningene du lufter i bloggen er veldig utbredte, og når teksten mangler selvrefleksivitet, tok jeg en del av det som god fisk fordi du ikke overdriver nok i alle avsnittene.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Skrev originalutkastet til denne på tentamen, og da fikk jeg høre at den var for lite seriøs i mange avsnitt, og at jeg brukte for drøye metaforer. Derfor strammet jeg opp den litt nå.

Kommer med noe om skjønnhet i løpet av neste uke eller så. Og kanskje noe om bursdagsfeiring og slikt. Det er et kåserimateriale, det.
  • 0
Siterer remote:
Det er fordi det alltid vil være menn i et styre da de er generelt mer konkurransejagende enn kvinner. Men hvis skjevheten går andre veien, noe den neppe gjør, må regelen forandres. Men jeg tviler på at det noen gang blir nødvendig. I flertallet av politiske verv sitter i all hovedsak menn, så en regel som gjør krav på én mann vil være det samme som å garantere at det skal finnes én maur i verden.
Men når det er færre kvinner som vil bli ledere, og de likevel skal kreve at styrene skal ha minst 40%, så betyr det at det er mindre konkurranse om de 40% av styreplassene, og at det derfor er lettere for kvinnene å få jobben. Da er det allerede en reel skjevhet. Selv om den kanskje er rettferdig i historisk sammenheng, så kan vi ikke tenke slik om rettferdighet. Da måtte Auswitch-jødenes etterkommere få hevne seg på Tyskerne, etterkommere etter overlevende fra Hiroshima og Nagasaki få slippe atombomber på amerikanske byer osv (ekstreme sammenligninger i know^^).

Jeg synes absolutt at bedrifter burde ha tilnærmet 40% kvinner i styrene. Jeg tror det er til det beste for bedriftene og for vårt samlede kapitalistiske system. Men det må være de beste kvinnene, de rette kvinnene. Og det må skje rettferdig.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Ikke for å være slem, jo egentlig, men jeg smilte bare såvidt da jeg leste bloggen. Det kan ha en del med at jeg for tiden er ekstremt negativ til alt i hele verden og smiler bredt av det.

Et par gode poenger dog.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
God blogg med gode poeng!
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0
Om det blir mindre konkurranse for enkelte kvotejobber, får bare så være. Jeg mener uten tvil at kvinner gjør en like god jobb som vi menn. Og jeg tror det var i gårsdagens avis av kvinnelige sjefer er det beste for menn. De er generelt flinkere sosialt, og klarer å være personlig til de ansatte samtidig som profesjonell.

Blant annet derfor tror jeg flere kvinner inn i lederverv vil være en fordel for alle. De er ca. 50 % av befolkningen, og derfor er det viktig at deres verdier blir ivaretatt gjennom en jevnere fordeling i avgjørende verv og stillinger.

(Fine sammenligninger btw )
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!