Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

I en tid hvor vi alle snakker om klimakriser og hvor mye vi mennesker forurenser, så snakkes det ingenting om andre farer som truer menneskeheten. Selvsagt er jeg fullstendig klar over at miljøet og klimaet vårt er noe vi må ta vare på, men i det store og det hele er det andre farer jeg mener er av en mye større trussel enn det vi kan forestille oss.

Som dere alle vet, så har vi en viktig faktor som gjør at vi kan leve her på vår moder jord og det er nemlig solen. Hadde solen ligget bitte litt lengre unna eller nærmere i astronomisk målestokk, så hadde det ikke vært det livet vi kjenner på kloden vår.

Så når alt kommer til alt, så er vi totalt avhengig av en sol som er stabil og som gir oss varme for at vi skal kunne leve et lykkelig liv her på kloden vår. Jorden, månen og solen har sine egne livssykluser og det igjen gjør at vi mennersker må rette oss etter disse syklusene. Enn om en av disse stabile syklusene f.eks. plutselig fikk en peak eller forandret seg? Hva vil da skje med oss som bor på vår skjøre jord? Dette spørsmålet er det mange som har stilt seg.

For ikke å rokke ned på klimakrisen, så tror jeg den blir bare barnematen i forhold til hva som virkelig kan skje om f.eks. solen bestemmer seg for å være vanskelig. For solen har også sine sykluser og da tenker jeg spesielt på solaktiviteter som solflekker. Jo mindre solflekker solen har, jo roligere er den med tanke på solutbrudd. Jo flere solflekker jo mer aktiv er den og inn i mellom slår den plutselig til med skikkelige kraftige solutbrudd/solstormer.

Før eller senere vil solen ha et slikt kraftig solutbrudd og hva vil da skje? I 2002 opplevde halvparten av Canada et slik solutbrudd som blant annet slo ut strømmen til millioner av mennesker. Hva om dette solutbruddet hadde vært mye kraftigere og slått ut strømnettet til hele jorden, hva da? For forskere mener at vi før eller siden vil oppleve dette og noen spår sågar at det kan skje allerede i 2012 eller 2013 i og med at solen har sine bestemte sykluser. I 1859 opplevde jorden et slikt kraftig solutbrudd og det var nordlys helt ned til tropene. Natten ble til dag og det lyste rødt og oransje hele himmelvelvingen. På den tiden var ikke folk avhengig av strøm for å "overleve" og en slik såkalt solstorm hadde så og si ingen virkning. Hva om dette hadde skjedd i dag? Det hadde fått katastrofale følger og hundretalls millioner mennesker ville ha dødd på grunn av dette.

Er det noe jeg er redd som blant annet lusker bak menneskeheten, så er det nettopp solens mange farer på lik linje som den er livsnødvendig for oss mennesker. For kommer en skikkelig solstorm og slår ut all strøm og elektronikk, ja så er vi sparket tilbake steinalderen igjen. Vil vi kunne overleve et slikt liv? Vil du ha overlevd et slikt liv? Selv vet jeg at jeg hadde slitt med tanke på hvor avhengig jeg er av elektronikken. Jeg tror vi ville ha fått lovløse tilstander selv her på Snåsa. Du tenker sikkert, hvorfor bekymre seg nå? Du har rett, hvorfor skal jeg bekymre meg nå. For hvem vet, det kan gå mange flere år før noe slikt skjer igjen og ikke sikkert at jeg og du får oppleve det.

En ting til, jeg liker ikke at solen er så stille som den er nå og at dette har vart så lenge i forhold til normalen. For hva kommer når solen virkelig våkner til live igjen etter å ha vært så lenge i dvale? Nei, jeg tørr ikke å tenke tanken. Håper inderlig at mine bekymringer er grunnløse og at jeg ikke trenger å være redd for at noe slikt skal skje.

Hva tror du? Er dette noe å være redd for? Hva kan vi gjøre for å forebygge slik at vi kan overleve om noe slikt skjer?

Søk 2013 Solar Maximum på google og du finner ut hvorfor jeg skriver denne bloggen!
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Det er mange ting som kan få fatale konsekvenser for oss, og kraftige solstormer er en av dem. Om det skulle skje ville jeg tro at jeg klarte meg noen dager, men om strømmen hadde vært borte i flere uker ville nok hele verdens befolkningen opplevd problemer.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Kan ikke si det skremmer noe spesielt, det virker som noe vi ikke kan stort med så det som skjer for nesten skje.. Det som derimot skremmer meg litt er:

Siterer http://jordallan.wordpress.com:
Some people have claimed that the increase in solar activity might fling a relentless barrage of destructive CMEs towards Earth that will bore a deadly hole through our already-weakened magnetosphere, thereby bringing an end to all human existence-or, in a less extreme scenario, destroy most of our orbiting satellites, knock out our electricity and maybe kill the Internet. Either way, it'll suck


KILL ZEH INTERNET?!!!!

Men om det ikke går så langt som å ta liv er jeg ikke redd for hva annet som skjer rundt det..
"Fact: In 100% of all fake gun shootings, the victim is always the one with the fake gun."
  • 0
  • Missing Avatar
  • Orph
Vi lever i et univers som i det hele tatt virker ganske fokusert på å ta livet av oss.

Det at jorden fortsatt er her, og at livet har fått utvikle seg så lenge som det har, forteller meg at det er ganske usannsynlig at vi kommer til å bli utsatt for noe som vil utslette menneskeheten i sin helhet i nærmeste fremtid. Katastrofer vil skje, mennesker vil dø, men arten vil overleve. Til syvende og sist er artens overlevelse det eneste som betyr noe.
  • 0
Oi! Fy søren!
Hvor lenge vil dette strømbruddet vare? Hvis det kommer altså ...
  • 0
Solstormen kommer til å komme, men den kommer ikke til å være så kraftig så den kan drepe oss. Men ta ut elektrisiteten kommer den til, men ikke for hele jorda. Kanskje for et helt land som USA eller Russland, tror ikke dette er noe særlig å frykte, så lenge du klarer å leve uten strøm i noen uker eller måneder hvis det rammer oss så kommer vi til å klare oss helt fint
  • 0
Sier meg enig med sonic og link..verdens befolkning hadde vært i trøbbel uten strøm i flere uker...
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Har alltid vært redd for ting uten for jordas atmosfære...
Jeg liker ikke tanken om at Jorda kommer nærmere og nærmere Sola hele tiden.
Til slutt vil vi krasje med den!
(Stephen Hawkins teori)
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Dette er virkelig ille om det faktisk skjer. Men ettersom det er NASA som har funnet dette ut så er det store sjanser for at det blir å skje.
  • 0
creteck:
Jorda bane rundt jorden er ikke lik. Banen utvider seg og krymper. tror det tar noen tusen år før jorden er på sin minste bane og til største bane og når den er på den ytterste kan en istid forekomme og når den er på den er nærme solen slik som nå smelter isen og temperaturen stiger. men vårt utlipp av gasser øker driv hus effekten og det blir gjennomsnittlig varmere på jorden og da smelter isen mye raskere.
Det er vertfall det jeg har sett på national geographic, men hvem vet forskerne har mange forskjellige meninger.

DarkSidedGamer:
Det er ikke snakk om noen uker eller måneder, det skal visst ta år å få strømnettet opp igjen. vet ikke om det menes verdenbasis eller for oss.

Min kommentar: hva om denne solstormen henger sammen med datoen 21.12.12. Mayane mener at verden skal "resettes", hvem vet hva som skjer mens hele verdens strømnett er nede.
  • 0
Skummelt dette...

Og i dagens samfunn blir vi vel ikke nærmere "verdens undergang" enn om internett, satelitter hadde krasja over lengre tid.
..så..eh..hvilken dag er det IDAG, sånn egentlig???
  • 0
  • Play
  • Play
Om dette skjer, så skal eg kjøpe rettigheter til å ha enerett på Lars Monsen.
  • 0
=S
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
Denne solstormen kan i verste fall slå ut satellitter, men det er høyst usannsynelig. Strøm og elektronikk på jorda vil fungere likevel. Problemet er jo da at all telefoni, internett og satellitt-TV vil være slått ut.
  • 0
Uten strøm i en ukjent tidsperiode? Challenge accepted.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
I survive anyways!
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0
Bullshit.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
  • Missing Avatar
  • Orph
Ursa Minora: Det verste scenarioet er at den elektromagnetiske strålingen er så sterk at trafobokser rundt omkring overbelastes og ryker. I så fall vil det ta LANG tid før hele strømnettet er oppe og går igjen.

Sjansen for at en så sterk solstorm skal treffe oss, er imidlertid uhyre liten.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!