Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

For å få det på det rene: Jeg eier en PS3, en Wii, to DS'er og en gaming-PC. Jeg er ingen fanboy (på tross av nicket) og jeg håper jeg slipper usaklige kommentarer, men jeg vil gjerne diskutere, så kommenter i vei om du vil :) Så, over til hva jeg vil si:

Nintendo Wii U. Jeg liker ikke navnet. Så var det overstått.

Første tanke om Wii U: Det blir interessant å se hvordan det går, det er sikkert og visst, spesielt hvordan de takler online-spilling. Jeg vil tørre å påstå at om Nintendo skal lykkes i å nå disse "hardcore gamerne", så må online-systemet på plass. Alt annet er useriøst. Hvordan de velger å gjøre det, er mer et mysterium. Nintendo Wiis system imponerer ingen, tungvindt og ubrukelig som det er, men vil de gå for PS3s gratissystem eller gå i Microsofts fotspor? Jeg klarer ikke å bestemme meg helt her. Å håve inn penger for online-spilling er ingen dum ide, men som salgsargument er gratis nettspilling veldig potent, spesielt når Nintendos nåværende kunder består mye i "casual gamers", som ofte ikke bruker like mye tid og penger på spilling.

Når det kommer til penger, er det noe av det jeg undres mest over. Hva vil Wii U koste? Nintendo har aldri likt å selge med tap og når det kommer til en konsoll med såpass kraftig innmat kan det fort ende opp i mer enn en neve dollar. At prisnivået ikke ble nevnt i det hele tatt på konferansen er uansett ikke et godt tegn. Wii ble skrytt opp i skyene nettopp pga. at den skulle være så billig (noe undertegnede ikke synes er eller noengang var tilfellet).

Dette gjelder også kontrolleren. Når en fullverdig kontroll til Wii-en koster rett opp under åttehundre kroner, kan man fort måtte ende opp med å knuse sparegrisen om man vil spille med venner. Helt ærlig så blir jeg ikke overrasket om kontrolleren ligger over tusingen, som neppe vil falle i smak hos Nintendos nåværende kunder, "casual gamerne". Den er spekket med funksjoner, noen mer brukbare enn andre, og prislappen kan risikere å bli farlig høy. Hvordan kvaliteten på disse funksjonene blir også spennende å se, da i hovedsak touch-skjermen. Jeg jobber med mobiltelefoni og vet ser derfor en stor variasjon i kvalitet, alt fra dårlig trykkskjermteknologi til strålende berøringsskjermteknologi. Jeg håper selvfølgelig på nr. 2 i Wii U, ellers kan det gå nedenom og hjem. Det er derimot en gledelig nyhet at Wii-kontrollerene også vil fungere på den nye konsollen (samt at den er bakoverkompatibel med spill), men for å virkelig nyte det nye, må man nok til verks med den nye kontrolleren.

Et annet problem jeg vil anta at Nintendo støter på er problemer i FPS-sjangeren, en av de mest spilte sjangrene på konsoll. Ikke bare ser den svært lite komfortabel ut å holde, men skulderknappene, de livsviktige sikte- og skyteknappene, er altfor langt oppe. Når det gjelder den ekstra skjermen, kanskje det største salgsargumentet, så vil eventyrspill og andre, ikke like intense spillsjangre, komme til nytte av den, men jeg ser ærlig talt ikke for meg hva den kan brukes til i spill der man ikke har råd til å titte ned for å sjekke hvor mye ammunisjon man har igjen eller hvor fienden kan befinne seg på kartet. Jeg frykter den spesielle kontrolleren også vil føre til en masse gimmick-baserte spill, hvis eneste oppgave er å vise den fram. Det er ikke tvil om at vi da vil ende opp med en mange middelmådige spill som trekker ned den helhetlige kvaliteten på Wii Us spillbibliotek.

Suksessen til en konsoll ligger ofte i spillene, men heller ikke her imponerer Wii U meg stort. De fleste spillene er enten multiplattform (som i alle fall er en velkommen forandring) eller spill utviklet av Nintendo, som vi har sett før. Det blir, for meg, som en Wii, men med multiplattformspillene. Link, Mario, Samus - mange strålende spill er laget om dem, men det blir litt for mye av det samme. Tredjepartsutviklere sliter å lage gode, "hardcore" spill til Wii og da ligger også muligheten der for at de kommer til å gjøre det på Wii U. De har brukt år på å finne ut av, forstå og perfeksjonere utvikling til Xbox 360, PS3 og Wii og det vil ta tid før de klarer å dra nytte av Wii Us krefter fullt ut. De fleste vil også velge bort Wii U som hovedplattform for utvikling pga. nettopp dette, noe som fort kan føre til en lavere kvalitet på den nye konsollen.

For å oppsummere, så kan man trygt si at jeg har ikke store troen på at Nintendo har lagt gullegget her og at Nintendo største salgsargument kan ende opp med å bli deres akkileshæl. Jeg er likevel spent på hvordan konsollen vil bli mottatt når den kommer. Å lansere den neste år har både gode og onde aspekter. Noen kommer gjerne til å kjøpe den fordi de ønsker noe nytt, ettersom det tross alt er lenge siden noe ble sluppet på konsollmarkedet, mens andre igjen vil vente til den "ordentlige" neste generasjon, PS4 og Xbox 3 (jeg håper og tror de dropper navnet Xbox 720). Jeg tror likevel at de kommer til å slite med å selge til "casual"-ene om prisen blir for stiv, selv med sin gode markedsføring.

Selv vil jeg vente og se, til de har fjernet barnesykdommene (se bare Wii Motion Plus) og håpe på gunstige innbyttingsavtaler på Wii hos GameStop eller andre kjeder. Jeg skal aldri utelukke at et under forekommer og jeg kjøper en Wii U selv ;)
"Aim towards the enemy" - Instruction printed on US rocket launchers
  • 0
Denne går enten rett til topps, eller rett ned.
Enten funker det jævlig bra og folk blir målløse, eller så får vi bare gimmick-spill og utnyttelse av kontrollen.
Håper vi kan se spill som goldeneye, og at man kan spille "splitscreen" men med en skjerm på hver sin kontroll!
Fem-stjerners medlem
  • 0
Dårlig artikkel skrevet i fanboy format.
Navnet er kanskje så-så, men det er ikke navnet du spiller.
Lær deg proper journalistikk
  • 0
Jeg for min del har problemer med å se Nintendos logikk i å slå beina under markedet for deres egen 3DS ved lanseringen av en kombinert stasjonær og bærbar konsoll. Forøvrig ser håndkontrollen/nettbrettet håpløst ukomfortabelt ut til spilling som formål.
Prisen tenker jeg modereres noe av at det ikke er en så ekstremt kraftig plugg i forhold til hva som leveres i dag, og Nintendo har sikkert fått gode leveringsdeals.

Siterer saiaku:
Lær deg proper journalistikk
Jeg kunne sagt det samme om et visst språk.

Hyggelig å se deg innom her igjen btw, Love-PlayStation.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg er usikker, men kommer nok uansett til å skaffe meg denne. Får bare håpe det ikke kommer for mye shovelware her...
Kontrollen ser bare rar ut, egentlig. Får håpe at du har et valg å spille uten den i flere spill(som i noe a la classic controller, ikke bare wiimote?), og skjermen ser mer tungvint ut.
At det ikke vil bli bra for FPS bryr jeg meg lite om, da jeg ikke liker FPS uansett. x3
Det kan bli dyrt, ja...
Og når det gjelder "casual" og "hardcore", bryr jeg meg svært lite om dette, som sagt mange ganger før.
Take off every zig, for great justice
  • 0
Håper kontrollen blir behagelig å spille med, om ikke så bør man kunne bruke classic controle. Skal nok skaffes når den ankommer butikkene.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg er veldig enig i skepsisen din, Love-PlayStation. Når "ny-dings"-faktoren har lagt seg, så blir det spennende å se om konsollen og dens massive kontroller har livets rett. Dersom Sony spiller kortene sine rett vil samspillet mellom PS3 og PSVita kunne by på mye av de samme tingene - bare med muligheten til å faktisk flytte den bærbare biten av konsollen ut av rommet...
Richard Imenes
  • 0
  • Los
  • Los
Wii var en stor skuffelse for meg. Ikke ett spill har vært fantastisk. De to spillene jeg har som jeg liker er Mario Kart Wii og Super Mario Bros. Wii... Ingen tredjepart spill har falt i smak. Kontrollene er ikke så gode, vanskelige å lage gode spill med. Og grafikken, uten at det egentlig betyr så mye, var meh...

Så WiiU. Fælt navn! Men kul kontroller. Skjermen på kontrollen er kul, og jeg tror den kan fungere veldig bra! Men det kan kun bevises når spillene kommer.

Jeg ble først veldig imponert over spillene som kom på den, men som sagt var det bare miltiplatform og nintendo-spill. Og jeg har jo alt en Xbox.

Det at håndkontrollen kan brukes separat ser veldig bra ut. Og jeg tror det kan bli en hit, om de får det til å virke så bra som de sier.

Jeg er spent på å se hvrdan Wii-tilbehøret kan brukes. Støttes da altså Wii-spill med Wii-moter?

Kommer jeg til å kjøpe den? Tja. Kommer an på pris. Om, når, prisen er god nok har jeg ingenting i mot å "oppgradere" Wii-en min til en Wii U. Men bare tiden vil vise
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Synes det er veldig vanskelig å ta et standpunkt til WiiU basert på det Nintendo viste fram i går. Bruksområdet til kontrollen ble bare vist fram i en "Casual" situasjon, og det var ingen handfast informasjon om grafisk ytelse eller noe. Så det ble veldig vagt.

Enn så lenge er det aller mest en høy gadget og gimmickfaktor over WiiU, men det er som alltid spillene som betyr noe, og der viste ikke Nintendo fram noenting egentlig.
This is great banter, it really is.
  • 0
Jeg var ufattelig skeptisk i starten! Men etter at jeg fikk mer og mer info om den, ble jeg mer og mer optimist. Jeg tror dette kan funke virkelig bra vis det utnyttes på en god måte. Jeg liker ideen av at 2 spillere kan gjøre og se helt forskjellige ting utifra om de bruker vanlig wii kontroller, eller den nye wii u kontrolleren. Et godt eksempel er et spill som heter "Chase me" tror jeg. Det fungerer på en måte som gjemsel. Han som gjemmer seg bruker wii u kontrolleren. Han bruker skjermen på den til å bevege seg rundt i område samtidig som han har et kart over hvor de som skal finne han er. De som skal finne han bruker vanlig wii kontroller og TV'en. De har ingen annen oversikt enn sin egen karakter på tv skjermen.

Når de viste den lille Zelda CG teaseren på wii u traileren trodde jeg at jeg skulle dø! Det var vakkert Det er slik jeg forestilte meg Skyward Sword skulle bli før det ble annonsert.
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Denne kommer til å selge utrolig mye. (Min spådom)
Faktisk tror jeg nesten jeg skal ha den selv, om noen år

Med mindre MS eller Sony kommer med en ny konsoll før den tid.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Tror dette går rett vest, men det kan jo hende at den selger..?
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
  • msb
  • msb
WII U kommer nok til å få en god del bra spill, men probleme med Nintendo maskiner er at de spillene som ikke blir laget av nintendo selger ikke så bra.
  • 0
Herlig å se deg tilbake på nettisden igjen Love-PlayStation

Kjempebra blogg

Selv er jeg veldig spent på hva denne maskinen vil bringe og spesielt med tanke på familieunderholdningen som er litt min greie for tiden med både bokskriving, foredrag og events. Synes selv at kontrolleren ser litt stor ut og er veldig spent på om den vil passe små barnehender.

Jeg tror maskinen kommer til å selge bra så fremt at Nintendo ikke prser seg ut. Da vil de slite...

Gleder meg til Wii U jeg ja
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Angående fordelen å spille split-screen med kontrollerene, så er jeg ikke helt med på tanken. Da kan man likegodt kjøpe inn to bærbare konsoller og spille mot hverandre hvor som helst. Når det gjelder split-screen, så har jeg mer troen på teknologien som Sony utforsker med 3D. De fleste har tatt av seg brillene og sett at 3D-tver sender ut to bilder for å gi dybden, men Sony eksperimenterer med å heller sende to helt forskjellige bilder til tven og ved bruk av 3D-briller vil den ene spilleren se en skjerm og den andre en helt annen. Slik kan to spillere spille co-op, eller mot hverandre, mens begge bruker hele skjermen. En veldig grei måte å slippe ghosting på i samme slengen.

Jeg kan ikke annet enn å si meg enig i crayaks påstand: PS Vita og PS3 kan fort ende opp med å sette kjepper i hjulene til Wii U. Ut i fra det jeg leser i noen kommentarer så virker det som om noen tror hondkontrolleren kan brukes som en bærbar konsoll, men dette er ikke tilfellet. Nintendo skal ha sagt at kontrolleren må være tilkoblet til systemet og at det ikke er mulig å ta den med seg ut, som f. eks. PS Vita. Her har Sony en stor fordel. Klarer de å smi Vitaen sømløst sammen med PS3en, vil de på mange måter ha samme mulighetene som Wii U og enda mer (igjen, som crayak påpekte).

Det er sant hva du sier om prisen Strategist, den vil nok ikke komme opp i PS3 legendariske lanseringspris, men den vil likevel koste. Hvis innmaten er sterkere enn Xbox 360 og PS3 er det rimelig å anta at den vil koste mer enn det begge konsollene koster i dag. Skal man da i tillegg kjøpe utstyr, som kontrollere og andre duppeditter som Nintendo ofte kommer med, er det fort gjort å miste en god del kjøpere.

Worst Username Ever: Jeg sliter også med kontrolleren, men er det egentlig ikke litt dødfødt å kjøpe en konsoll der kontrolleren nettopp er salgsargumentet, for så å håpe at du slipper å bruke den? Når Nintendo snakket om Wii U under konferansen gjaldt det hele om kontrolleren. Konsollen ble ikke nevnt og ingen bilder ble vist. Det gikk så langt at mange spilljournalister var usikre om det i det hele tatt skulle følge med noen konsoll og at kontrolleren VAR konsollen. Det er dermed rimelig sikkert at de fleste spill vil prøve å utnytte den til det meste, selv om noen sikkert kan brukes med Wii-mote/Classic controller

Los: Ja, ifølge det vi vet kan du spille Wii-spill med Wii-moten. Det er i alle fall en ting Nintendo slår sine konkurrenter på ;)
Forøvrig er eg også en av dem som sliter med Wii. Min samler for det meste støv bak tven, bokstavelig talt. Til PS3 har jeg over 40 spill, til Wiien har jeg seks, der en av dem er Wii Sports. Der har du enda en grunn til skepsisen min til Wii U.

fanzypanzy: Kall det mine førsteinntrykk om du vil. Alt er jo spekulasjon, da konsollen ikke kommer før om lenge. Men nettopp det at det meste som ble vist var, som du sier, i "en casual situasjon", er det som bekymrer meg. Nintendo sier de frir til "hardcore" spillerne, men alt vi fikk se var "casual". Man skulle trodd at Nintendo ville prøvd å skape mer forventninger til sin påståtte, nye markedsgruppe.

Crazy Eyed Gamer93: Jo, det høres interessant ut, men, for å være helt ærlig, litt lite i lengden. Et sånt spill har begrenset med holbarhet. Der er sant at Wii U har mye potensiale, om det utnyttes riktig, men jeg frykter og tror at markedet vil bli oversvømt med middelmådige gimmick-spill og gjøre det vanskeligere for de virkelige perlene å skinne gjennom. Spør du meg så har Wii-en gått i samme "fella".

RockFuzzEleven: Tviler på at hverken Sony eller Microsoft kommer med nye konsoller med det første, selv om Nintendos annonsering kanskje fikk fortgang på utviklingen ;) Det var ikke altfor lenge siden de føstenevnte begynte å tjene penger på de nåværende konsollene, såvidt jeg vet, og de vil nok helst tjene inn tapet fra lanseringsdagene.

msb: Ser ikke bort i fra det at den før noen bra spill, men de er nok laget av Nintendo. Det er sant at tredjepartsspill ikke selger like godt som Nintenos egne, men det er nok fordi kvaliteten på dem er svært varierende.

Bernt Erik: Som familieunderholdning kan konsollen bli en hit, men det er allerede mange husholdninger som er innhavere at den "gamle" Wii-en. Personelig tror jeg dette kan sette en stopper for et par innkjøp, men det er nok mest prisen det kommer på ja. Men igjen er dette merkelige tanker om en konsoll som, ifølge Nintendo, skal ta et jafs av "hardcore"-markedet.
At barn kan slite med størrelsen på kontrolleren hadde jeg ikke tenkt på og jeg ser ikke for meg at de små fort kan komme til å få problemer.
Ellers stå på med bokskriving, foredrag og alt det andre du holder på med Bernt Erik. Det er ikke rart du gleder deg, du er en evig optimist

Takk for "tilbakevelkomsten", men jeg er på GameReactor dag inn og dag ut, bare holder med i skyggen ;)

(EDIT: Det ble visst en litt vel lang kommentar!)
"Aim towards the enemy" - Instruction printed on US rocket launchers
  • 0
I følge journalister (og rykter) som farter rundt på Twitter så er det bare mulighet til å koble en kontroller opp mot Wii U. Altså, bare en av de dere nettbrett/kontroller greiene.

Om dette stemmer så er det alt som skal til fort at Wii U blir dratt ned i søla. Spesielt når de sa rett ut på konferansen at den som spiller med nettbrettet får en fordel over de som spiller med vanlige kontroller.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Love-PlayStation:
Worst Username Ever: Jeg sliter også med kontrolleren, men er det egentlig ikke litt dødfødt å kjøpe en konsoll der kontrolleren nettopp er salgsargumentet, for så å håpe at du slipper å bruke den? Når Nintendo snakket om Wii U under konferansen gjaldt det hele om kontrolleren


Eh, jada, men for meg er det spillene og bare spillene som er mitt eget argument for å kjøpe en spillkonsoll.
Take off every zig, for great justice
  • 0
Mye av det du tar opp er det for tidlig å rope varsku om. Det er bekreftet at EA og Activision stiller seg bak Wii U, og med bare det kommer den allerede til å ha langt høyere tredjepartsstøtte enn Wii, og det var nettopp det som senket konsollen. Slik det ser ut nå, er ikke bredden i spillmaterialet noe problem.

Nintendo har igjen vist at de er åpen for å innovere spillmarkedet, noe de bør belønnes for. Vita vil ikke bli en reell konkurrent til Wii U, grunnet to forskjellige bruksområder og særmålgrupper. Virkefeltet til den nye kontrolleren i forhold til konsollen vil fungere slik som med en Wii-mote, og den rekkevidden kan vi allerede teste ut. Den fungerer i hele huset mitt, i hvert fall.

Foreløpig er i alle fall jeg positiv til dette prosjektet.

Fint å se deg igjen

Siterer Kronoz:
Om dette stemmer så er det alt som skal til fort at Wii U blir dratt ned i søla.


I et intervju med en offentlig talsperson for Nintendo kom det frem at det var tiltenkt en kontroller per Wii U, men at det kan åpnes for flere.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Med det de har ombord i konsollen har de neppe båndbredde til flere enn 2 nettbrett, da takker jeg for meg. En konsoll skal ha 4 LIKE kontrollere, og wiimoten kan de hive faen i vold, den har jeg fått nok av.
Jeg forblir skeptisk til det motsatte er bevist, med 1 eller 2 nettbrett ser jeg intet poeng i denne
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Siterer remote:
Det er bekreftet at EA og Activision stiller seg bak Wii U, og med bare det kommer den allerede til å ha langt høyere tredjepartsstøtte enn Wii, og det var nettopp det som senket konsollen. Slik det ser ut nå, er ikke bredden i spillmaterialet noe problem.


Begge utgiverne du nevner støttet også Wii så det i seg selv trenger ikke å bety noe. Likevel er det nok store sjangser for at WiiU ihvertfall fram til nye PS/xbox maskiner kommer, vil ha et bredt spekter av multiplattformspill , da jeg ser for meg at mange av de typiske PS3/360 spillene også blir lansert til WiiU. Om WiiU får så mange flere egne tredjepartsspill er derimot mer usikkert, det får tiden vise.

Siterer remote:
Vita vil ikke bli en reell konkurrent til Wii U, grunnet to forskjellige bruksområder og særmålgrupper.


Nja..nei, det er helt klart en annen målgruppe, og Nintendo kommer neppe til å tape mange kunder pga. PSvita/PS3. PSvita er alt for dyr og kommer neppe til å ha en veldig utbredt link til PS3 uansett hva Sony sitt PR preik måtte tilsi. Likevel synes jeg at PSvita/Ps3 kombinasjonen i teorien er minst like spennende som WiiU, og det at Vita faktisk er en ekte håndholdt gjør det til et mer heldekkende konsept enn WiiU. I praksis er det derimot garantert WiiU som blir vinneren siden den i større grad er et fullstendig konsept, og ikke bare en ubrukt sidefunksjon slik som Vita/PS3 kombinasjonen sannsynligvis vil endte opp som.

Siterer remote:
Nintendo har igjen vist at de er åpen for å innovere spillmarkedet, noe de bør belønnes for.


Nintendo har vært flinke, men slik jeg ser det først og fremst god business, og i mindre grad genuin innovasjon for innovasjonens skyld. Nintendo har vist liten vilje til å utvikle videre på Wii konseptet etter at Wii ble en rask suksess, noe en genuin oppfinner gjerne vil ha prøvd og gjøre for å bevise sin genialitet. Nå er Wii konseptet dødt, og Nintendo må finne på noe nytt for å trekke kunder. Bevegelse er ut, grafikk er ut (og unødvendig dyrt og vanskelig å satse på), nettbrett og dingser er den nye dillen. Det er smart Business i større grad enn det er innovasjon. Så utover at jeg eventuelt kjøper produktene deres fortjener de ingen belønning.
This is great banter, it really is.
  • 0
Ser ut som ryktene om en kontroller er bekreftet og jeg må innrømme at jeg synes det blir enda mer spennende å se hvordan dette vil gå. Jeg sliter veldig med å se hvordan flerspiller-spill vil ta i bruk Wii U-kontrolleren når det bare finnes en per konsoll. Jeg har sett spekulasjoner om at det skal være mulig å bruke to dersom en venn tar med sin, men jeg har ikke forstått den muligheten helt. Lurer også på om kontrolleren faktisk vil følge med konsollen og, om den gjør det, om det finnes noen butikker som vil selge kontrolleren utenom, når man kun kan ha en per konsoll? Enten må de satse på at folk ødelegger kontrolleren sin ofte og hvor man skal kjøpe en ny kontroller om man er så uheldig å ødelegge den og butikkene ikke selger separate kontrollere.

Worst Username Ever: Prøvde ikke å kritisere deg på noen måte. Det er ofte jeg skulle ønske at jeg kunne spille Super Mario Galaxy med en "vanlig" kontroller.
De fleste kjøper konsollene sine pga. hvilke spill de har tilgang til, men ofte blir også plattformens egenskaper tatt med i betraktningen. Ta f. eks. RTS på PC vs. konsoll. Jeg vil påstå at PC-plattformen har en klar fordel, nettopp pga. måten du styrer spillet. På samme måte kan Wii U lide på salgstall, f. eks. med tanke på FPS-spill, som jeg har uttrykt min skepsis til på konsollen. Det er spillene som teller, men også hvor bra spillene faktisk er og hvordan de er å spille avhenger litt av kontrolleren.

remote: Wii U vil nok få flere tredjepartsspill enn Wii, bare pga. hardware alene, men kvaliteten er noe helt annet. Det er nemlig ikke kvantitet jeg tror det blir problemer med. Som nevnt tidligere, tror jeg Wii U har en ulempe ved at utviklere har mer erfaring med utviklingsverktøyet til PS3 og Xbox 360 og heller vil jobbe med disse, for så å porte spill til Wii U, som kanskje vil sette en demper på kvaliteten kontra ytelsesevne. Det vil også ta tid før utviklere klarer å utnytte maks potensiale av konsollen. Jeg vil heller ikke gi slipp på at det finnes en viss fare for at tredjepartsspillene tar en gimmick-vri på Wii U, den eneste konsollen med et "utradisjonelt" kontroll-system, eller at tredjepartsutviklere vil oversvømme markedet med rene gimmick-spill.
Når det gjelder PS Vita er den, for min del, en konkurrent til Wii U, uansett om de ikke har eksakt samme bruksområde. Begge to kjemper om lommeboka mi og akkurat nå frister PS Vita mer enn Wii U, noe pga. en potensiell kobling til PS3 (jeg har mer håp til den enn fanzypanzy har).
Personelig synes jeg ikke noen burde belønnnes for noen som helst innovasjon når innovasjonen ikke er god nok. Det passer kanskje ikke alles mening, men det er sånn jeg føler det. Det hjelper ikke om det ligger en god ide bak en dårlig utførelse, det imponerer ikke.

Når det gjelder antall kontrollere, er jeg enig med Kengro: gi meg fire like ellers ser jeg ikke helt poenget.
"Aim towards the enemy" - Instruction printed on US rocket launchers
  • 0
Siterer fanzypanzy:
da jeg ser for meg at mange av de typiske PS3/360 spillene også blir lansert til WiiU


Den største svakheten til Wii har vært at de beste tredjepartsspillene ikke har blitt lansert på plattformen. Nå ser det ut til at det skal endres. Utgiverne har alltid støttet Wii, men ikke med samme materiale som hos de andre konsollene.

Siterer fanzypanzy:
Nja..nei, det er helt klart en annen målgruppe, og Nintendo kommer neppe til å tape mange kunder pga. PSvita/PS3.


Jeg tror ikke mange kommer til å kjøpe seg PS Vita istedenfor Wii U. Der er heller konkurrenten 3DS. Wii U er ikke bærbar på noen som helst måte som Vita og 3DS, og derfor er det veldig forskjellige markeder.

Siterer fanzypanzy:
Det er smart Business i større grad enn det er innovasjon.


Nintendo har prøvd å vri ting annerledes mest merkbart etter lanseringen av DS, og siden har de funnet ut at det har fungert salgsmessig. Konkurrentene følger etter, og da tar Nintendo en annen vei igjen. Jeg tror det var smart av dem å gå litt mer tilbake til hardcore-spillerne, nå som Sony og Microsoft tar steget i casual-retningen med konsollene. De tenker nok slik at casual-spillerne neppe vil kjøpe en ny casual-konsoll. Det er i hovedsak hardcore-spillerne som driver industrien fremover med økt spillforbruk. Jeg ble i hvert fall hørt av Nintendo med Wii U, noe står igjen ennå, men det er likevel oppløftende for meg som Nintendo-tilhenger. Hvis de hadde gått ytterligere mot casual-skalaen, hadde jeg nok stått i fare for å droppe konsollen.

Siterer Love-PlayStation:
Jeg vil heller ikke gi slipp på at det finnes en viss fare for at tredjepartsspillene tar en gimmick-vri på Wii U, den eneste konsollen med et "utradisjonelt" kontroll-system, eller at tredjepartsutviklere vil oversvømme markedet med rene gimmick-spill.


Det er det alltid en fare for, men slik jeg ser det, tror jeg de har lært av erfaringene fra Wii. gimmickvriene blir for det meste brukt i casual-spill, mens i hardcore-spill blir det ikke så hyppig brukt. Wii U har også funksjoner som tilfører spilleglede i større grad enn Wii. Man fikk en musepeker på skjermen, men ristingen ble i enkelte spill overdreven. Forholdet tv-en og tableten har i Wii U, virker å ha større bruksområde gameplaymessig.

Siterer Love-PlayStation:
Personelig synes jeg ikke noen burde belønnnes for noen som helst innovasjon når innovasjonen ikke er god nok.


Alt er relativt. Det at konkurrentene har fulgt etter Nintendo, viser til at de til en viss grad har lykkes med å innovere. Microsoft har kommet med et strøkent onlinesystem og fjernet bruken kontroller med Kinect. Sony har egentlig aldri gjort noe som helst originalt, når jeg tenker meg om. Nintendo bør også berømmes for det de har gjort på håndholdtdelen. De har gjort spillindustrien dynamisk de siste seks årene.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg kan være enig i at Wii U kontrolleren appellerer mer enn Wii-moten, men på helt andre måten. Wii-mote'n hadde en evne til å sjarmere innen FPS-sjangeren, spesielt i Resident Evil 4. Visst var det siktingen perfeksjonert, men jeg koste meg med å skjelvende nedfelle spanjolene, en etter en. Wii U-"mote'n", på sin side, virker bedre eventyrspill, der den ekstra skjermen kan brukes til så mangt, men vil trolig slite innen FPS-sjangeren. Såklart er det kun spekulasjon, men helt ærlig ser det vondt ut å spille noe der alle fire skulderknappene er viktige, i lengden.

Jeg kan trygt si at jeg ikke ble imponert over Wii-en, men det er ikke vits i å diskutere om Wii-en var en suksess eller ei, tallene taler for seg selv, og da er det ikke rart at MS og Sony hopper på casual-toget. Selv ville jeg ikke kalt noe av det en revolusjon, ettersom Kinect bygger videre på Playstations EyeToy og Xbox Live bare presenterte PCens nettspilling til konsoller. Sistnevnte ønsker jeg egentlig ikke å bagatellisere, det var et stort steg i riktig retning og MS har virkelig gjort en god innsats. Sony har aldri kommet med noe revolusjonerende, men på krediteres å få inn både CD-formatet og Blu-Ray inn i konsollverdenen.
Når det gjelder Nintendo på den bærbare fronten er det en helt annen historie og jeg er en hengiven fan.
"Aim towards the enemy" - Instruction printed on US rocket launchers
  • 0
Online-spillingen på Wii U blir så klart gratis, Nintendo sier selv
at dem ikke satser på programvare som koster penge for forbrukeren som
f.eks faste utgifter pr.mnd osv.

Hvis du ser hva Nintendo sier om Wii kontrollene:
Nintendo vil helst at du skal beholde dine Wii Remote Plus kontrollere og
bruke dem på Wii U istedenfor.
Nintendo vil bare lansere Wii U konsoll med en Wii U kontroller slik at du
som forbruker skal spare penger.

Samme sa Nintendo ang. 3G:
Nintnedo hadde tatt med 3G på 3DS konsollen, hvis dem kunne tilby det gratis.
Dem droppet 3G på 3DS fordi det ville koste penger...

Hvordan online spillingen blir på Wii U det vet oss ikke enda, men dem dropper
heldigvis friend codes på Wii U konsollen

Wii U innmaten er ikke kraftig, hvis den skal skilte til den åttende
spillkonsollgenerasjonen som f.eks.kommende PS4 og Xbox720 spillkonsoller.

Et intervju med Nintendo etter E3 2011, så sa de at Wii U vil ligge på ca.1400,- i USA,
det samme som Wii konsollen i 2006. Det vil si en utsalgspris på
ca. pluss/minus 2500,- i norge ikke er mye galt.

En Original komplett Wii kontroller pr.dags dato (2011) i norge koster peng:
Remote Pluss Kr.699,- Nunchuk Kr.249,-
Totalt for et sett Wii kontrollere kommer da på Kr.948,- norske kroner.

Wii U kontrolleren er mer eller mindre vedtatt av Nintendo at det blir kun en Wii U
kontroller som vil fungere pr. konsoll. Du får ikke kjøpt de sepperat i butikkhyllene.

Men for et par dager side, så fikk de mye refs ang. dette, Nintendo sier no at dem
jobber med saken om å få koblet i hop 2 stk. Wii U kontroller til en konsoll.
Nintendo kunne ikke love noe om de fikk det til, men bra de prøver

Touch-skjermen blir sikkert samme teknologi som 3DS konsollen, bare at touch-skjermen
på Wii U kontrolleren vil sikkert takle finger trykk og penn trykk like godt.
På 3DS konsollen fungerer ikke finger trykk så bra, kun penn og negler fungerer
smertefritt på den

Wii kontrollene skulle funger like godt på vanlige Wii U titler som Wii titler

Tror ikke Nintendo for noe problem ang. FPS-sjangerne, stort sett alle FPS spillene
som kommer ut til Wii U konsollen kan du velge og vrake i kontroller du vil bruke.
Som f.eks:
Wii U kontrolleren, med variasjoner ang. touch-skjermen osv.
Remote Pluss med Nunchuk kontroller.
Kobler på Classic kontroller på Remote Pluss.
Eller spille med 3DS konsollen over Wii U konsollen.

Har ikke så masse å syte over lenger hvis de tilpasser alle di kontrollen,
det var Nintendo selv som nevnte dette etter E3 så ikke noe påfunn fra min side.

Du må ha missforstått spillverdenen feil, hvis du synst grafikken i Wii blir den
samme som i nye Wii U konsollen.
Og hvem vil ha PS3 og 360 når Wii U blir lansert i 2012 og Nintendo blir
alene på markede kanskje i 1-1,5 år før Microsoft og Sony kommer på banen med
sine nye konsoller i slutten av 2013-14 en gang.
PS3 og 360 er tross alt 6-7 år når Wii U lanseres i 2012, og folk er sugen på
noe nytt. Da vil de mest trolig snuse på Nintendo konsoll og kanskje blir kjøp.

Å finne ut perfeksjoner og krfter i Wii U konsollen vil ta tid, det er likt med alt som
lansers nytt av duppedingser og slikt. Ikke noe bekymring der

Ved lansering av PS4 og Xbox 720, der vil jeg tro at hardwaren er mange ganger
sterkere en Wii U konsollen.
Men HD grafikken på Wii U ser ut til å være svært bra i mange år framover,
hvis de utnytter maskinvaren riktig. Nintendo selv er super flinke til å
lage superlekkker grafikk på dårlig hardware. Blir spennende å se om Nintnedo,
bruker det maksimale på HD konsollen for da blir spillene svært fine

Tilbake til PS4 og Xbox 720, hvordan blir produksjonsprisen på grafikk spillene der?
Er folk villig til å betale mer en 599,- for et spill i 2012 og utover?
Husk at produksjone på spillene blir dyrere og dyrere jo mer grafikk osv. som blir
dyttet inn i spillene.

Det kan vær at spillutviklere synest at Wii U konsoll kraft er mer en nokk framover i en tiårs periode, hvem vet?

Det kan vær at spillutviklere setter foten ned og sier at maskinkraften ikke blir fult utnyttet på de nye PS4 og Xbox 360 konsolene, fordi produksjonskostnaden blir for høy og folk er ikke villig til å betale mer en 599,- for et spill.
  • 0
Siterer Love-PlayStation:
Såklart er det kun spekulasjon, men helt ærlig ser det vondt ut å spille noe der alle fire skulderknappene er viktige, i lengden.


Her må man nesten spørre de som har prøvd den. Men med to joysticker er konverteringen av kontrolleren enkel overførbar til Wii U. Wii hadde også hatt bruk for to joysticker.

Siterer Love-PlayStation:
Sony har aldri kommet med noe revolusjonerende, men på krediteres å få inn både CD-formatet og Blu-Ray inn i konsollverdenen.


Det stemmer, har helt glemt EyeToy. Sony har i hvert fall vært ledende i enkelte teknologiske kappløp i en del situasjoner. Noe mer kan ikke tilskrives dem. Vita er imponerende kraftig i forhold til prisen, hvor enn originalt det måtte være lenger.

Siterer Twiixi:
Et intervju med Nintendo etter E3 2011, så sa de at Wii U vil ligge på ca.1400,- i USA,
det samme som Wii konsollen i 2006. Det vil si en utsalgspris på
ca. pluss/minus 2500,- i norge ikke er mye galt.


Dette er på ingen måte bekreftet. Jeg blir ikke overrasket om Wii U havner over 3000 kr.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!