Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Tenke seg til: Vi er allerede inne i tredje Japanferie-døgnet vårt. På slutten av det tredje sådan. Du verden som dagene flyr, selv om en god del av denne tiden har gått med på mye av nettopp det å fly.

Dag 1: Med unntak av en tredve minutters forsinkelse fra Gardermoen og en kø bak det som må ha vært en indisk klan på familieferie, må flyturen til Japan sies å være tidenes minst begivenhetsrike. Ingen katastrofer, ingen flystyrt, ingen stormer, ingen siste-liten-panikk fra noens side og knapt nok noe som ble glemt igjen. Men så lenge en kommer frem skal en kanskje ikke klage, og vi reiser i hverandres gode selskap. Når ikke dette selskapet var nok (eller når en ble lei) er Kindle og håndholdte spillkonsoller en kjekk ting å ha. For mitt vedkommende ble flere timer tilbrakt med Final Fantasy IX på PSP.


Dag 2: Jeg sa at reisen var begivenhetsløs. Det er en sannhet med visse modifikasjoner. Medreisefelle Espen reiste med norsk nødpass, og siden passkontrolløren tydeligvis aldri hadde sett Norges lille gule før ble det et lite oppstyr der. Heldigvis er japanere flest svært forståelsesfulle og serviceinnstilte, og etter å ha snakket litt med vakten kunne vi endelig sette foten på japansk asfalt.

Japan om sommeren er varmt. Ikke varmt som i at termometeret bikker 40 grader, selv om det også gjør det på de ekstreme dagene. Men varmt som i at luftfuktigheten konstant ligger på 80 prosent og temperaturen på 25+. For å vite hvordan det føles kan følgende eksperiment utføres: Gå fullt påkledd inn i et baderom som er fullt av varm vanndamp, og stå der med alle klærne på i 15 minutter. Aircondition-bruken er redusert de fleste steder som en del av strømrasjoneringen i Japan i sommer (pga atomreaktor-situasjonen i Fukushima skal bl.a. Tokyo redusere strømforbruket med 15% i sommer). Likevel er det ikke den verste japanske sommeren i manns minne (selv ikke i mitt minne), og kveldene er forholdsvis kjølige og deilige.

Den første dagen på japansk jord går stort sett med på å sove litt, spise litt og ellers forsøke å snu døgnet. Dette klarte vi ganske bra.


Dag 3: Den første ordentlige dagen i Japan er også en dag for å vise nykommerne i gruppen hva Kobe by har å by på. Dette kan f.eks. inkludere en vandringstur under byens jernbane, hvor man finner en mengde med småboder og butikker som inneholder alt ifra siste klesmote og accessories, små hundevalper i altfor trange glassbur samt elektronikk og leker av ymse slag, nytt og brukt. Av elektronikken vi fant kan jeg bl.a. nevne japanske utgaver av NES, SNES, samtlige Playstation-maskiner, SEGA Saturn og Dreamcast og til og med et stort utvalg av Game & Watch (velfungerende sådan). Leketøy og figurer av et hav av kjente og ukjente animekarakterer er også moro å vindusshoppe. Japansk mat ble det også i løpet av dagen.

Den store skuffelsen var da forsøket på å komme seg på baseballkamp skulle vise seg å feile. Billettene var fullstendig utsolgte, og vi måtte dra slukøret og noe skuffet ifra Hanshin Tigers' baseballstadion Koshien (som har fått en renovert look utad). Sorgen måtte fordrives med noe, og svaret ble shopping (og kaffe). Medreisende Martin sikret seg en rålekker figur av Selvaria Bles fra PS3-spillet Valkyria Chronicles, mens undertegnede kjøpte de foreløbig Japan-eksklusive spillene Valkyria Chronicles 3 og Ni no Kuni (The Another World). Kamera hadde jeg allerede kjøpt tidligere på dagen.

Idet jeg ser over bunken med Japan-eksklusive spill i butikkhyllene, slår det meg hvor mye vi går glipp av på spillfronten i Vesten. Mye av det er garantert dårlige spin-offprodukter av ymse TV-serier og lignende, men mye er også bra. Dette gjelder særlig for Wii, hvor spill som Xenoblade, The Last Story og Pandoras' Tower lett kunne bidratt til økt Wii-omsetning og gjenopprettet Japans gode rykte på spillfronten, som de siste årene bare har gradvis men sikkert blitt mindre (til min store sorg).

Dagene fremover blir uten tvil begivenhetsrike. Følg med videre!

<bild>
Et lite utvalg av hva man kan finne i ruskomsnusk-butikkene under Kobe-jernbanen.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Selveria Bles figur og Valkyria chronicles 3, ikke verst.

Er glad for at vi her i Europa får Xenoblade, håper også på at Last story kommer hit.

Skal uten tvil følge med videre på deres opphold i Japan.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Misunner deg, Japan virker som et svært inneteressant land å besøke, dette spesielt ettersom jeg er en stor fan av Anime, Japansk musikk og spill.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Misunner deg noe utrolig, men finner fortsatt stor glede i å lese bloggene dine. Synd dere ikke fikk med dere baseball kampen, virket som dere gledet dere til den.

Kobe høres flott ut, ett av stedene jeg kunne tenke meg å reise til når jeg tar turen til Japan, en eller annen gang.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Misunner deg! Høres gøy ut!
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Høres ut som en herlig tur. Spillbutikker med gammelt utvalg skulle jeg gjerne hatt her i Norge også. Nyt turen videre!
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
Høres spennende ut, men tror Amster hadde vært min første-pri!
Kålroten
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!