Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

PC-en har vært med oss i flere titalls år. Både når det gjelder multimedia, arbeid og gaming. Og det er sistnevnte jeg skal skrive om nå.

Per dags dato blir PC-en som spillplattform overskygget av dagens konsoller. De aller fleste utviklerne utvikler spillene sine enten kun til PC eller har konsollene som hovedprioritet og porter spillet til PC noe som kan lett ødelegge PC versjonen av et spill. Hvorfor blir PC-en nedprioritert?

PC spillene er som regels rundt 100 kroner billigere på lansering enn konsollspillene. En standart pris for et PC spill på lanseringsdatoen til et spill er 399 kt, mens de som skal spille på konsoll må ut med 100 kroner ekstra, altså 499 kr. Så når det kommer til hvor dyre spillene er har det ingenting med saken å gjøre. Jeg tror nok at det som gjør at PC-en blir nedprioritert er fordi at om man skal ha en god gaming PC som skal vare et par år fremover må man ut med en god del tusenlapper, enkelte ganger over 10.000 kr. Dette har ikke alle råd til, som betyr at folk går heller og kjøper en spillkonsoll til rundt 3000 kr og spiller på den. Slikk at de aller fleste gamerne spiler spill på konsoll og ikke PC. Noe som deretter leder utviklerne til at den aller største brukermassen er på konsollene, som da gjør at utviklerne utvikler enten kun til konsollene eller porter spillet over til PC-en som svekker kvaliteten på PC-versjonen.

Nå begynner derimot flere og flere konsoll gamere å flytte over til PC-en. Ifølge en verdenskjent statistikk og research firma kalt NPD Group har 24% av konsoll gamerne flyttet over til PC-en (har ingen kilde, leste det for flere uker siden). Dette er nok fordi at konsollene blir mer og mer utdaterte nå og de ligger milevis bak PC teknologien. Selv har jeg mer og mer begynt å gå over til PC gaming. Ikke bare fordi jeg har en gaming PC, men spillene er billigere, man har mer frihet, flere valgmuligheter, et større community og massevis av salg. Her er mine grunner for at jeg kjøper så å si alle multiplattform spill på PC for tiden:

- Mods
- Større frihet (cheating, endre på filene i spillet, grafikk innstillinger)
- Større community (bare sjekk ut Steam sitt enorme community så finner du ut hvorfor).
- Billigere spill ( 100 kr billigere enn konsollspill, også går de enda fortere ned i pris).
- Salg (Steam sine jule - og sommer salg).

Til nå har jeg bestilt The Elder Scrolls V: Skyrim, Deus Ex: Human Revolution, Rage, Battlefield 3 og Mass Effect 3 til PC. Det er nettopp på grunn av de øvrige punktene ejg kjøpte spillene til PC, og jeg blir nok uten tvil å kjøpe både Batman: Arkham City og Saint's Row: The Third på PC også. Ellers er det kun 4 spill til konsoll jeg skal ha i år, det er Uncharted 3: Drake's Deception, Resistance 3, Gears of War 3 og Forza Motorsport 4. Ettersom de er konsoll eksklusive spill.

Når det kommer til mods. Hvem vil ikke modifisere sine egne spill med nytt innhold gratis slik at du slipper å kjøpe så utrolig mye DLC? Mod samfunnet på PC er ufattelig svært. Det finnes folk som til og med lager mods som er mer nyskapende enn store AAA-titler. Å modifisere et spill er i tillegg utrolig morsomt. Da kan du lage det du vil og legge det til spillet. Noe som ikke funker på konsoll (ikke alle).

Når jeg mener større frihet mener jeg som cheating, endre på filene og grafikk innstilillingene. Når jeg er har runnet et spill, tar jeg som oftest og laster ned en såkalt Cheat Trainer, et program som jeg bare trenger å trykke på noen knapper så får jeg evig liv, evig ammunisjon osv. Det er utrolig morsomt å bruke og er et stort pluss ved PC gaming. Når jeg mener endring på filene mener jeg å gå i kjernen til spillet og fjerne noe eller legge til noe. Kanskje endre på knappe komboene for eksempel? Og noe av det aller beste ved PC gaming er alle mulighetene man kan gjøre med grafikken. DirectX, OpenGL, dynamiske skygger, detaljnivået osv. På konsoll får man så vidt endre på lyssettingen og gamma. I tillegg har man jo mus og tastatur som øker presisjonen, iallfall på skytespill, i tillegg gir noen utviklere PC versjonen såpass mye frihet at man kan velge om man vil spille med mus og tastatur eller en håndkontroller.

Som skrevet før er PC spill 100 kr billigere på lansering enn konsollspillene. I tillegg går PC spillene ganske fort ned i pris i tillegg. Men noe av det absolutt beste med det er at digitale tjenester som Steam har gigantiske julesalg og sommersalg. For hvor i huleste kan du få tak i spill som Bad Company 2, Fallout 3, Fallout: New Vegas, Borderlands Game of the Year Edition, Dead Space 2 og mange andre til under 80 kr (noen koster til og med ned til 20 kr) på salg? Jeg har ikke sett et eneste slik tilbud til konsoll. I tillegg har Steam daglige salg på spill der det er 33% rabatt og opptil 95%. Hva er kulere enn det?

Også har jo vi de digitale spillbutikkene. Det finnes en god del av dem. Noen selger bare serial koder, andre selger spill til nedlasting. For min del er de 4 største jeg handler hos, Steam, Origin, Direct2Drive og GOG.com. Jeg har også før handlet hos GameStop Impulse. Jeg elsker selvfølgelig å fylle spillhylla mi med fysiske kopier av spill, men på PC kjøper jeg spillene mine kun på digitale tjeneester. Det er Steam og Origin jeg bruker mest. Og førstnevnte tror jeg PC gamingens redning. Steam er for min del PC-en sitt svar på Xbox LIVE og Playstation Network. Steam har et enormt community. Veldig mange muligheter, mye frihet og hundrevis av spill. Det dårligste med Steam er jo at spill er litt dyre når man forhåndsbestiller.

En svært viktig del av spillindustrien er indie utviklerne, de små utvikler studioene som er på mellom 1-20 personer som ikke får noen penger fra en utgiver. Disse utviklerne er veldig viktige. De lager fantastiske spill, de lager drømme spillene sine, de får lov til å lage hva de hvil og selge det på Steam. Og det beste av alt er at utviklerne selv får velge prisen på spillene sine, Steam bare legger dem ut. Det er utrolig bra og mange av indie spillene er til og med bedre enn mange av stortitlene som da overskygger disse småspillene. Steam hjelper indie utviklerne.

Likevel finnes det heldigvis utviklere som enten lager kun spill til PC eller som har PC-en som hovedprioritet. Her kan man blant annet nevne Blizzard med Diablo, World of Warcraft og Warcraft. Relic med Warhammer strategi spillene, Gas Powered Games med Supreme Commander og Age of Empires og DICE med Battlefield 3. Sistenevnte beviser virkelig hvor mye futt PC-en har i forhold til konsollene. Gigantiske baner, knallsterk grafikk, 64 spillere, Frostbite 2 og jets. I tillegg har blant annet Volition bekreftet for litt siden at PC versjonen av Saint's Row: The Third vil bli bygd opp av grunnen av et eget PC team og vil ikke bli en PC port. Noe jeg er utrolig glad for.

Hva mener du? Synes du PC-en er nedprioritert? Synes du utviklerne burde utnytte PC-en sine egenskaper mer?

<bild> Det øverste bildet er in-game Battlefield 3 på PC, det nederste er fra virkeligheten. Det er bekreftet av DICE.
  • 0
Spørs jo såklart hvilket spill
Og en av grunnene til at PC spill ofte er 100 kr billigere er at de ikke trenger å styre med Microsoft, Nintendo eller Sony, slik at de ikke trenger å heve prisen for at utviklerne og maskinvareutviklerne tjener nok penger på det.
Hvis du skjønner hva jeg mener da
  • 0
Vel når det gjelder feks BF3, så er konsoll versjon ganske underprioritert.
Og ingen tale på at jeg gidder å betale 10-15000kr for litt bedre grafikk. Da er det bedre å betale 2500 kr og få en fin gaming maskin.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
The Cookiemonster: Da forstår du godt hvordan det er når utviklerne nedprioriterer alle PC versjonene av spill.
  • 0
Jeg vedder på at denne bloggen stammer fra det som skjedde på Facebook på min link ^^
*MacGyver Theme*
  • 0
Ikke SÅ mye.
  • 0
Joa men det har en liten stamme derfra ^^
*MacGyver Theme*
  • 0
Morsomt at han ikke så ironien i den kommentaren hans da....
  • 0
Selv har jeg investert 11-12.000 i en heftig spill-PC som jeg bygde selv i sommer, og for å være ærlig så var det et av de beste valgene jeg har gjort på flere år.

F.eks Complete modden til S.T.A.L.K.E.R får spillet til å se ut som et spill som kom ut i 2009, mens det egentlig kom i 2007, og også flere spill fra pre-2005 får en grafisk ansiktsløst som får det til å se ut som om det kom i går. PC er også den eneste plattformen i dag som faktisk gjør alt, og som faktisk klarer å spille spill i 1080p (tilogmed 1200p) uten å få massive FPS drop eller ofre grafikken. Men du må altså ha noe kraftige saker for å klare det da.

Det er også i mine øyne mye morsommere å drive med PC. For som sagt så har jeg gjort som mange og bygget min egen PC, og den følelsen jeg fikk da jeg slo på PCen for første gang og fikk positiv respons på skjermen etter 5 og en halv time med bygging, er definitivt den beste følelsen jeg har fått på lenge.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Tyranus : 1+

CoolandCalm : 1+
*MacGyver Theme*
  • 0
Har egentlig ikke lyst på en pc pga kostnader, klarer meg med konsollen
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Så lenge de fortsetter med Mount & Blade til PC er det nok for meg

Elsker tastatur og mus, og PS3-en støver snart ned.
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
jeg føler meg litt overpowered fordi min pc kostet litt mer en 40.000 i år.

Lagt til 2011-08-08 16:53:
  • 0
HOLY BULLSHIT! Bildene er skikkelig like jo!
i7 2700k | 32g Ram 1600 mhz | Corsair H100 | Cooler Master Silent Pro 1200w | 3x EVGA Geforce Gtx 680 2gb | Corsair Obsidian 800D | 2x 3TB Seagate Barracuda | 2x Intel SSD 320 Series 120gb
  • 0
Jeg har en alienware laptop som kostet veeeldig mye. Pc-spill er nok greiere på mange måter, men jeg kjøper fortsatt playstation spill. Har gjort det helt siden ps1, og kommer nok til å fortsette med det. Mods har jeg ikke tid til uansett, og jeg er ingen grafikkhore. Trophy hore er jeg derimot xD (har brukt mer tid på ps1 og 2 spill på ps3en en ps3 spill)
  • 0
Tviler ikke på at PC funker fjell som spillmaskin, men for meg funker det bare ikke med tastatur og mus, og (mye) mindre skjerm. Det å sitte med en komfortabel kontroller, foran en svær HD-TV og bra med lyd fra anlegget, da er situasjonen perfekt. Jeg pleier å dele opp gamingfolket i to kategorier: Konsoll-gamere og PC-gamere. Selv er jeg en klar konsoll-gamer. Det har jeg alltid vært, og aldri sett meg tilbake.

Åja, god og interessant blogg.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Predator: Kunne ikke vært mer enig.
Klarer bare ikke sitte så strak i ryggen i en stol og game.
Jeg er avhengig av å sitte avslappet.
Jeg har ikke engang spandert på meg en data mus. så lite spiller jeg på pc.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Skal si det er mange spill du vil kjøpe, fantomena. Skal selv bare kjøpe Batman og Uncharted 3. Når det gjelder om PC er nedpriotert: Tviler jeg på og er enig med Predator..
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Hei Fantomena, hvis du synes jeg uhøflig i svaret mitt (som jeg har postet som en egen blog) så vær så vennlig å gi meg beskjed, fordi det er langt langt fra min hensikt. Jeg bare håper mitt svar tolereres av deg og andre som leser det.Jeg er enig med deg, men liker å sette det på spissen Tusen takk
  • 0
syns egentlig at denne typen blogg skal skrives av en som har Ps3, xbox 360 og pc, og ikke er noen form for fanboy av noen av disse platformene.

Selv kan jeg godt si at jeg kan ikke være en av disse, for jeg er selv en PC fanboy.
  • 0
C&C: Utifra krypinnet til fantomena så har han alle konsollene, om noe annet blir sakt i teksten er jeg for trøtt til å sjekke...
"Fact: In 100% of all fake gun shootings, the victim is always the one with the fake gun."
  • 0
NewAge: Noter deg at jeg ikke sa Fanboy, for fantomena er en PC fanboy.
  • 0
Er han det? fantomena har alle konsoller og spiller spill på alle sammen. Han foretrekker PC, tydeligvis, men det gjør han ikke fanboy. Han kjøper alle de ekslusive spillene til PS3 og Xbox, og er en aktiv gamer på de. Det er hvertfall mitt inntrykk.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Bra blogg og kjenner meg igjen i det du skriver
Jeg er eier av både en PC og PS3 og spiller på begge to, men PC - en har jo mer kraft og flere muligheter som du skrev i bloggen. I tillegg kan man oppgradere komponentene i en PC så den blir enda kraftigere. Mange utviklere undervurderer PC, som kan være irriterende, men jeg foretrekker begge plattformene, for det er jo mange gode eksklusiver til konsoll
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!