Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

20 FLÅKLYPA GRAND PRIX (1975)

Dette er tidenes beste norske film. Dette er animert perfeksjon, som er like bra, om ikke bedre, i dag som I 1975. Historien om Reodor Felgen, pessimisten Ludvig og optimisten Solan er morsom og kaptiverende, og alltid unik. Med på moroa har du sjeik Ben Redic Fy Fazan samt hans apeassistent Emanuel Desperados, pluss alle de andre. I tillegg de utrolig morsomme navnene (Mysil Bergsprekken!) så har du en uforglemmelig animasjon med like uforglemmelig humor og mange små, men like minnesverdige øyeblikk, som TV-reklamen for "Brøff" og når Ludvig åpner døren for Emanuel Desperados. Dette er en unik film, og Norges mesterverk.

19 TERMINATOR 2: JUDGMENT DAY (1991)

Jeg syntes den første Terminator filmen var en smule kjedelig og langdryg, men det var heldigvis ikke tilfellet med T2. Arnold er snill, ja, men dette stopper han ikke fra å skyte ned folk og se barsk ut hele tiden. I tillegg får vi servert en ny Terminator, som er mye bedre og moderne modell som kan endre form og overleve omtrent hva som helst. Han passer perfekt som skurk. Actionsekvensene er dødsfete, historien er emosjonell og karakterene velutviklede. T2 er fantastisk.

18 MONTY PYTHON AND THE HOLY GRAIL (1974)

Monty Python and the Holy Grail er utrolig tilfeldig. Den er så sprø, noen ganger poengløs, og er tvers gjennom tullete. Men den er genial. Og gir meg så mange latterkramper at jeg sliter med å puste. Enten det er de uttalige sitatene, de overraskende scenene som bare kommer fra ingen steder er helt latterlig og den fysiske humoren er helt topp. Tidenes beste komedie, og anbales stort, men da må du forvente en litt annen type humor.

"We are the knights who say......NI!"

17 TARAN OG DEN SORTE GRYTE (1985)

For meg er Taran og den sorte gryte, eller The Black Cauldron, fra 1985 Disney's mesterverk. Her er sikkert veldig mange uenige, men den episke og mørke historien om Taran har en spesiell plass I hjertet mitt. Jeg elsket den når jeg var liten unge, og jeg satte den mye høyere enn konkurrerende filmer som Toy Story og Snehvit. Kanskje det var fordi Taran hadde en litt mer seriøs og mørk historie, hvor du følte ting virkelig skjedde, eller fordi den hadde så morsomme karakterer. Gurgi er en herlig liten tass, og glemmer aldri de minnesverdige sitatene hans, som "her er det noe snadder og smaskins!" Skurken, Bukkekongen er skummel og mystisk, og det er alltid skummelt når han er med I bildet. Tegningen er mørk, historien handler faktisk om liv og død, noe som er sjeldent I en Disney film, karakterene er morsomme og du knytter et forhold til, og en dramatisk slutt. Taran og den sorte gryte er en unik og annerledes Disneyfilm, men gud, som den skinner.

16 12 ANGRY MEN (1957)

12 Angry Men. Hva skjer I den? Tilsynelatende ikke så mye. 12 menn, den ene mer forskjellig enn den andre, er låst i et lite rom for å bli enige om skjebnen til en ung mann er beskyldt for å ha drept faren sin. De må alle være helt enige, og 11 av mennene sier med en gang ja, utenom en, nummer 8. Og herfra er det halvannen time med diskutering og bevisframstillinger og teorier. Hele filmen, utenom to-tre minutter på et toalett, er I det samme rommet. Kan høres kjedelig ut (det syntes hvertfall jeg), men gud, så underholdende dette er. Det er vanskelig å forklare hvorfor dette er så underholdende, men filmen føles som den er en time kortere enn den er. Fascinerende, velskreven, velspilt og interessant, 12 Angry Men er virkelig verdt din tid.

15 DET LEVENDE SLOTTET (2004)

Hands down, tidenes beste animasjonsfilm. Mange sier sikkert Spirited Away fremfor denne, men for meg er Det levende slottet så unik, så kreativ, så fantastisk tegnet, så variert og så vakker at jeg kunne sett den flere ganger på en dag uten å bli lei. Historien er helt sprø, men den funker mer enn bra, karakterene er morsomme, velutviklede og varierte og tegningen er bare helt sinnsyk. Sjelden har en film sett såpass bra ut. Musikken er vakker også. Det levende slottet er en av de filmene som du ikke kan få et inntrykk av ved å lese mine meninger her, dette er en opplevelse. En film du bare må se for deg selv for å skjønne hva jeg snakker om. En tvers gjennom unik film.

14 THE DARK KNIGHT (2008 )

The Dark Knight slo meg I bakken og tilbake når jeg så den på kino, og det gjør den fremdeles. Alt er så riktig: Historien fokuserer på noe annet enn "Jeg er superhelt, nå skal jeg banke opp noen folk"-type plot (Spider-Man) og utrolig uinteressante kjærlighetshistorier (Spider-Man), men heller baksiden av å ta på seg en maske, og på karakterene fremfor action, noe filmen har plenty av. Jeg er ikke fan av Batman Begins, men The Dark Knight rettet opp I alle feil og leverte en gripende og mørk superheltfilm med godt lagte actionscener og fete karakterer. Heath Ledger's Oscar-vinnende prestasjon som Joker er og blir en maktprestasjon av de sjeldne, og monologen om hvordan faren ga han sine arr er creepy og gir deg garantert gåsehud. En stor film, og et mesterverk.

13 REQUIEM FOR A DREAM (2000)

Requiem for a Dream er kvalm. Den er vond. Den er avsettende. På mange måter hater jeg den. Men likevel er dette et mesterverk av de sjeldne. Måten den framstiller en gruppe personers ulike reaksjoner til forskjellige typer narkotika er detaljert, skittent og realistisk. De mister grep på virkeligheten og sine egne forhold, og hvordan filmen skildrer ren desperasjon og forskjellige steg ut I sinnsykhet er grusomt, men likevel unikt, originalt og tvers gjennom fantastisk. Jeg elsker Requiem for a Dream.

12 WATCHMEN (The Ultimate Cut) (2009)

Når folk sier at The Dark Knight er den mest voksne og mørke og den definitive superheltfilmen ute, tenker de ikke I det hele tatt på Watchmen, da helst The Ultimate Cut? En 3 og en halv timers film som fokuserer på tidligere superhelter som har kastet inn håndkleet. De er ferdige, og har begynt med nye liv, lagt på seg kilo og lever et normalt liv. Det er vanskelig å forklare hele handlingen til Watchmen, for den er såpass mektig, stor og handlingsfokusert. Poenget er: Watchmen er og blir den beste superheltfilmen jeg har sett. Bra karakterutvikling, flott stemning, god bearbeidelse fra den grafiske boken den er basert på og rystende brutale voldsscener. En "one of a kind", uten tvil.

11 SHAUN OF THE DEAD (2004)

Jeg har alltid elsket Shaun of the Dead høyt. Den har ikke mange sider som skiller seg ut fra andre komedier, eller mange minnesverdige scener. Filmen er utrolig avslappet og koselig å se på. Hva handler den om? To latsabber som må overleve en zombieapokalypse sammen med en liten gruppe familie og bekjente. Disse gutta, Simon Pegg og Nick Frost, har så perfekt kjemi og trives så godt sammen, og det syns. Morsom dialog, fete karakterer og overraskende bra historie: Zombiene er ikke hovedfokuset, men heller disse to gutta, og det skader virkelig ikke. En klassiker.

Enig? Uenig? Skriv dine favorittfilmer og tanker om min liste i kommentarfeltet!
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
HELT enig med deg om Taran, elsker den filmen! Faktisk favoritt Disney-filmen min.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Husker glimrende Taran. Awesome film!
  • 0
Hah, overraskende at dere digger Taran! Men det er bra at den ikke har vært så usynlig som jeg trodde.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Yeah, husker jeg ble sinnssykt deppa og trist da Spoiler:Gurgi døde.
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Bra å se Watchmen, Shaun og spesielt Levende Slottet!! Nok en liste med fantastiske filmer Predator
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Tyranus: Ja, veldig trist

JoEy_Odd: Tusen takk
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Taran er nok en av de eneste disney animasjons filmene jeg ikke har fått sett! Må virkelig hunte ned en kopi, for den har jeg hatt lyst til å se siden jeg var liten.

Shaun of the dead er også en film jeg har hatt lyst til å se lenge.
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Nok en flott liste, Predator!

Flott å se Monty Python her, siden det er en av mine absolutte favorittfilmer. Hukser godt den dagen da fattern bare helt random fant ut at vi skulle se den filmen.

Også må jeg takke deg for å ha nevnt den Taran-filmen. Har en god stund gått og tenkt på en film jeg så noe av når jeg var liten, og jaggu tror jeg at det var den!
Let the voice of love take you higher
  • 0
Må si at jeg er veldig spent på siste del nå!
Living so the last night feels like a past life
  • 0
CEG93: Kjør på, se dem begge!

Grallen: Tusen takk, kult at du er enig, og fett at du husket på Taran! Se den nå, deilig å freshe opp nostalgien

JoEy_Odd: Del 3 kommer raskere enn del 2, hvertfall
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Gleder meg til del 3 ass!

Godt skrevet, Predator
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Takk
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Flott liste dette, Predator! Gleder meg til siste del
  • 0
Takk draigo
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Flott liste som vanlig, og selv om alle andre har nevnt det, må jeg bare applaudere deg for å ta med Taran og den Sorte Gryte. En av de mest undervurderte filmene som er laget etter min mening.

Så at brukeren din var slettet, så jeg lurte litt på hva som skjedde, men det er fint å se at du kommer til å fullføre listen.
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Takker dr peace! Jepp, måtte fullføre listen, bra du fremdeles følger med etter den lille pausen
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Listen ser bra ut.
Men Shaun of the Dead så høyt oppe? Virkelig? Historien er ufattelig kort, og jeg likte den, men den var veldig uten innlevelse følte jeg. Men for å se på den, på en måte slik den var ment til å se ut, så den jo veldig artig i seg selv. Men det gir den ikke en 11 plass gjør det?
I'm not just sure, I'm HIV positive!
  • 0
Fet liste
  • 0
Bra liste! men jeg tror Requiem For a Dream ville havnet på min topp 5.
fargen på denne teksten matcher bildet mitt
  • 0
Noral: Hver sin smak

xuraz: Takk

bendik920: Takk
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Kjempefin liste og mange filmer jeg liker svært godt her
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!