Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Kristin Halvorsen i SV som jeg også er med i, kom nylig med et forslag om at de ønsket færre prøver på skolen og hvor heller lærerne skulle bruke enda mer tid på læring i stedet. For i dag brukes mye tid på prøver og som igjen kunne ha vært brukt annerledes på f.eks. hjelpe de som ikke helt klarer å holde tritt.

Flere mener også at man får et større skille mellom elevene med å ha mange prøver og at skolen burde begrense bruken av prøver. Det er noen år siden jeg gikk ut skolen, men jeg kan ikke huske at det var for mange prøver. I perioder føltes det kanskje slik ut, men hvis man ser på skoleårene samlet sett, så skal jeg ikke klage og synes antallet prøver var greit.

Men nå som jeg selv har barn og hvor de fleste er i skolealder, får jeg føling med at det faktisk er en del prøver og spesielt for datteren min som nå går på ungdomsskolen. Hun har opp til flere prøver hver uke.

Hva mener du, burde det ha vært mindre prøver i skolen? Eller må det være slik det er for å få gode nok elever? Har du/dere mnage prøver hver uke eller synes du det er helt greit som det er?
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Ser ikke problemet. Elever får prøver i et kapittel som regel før de går videre til et nytt kapittel, slik er det jo for å se om de har lært noe. Vet ikke helt hvordan de ellers har tenkt å teste elevenes fagkunnskaper.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Antall prøver varierer fra fag til fag og lærer til lærer, er nok enkelte tilfeller der det kunne vært færre prøver.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Er lei av å ha to-tre prøver i uken når prøvesesongen starter.
Website: http://mationmac.com/
  • 0
Prøver er ikke noe problem, men vis det er sån at man får flere prøver ver uke, er det litt mye ja.

Hvis det gjelder mye matte, så er det ganske normalt da jeg var i 7-9 trinn, men nå som jeg er i 10 har det roet seg litt ned.
Play chess and win. The intermediate
  • 0
  • Enro
  • Enro
Skolen min oppererer med svært få prøver. Lærerne har ikke lov til å gi oss mer enn én stor prøve i hvert fag i året, og fagene blir tildelt en uke hver slik at vi kun får én prøve i uken. Nødvendige vurderingssituasjoner i løpet av resten av året blir dermed gjort gjennom småprøver (hovedsaklig gloseprøver), innleveringer og framføringer. Vi hadde det slik i fjor også, og det fungerte rimelig greit. Mye mindre stressende enn på ungdomskolen hvor vi kunne oppleve å få opptil 3 prøver til dagen.
Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
  • 0
Skal ha min første prøve for året i morgen jeg!
Uansett så ser jeg ikke noe annen måte å vurdere kunnskapene til elevene, så prøver må man ha!
Ikke stem på SV.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
hvis SV sier færre prøver, burde det heller bli flere prøver. Å gjøre som SV er å kjøre dette landet i grøfta
  • 0
Syns det er greit med et visst antall prøver hver termin. Det gir en pekepinn på hvordan du ligger an i faget, slik at du vet hva du må jobbe mer med eller ikke, for å oppnå en god standpunkt karakter i faget.
  • 0
Er litt usikker egentlig. Synes det er bra sånn som det er nå, så lenge det ikke blir flere prøver.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Det er egentlig greit med prøver men i det siste har vi hatt sykt mange prøver !
Istedenfor å fordele prøvene mellom ulike tider tok vår skule og samlet alle i en uke..
På 2 uker hadde vi tilsammen 10 prøver/framføringer !! Etter det tok hjernen min ferie
Penger er verdiløse inntil du bruker dem.
  • 0
Etter hva jeg har sett, så har VGS mindre prøver en Ungdomskolen...
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
På min skole er det standard med to prøver i uka, innleveringer kommer i tillegg til dette, og da kan det tidvis på bli mye stress...
Just kill him with your awesome
  • 0
vi har ivertfall nesten aldri prøver. Det er forskjellig på hvilken skole du går på. Går du på studiespesialisering så blir det mange flere prøver, jeg går på Byggteknikk og derfor så har ikke jeg så mange prøver.
Yeah Mr.White! Yeah Science!
  • 0
Flere prøver for et mer rettferdig vurderingsgrunnlag.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
Syntes det er ganske forvirrende med hva venstrefløyen tenker når det kommer til utdanning. SV vil ha færre prøver og Rødt vil ha leksefri skole. Hvordan forventer de at elever skal lære noe?

Greit at man ikke har lekser eller så mange prøver når man er i høyere utdanning, men da er man jo voksen nok til selv ha ansvar for egen undervisning. Blir for dumt å tro at småbarn og ungdomskoleelever vil tenke det samme.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Jeg gjør ingen lekser og lærer helt fint..
Im not pro, but i know how to play.
  • 0
Er selv medlem i SU, mye på grunn av nettopp utdanningspolitikken i partiet. Synes færre prøver virker fornuftig, spesielt i de muntlige fagene.

I matematikk er det ikke noe muntlig grunnlag, og i språkfagene må det selvfølgelig vurderes både muntlig og skriftlig. Samfunnskunnskap, geografi, naturfag og historie er det derimot muntlig som bør legge vurderingsgrunnlaget.

Så klart bør man kunne rapportføring i naturfaget, eller kunne skrive en samfunnsrelatert tekst i samfunnsfag, men prøver trenger man ikke mer enn et par av i hvert (muntlig) fag per semester.
  • 0
Vel, mener at det å kunne faget skriftlig bør være minst like viktig som muntlig. Om det er det muntlige det skal gå på så legger dette virkelig ikke skolen til rette for folk som ikke liker å uttrykke seg muntlig.

Jeg er ikke sjenert eller har problemer med å uttrykke meg muntlig eller i det offentlige, men jeg gjør det sjeldent og jeg svarer ikke muntlig ved mindre det ligger i min interesse. Jeg svarte nesten aldri på spørsmål eller rakk opp hånden da jeg gikk på ungdomskolen og gjennom hele VGS, med unntak av engelsk som var det eneste faget jeg likte, men på Noroff er jeg kanskje den mest aktive i klassen når det gjelder å ta del i diskusjoner, osv.

Jeg mener det bør være like stor fokus på begge deler og at de til sammen utgjør en totalkarakter i faget. Sliter man skriftlig så gjør det muntlige opp for det, og er man ikke fult så god på det muntlige så gjør det skriftlige opp for det.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Antall prøver er da ikke så ekstremt høyt som folk skal ha det til? Mot slutten av skoleåret kanskje det blir litt mye på en gang, men det er fordi det er da man avslutter det siste kapittelet i hvert fag, samtidig som man også har Eksamener og Tentamener. Resten av året så pleier det å være ganske så godt spredd utover.

Må vel også få frem at jeg skjønner ikke helt hvordan man ellers skulle få satt karakterer på elevene. Om man skulle tatt det mer på innsats i timene så vill dette blitt meget urettferdig for enkelte elever (som meg selv) som er mer fan av å sitte stille på pulten min og skrive en lengre tekst i stedet for å ta del i diskusjoner og svare på spørsmål muntlig.

Nei, antallet prøver i den norske skole er i mine øyne på et helt greit nivå.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!