Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Skal jeg være helt ærlig så er jeg litt bekymret og spesielt med tanke på siste dagenes nyheter som har poppet opp rundt omkring. Du har kanskje en anelse på hva jeg tenker på?

Jeg tenker selvsagt på Ubisofts beslutning med å skrinlegge PC-utgavene til I Am Alive og Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier. Ubisoft mener nemlig at piratkopieringen tar knekken på fortjenesten til PC-plattformen og at det IKKE går an å tjene penger på å produsere spill til PC lengre. Piratkopieringen har lenge vært utbredt til PC, men det er også stadig flere og flere som piratkopierer spill til konsoll. Er dette noe som vil undergrave oss som spillere og sørge for at ingen tørr å produsere spill til PC og konsoll i fremriden?

Selv synes jeg det er synd at man graver sin egen grav så ettertrykkelig og sørger for at det blir produsert mindre og mindre spill til f.eks. PC slik Ubisoft har valgt å gjøre.

I mine øyne finnes det en løsning, i alle fall en delvis løsning. For spill som Battlefield 3 hvor det finnes mye onlinespilling, er det ikke like enkelt for pirater og bruke kopierte spill. Er dette veien å gå? Vil man med flere slike spill hvor onlinedelen er like viktig som singleplayerdelen unngå at spillene blir til de grader lastet ned av pirater eller det dette også noe som ikke vil fungere?

Hva mener du? Holder vi på å grave vår egen grav eller er det bare Ubisoft som kun er tafatte og ikke tørr å satse på en spillplattform som har mange titalls millioner spillere verden over har og bruker aktivt til spilling?

Bildet nedenfor stammer fra I Am Alive
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Det Ubisoft sier er tullete.
Hvis noen piratlaster et spill ned og digger det, kan det hende han skryter av det til kompisene sine. Kompisene hans, som ikke har nok PC skills til å laste spillet ned, går til butikken og kjøper det.
Win for spillutvikleren!

Lagt til 2011-11-25 17:55:
Hvis Ubisoft dropper AC3 og fremtidige AC spill til PC skriker jeg. Ok, kanskje ikke, men det blir utrolig synd.
  • 0
Mitt syn på piratkopiering:

Jeg synes ikke dritt fortjener penger, om det nå er spill fra Electronic Arts eller en råtten drueklase fra Prix. Derfor smaker jeg på druene før jeg kjøper dem, og det skader ingen...
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Ubisoft er noen idioter i mitt syn. Forventer de egentlig at spillene deres skal selge godt på PC når de bare er portet fra konsoll, kommer flere uker etter konsoll versjonene OG har et elendig DRM system? Det sier seg selv at man piratkopierer. Det er sikkert mange som skulle gjerne ha kjøpt en del Ubisoft spill, selv om de var portet (som meg), men at man må være koblet til Internett for å spille selv SP, er idiotisk, da kan man like godt piratkopiere spillet for å slippe DRM. Hadde Ubisoft bare fjernet den elendige DRMen hadde de ungått en god del pirater, for mange pirater Ubisoft spill pga. den dumme DRMen.

Når det gjelder piratkopiering generelt ser jeg ikke det som skadende. Det er som Notch selv sier: "When you pirate a game, you just make a copy and the original is still there and can be bought. When you steal a car, there is no car left, because you can't make a funcional copy of a car." I tillegg, de som piratkopierer vil nok ikke kjøpt produktet uansett, eleler betalt veldig lite for det. Så selskapet mister ingenting, men om de som piratkopierer produktet liker det de ser og prøver, men ikke hadde tenkt å kjøpe produktet i utgangspunktet, vinner jo selskapet på piratkopiering. Win for begge parter!
  • 0
Jeg hater dette med pirater de ødelegger for mange spill produsenter, det kan jo ende med at de fleste store produsentene kommer til å gjøre som Ubisoft har gjort.
Jeg skal ha I am Alive, og jeg skal ha Ghost Recon: Future Soldier.
Jeg syntes ikke Ubisoft er noen idioter, det er bare spilleutviklere som vil ha penger for strevet!
Og ikke se folk spille spillene deres uten å betale!
Jeg støter Ubisoft, men jeg er fortsatt sur for at ikke Ghost Recon kommer til PC.
I am Alive har fortsatt en liten mulighet til å komme til PC, dette har Ubisoft uttalt.

http://www.vg247.com/2011/11/24/i-am-alive-pc-still-on-the-cards
/


(jeg har ikke plass på min 40 gb PS3 til det, derfor vil jeg ha det på PC...og litt bedre grafikk...)
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
@Creteck: Jeg ser ikke piratkopering som skadende for utviklerne og utgiverne. Man bare kopierer spillet slik at det er like mange kopierer av det spillet som det alltid har vært etter man har piratkopiert det. I tillegg tror jeg at at de som piratkopierer et spill har en grunn for det. Enten er det dårlig laget på PC, har et elendig DRM system som de vil slippe eller noe annet. Det betyr at det er utviklerne og utgiveren sin feil at noen piratkopierer spillet, ikke piratene.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Her tenker jeg å si at alle ødelegger for alle. Det er en ond sirkel. Piratene laster gjerne ned for å "teste" produktet. Jeg skriver dette i anførselstegn siden det finnes nok måter å "teste" et spill uten å laste ned. Man har LP-er på youtube (let's play) som viser masse gameplay f.eks. Man kan gjøre research før man kjøper et spill. Er researchen god er risikoen for feilkjøp antageligvis mindre.

Men utgiverne ødelegger for alle ved sine DRM og steinalderteknologiske ting. Her tenker jeg også på film- og musikkbransjen som også har teite løsninger. I stedet for å lage nye innovative løsninger så lever man i steinalderen.

Jeg vil trekke fram spotify som en fantastisk tjeneste som ikke koster masse penger, og som samler mye på et sted. Om du klager over 100kr for ubegrenset musikk uten reklame så burde du vurdere å gjøre en litt større innsats. Den eneste mangelen på spotify er band som Led Zeppelin, Metallica, Alestorm o.l.

@Fantomena: Det var en gang de prøvde å gi ut et spill samtidig i Russland som resten av verden. Nedlastingen gikk betraktelig ned i Russland på det ene spillet. Tror det var L4D2.

Og ikke minst, piratkopiering skader utviklingen. Det koster bare mer og mer penger å utvikle spill. Når folk laster ned så ville de nok mest sannsynligvis ikke kjøpt det uansett.

Ville du søkt en deltidsjobb på f.eks Rema 1000 (timelønn: 129kr/time) samtidig som du vet at du ikke får betalt for en 6 timers arbeidsdag?
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
<quote author="fantomena">Når det gjelder piratkopiering generelt ser jeg ikke det som skadende. Det er som Notch selv sier: "When you pirate a game, you just make a copy and the original is still there and can be bought. When you steal a car, there is no car left, because you can't make a funcional copy of a car." I tillegg, de som piratkopierer vil nok ikke kjøpt produktet uansett, eleler betalt veldig lite for det. Så selskapet mister ingenting, men om de som piratkopierer produktet liker det de ser og prøver, men ikke hadde tenkt å kjøpe produktet i utgangspunktet, vinner jo selskapet på piratkopiering. Win for begge parter!</qoute>

Godt poeng... men er dette tilfellet, eller et glansbilde av virkeligheten?
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Parkour Gamer: Man trenger ingen form for PC-skills for å laste ned et spill, din måte å tenke på er som sagt spesiell.
  • 0
  • Zuil
  • Zuil
Jeg har bestemt meg for å kjøpe Xbox. Det eneste jeg skal bruke den til er å spille piratkopierte Ubisoft-spill. Gleder meg!

Heller ikke så rart at man piratkopierer Ubisoft sine spill; de pumper ut de samme spillene gang på gang og setter en kopibeskyttelse som gjør spillene uspillbare, selv for de som har kjøpt spillet
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Jeg kjenner MANGE som laster ned AC-serien.
  • 0
Ja, pc-spillere graver sin egen grav. Skjønner godt at Ubi ikke satser på pc-plattformen når de ikke tjener penger på de.

Du kan si at du foretrekker å smake på druene før du kjøper de, eller du kan skylde på DRM - faktum er at så lenge du laster ned spill, er du med på å ødelegge pc-plattformen. Og da syns jeg rett og slett at du skal være for god til å skylde på utgiveren.

I tillegg så har spill aldri vært billigere enn idag. Nye spill kan man få for under tohundrelappen eter en månedstid fra utlandet.

Og har du råd til å kjøpe en gaming-pc, så har du pokker med råd til å kjøpe spill også!
Ja, det er meg.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!