Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Da var jeg ferdig med pensum for i år. Wow, det var ikke mange dagene med undervisning (føles iallefall ikke slik), men nå har vi altså gjort oss ferdige for i år. To uker før ferien. På denne tiden har vi da lært oss å bruke UDK, sette sammen et spill, bruk av meshes, og til sist den skriftlige delen som faktisk har vært den mest slitsomme, men samtidig mest lærerike delen. Iallefall for meg. Så, da blir vel egentlig dette den siste noroffbloggen for i år og med det kan jeg skrive litt om hva vi har gjort som vår aller siste oppgave!

Så, hvilken spennende oppgave ble vår første avsluttende oppgave på 3D spilldesign? Har vi laget et spennende map, eller prøvd å skape nytt og interessant gameplay? Nei, det vi gjorde var fullstendig uventet og tok oss alle med storm!

Vi...


Wait for it



SKREV BUDSJETT!!

Ja, dette hørtes ut som skikkelig spennende saker, du. Nå som vi endelig var ferdige med den store oppgaven av å skrive et game design dokument så blir vi altså satt på oppgaven å skrive et budsjett til spillet vårt. Yay.

Det skulle nå vise seg at denne oppgaven faktisk var ganske nyttig, og vi fikk se med egne øyne hvor dyrt det egentlig er å drive med spillproduksjon, og selv måtte jeg, på det minimale, ha $145 000 for å få til mitt prosjekt. Jøss...

Uansett, skal ikke snakke så mye om budsjettet mitt, men heller litt om hvordan utviklere får støtte! De fleste vet jo at de store utviklerne finner seg en publisher med en stor pengesekk som kan finansiere prosjektet i bytte for at de tar deler av fortjenesten og kan stille krav (sukk...), men hva med indie-utviklere? Et sted må jo de også få penger fra, sant?

Det er riktig at mange indie-spill begynner som små hobby prosjekter og som etterhvert får oppmerksomhet og pengestøtte, men det er jo et ganske så tungvindt å måtte jobbe gratis og HÅPE at man får oppmerksomheten man vil at spillet skal få. De fleste som setter seg ned for å lage et spill vil jo kunne leve av det. Brenner man for utviklingen kan man få til noe, men det er en lang å hard vei. Bedre å vite at man faktisk får noe for det.

Så, har vi noe ordentlig system for å gi indie-utviklere støtte? Ja, det har vi faktisk. Spesielt nå som indie-spill er på fronten igjen med et ukjent, men skremmende, høyt antall 2D plattformspill.
Greit, de er artige og de prøver alle å gjøre noe nytt, men føler at de andre spillsjangerne også kunne fått litt innovasjon. Men tilbake til temaet. Støtte til indie-utviklere.

Blant de som gir støtte til indie-utviklere finner vi:

INDIE FUND

Indie Fund er et lite, vel, tiltak kan vi vel si(?) gjort av indie-utviklere som har opplevd god suksess med sine spill. Blant folkene som driver Indie Fund finner vi Jonathan Blow, skaperen av Braid; Ron Carmel, skaperen av World of Goo, osv.

Indie Fund støtter utviklere med månedlige utbetalinger, og alt du trenger å gjøre er å ha en god ide, søke om støtte, og når du får så må du bare sende inn en månedlig oppdatering av spillet til dem slik at de kan se hvordan utviklingen står til. Det er ikke noe krav til hvor langt du må komme hver måned, og du står fritt til å eksperimentere med spillet slik du ønsker. Faktisk, så har et spill som fikk støtte fra Indie Fund blitt sluppet! Det kreative puzzle-spillet Q.U.B.E som ser ut som en blanding av Portal og Tetris. Bare ta en titt på traileren! http://youtu.be/iABxhj0ExA0

Så var det det med tilbakebetaling. Alle vet jo at om du låner penger eller får støtte til utviklingen så må du betale tilbake. Her har Indie Fund et genialt opplegg som skal sørge for å motivere og engasjere indie-utviklere. Det er, for meg, en helt utrolig og fantastisk ting de har gjort.

Har du ikke tjent inn nok penger til å nedbetale gjelden etter at spillet har vært ute til salg i tre år, så slettes gjelden helt. Du skylder dem ingenting lenger. Niks. Nada. Zero. Helt blanke ark. Du slipper å betale tilbake så mye som et rødt øre etter 3 år, og selvfølgelig kan du søke om støtte igjen til å begynne utviklingen av et nytt spill. Det er nesten for godt til å være sant! Jeg vet iallefall hvor jeg skal søke støtte fra!

Blant de andre prosjektene Indie Fund støtter er Dear Esther, Far Away, og Monaco. Alle virker ganske kompetente og interessante.

Selv om Indie Fund virker som en genial løsning, er det noen annen måte å skaffe seg penger på? Ja, det er det faktisk, og dette er en veldig vanlig måte å gjøre det på for de fleste indie-utviklere; crowdfunding.

Crowdfunding betyr at du søker om støtte fra folk på nettet, og de som vil sender inn små donasjoner som du etterhvert kan bruke på utviklingen av spillet. Et eksempel på noen crowdfunding sider er:

Games Plant og 8-Bit Funding.

De fleste kan vel gjette hvordan dette fungere, men jeg skal forklare likevel. Du legger ut en video/beskrivelse av spillet ditt samt det beløpet du ønsker å få inn, deretter kan folk som syntes prosjektet ditt virker interessant donere et beløp, og etter et visst antall dager så vil enten beløpet ditt være nådd og du får pengene, eller hvis beløpet ikke er nådd så vil pengene bli returnert til de som donerte, så ingen taper noe på dette (bortsett fra utvikleren som ikke får penger til utviklingen).

Husk at det er utrolig mange mennesker der ute på internett, og mange av dem er villig til å støtte selv de særeste ting. Et godt eksempel på at dette funker er jo dette spillet som har fått inn €91 787 av de €400 000 de håper på å få. Det er enda 60 dager igjen før fristen er ute, og det ser nesten ut som de vil rekke det. Dette er da nesten €92 000 fra 287 supportere, så dette må jo være noe som virkelig har vekket interessen til folk, eller så må det første spillet ha slått an.

Så har vi jo selvfølgelig noen som krever litt mindre, og da har vi jo dette spillet, Americana Dawn: The Long Goodbye som faktisk har fått litt mer enn de trengte. Spillet ser ut til å være laget i RPG Maker og handlingen er satt i Amerikas tidligere historie.

Uansett så er jo dette en metode som er verdt å prøve hvis du vil samle inn penger til ditt spillprosjekt. Sjansen er at du vil få mer herfra enn du noen gang vil få i støtte fra den norske stat.

Men ja, det var det om penger og spillutvikling. Nå skal jeg kose meg i ferien og glede meg til Januar, for da begynner vi nemlig på vårt største prosjekt; lage vårt eget spill.

Fra og med slutten av Januar og frem til skoleavslutning i slutten av Juni skal vi ikke bruke tiden på annet enn å jobbe og utvikle vårt eget spill. Det skal ikke være et komplett spill, bare en demo holder, men vi må vise at vi kan noe og ha noe å vise frem. Et halvårprosjekt som skal være avgjørende om vi består eller ikke. Må si jeg både gleder meg og gruer meg ettersom jeg enda ikke er helt sikker på hva jeg vil lage, men jeg kommer nok på noe!

Åja, det er forresten et gruppeprosjekt, så jeg skal ikke sitte alene med det. Takk Gud...
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Meget intressant blogg.

Er vel også mulig å skaffe seg sponsorer, som betaler deg i mot at du reklamerer for dem i spillet? Eller er dette hovedsaklig tilfellet med større spill?
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jo, sponsorer er også meget vanlig. Noen indie-spill går den veien, men det er mer vanlig i større spill der sponsorene er sikre på at de vil få mer reklame. Godt eksempel er Alan Wake der alle batteriene du finner er Energizer.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Veldig inntressant blogg. Definitivt nyttig for alle som vil gå indie. Kunne du tenke deg å vente et par år for å gå indie med meg?
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Høres kult ut! Lykke til med å finne en ide. Gleder meg til jeg skal begynne med spilldesigning, det er noen år da.
Safety first!
  • 0
Spilldesign, spennende studie altså For to år siden ville det vært drømme studiet mitt. Men satser heller på spill som hobby/lidenskap/GØY!
Håper jeg ser deg og klassen oftere på NRK, kanalen trenger mer ungdommelige/mandige interesser
Å tenke seg om før man snakker er som å tørke seg i ræva før man driter
  • 0
Som vanlig var dette en godt skrevet og interessant blogg om studiet ditt.

Regner med at vi får se litt skisser og småsnutter fra det som skal bli spillet til deg og gruppen din etterhvert som det begynner å ta form utover våren?
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer AcH Clawed:
Kunne du tenke deg å vente et par år for å gå indie med meg?


Hadde vært interessant å ha noen å gå indie med i tillegg til de vennene jeg har her, så får se hva jeg driver med når den dagen kommer. Mest sannsynlig vil jeg iallfall prøve å gjøre meg ferdig med spiller jeg skal begynne på til våren!

Siterer MrKickass:
Håper jeg ser deg og klassen oftere på NRK, kanalen trenger mer ungdommelige/mandige interesser


Ja, hadde vært interessant om media kunne rettet litt mer positiv oppmerksomhet mot spill.

Siterer AcH Clawed:
Regner med at vi får se litt skisser og småsnutter fra det som skal bli spillet til deg og gruppen din etterhvert som det begynner å ta form utover våren?


Ja, selvfølgelig. Regn med at det kanskje kommer en spillbar demo, også!
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Ufattelig artig å lese om dine opplevelser på spillstudiet ditt DoanDavid

Tusen hjertelig takk
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!