Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Etter å ha lest boka "Looking for Alaska" av John Green er jeg blitt fascinert av folks siste ord. Man kan lære mye om en person ut ifra det siste de sier. Folk har nemlig en tendens til å være svært like seg selv i døden. Merk likevel at denne lista ikke på noe vis er komplett eller korrekt. Jeg har ikke hørt alle siste uttalelser i verdenshistorier, og kom gjerne med egne bidrag i kommentarfeltet. Det hadde vært søtt av deg.


10. "No, you certainly can't." John F. Kennedy
John F. Kennedys siste ord var egentlig ikke spesielt tankevekkende, humoristiske eller gjennomtenkte. Han svarte kort og godt på spørsmålet "You certainly can't say that the people of Dallas haven't given you a nice welcome, Mr. President.", noe som for øvrig var et fryktelig ledende spørsmål.


9. "Don't worry, they usually don't swim backwards" - Steve Irwing
En av Animal Planets mest kjente australiere, og en anerkjent naturprogramleder, skulle vise seerne stingrokka, men ble stukket i magen og drept under havet. Tragisk hendelse, men uten tvil gode siste ord, som kanskje ikke klarte å berolige kameracrewet, om man tar det videre hendelsesforløpet med i betraktningen.


8. "One last drink, please" - Jack Daniel
Jack Daniel var kjent for å være grunnleggeren av det berømte selskapet som produserer Jack Daniels whiskey, noe som kanskje ikke er spesielt overraskende. Noe som derimot er litt forbløffende er at han ikke døde av å ha drukket i stykker levra, men heller av blodforgiftning. Dette pådro han seg fordi han hadde dratt på jobb tidlig en morgen og var ganske gretten. Han slet med å huske kombinasjonen til safen på kontoret, og i ren frustrasjon sparket han til den. Det viste seg å ikke være spesielt lurt, ettersom han skadet foten og fikk forgiftet blodet. Som et klassisk eksempel på å dø som man lever, avsluttet han livet med ordene "One last drink, please". Det fikk han i midlertidig ikke tid til.


7. "Hey, fellas! How about this for a headline for tomorrow's paper? 'French Fries'!" - James French
Seriemorderen James French satt i fengsel på livstid, noe han fant dørgende kjedelig. Han var redd for å ta sitt eget liv, så han drepte like gjerne romkameraten sin for å presse staten til å henrette ham. Det funket, og siden pressen var til stede fikk han slumpet ut noen siste ord han mente var knakende gode: "Hey, fellas! How about this for a headline for tomorrow's paper? 'French Fries'!" Ikke snakk om at jeg spiser på McDonalds i romjula.


6. "Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do!" - Groucho Marx
Groucho Marx var en av de tre berømte Marx-brødrene, og i likhet med sine søsken en fremragende komiker. Da han døde kom han med en siste punchline for å trøste kona si. Er dette hva man kan kalle galgenhumor?


5. "I know you are here to kill me. Shoot, coward, you are only going to kill a man." - Ernesto "Che" Guevara
Che Guevara, en av vår tids største frihetsforkjempere, ble fanget og skutt av bolivianske styrker i Bolivia i 1967. De bolivianske styrkene var for øvrig finansiert av de amerikanske myndighetene, siden de var fryktelig redde for kommunismen.


4. "They couldn't hit an elephant from this dist-" - John Sedgwick
John Sedgwick var general for unionsstyrkene under den amerikanske borgerkrigen, men ble drept under slaget ved Spotsylvania. Han døde riktignok ikke før han hadde fått uttrykt at han var svært skuffet over at mennene hans dukket unna kuler selv om fienden var svært langt unna: "What? Men dodging this way for single bullets? What will you do when they open fire along the whole line? I am ashamed of you. They couldn't hit an elephant at this distance." Han prøvde å gjenta de to siste setningene en gang til, men ble avbrutt av en snikskytter midt i andre setning.


3. "Tvert imot!" - Henrik Ibsen
Henrik Ibsen, som ofte regnes som en av de fire store norske forfatterne, til tross for at han ikke var spesielt høy, lå på dødsleiet med familien samlet rundt seg. Sykesøsteren kom inn i rommet, og for å trøste sa hun: "Du ser litt bedre ut i dag". Da skal Ibsen angivelig ha satt seg opp og uttalt "Tvert imot!", før han så gled inn i koma og døde, uten noen gang å snakke igjen.


2. "Pardon me, sir. I did not do it on purpose." - Marie Antoinette
Den franske dronningen og Ludvig den 16. hustru ble i likhet med sin ektemann dømt til døden under den franske revolusjonen. Hun tråkket ved et "uhell" på foten til bøddelen, rett før hodet hennes falt av under giljotinen. Viva la revolucíon!


1. "Love one another" - George Harrison
The Beatles er helt klart mitt favorittband gjennom tidene. Da George Harrison døde av kreft i 2001 var jeg for liten til å skjønne hva som hadde skjedd, men den sorgen tar jeg igjen i dag. Hans godt utvalgte siste ord bør strengt tatt være en inspirasjon til alle, samme om vi er pasifister eller ei. Som en siste oppfordring fra en av verdens kuleste rockestjerner.

16 dager er to uker pluss to dager
  • 0
God blogg, men John Sedgwick er brukt to ganger.
  • 0
Meget underholdende og velskreven blogg; mennesker er artige... ^^
Just kill him with your awesome
  • 0
Soraki: Takk. Måtte fikse litt på oppsettet, though. Ble hastverk med å få limt inn lista her på sida og stokke til de riktige plasseringene. Klokka nærmet seg tolv og siden jeg enda ikke hadde noen post i dag (teknisk sett i går), ble jeg nødt til å skynde meg. har ikke lyst til å danse for NewAge.
  • 0
Che Guevara var vel mer en terrorist enn en frihetsforkjemper
  • 0
Blant mine favoritter er en replikk fra en villkårlig fantasy-karakter: "Yes, of course I am positive! Dragons always sleep with their eyes open!"

Famous last words er gøy...
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Tøff blogg. Steve Irwing har brutt med krokodiller og håndtert de giftigste skapningene på jord, så dør han av en stingrokke Beste siste ord etter min mening
Jeg var her
  • 0
Rart at vi er interessert i slike ting som last remarks Tenker ofte på hva jeg skal si.... LENGE TIL DET, phew. Må jo leve livet først
Å tenke seg om før man snakker er som å tørke seg i ræva før man driter
  • 0
Genialt!
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0
Artig å lese, likte Henrik Ibsens siste ord.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Artig liste.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Mine siste ord skal være "Lol h4x"
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
"Henrik Ibsen, som ofte regnes som en av de fire store norske forfatterne, til tross for at han ikke var spesielt høy"[...]

  • 0
Kul liste.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Kjempefin liste! Mye vittig, og noe fint. Måtte Harrisons ord feste seg i alles hoder. Nåh, neppe i denne verden
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!