Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Chuck Noland (Tom Hanks) er en travel kar sysselsatt i det internasjonale frakteselskapet FedEx, og på selveste julekvelden får han enda en gang beskjed om at et oppdrag står for tur. Etter å ha satt seg på et fly på vei til den andre siden av kloden går noe dessverre forferdelig galt, og på grunn av ekstrem turbulens styrter flyet rett ned i Stillehavet. Chuck kommer seg unna det brennende flyet, og som eneste overlevende driver han inn til en liten øy han nå er det eneste mennesket på. En vanlig flytur har med andre ord forandret seg til en kamp for å overleve - på en øy midt ute på Stillehavet.

Det er ikke lett å lage god underholdning ut av en alminnelig mann som kastes tilbake på steinaldernivå, og det kan fort bli noe langdryg og kjedelig å se en som bare prøver å overleve. Dette er ikke tilfellet i Cast Away, mye på grunn av hovedrolleinnehaver Tom Hanks. Hvor bra han gjør det med regissør Robert Zemeckis har vi tidligere sett i fantastiske Forrest Gump, og han passer perfekt i rollen for det nokså vanlige ordensmennesket Chuck. Den fysiske og mentale utviklingen Chuck går i gjennom på øya presenteres i et naturlig og passende tempo, og det er overraskende underholdende å følge livet på den øde øya.

Chuck starter nemlig som en veldig frustrert og fortvila personlighet med null erfaring om hvordan man best mulig skal overleve ute i naturen, men utvikler seg til å bli en selvsikker, vill og dog en ganske asosial type etter hvert som filmen har rullet en stund. Dette sørger for en hel del ganske humoristiske øyeblikk som når han bruker timesvis på å fyre opp ild, åpner FedEx-pakker fra det styrtede flyet, og spesielt hvordan han etter hvert utvikler et "vennskap" til volleyballen han kaller Wilson. Selv om sistnevnte har null personlighet og et ansikt laget av Chucks eget blod fikk Zemeckis meg til å bry meg overraskende mye om ballen.

<bild>

Selve hoveddelen er altså svært godt oppbygget og gjennomtenkt, men hva med resten av filmen? Filmens største svakhet har dessverre med dette å gjøre, og jeg synes filmen føles ganske delt opp. Overgangen fra innledningen til selve hoveddelen fungerer relativt bra, men når man beveger seg mot slutten blir det litt brått i overgangene og det flyter ikke så bra lenger. Jeg hadde likt å se noen mer naturlige overganger akkurat her, spesielt på grunn av filmen skifter litt tema, og klimakset føltes ikke så gjennomtenkt som jeg hadde håpet på.

Men selv om potensialet ikke er utnyttet til det fulle, er Cast Away en kjempebra film. Tom Hanks gjør en super rolletolkning og hever filmen noen hakk, tiden på øya er både interessant og humoristisk, og viktigst av alt underholder det. Nei, Zemeckis og Hanks gjør det ikke like bra sammen som i Forrest Gump, men samtidig holder den absolutt mål, og er en film jeg trygt kan anbefale.

8/10
  • 0
Fantastisk film!
Som du sier så holder det ikke helt mål sammenlignet med Forrest Gump, men gjør fremdeles en formidabel jobb med tanke på at Hanks er alene så og si hele filmen.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Kul anmeldelse! Fikk ganske lyst til å se filmen nå.
Let the voice of love take you higher
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!