Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Neida, jeg hater ikke Uncharted. Jeg synes det faktisk er en veldig bra spillserie, og det er noe jeg absolutt gidder å bruke tid på. Spillene er noen skikkelig grafikkmonstre, og detaljer, omgivelser og karakteranimasjoner er helt fenomenale. Det er rett og slett noe av det beste vi har sett på den grafiske fronten noensinne, men ikke nok med det. Uncharted-serien fortjener også ros for sine historier og fabelaktige presentasjon. Regien og de cinematiske mellomsekvensene er som dratt ut av baken på en Hollywood-produksjon, mange av karakterene er høyst troverdige og vittige replikker kommer på rekke og rad. Klassiske action-scener i Hollywood-stil er det i tillegg masser av.

Uncharted har altså fine klær; det ser pent ut og presenteres på en uovertruffen måte, men hva med selve spillet? Spillmekanikkene, kontrollen, og variasjonen i vårt kjære gameplay? Tja, si det. Det ser nemlig ikke ut som Naughty Dog ikke har fokusert mest på dette, og gapet mellom kvaliteten på elementene jeg nevnte i forrige avsnitt og kvaliteten på selve spillet, er i mine øyne stort. Noen ganger føles det som Uncharted handler om å pine seg gjennom kampsekvenser på flere titalls minutter, og spillene føles ofte ekstremt monotone. Klatringa er veldig lett, det samme er gåtene som noen ganger føles påtvungne og uinspirerte i tillegg, men kamper er det masser av. Det er her utfordringene ligger, det er dette man kommer til å bruke mest tid på, men det er også det elementet med minst potensiale.

Uncharted kunne vært et utrolig eventyrspill med utforskningsmuligheter, svære gåter man bruker fryktelig lang tid på, og utfordrende klatresekvenser dobbelt så lange og uregisserte som introscenen i toeren. Istedenfor er det blitt et lineært actionspill som tidvis minner om et krigsspill. Når jeg i toeren holdt på i den nepalske byen som dukker opp i starten av spillet, var det som oftest lasersikter, rakettkastere og lumske fiender av slavisk opphav som var i fokus, og plutselig minnet det mer om Call of Duty enn Indiana Jones.

Av alle øyeblikkene i Uncharted-serien er det faktisk sluttsekvensen i eneren jeg liker aller best. Her følte jeg meg ganske fortapt, jeg følte et snev av overlevelsesinstinkt og jeg ble faktisk dritengasjert. Jeg sier ikke at Naughty Dog må dra inn elementer fra survival horror-sjangeren for å perfeksjonere spillene sine, men dette underholdt meg mange ganger mer enn noen annen sekvens i Uncharted-serien. Med dette kan jeg også si at jeg synes eneren er det beste spillet i serien, og at jeg synes serien har jeg synes serien har tapt seg smått videre. Selv om det var kort, elsket jeg måten man uten stopp beveget seg mot målet, og lineæriteten passet til oppbyggingen.

<bild>

Kort oppsummert synes jeg gameplayet i Uncharted foruten om i visse sekvenser fremstår som ganske dybdefattig. Noe virkelig unikt finner jeg ikke når jeg faktisk spiller det, og selv om alt det jeg nevnte i det første avsnittet er flott, gjør gameplayet at jeg synes en 96/100 til toeren på Metacritic blir i drøyeste laget. Greit nok at verdens anmeldere elsker "klærne" til Uncharted, men er det virkelig dette som er viktigst? Kan man ikke like godt sette seg ned med en dritkul Hollywood-film i stedet? Selv om grafikken har hevet seg noen hakk til hver utgivelse og stedene er nye, har det vel aldri dukket opp noe virkelig nytt og innovativt. Har det vel?

Og her vil jeg gjerne trekke fram en blogg av brukeren gilliankrueger som dukket opp for noen uker siden. Dette er en fyr som er omtrent like sur på Uncharted som jeg er, og som trekker fram hvordan fjorårets Uncharted 3 ble mottatt i forhold til Ubisofts Assassin's Creed: Revelations. Uncharted 3 ble nemlig elsket av kritikerne, mens AC: Revelations fikk en ganske lunken mottakelse av enkelte. At dette er urettferdig er jeg fullstendig enig i, og mens kritikerne hadde klagekor over hvor lite nytt det var i Revelations, spurte jeg meg selv over hva som egentlig var så forbanna nytt i Uncharted 3. Joda, grafikken er jo bedre, men ellers føler jeg at nyhetene i spillet ikke er særlig mange flere i Revelations. Jeg personlig ble ikke spesielt imponert over noen av spillene, men fy.

Jeg synes altså Uncharted er en skikkelig overvurdert serie. Som jeg sa i første avsnitt hater jeg ikke serien, og jeg synes spillene kan være svært så morsomme, men jeg må innrømme at jeg har glidd inn i den lille rekka av folk som ikke ser det helt store. Om hele verdens anmeldere sitter å bryr seg fullt og helt om grafikk, lyd og presentasjon forstår jeg det, men er det egentlig dette som er viktigst? Hadde Uncharted vært bra uten dette for alle sammen? Er ikke selve spillet det vitkigste? Vel, det blir uansett spennende å se hva Naughty Dog har å by på med årets The Last of Us, men et slikt spill i Uncharted-stil vil jeg dessverre ikke ha.
  • 0
Har ikke spilt spillene, men har hatt problemer med å se hvordan spillene kan fortjene så god kritikk som de har fått. Virker som Gameplayet er et hinder, og det dermed like så godt kunne vært en film trilogi.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
skitbra skrevet! jeg er helt enig, så aldri det helt store med serien så ser jo the last of us ut til å bli en skikkelig stridsvogn av et spill da;) sammen med resident evil 6, grafikken de siste årene har gått helt av skaftet!!
  • 0
Er så jævla enig! Syns eneren var ganske bra, men jeg syns toeren var dørgende kjedelig. Syns skytesekvensene og gameplayet generelt var monotont og kjedelig som fy! Uten tvil et av de mest oppskrytte spilla der ute. Har ikke spilt treeren enda da, men tviler på at det er noen stor forskjell.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Elsker Uncharted spillene. Er fortsatt ikke lei av mekanikken den har nå, så de kan gjerne være like i 5 spill til. Elsker det, rett og slett.
Men enig i det du sier om Revelations. Alle klaget på at det var for likt forgjengerne. Vel, det hadde mer nytt siden Brotherhood, enn UC3 har fra UC2- Synes Revelations er kjempebra jeg da.
Selv om jeg svært gjerne vil at det neste spillet skal være laget fra bunn av. AC3 med Uncharted grafikk og animasjoner, hadde vært fantastisk. En drøm.
  • 0
Jeg likte de to første spillene veldig mye, da spesielt det første som var ekstremt friskt og hadde en appellerende stil da det kom ut. Så fikk jeg tak i Uncharted 3...

Og etter et par kapitler med spilling gikk jeg lei, gameplayet er ekstremt repeterende, skytesekvensene varer altfor lenge og oppskriften på enhver konfrontasjon er den samme. Også handlingen finner jeg ikke spesielt tilfredsstillende da den er meget forutsigbar: Dra til et sted fordi du har funnet et gammelt kart på loftet, du ankommer stedet, graver deg gjennom ruiner, skog, fransk slott eller hva faen, kommer inn til det innerste indre, finner det du leter etter (må bare fullføre noen puzzles først), slemminger dukker opp, stjeler deler av gjenstanden, skytesekvens, ting går til helvete, må flykte fra flammer, edderkopper, skurker, vann, eller hva faen, rinse and repeat.

Har faktisk ikke orket å fullføre historien enda, bleh!
Just kill him with your awesome
  • 0
Syntes at formelen Naughty Dog har funnet med Uncharted-serien er perfekt. Kanskje litt mye skyting, det skal jeg være enig i, og jeg ville gjerne hatt flere deler som ørkenen i 3ern og den delen du sikter til mot på slutten a 1ern (hvis vi snakker om det samme, nemlig bunkeren), men jeg syntes at kvaliteten på alle sekvensene er så god at spillene blir noe av det beste som finnes på markedet. For meg står 2ern som den beste i serien, med 1ern og 3ern på delt andre plass.

Er forresten enig med Soraki, historien begynner å bli litt forutsigbar, den var ihvertfall det i 3ern!
  • 0
Jeg er generelt mer glad i Uncharted enn i Assassin's Creed, og likte også Uncharted 3 bedre enn Assassin's Creed: Revelations. Men jeg er likevel enig med både deg og Gilliamkrueger (dette glemte jeg å kommentere i posten hans, forresten) i at Uncharted 3 nok fikk en litt vel overdrevet mottakelse blant anmeldere flest. Jeg synes fremdeles Uncharted 3 er et vakkert, fullt spillbart spill, men samtidig har spillet sine mangler, viser svakheter og blir litt vel forutsigbar. Historieelementene som blir introdusert i første halvdel av spillet (som Nathans motiver og drivkrefter) havner i skyggen i andre halvdel av spillet til fordel for action og rå grafikk.

Men det er absolutt spillbart, og gav meg mye mer fornøyelse og glede enn Assassin's Creed: Revelations
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Jeg har ikke fått prøvd ut Uncharted 3 enda, men jeg vil anta at det faller i smak. Jeg er en ganske simpel gamer som noen ganger ikke trenger mer enn god grafikk og noen artige replikker for å kunne lene meg tilbake i tilfredsstillelse. Jeg vet at at jeg likte både historien og gameplayet i forgjengerne, så jeg kommer nok til å like dette òg. Om det virkelig fortjener 9/10 eller bedre - mest sannsynlig ikke, men nyte det kommer jeg nok til å gjøre. Det samme gjelder AC: Revelations; det tok ikke mange skritt vekk fra forgjengerne, men jeg likte det. God blogg!
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Uncharted 3 var vel egentlig bare det jeg forventet og ikke noe mer. Og det synes jeg er litt kjipt, men klart, det jeg forventet var jo mer av det som gjør Uncharted bra Som storslåtte sekvenser, humor og en spennende jakt på en skatt. Men jeg synes at hvis de skal lage enda et Uncharted spill så må de fornye formelen, og ikke bare lage det slik at det bare er enda en skatt i langtvekkistan med en ny superskurk som har en armé med soldater, noe som jeg egentig aldri har syntes at har hengt på greip.

Nå som jeg er inne på det, så må jo det være det rareste i Uncharted serien. Det at Nathan og "crewet" hans er massemordere, som dreper hundrevis av soldater stadig vekk, og når en cut-scene måtte komme hvor de blir truet eller noe sånt, så må de plutselig gi seg...WTF? Er jo et spill da, og ikke en film, men synes likevel det blir litt teit Men for all del, elsker ennå Uncharted, selv om det har tapt seg litt. Må si at 3'eren er det "verste" i trilogien, om jeg må kåre en versting, hvor 2'eren uten tvil er det beste og 1'eren føyer seg inn på en grei andre plass.
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Jeg elsker Uncharted serien og jeg elsker Assassins Creed serien.

Men alt i alt, så er Uncharted serien den serien jeg liker best.
Det er kanskje veldig overdreven med massemorderen Nathan Drake og gjengen drar rundt og dreper helle tiden
Men det er spennende, mye mer spennende

Gameplayet er ikke til å skryte av, men det jeg misliker mest med Uncharted serien, er vel de kjedelige kampene mot en hel arme for hvert åpene område man kommer til.

Uncharted 1 har jeg rundet 3 ganger.
Uncharted 2 har jeg rundet 40? ganger.
Uncharted 3 har jeg rundet 2 ganger.

Men Uncharted 1 er best etter min mening, og Uncharted 2 er en god nr. 2. Mens UC3 er penest og det har best multiplayer, men dessverre ikke bedre historie del.

Men av en eller annen grunn så vil jeg ha mer.
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Spiller det første nå.
Etter historien å dømme, tror jeg at jeg er ganske nærme slutten.

Kan ikke si jeg er spesielt imponert.
Spillet ser pent ut, men det har ikke stort annet å by på.
Gåtene er for enkle, skytesekvensene er kjedelige og storyen virker for resirkulert til å være interessant.
  • 0
Av det lille jeg har prøvd (en demo + en online beta) så kan jeg ikke si meg imponert. Virker veldig innestengt, og virker å ha et fokus på å være et tredje persons skytespill, ikke gåteløsning og utfordringer.
I tillegg var siktingen veldig kronglete, dermed var skytingen irriterende.
Altså ble jeg ikke veldig imponert.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Aldri spilt noen av spillene, men etter det jeg har sett virker det ikke som noe spesielt. I alle fall ikke noe jeg vill skaffe meg den nærmeste framtiden.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Misliker at nytenkningen ligger i indiespillene, hvor de f.eks bare blir lagt ut på Xbox Live. Mens de store spillene som kommer ut på samtlige konsoller føles som en retusjert utgave av spill jeg allerede har spilt.
Decyfered!
  • 0
Jeg elsker Uncharted, men er helt enig i det du skriver. Jeg har selv ikke fått prøvd eneren enda altså hele spillet så vis du sier det er den beste i serien burde jeg nok kjøpe den. Likte toern og treern, men herregud det er altfor mye skyting. Det jeg likte med Uncharted var jo Indiana Jones følelsen, men istedenfor for vi noe COD lignende som du nevner.

Flott blogg om et tema jeg er enig i og liket!
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!