Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Del en, 101-91
Del to, 90-81
Del tre, 80-71
Del fire, 70-61
Del fem, 60-51
Del seks, 50-41
Del syv, 40-31
Del ni, 20-11
Del ti, 10-01

30. Frank Ocean - Nostalgia, Ultra
Sjanger: Hip hop, r&b
Nostalgia, Ultra er en av de få hip hop platene som er på lista og det albumet som åpnet øynene for hip hop for meg. Albumet er satt sammen av en rekke korte interludes som i en mixtape (alle oppkalt etter gamle spilltitler), i tillegg til alle vanlige sanger. Nå, Frank Ocean er en av de få artistene som klarer å bruke autotune på en smart måte og ikke som en slags fasade for å skjule god vokal. Det sammen med herlige beats og gode lyrikker gjør at dette er et av årets beste plater og årets desidert beste r&b-album.
Utvalgt låt: Frank Ocean - Swim Good

29. Epic45 - Weathering
Sjanger: Post-rock, ambient, shoegaze
Det er ikke så ofte post-rock artister lager musikk med vokal. «Epic45» gjør og med «Weathering» gjør de det i særegen klasse. Man skulle ikke tro det fantes ondskap i verden når man hører de bedagelige tonene til albumet. Til dels lange, minimalistisk instrumentale låter med flegmatiske vokaler utgjør tilsammen en god lengde musikk og et av årets beste post-rock-skiver.
Utvalgt låt: Epic45 - With Our Backs To The City

28. Protest The Hero - Scurrilous
Sjanger: Progressive metal, metalcore, mathcore
Protest The Hero som på parodisk vis fått slængen som beardcore pågrunn av vokalistens kraftige skjeggvekst, har kommet med det nye albumet Scurrilous. Dette er et veldig teknisk og melodisk album. Et slags metalcorens svar til Dream Theater med ren vokal som virker inspirert av opera. Scurrilous er et episk album som ikke gjør så mye ut av at det er episk i den forstand at den også blander inn hardere saker og riff som virker forskrudde.
Utvalgt låt: Protest The Hero - Dunsel

27. Glasvegas - EUPHORIC /// HEARTBREAK \\\
Sjanger: Shoegaze, indie rock
Det har vært mye blandet kritikk om dette albumet. Mange kan synes det fremstår som en litt overpretensiøst hipsterskive med for mye Coldplaytendenser. Jeg digget derimot alle de drømmende melodiene, det litt retro lydbildet og den med vilje litt dramatiske vokalen.
Utvalgt låt: Glasvegas - Dream Dream Dreaming

26. Cold Body Radiation - Deer Twilight
Sjanger: Post-black metal, post-rock
«Deer Twilight» er en slags hyllest av Cold Body Radiation til naturen. Stigmatiseringen av black metal har kanskje ikke gitt folk det inntrykket, men i mange tilfeller er det slik at black metal-musikk dreier seg rundt naturen, det metafysiske og det absolutt menneskelige. Låtene på albumet er alle vakre, schizofrene i musikkens natur og tvers gjennom en drømmende opplevelse.
Utvalgt låt: Cold Body Radiation - The Night Reveals

25. Animals as Leaders - Weightless
Sjanger: Instrumental, progressive metal, djent, groove
Tosin Abasi i Animals as Leaders er ikke uten grunn ansett som en av verdens beste gitarister. Det selvtitulerte albumet ble ganske populært og det knyttes derfor store forventninger til det neste albumet. Weightless er raffinert produksjonsmessig og det instrumentale arbeidet er ytterst gjennomført. Dette er instrumentalmusikk og det merkes at en vokal virkelig ikke er nødvendig. Musikernes dyktige tryllespill er mer enn godt nok for å skape en magisk lytteropplevelse.
Utvalgt låt: Animals as Leaders - New Eden

24. Anaal Nathrakh - Passion
Sjanger: Industrial black metal, blackened death metal, grindcore
Hva skjer når man blander to av de mest aggressive, lo-fi og tvers gjennom hatefulle sjangerne i musikkverdenen? Jo, man ender opp med Anaal Nathrakhs nyeste kreasjon - Passion. Passion er et vepsebol av aggresjon, perversiteter og misantropi, noe man hører gjennom albumets nærmest ubegripelige intensitet og bedervede vokaler - man skulle nesten tro vokalisten torturerte seg gjennom innspillingen. Så ubehagelig kaotisk er det.
Utvalgt låt: Anaal Nathrakh - Drug-Fucking Abomination

23. Revocation - Chaos of Forms
Sjanger: Death metal, melodic death metal
«Chaos of Forms» kan virke som en helt typisk litt thrashy death metal plate. Albumet er egentlig en ulv i fåreklær. David Davidson ble kåret som tidenes beste moderne gitarist av metalsucks.net og med «Chaos of Forms» skjønner vi hvorfor. Hver eneste solo på albumet er et friskt pust og en fantastisk lytteropplevelse. Låtskrivingen er fantastisk og det er helt rått! En death metal plate som er fantastisk groovy.
Utvalgt låt: Revocation - Chaos of Forms

22. Tôg - Drøm
Sjanger: Rock noir, pop
Tôgs mørke rockemusikk er i en klasse for seg selv, Drøm er deres første album. Deres dansbare rytmer og elektroniske melodier higer etter 50-tallet og noir-stilen som da var. Sjangeren som jeg nevnte er derfor ikke ekte, kun en passende beskrivelse for albumets stil og dets sjarm. Med reinskåret vestlandsdialekt og kjærlighet som lyrikktematikk er Tôg en av årets største romantiske musikkopplevelser.
Utvalgt låt: TôG - Reint Mel (i påsen din)

21. Born of Osiris - The Discovery
Sjanger: Technical deathcore, progressive metal
Born of Osiris har gjennom årene eksperimentert mye med stilen sin og for hvert album som kommer staker de ut en retningen de vil utvikle seg i. The Discovery er på mange måter like merkelig som de tidligere albumene. Selv om den cheesy, men catchy keyboardmelodiene ikke er like cheesy nå lenger, har de likevel funnet en ny identitet som fungerer utmerket. Tekniske rytmer, nyskapende gitarriff og et par fremdeles småcheesy keyboard-melodier er selve grunnsteinen i albumet.
Utvalgt låt: Born of Osiris - Recreate

Neste del, med album fra 20 til 11 kommer høyst sannsynlig innen fredag.
  • 0
Forutenom Revocation som du sendte meg i går har jeg egentlig bare hørt om Protest the Hero og Born of Osiris her, så kanskje jeg bør høre på noe av det andre

Ser fram til resten av listen ;)
  • 0
Siterer Alexander Lange:
Forutenom Revocation som du sendte meg i går har jeg egentlig bare hørt om Protest the Hero og Born of Osiris her, så kanskje jeg bør høre på noe av det andre


Om du liker Born of Osiris, burde du definitivt sjekke ut Weightless (eller Animals as Leaders generelt) fra denne lista. AaL er annerledes fra BoO på mange måter, men Tosin Abasi (gitaristen i AaL) spilte i BoO før.
  • 0
  • Zook
  • Zook
Frank Ocean, ja. Likte albumet/mixtapen hans overraskende godt, og ser fram til å høre mer fra fyren. Favorittsangene mine fra Nostalgia, Ultra er nok We All Try, Novacane og American Wedding. Bra greier! Kult med sampling av blant annet MGMT og Radiohead også.
You're sleeping over, right?
  • 0
Liker du Frank Ocean, liker du søren meg The Weeknd også. Frank Oceans mixtape må være det mest oppskrytte i 2011. Fantastisk mixtape, men en del av låtene er rett og slett møkk, og da mener jeg mye av samplingen.
Chill hard, man!
  • 0
animals as leaders imponerte meg stort også. for øvrig har vi jo anaal nathrakh, PTH og born of osiris også;) det forrige albumet til born of osiris var fantastisk
  • 0
Siterer Abraxus:
det forrige albumet til born of osiris var fantastisk


Jeg har ikke hørt så mye på A Higher Place, men synes albumet har et par bra sanger. Det var med The New Reign jeg oppdaget Born of Osiris og fikk meg interessert i de, så jeg synes det albumet er bedre selv om stilen er en del mer obskur på den plata.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!