Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Nok en gang ble denne bloggposten forskjøvet med ett døgn, og nok en gang skylder jeg på mastergraden. Når man først kommer inn i skrivemodus, da bør man utnytte den for hva den er verdt.

Noen serier er av den typen som forsøker å fengsle deg med sin bisarre og til tider ganske banale fremtoning. Serier som Sayonara Zetsubo Sensei forsøker, men får det ikke helt til. Serier som Excel Saga og Seitokai no Ichizon forsøker også, og lykkes dersom de klarer å fange deg inn med sin sære humor og småreferanser til andre serier. Serien som nok må sies å klare dette aller best er The Melancholy of Haruhi Suzumiya.

Møt Kyon, den helt gjennomsnittlige videregående eleven som for lenge siden har gitt opp troen på barndomsfantasier som romvesener, tidsreisende og folk med paranormale krefter. Mannen ønsker bare å tilbringe sine videregående dager i fred og fordragelighet som alle andre. At han havner i samme klasse som Suzumiya Haruhi gjør selvsagt at dette blir en umulighet. Haruhi er ikke bare det pene multitalentet som mestrer nesten alt hun gir seg i kast med: Hun er også tilnærmet hyperaktiv, klin hakke gal og vil, som hun sier det "track down time travellers, aliens and ESPers hand have fun with them." Med nettopp denne formuleringen drar hun med seg stakkars Kyon og danner skolefritidsgruppa SOS Brigade. Foruten Haruhi og Kyon skal gruppa etterhvert også telle tre andre medlemmer: Den introverte bokormen Nagato Yuki, utvekslingsstudenten Koizumi Itsuki og den klossete lolita-jenta Asahina Mikuru. Under Haruhis eksentriske ledelse skal SOS Brigade bli kilde til mang en spennende opplevelse, samtidig som man etterhvert lærer brigademedlemmenes sanne natur å kjenne.

<bild>
Melancholy er en serie som balanserer det spesielle og det eksentriske med det allmenne og lett tilgjengelige på nærmest perfekt vis. Javisst inneholder serien mang en anime-stereotypi, og javisst inneholder den ekstremt pratsomme kvinnfolk med det som kan oppfattes som plagsomme stemmer, men det er nettopp også noe av det som gjør serien så uforglemmelig og forlystelig. Glem din gjennomsnittlige high school drama-serie. Melancholy er galskap fra ende til annen, og til tross for å spille på anime-klisjeer for å gjøre narr av dem er denne serien noe av det mest unike man finner. Bare det at de 14 episodene i første sesong av serien ble sendt i en hulter-til-bulter-rekkefølge er bare noe av det som illustrerer galskapen. Haruhis tiltakslyst i sin ustanselige jakt på romvesener, tidsreisende og lignende kjenner ingen grenser, noe de andre brigademedlemmene bare må finne seg i (og som ofte går utover stakkars Kyon).

Mye av serien står og faller på tittelpersonen Haruhi selv. Men takket være det unge stemmeskuespillertalentet Hirano Aya, som fikk sitt gjennombrudd med serien i en alder av knappe 19 år, er serien mer enn bare godkjent. Makan til mer rappkjeftet, energisk og elskverdig person skal man sannelig lete langt etter. Det er med andre ord ikke så rart at Melancholy ble et aldri så lite kultfenomen, hvor folk bl.a. kunne samles og bryte ut i full dans basert på trinnene fra avslutningslåta Hare Hare Yukai. Sprøtt fra ende til annen, jajammensanten...

Skal man først se anime, komemr man ikke utenom Melancholy. Men ta det helt med ro: Seriens 14 episoder er noe av det beste man kan investere sin tid i innenfor mediet. Bare sørg for å sette deg ned med et åpent sinn og innta galskapen i full mundur.

Top 10 Anime Series:
#4: Death Note
#5: Full Metal Panic!
#6: Welcome to the N.H.K.
#7: Chobits
#8: Fairy Tail
#9: Lupin the 3rd
#10: Neon Genesis Evangelion
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Har ventet på at Haruhi skulle komme på listen
Dette er min personlige favoritt. Oppfølgerne er også radikale og eksentriske, om ikke mer enn første sesong.
du må høre ordentlig etter
  • 0
Hadde kanskje ikke lagt den så høyt selv, men dette er jo en fryd av en serie. Er det en ting jeg alltid kommer til å huske, så er det at den bragte oss en sangen God Knows Den andre sesongen ble litt vrøvl syns jeg, hadde jo på en måte kvalitet, men når de repeterer (mer eller mindre) samme episode igjen og igjen og igjen... de kunne har gjort det litt annerledes
Pray for the Kahn's mercy.
  • 0
Jeg er enig i sesong to ikke akkurat er like elskverdig som første (selv om jeg digget konseptet med Endless Eight), men filmen er hinsides bra.

Andrilza: God Knows er bra, men det er lite som får meg til å glise like mye som hver gang jeg hører "Koi no Mikuru Densetsu" og tenker på settingen den er plassert i.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Haha, ja. Den er jo bare legendarisk
Pray for the Kahn's mercy.
  • 0
  • KiDD
  • KiDD
Den første sesongen er definitivt blant mine topp 10, men Endless Eight i andre sesong var et eneste stort gjesp. Filmen er dog franchisens høydepunkt.
If you think that's bad, you should read the rest of my posts.
  • 0
Artig serie høres det ut som. Siden det bare er 14 episoder kan jeg se på det.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Et aldri så lite nota bene: Jeg har i utgangspunktet forholdt meg til den første sesongen i det jeg har skrevet. Den andre sesongen overlapper delvis den første, og pga den noe variable og omdiskuterte kvaliteten er det ikke den jeg først og fremst tenker på. Filmen er derimot, som jeg allerede har nevnt i kommentarfeltet, fullstendig genial.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Begynner å bli en stor liste over animeer jeg må se.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
  • Play
  • Play
Visste ikke at det var flere måter å se igjennom serien på. Dette ble litt forvirrende x) Men tar det nok i broadcast order siden det er den enkleste og det beste ifølge noen søk på internett.
  • 0
Håper at One piece kommer opp på top 2 eller 1. Og jeg like Naruto og higurashi og.
Yeah Mr.White! Yeah Science!
  • 0
Dette er jo veldig spennende, gleder meg til de to siste delene.
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Det er bare å tippe i vei, folkens: Hvilke to serier karrer til seg de to første plassene?
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Krysser fingrene for Cowboy Bebop
Pray for the Kahn's mercy.
  • 0
Skammer meg litt over at jeg ikke har sett denne serien enda. Føler det er en av de "obligatoriske" seriene for animefans, som meg. Uansett, godt skrevet som vanlig. Tror jeg må flytte denne serien noen hakk høyere på prioritetslisten.

Gleder meg til å se hva de to siste blir, og har egentlig blitt litt fristet til å lage en egen liste. Men får se hva jeg tar meg til, om ikke annet, så har jeg ivertfall tiden til det...
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Siden jeg har så sinnsykt lite peiling som jeg har, gjetter jeg Cowboy Bebop på førsteplass og Naruto elns på andre.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Jeg tipper One Piece kommer på andre eller Code Geass.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Å. Ja hadde vært fint å se One Piece
Pray for the Kahn's mercy.
  • 0
Mange å velge mellom på første- og andreplass. Noe med FMA? En av tre store? Code Geass? Dragonball? Cowboy Bebop? Monster? Ano Hana? Clannad: AS? Det er vanskelig å gjette uten noen som helst form for hint.

Bra liste til nå, selv om jeg bare har sett en av dem. Da blir det mange å føre opp over de jeg skal se.
  • 0
Hvis jeg skal gjette på to så vil jeg si Cowboy Bebop og Code Geass. De er ihvertfall mine favoritter.
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Sett første sesong, og må si den hadde sine momenter, men snakk om en forvirrende serie, er fortsatt ikke helt sikker på rekkefølgen.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!