Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Da er vi omsider kommet til den siste og øverste plasseringen i denne prestisjetunge kåringen av mine favorittanimeserier, som hele anime-verdens grunnvoller står eller faller på alt etter hva dommer faller på...eller ikke, men noen høye tanker skal man ha iblant.

Egentlig skulle denne kåringen blitt avsluttet forrige torsdag, men det var rett og slett ikke særlig aktuelt. Et aldri så lite skippertak i forbindelse med masteroppgaven kombinert med en sykdomsdag gjorde sitt for at visse andre ting måtte prioriteres, for ikke å snakke om at Mass Effect 3 fremdeles ikke er ferdigspilt og krever sin oppmerksomhet. Så dermed vet dere det, og kåringen kan herved fortsette:

1998 var et svært spennende år for anime-scenen, da to serier med flere likhetstrekk i stil og tematikk ble introduserte for markedet. Begge var science fiction-serier, men var samtidig sterkt preget av western-sjangeren. Begge hovedrollefigurene var ensomme ulver, men med visse karakteristikker som indikerte at de kanskje ikke var så glad i dette ensomme livet som man først får inntrykk av. Begge seriene har dessuten blitt publikumsfavoritter i etterkant, og har fremdeles sin fanskare. Den store forskjellen var imidlertid at den ene serien ruvet langt høyere over den andre på samtlige punkt. Den ene serien var Trigun. Den andre serien, som dermed stikker av med førsteplassen på denne lista, var Cowboy Bebop.

<bild>
Cowboy Bebop tar oss med til en ikke altfor fjern fremtid, nærmere bestemt 2071, femti år etter at en større katastrofe sprengte et gigantisk hull i månen og gjorde jorda til et hakket farligere sted å bo på grunn av fallende månesteiner. Menneskeheten har imidlertid spredt seg langs solsystemet, hvor Mars tidlig ble den økonomisk mest fremgangsrike og velstående planeten. I 2071 er sosiale forskjeller fremdeles sterkt rådende, og i en vidstrakt galakse er det grenser for hvor store ressurser lovens lange arm har. Inn kommer dermed dusørjegerne, bedre kjent som "cowboys" på folkemunne, som farter solsystemet rundt på jakt etter store dusører. Det er som relativt pengelense cowboyer på jakt etter en ny jobb og et nytt måltid at vi møter Spike Spiegel og hans kumpanjong Jet Black, og senere også tilskuddene Faye Valentine, Ed og hunden Ein. Alle med sin bagasje, alle med sin forhistorie, alle med sine personlighetstrekk som går alle på nervene, men alle sammen et like fullt og helt medlem av mannskapet på skipet Bebop.

Det er så mye å ta tak i ved serien at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne. Persongalleriet og historien er alltids et godt sted. Det er få serier, vestlige som østlige, som har maktet å snekre sammen et så fargerikt, underholdende og samtidig dypt og trist persongalleri som Cowboy Bebop. I utgangspunktet virker hele gjengen som både late, frekke og relativt no-cares, men sannheten stikker som kjent dypere. De stadige dryppene av trøblete fortider og indre motiver man får servert underveis i serien er med på å gi den en stødig og sikker progresjon, noe som holder fast seeren i episode etter episode. Og hvis noen skulle være i tvil, så ja: seriens persongalleri og mye av stilen er sterkt inspirert av persongalleriet og stilen i Lupin the 3rd.

Stilen i serien burde også være forlokkende. Vi snakker om en anime-stil som er tydelig japansk, men samtidig verken så overdrevet eller...overdimensjonert...som sjangeren har fått rykte på seg for å være det siste tiåret. Samtidig er space western-stilen som preger serien utrolig forlokkende og fascinerende. Javisst er vi i fremtiden, og storbyer på andre planeter og flyvende biler og raketter er hverdagskost. Men det er også rom for det mindre urbane, det mer grissgrente og utemmede og det støvfylte...kort sagt, noen skikkelig "gritty" partier. Bli ikke overrasket dersom serien bærer svært mange likhetstrekk med en viss annen amerikansk space western-serie som endte opp med å bli en kultklassiker noen år senere. Spe på et aldri så lite film noir-element på toppen av det hele, og du ender opp med en oppskrift som er nærmest uimotståelig, enten det er ditt hundrede eller første møte med anime (dersom du trenger en serie å begynne din anime-kjennskap med, så er dette absolutt stedet å begynne).

Men hva hadde vel Cowboy Bebop vært uten det eminente soundtracket fra Kanno Yoko og bandet The Seatbelts? Kanno er dama som står bak musikken til en annen kultserie, nemlig Ghost in the Shell, og er på ingen måte noen hvemsomhelst. Som seriens navn sier, så går det mye i jazz-relaterte sjangere i serien, enten det gjelder intro-musikken, barslagsmål-musikk, flyjakt-scener over slettene på Mars eller andre fluktscener. Samtidig begrenser ikke The Seatbelts seg til bare jazz, men streifer også innom metal, western-toner, rolige ballader og ikke minst den svært melankolske avslutningslåta The Real Folk Blues. Det er ikke uten grunn at jeg eier samtlige soundtrack-plater som har blitt gitt ut i forbindelse med serien. Den er rett og slett fantastisk, både som bakgrunnsmusikk og som selvstendig arbeid.

Cowboy Bebop er en uovertruffen serie. Ikke bare har den klart å servere en tilleggshistorie i form av en film som står like godt på egne bein som i forlengelse av serien. Det er også en serie som bringer deg gjennom et storslått univers, og som man husker lenge etter at man har sett den første gang. Og andre gang. Og tredje gang. Og, som i mitt tilfelle fjerde, femte, sjette...

Top 10 Anime Series:
#2: One Piece
#3: The Melancholy of Haruhi Suzumiya
#4: Death Note
#5: Full Metal Panic!
#6: Welcome to the N.H.K.
#7: Chobits
#8: Fairy Tail
#9: Lupin the 3rd
#10: Neon Genesis Evangelion
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Må vel også sjekke den ut ved et senere tidspunkt, men den er ikke øverst på listen.

Listen din er ganske så annerledes enn min (kun Death Note til felles), og har flere eldre serier enn den min har (men slik er det når man først ser anime rundt 2006).
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Litt off-topic, men jeg spilte Gemini Rue her om dagen, og plutselig dukker Ed og Ein opp i en hotellgang og jeg får achievement: Space Cowboys 1/4. Jeg eksploderte billedlig talt. Spike, Jet Black og Faye er i spillet óg. Flere spill burde ha slike easter egg cameoer, det er utrolig kult.

Jeg har bare sett filmen "Cowboy Bebop: Knockin' on Heaven's Door", som var uforskammet god. Entusiasmen for serien har alltid vært høy, men jeg tenker vel at jeg må ha noen gode serier å glede meg til når jeg blir eldre.
du må høre ordentlig etter
  • 0
Ganske god serie.
Flott liste du har laget.
  • 0
En av de få anime seriene jeg har sett. Begynte å se på det fordi Steve Blum spiller Spike, og jeg elsker Steve Blum!
"Don't cross the crooked step"
  • 0
God liste, men er personlig ikke så glad i gammle serier, og denne listen falt dermed ikke i smak.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Hadde en følelse av at denne serien kom til å knabbe førsteplassen, ja. Litt usikker på om jeg ville ha plasert den på førsteplass, men den havner definitivt på topp fem.

Veldig god liste ivertfall, håper flere lager slike lister, for jeg liker faktisk listene, noe det ser ut til at en del andre ikke gjør.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Svært god liste dette. Cowboy Bebop er uten tvil den mest vellagde animeen jeg noen gang har sett, mye takket være den eksplosive og rørende finalen.

Uansett, her er min topp 10:

10. Claymore
9. Eden of the East
8. Soul Eater
7. Gurren Lagann
6. Baccano!
5. The Melancholy of Haruhi Suzumiya
4. Samurai Champloo
3. Death Note
2. Code Geass
1. Cowboy Bebop
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Cowboy bebop, aldri hørt om.
Yeah Mr.White! Yeah Science!
  • 0
Siterer dr peace:
Svært god liste dette. Cowboy Bebop er uten tvil den mest vellagde animeen jeg noen gang har sett, mye takket være den eksplosive og rørende finalen.

Uansett, her er min topp 10:

10. Claymore
9. Eden of the East
8. Soul Eater
7. Gurren Lagann
6. Baccano!
5. The Melancholy of Haruhi Suzumiya
4. Samurai Champloo
3. Death Note
2. Code Geass
1. Cowboy Bebop


Stryk den listen, i det siste har jeg fått sett en del anime, og listen min i dag er ganske annerledes.
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0
Og hvordan ville så lista di sett ut nå, Dr. Peace?
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Siterer Ingar Hauge / GR®:
Og hvordan ville så lista di sett ut nå, Dr. Peace?

Etter å ha sett en del anime den siste tiden er dette en mer komplett liste:

10. Soul Eater
9. Eureka Seven
8. The Melancholy of Haruhi Suzumiya
8. Fullmetal Alchemist (2003)
7. Samurai Champloo
6. Death Note
5. Durarara
4. Code Geass
3. Cowboy Bebop
2. Baccano!
1. Fullmetal Alchemist: Brotherhood (2009)


Her er forresten fem animer jeg synes er ekstremt overvurderte:

5. One Piece
(Ikke dårlig i det hele tatt, men ikke SÅ bra heller.)
4. Bleach
3. Naruto Shippuden
2. High School of the Dead
1. School Days


Hvis du laget en lignende liste over de mest overvurderte eller eventuelt verste animene hadde det vært stilig!
Unfortunately, the atmosphere was a facade. Not once did my own daughter looked me in the eye. Oh, the food? Tasted like blood...
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!