Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Neppe. Er du gamer, blir du gamer, det tror jeg, men jeg lurer på om det noen gang er for sent til å begynne å engasjere seg for spill.

Jeg har lenge ment at mange av de spillene jeg spiller er ganske kompliserte. Kontrolloppsett er relativt komplisert, og menysystem og oppgraderingmekanismer er ganske omfattende. Det er ikke bare bare for en nybegynner å sette seg inn i alt dette.

Det første spillet jeg kommer på som er så avansert at det vil by på problemer for en nybegynner er Assassins Creed, som har et voldsomt omfattende kontrolloppsett og menyer med mye innhold. Selv jeg, en relativt erfaren spiller, blir småimponert over meg selv når jeg mestrer kontrollene i AC:Brotherhood.

Jeg tror jeg har nevnt henne noen ganger før, men jeg har i hvert fall en kjæreste som jeg nærmest desperat forsøker å lure inn i spillverdenen. Det er ikke lett når noe så elementært som koordinering av to analogspaker byr på utfordringer. Å browse menyer for å gjøre innstillinger eller lese seg opp på oppdrag, nei det må jeg ikke nevne en gang. Det blir ALT for mye å sette seg inn i.

Hun likte riktignok Spyro, men vegrer seg for å besøke menyen. NFS:Hot Pursuit fengte også... på Android-telefonen min, hvor det eneste huntrenger å gjøre er styre bilen ved å bruke telefonen som ratt. Jeg har lært henne veien fra start-menyen til "quick race".

Er spill virkelig så vanskelig å forstå, eller har bare utenforstående en oppfatning av at spill er så avanserte? Er det kanskje slik at siden de tror det avansert og vanskelig å sette seg inn i, så blir det avanset og vanskelig å sette seg inn i?

Det bør da være mulig å forstå spillet som medium og hvordan man bruker det selv om man ikke har spilt siden man var en knapp knehøyde stor?

Kjæresten min er 20 år. Er det for sent? Eller kan man ikke gjøre noe med manglende interesse?

Tips og betraktninger mottas med takk!

Bilde: Det var enklere før. Det er ikke mange av dagens spill du kan spille med denne kontrollen...
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
La meg si det på denne måten: Selv min mor på 58 år kan synes det er moro å spille, så lenge hun får det til og ser moroa i det. Nå spiller hun riktignok ikke mer enn Wii Sports Resort, men for henne er det akkurat den moroa hun trenger.

Så nei, man blir ikke for gammel til å spille. Smak og preferanser kan nok variere og forandre seg, men jeg har tro på at spill er for alle.
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzumishi krimpatul
  • 0
Mine foreldre er litt over 40 år, og klarer å spille SSBB. De vet riktig nok ikke hvilken knapp som gjør hva, til tross for at jeg prøver å lære de det.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Man blir aldri for gammel til å starte å spille. Men er gjerne en generasjonsgreie som preger.

Og er man gamer, så blir man gamer. Det er feil. Det er lett å vokse i fra spill.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Assassin's Creed tok meg 5 lære. Etter det er den lett.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg introduserte min (eks)kjæreste for LittleBigPlanet, et spill hun trivdes svært godt med. Spillet er enkelt å lære seg, om enn litt vanskelig å mestre fult ut. Men, man kan ha det moro med de verdene som andre har skapt.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Exen min elsket Tekken. Hun likte så godt å banke opp svære menn (og bjørn) med små jenter
Ja, det er meg.
  • 0
Hvis dama di, faktisk, liker å spille så la henne spille de spillene hun liker i sitt eget tempo og på sin egen måte. Da blir hun gradvis bedre og får forståelse for å sette seg inn i i menyer ect.

Det var garantert sånn du begynte en gang for lenge siden.
The gavel corrupts
  • 0
Slow and steady... Ja, det er nok veien å gå.

LBP kan være en ide... Der kan vi spille sammen også. Tekken, not som much. Jeg liker i hvert fall ikke slossespill
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Du må vel bare starte med riktige spill for å lokke dem inn, som at jeg lurte min eks inn i spillverden med super mario, og hun er hardcore gamer nå blitt, spiller cod og klarer fint å beherske finmotorikken med to joystick c: Kan jo alltids funke med å starte med spill med tema og/eller setting som passer med andre interesser som hun har for å motivere hun litt mer
  • 0
Assassins Creed er et av spillene min kjæreste lærte raskest, så at det er et veldig avansert spill er jeg langt fra enig i. Det er jo et veldig velpolert og brukervennlig spill.

Tror forøvrig det viktigste er å la folk prøve seg fram selv, uten å stresse de.
"We are not retreating - we are advancing in another direction"
  • 0
Tvinger hun deg til å danse ballett eller strikke? Er det så viktig at hun i det hele tatt spiller? Er det gøy for deg eller henne?
...tramp,tramp, tramp på en smurf! Smurfer løper ikke fort, så tramp dem ned og tørk de bort! Tramp, tramp, tramp på en smurf!
  • 0
Hun tvinger meg ikke til noen ting, for hun har ingen spesielle interesser som vi ikke alerede deler. Og jeg tvinger henne ikke til å spille... Ikke brutalt i alle fall. Prøver bare å... tenne flamme, om du skjønner. Ønsket mitt er at vi en gang kan sitte sammen å spille split screen, uten at det er et ork for henne, og uten at jeg skal måtte være "snill" i spillestilen min.

Nei, etter å ha hørt på tipsene som har kommet her skal jeg la henne kose seg med Need for Speed på telefonen min, så kanskje en dag får hun lyst å spille bilspill på PS3 sammen med meg. Jeg trives jo med single-player også, men det hadde vært gøy å spille sammen.

En dag... En dag.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Etter å ha sett min tidligere kjæreste ydmyke seg selv i Need for Speed så lot jeg henne få spille Burnout. Hun var et naturtalent i å kræsje
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Kjøp Journey, sett det på og be henne spille uten å gi noen instruksjoner. Spillet er enkelt og kan spilles i hennes tempo. Dessuten er det en utrolig vakker spillopplevelse. Klarer ikke Journey overtale henne klarer ingen spill det.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Jeg tror kanskje det er lurt å begynne med spill som har enkle kontroller og mekanismer, og deretter bygge seg oppover.
Let the voice of love take you higher
  • 0
@Heretic: Har Journey, satte det på, det fengte en stund, men så ble hun irritert fordi kameravinklene levde sitt eget liv, noe som førte til at hun ikke klarte å få tak i en sånn glyph som forlenger skjerfet.

Skal prøve en gang til. Hun var litt trøtt og derfor småirritabel i det hun prøvde det. Bedre lykke neste gang, med popcorn og brus.

Jeg mener ikke å baksnakke deg, kjære. Om du leser dette, noe du etter all verdens sannsynlighet aldri vil gjøre: Jeg er glad i deg

@Grallen: Det var det jeg også tenkte. Derfor Prøvde jeg å begynne med Spyro. der blir man også introdusert for Joysticken, om enn bare én ;)
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Skal prøve en gang til. Hun var litt trøtt og derfor småirritabel i det hun prøvde det. Bedre lykke neste gang, med popcorn og brus.


Si til henne at når kameravinklene går av seg selv, så er det best å bare slippe høyre spake og kun styre bevegelsene
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Hehe, som om hun bruker høyre spak

Men godt tips, uansett. Skal prøve.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Neppe. Er du gamer, blir du gamer, det tror jeg, men jeg lurer på om det noen gang er for sent til å begynne å engasjere seg for spill.

Jeg har lenge ment at mange av de spillene jeg spiller er ganske kompliserte. Kontrolloppsett er relativt komplisert, og menysystem og oppgraderingmekanismer er ganske omfattende. Det er ikke bare bare for en nybegynner å sette seg inn i alt dette.


Linker til en kul sak som gikk for en god stund tilbake siden

100 åring spiller Nintedo DS :
http://www.youtube.com/watch?v=nawe7F8cZ_U

Kan 100 åringer så kan nesten hvem som helst
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!